Wydział Ekonomiczny - Turystyka i rekreacja (S1)
Sylabus przedmiotu Polityka turystyczna w Unii Europejskiej:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Turystyka i rekreacja | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | nauki przyrodnicze, nauki społeczne | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Polityka turystyczna w Unii Europejskiej | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Studiów Regionalnych i Europejskich | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Wojciech Lewicki <Wojciech.Lewicki@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z biologii i ekologii środowiska |
W-2 | Podstawy przedsiębiorczości |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie podstawowej wiedzy dotyczącej istoty i specyfiki produkcji rolniczej |
C-2 | Poznanie przez studentów wymagań i warunków funkcjonowania gospodarstwa rolnego, prowadzenia produkcji rroślinnej i zwierzęcej. |
C-3 | określanie relacji między zasobami gospodarstwa, cechami biologicznymi roślin i zwierząt a środowiskiem przyrodniczym |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Zwierzęta domowe i gospodarskie. Ewolucja, udomowienie; kierunki użytkowania zwierząt gospodarskich. | 3 |
T-A-2 | Zwierzęta domowe i gospodarskie w terapii. Zabiegi pielęgnacyjne. Organizacja prac pielęgnacyjnych. | 3 |
T-A-3 | Roślinność łąkowa; łąki i pastwiska. Bilans pasz treściwych i objętościowych w gospodarstwie. | 3 |
T-A-4 | Zioła w gospodarstwie rolnym. Rzadkie i chronione gatunki roślin. Różnorodność biologiczna w rolnictwie. | 4 |
T-A-5 | Struktura gospodarki żywnościowej. Dochodowa funkcja rolnictwa w Polsce. | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Rolnictwo dawniej i dziś. Organizacja i zadania rolnictwa. | 2 |
T-W-2 | Świat roślin i zwierząt w życiu człowieka. Gospodarcze znaczenie produktów gospodarstwa rolnego. | 2 |
T-W-3 | Zasoby pracy, ziemia, technika i technologia produkcji roslinnej i zwierzęcej. | 3 |
T-W-4 | Organizacja pracy w gospodarstwie - ogólne zasady. Potrzeby i nakłady pracy w okresach agrotechnicznych. Okresy najwyższego zapotrzebowania na pracę ludzi i siłę pocziągową. | 3 |
T-W-5 | Dobrostan zwierząt w gospodarstwie agroturystycznym. Organizacja produkcji zwierzęcej. | 3 |
T-W-6 | Wymagania klimatyczne i glebowe roślin uprawnych. | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach i sprawdzianach zaliczających | 15 |
A-A-2 | praca własna studenta obejmująca: - przygotowanie prac tematycznych, - studiowanie i analiza literatury i innych materiałów wtórnych, - udział w konsultacjach (weryfikacja poczynionych postępów ), | 15 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach i sprawdzianie zaliczeniowym | 15 |
A-W-2 | Praca własna studenta obejmująca: - przygotowanie opracowań tematycznych, - studiowanie literatury przedmiotu, - udział w konsultacjach | 15 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny z prezentacją multimedialną |
M-2 | wykład konwersatoryjny, objaśnienia |
M-3 | metody aktywizujące - analiza przypadków, dyskusja dydaktyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach - dla wypowiedzi ustnej, obejmująca: - zrozumienie polecenia, - stopień wyczerpania tematu, - samodzielność realizacji, - sposób uzasadniania tez i oryginalność argumentowania |
S-2 | Ocena formująca: ocena opracowań tematycznych (uwzględniająca: - zrozumienie polecenia, - stopień wyczerpania tematu, - organizacja, planowanie i samodzielność realizacji, - sposób uzasadniania tez i oryginalność argumentowania) |
S-3 | Ocena podsumowująca: ocena sprawdzianu zaliczeniowego |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
TiR_1A_C11_W01 Ma podstawową wiedzę dotyczącą warunków i metod produkcji roślinnej i zwierzęcej | TiR_1A_W10, TiR_1A_W01 | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-3, T-A-1 | M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
TiR_1A_C11_W02 Zna podstawowe cechy zasobów produkcyjnych gospodarstwa rolnego | TiR_1A_W11, TiR_1A_W06 | — | C-1, C-2 | T-W-5, T-W-4, T-A-2, T-A-4 | M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
TiR_1A_C11_W03 Ma podstawową wiedzę o zasadach i metodach produkcji roślinnej i zwierzęcej | TiR_1A_W09, TiR_1A_W01 | — | C-1, C-3 | T-W-5, T-W-3, T-W-4, T-A-2, T-A-4 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
TiR_1A_C11_U01 Potrafi scharakteryzować relacje łączące realia produkcji rolniczej ze światem człowieka i środowiska przyrodniczego | TiR_1A_U09, TiR_1A_U04 | — | C-1, C-3 | T-W-6, T-W-1, T-W-4, T-A-5, T-A-3, T-A-1 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
TiR_1A_C11_U02 Rozumie procesy warunkujące różnorodność biologiczną zwierząt gospodarskich i roślin uprawnych | TiR_1A_U05 | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-6, T-W-1, T-A-1 | M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
TiR_1A_C11_K01 Jest świadomy znaczenia harmonijnego współistnienia człowieka ze światem roślin uprawnych i zwierząt gospodarskich | TiR_1A_K03, TiR_1A_K08 | — | C-1, C-3 | T-W-6, T-W-5, T-W-1, T-W-3, T-A-5, T-A-3 | M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TiR_1A_C11_W01 Ma podstawową wiedzę dotyczącą warunków i metod produkcji roślinnej i zwierzęcej | 2,0 | student nie ma podstawowej wiedzy dotyczącej warunków i metod produkcji zwierzęcej i roślinnej |
3,0 | student ma podstawową wiedzę dotyczącą warunków i metod produkcji zwierzęcej i roślinnej | |
3,5 | student opanował materiał obejmujący wiedzę dotyczącą warunków i metod produkcji zwierzęcej i roślinnej | |
4,0 | student opanował materiał obejmujący wiedzę dotyczącą warunków i metod produkcji zwierzęcej i roślinnej; treść i forma wypowiedzi zawieraja nieliczne błędy | |
4,5 | student opanował materiał obejmujący wiedzę dotyczącą warunków i metod produkcji zwierzęcej i roślinnej na poziomie więcej niż dobrym; treść i forma wypowiedzi poprawne | |
5,0 | student opanował materiał obejmujący wiedzę dotyczącą warunków i metod produkcji zwierzęcej i roślinnej na poziomie więcej niż dobrym; treść i forma wypowiedzi nie budzą zastrzeżeń | |
TiR_1A_C11_W02 Zna podstawowe cechy zasobów produkcyjnych gospodarstwa rolnego | 2,0 | Student nie ma podstawowej wiedzy na temat cech zasobów produkcyjnych gospodarstwa rolnego |
3,0 | Student ma podstawową wiedzę na temat cech zasobów produkcyjnych gospodarstwa rolnego | |
3,5 | Student ma wiedzę na temat cech zasobów produkcyjnych gospodarstwa rolnego; treść i forma wypowiedzi zawierają jednak błędy | |
4,0 | Student opanował wiedzę programową na temat cech zasobów produkcyjnych gospodarstwa rolnego; treść i forma wypowiedzi zawierają nieliczne błędy | |
4,5 | Student dobrze opanował wiedzę programową na temat cech zasobów produkcyjnych gospodarstwa rolnego; treść i forma wypowiedzi poprawne | |
5,0 | Student bardzo dobrze opanował wiedzę programową na temat cech zasobów produkcyjnych gospodarstwa rolnego; treść i forma wypowiedzi nie budzą zastrzeżeń | |
TiR_1A_C11_W03 Ma podstawową wiedzę o zasadach i metodach produkcji roślinnej i zwierzęcej | 2,0 | Student nie ma podstawowej wiedzy o zasadach i metodach produkcji roślinnej i zwierzęcej |
3,0 | Student ma podstawową wiedzę o zasadach i metodach produkcji roślinnej i zwierzęcej | |
3,5 | Student opanował podstawową wiedzę o zasadach i metodach produkcji roślinnej i zwierzęcej | |
4,0 | Student opanował wiedzę o zasadach i metodach produkcji roślinnej i zwierzęcej treść i forma wypowiedzi zawieraja nieliczne błędy | |
4,5 | Student opanował, w stopniu więcej niż dobrym, wiedzę programową o zasadach i metodach produkcji roślinnej i zwierzęcej treść i forma wypowiedzi poprawne | |
5,0 | Student opanował, w stopniu bardzo dobrym, wiedzę programową o zasadach i metodach produkcji roślinnej i zwierzęcej treść i forma wypowiedzi nie budzą zastrzeżeń |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TiR_1A_C11_U01 Potrafi scharakteryzować relacje łączące realia produkcji rolniczej ze światem człowieka i środowiska przyrodniczego | 2,0 | Student nie potrafi scharakteryzować relacji łączących realia produkcji rolniczej ze światem człowieka i srodowiska przyrodniczego |
3,0 | Student potrafi scharakteryzować relacje łączące realia produkcji rolniczej ze światem człowieka i srodowiska przyrodniczego | |
3,5 | Student opanował materiał i potrafi scharakteryzować relacje łączące realia produkcji rolniczej ze światem człowieka i srodowiska przyrodniczego | |
4,0 | Student opanował materiał i potrafi scharakteryzować relacje łączące realia produkcji rolniczej ze światem człowieka i srodowiska przyrodniczego; treść i forma wypowiedzi zawierają nieliczne błędy | |
4,5 | Student opanował, w stopniu ponad dobrym, materiał i potrafi scharakteryzować relacje łączące realia produkcji rolniczej ze światem człowieka i srodowiska przyrodniczego; treść i forma wypowiedzi poprawne | |
5,0 | Student opanował, w stopniu bardzo dobrym, materiał i potrafi scharakteryzować relacje łączące realia produkcji rolniczej ze światem człowieka i srodowiska przyrodniczego; treść i forma wypowiedzi nie budzą zastrzeżeń | |
TiR_1A_C11_U02 Rozumie procesy warunkujące różnorodność biologiczną zwierząt gospodarskich i roślin uprawnych | 2,0 | Student nie rozumie procesów warunkujących różnorodność biologiczną zwierząt gospodarskich i roślin uprawnych |
3,0 | Student rozumie procesy warunkujące różnorodność biologiczną zwierząt gospodarskich i roślin uprawnych | |
3,5 | Student opanował podstawowy materiał programowy, rozumie procesy warunkujące różnorodność biologiczną zwierząt gospodarskich i roślin uprawnych | |
4,0 | Student opanował materiał programowy, rozumie procesy warunkujące różnorodność biologiczną zwierząt gospodarskich i roślin uprawnych; treść i forma wypowiedzi zawierają nieliczne błędy | |
4,5 | Student opanował materiał programowy, rozumie procesy warunkujące różnorodność biologiczną zwierząt gospodarskich i roślin uprawnych; treść i forma wypowiedzi poprawne | |
5,0 | Student opanował materiał programowy w stopniu bardzo dobrym, rozumie procesy warunkujące różnorodność biologiczną zwierząt gospodarskich i roślin uprawnych; treść i forma wypowiedzi nie budzą zastrzeżeń |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TiR_1A_C11_K01 Jest świadomy znaczenia harmonijnego współistnienia człowieka ze światem roślin uprawnych i zwierząt gospodarskich | 2,0 | Student nie jest świadomy znaczenia harmonijnego współistnienia człowieka ze światem roślin i zwierząt |
3,0 | Student jest świadomy znaczenia harmonijnego współistnienia człowieka ze światem roślin uprawnych i zwierząt gospodarskich | |
3,5 | Student rozumie relacje łączące wymagania przyrodnicze i ograniczenia organizacyjne, jest świadomy znaczenia harmonijnego współistnienia człowieka ze światem roślin uprawnych i zwierząt gospodarskich | |
4,0 | Student rozumie relacje łączące wymagania przyrodnicze i ograniczenia organizacyjne w rolnictwie, jest świadomy znaczenia harmonijnego współistnienia człowieka ze światem roślin uprawnych i zwierząt gospodarskich | |
4,5 | Student rozumie relacje łączące wymagania przyrodnicze i ograniczenia organizacyjne w rolnictwie, jest świadomy znaczenia harmonijnego współistnienia człowieka ze światem roślin uprawnych i zwierząt gospodarskich; treść i forma wypowiedzi poprawne | |
5,0 | Student rozumie relacje łączące wymagania przyrodnicze i ograniczenia organizacyjne w rolnictwie, jest świadomy znaczenia harmonijnego współistnienia człowieka ze światem roślin uprawnych i zwierząt gospodarskich; treść i forma wypowiedzi nie budzą zastrzeżeń |
Literatura podstawowa
- Bąk S., Działania Unii Europejskiej na rzecz kultury i turystyki kulturowej, Stanisław A, Bąk i Centrum Doradztwa i Informacji Difin sp. z o.o., Warszawa, 2007
- Unia Europejska – przewodnik po źródłach informacji
- Leksykon integracji europejskiej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2004
- Europa Regionum – Tom XVI, Wydawnictwo Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin, 2013
- Praca zbiorowa pod red. Aleksandra Panasiuka, Polityka turystyczna, Fundacja na rzecz Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin - Kopenhaga, 2005
Literatura dodatkowa
- Euroregionalne projekty turystyczne wspierane ze środków Unii Europejskiej i ich realizatorzy, Forum Turystyki Regionów, Szczecin, 2007
- 10 x POMERANIA - Przewodnik po wybranych trasach wycieczek edukacyjnych w Polsce, Niemczech i Szwecji, Forum Turystyki Pomorza Zachodniego, Szczecin, 2005