Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Turystyka i rekreacja (S1)

Sylabus przedmiotu Psychologia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Turystyka i rekreacja
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauki przyrodnicze, nauki społeczne
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Psychologia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ekonomii i Rachunkowości
Nauczyciel odpowiedzialny Sylwia Gołąb <sylwia.golab@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
konwersatoriaK2 30 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ogólna wiedza o budowie i funkcjonowaniu układu nerwowego człowieka na poziomie szkoły średniej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1W wyniku zorganizowanego procesu kształcenia student będzie: znał podstawowe pojęcia z zakresu psychologii w turystyce i rekreacji,
C-2miał podstawową wiedzę o metodach badawczych stosowanych w psychologii,
C-3wskazywał obszary(dziedziny) zastosowań psychologii w turystyce,
C-4charakteryzował podstawowe procesy i właściwości psychiczne jednostki, które determinują indywidualny i społeczny styl jej zachowania,
C-5świadomy znaczenia wypoczynku dla rownowagi psychicznej człowieka.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
konwersatoria
T-K-1Psychologia turystyki jako dyscyplina naukowa i praktyczna-psychologiczne koncepcje człowieka.2
T-K-2Metody badawcze w psychologii i główne dziedziny ich zastosowań.2
T-K-3Charakterystyka podstawowych procesów psychicznych człowieka.4
T-K-4Neuropsychiczne podstawy zachowania człowieka-typ układu nerwowego, osobowość, indywidualny styl działania.4
T-K-5Geneza i rozwój aktywności turystycznej w przebiegu życia człowieka- "kariery turystyczne".2
T-K-6Motywacja aktywności turystycznej.4
T-K-7Analiza przeżyć związanych z aktywnością turystyczną-emocjonalne reakcje na środowisko.2
T-K-8Psychologia grupy turystycznej-typologia wczasowiczów i turystów.4
T-K-9Turystyka jako środek oddziaływania intencjonalnego.2
T-K-10Psychoprofilaktyczne, terapeutyczne i zdrowotne właściwości turystyki.2
T-K-11Zaliczenie-test wielokrotnego wyboru.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
konwersatoria
A-K-1uczestnictwo w konwersatoriach i zaliczeniu,30
A-K-2Praca własna studenta: -przygotowanie do konwersatoriów-opracowanie projektow i zadań zleconych przez nauczyciela, zebranie i analiza literatury do poszczegolnych tematow zajęć, -udział w konsultacjach majacy na celu m.in.:weryfikację postepów, nadzór nad poszczególnymi elementami metodyki projektów indywidualnych, doborem adekwatnej literatury, -przygotowanie do zaliczenia30
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody problemowe-wykład konwersatoryjny.
M-2Metody podające-pogadanka sokratyczna lub heurystyczna.
M-3Metody aktywizujące-sytuacyjna,przypadkow, dyskusja dydaktyczna.
M-4Metody praktyczne - przygotowanie referatow z wykorzystaniem multimediów.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: wynik testu wielokrotnego wyboru
S-2Ocena formująca: aktywność na zajeciach-jakość, stopień samodzielności i zaangażowania w pracę zleconą przez prowadzacego

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TiR_1A_B7_W01
Zna podstawowe pojęcia z zakresu psychologii w turystyce i rekreacji.
TiR_1A_W01C-2, C-3, C-4, C-5, C-1T-K-1, T-K-2, T-K-3, T-K-4, T-K-5, T-K-6, T-K-7, T-K-8, T-K-9, T-K-10M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2
TiR_1A_B7_W02
Ma podstawową wiedzę o metodach badawczych stosowanych w psychologii.
TiR_1A_W06C-2, C-3, C-4, C-5, C-1T-K-2M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TiR_1A_B7_U01
Potrafi wskazać dziedziny (obszary) zastosowań psychologii w turystyce.
TiR_1A_U06, TiR_1A_U01C-3T-K-6, T-K-8, T-K-9, T-K-10M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2
TiR_1A_B7_U02
Potrafi charakteryzować podstawowe procesy i właściwości psychiczne jednostki, ktore determinują indywidualny i społeczny styl jej zachowania.
TiR_1A_U06C-4T-K-3, T-K-4, T-K-5, T-K-6, T-K-7, T-K-8M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TiR_1A_B7_K01
Świadomy znaczenia wypoczynku dla równowagi psychicznej człowieka.
TiR_1A_K05, TiR_1A_K06, TiR_1A_K08C-5T-K-9, T-K-10M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TiR_1A_B7_W01
Zna podstawowe pojęcia z zakresu psychologii w turystyce i rekreacji.
2,0Nie zna podstawowych pojęć z zakresu psychologii w turystyce i rekreacji.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany (cześciowo obojetny), -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna).
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi częściowo błędna).
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia w treści i języku (wypowiedzi naogół poprawne).
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy-bez trudności.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje ciekawość poznawczą, -w zakresie wyrażania wiedzy-bez trudności, tezy prawidłowe i pewne.
TiR_1A_B7_W02
Ma podstawową wiedzę o metodach badawczych stosowanych w psychologii.
2,0Nie ma podstawowej wiedzy o metodach badawczych stosowanych w psychologii
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany (cześciowo obojetny), -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna).
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi częściowo błędna).
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia w treści i języku (wypowiedzi naogół poprawne).
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy-bez trudności.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje ciekawość poznawczą, -w zakresie wyrażania wiedzy-bez trudności, tezy prawidłowe i pewne.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TiR_1A_B7_U01
Potrafi wskazać dziedziny (obszary) zastosowań psychologii w turystyce.
2,0Nie ma elementarnej wiedzy na temat możliwych obszarów zastosowań psychologii w turystyce.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany (cześciowo obojetny), -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna).
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi częściowo błędna).
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia w treści i języku (wypowiedzi naogół poprawne).
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy-bez trudności.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje ciekawość poznawczą, -w zakresie wyrażania wiedzy-bez trudności, tezy prawidłowe i pewne.
TiR_1A_B7_U02
Potrafi charakteryzować podstawowe procesy i właściwości psychiczne jednostki, ktore determinują indywidualny i społeczny styl jej zachowania.
2,0Nie potrafi scharakteryzować podstawowych procesów i właściwości psychicznych jednostki, które determinująindywidualny i społeczny styl jej zachowania.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany (cześciowo obojetny), -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna).
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi częściowo błędna).
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia w treści i języku (wypowiedzi naogół poprawne).
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy-bez trudności.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje ciekawość poznawczą, -w zakresie wyrażania wiedzy-bez trudności, tezy prawidłowe i pewne.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TiR_1A_B7_K01
Świadomy znaczenia wypoczynku dla równowagi psychicznej człowieka.
2,0Prezentuje opinie i poglądy swiadczące o tym, że nie zna roli turystyki i wypoczynku dla równowagi psychicznej człowieka.
3,0Prezentuje opinie i poglądy świadczące o posiadaniu elementarnej wiedzy na temat znaczenia wypoczynku dla rownowagi psychicznej człowieka.
3,5Prezentuje opinie i poglądy świadczące o posiadaniu elementarnej wiedzy na temat znaczenia wypoczynku dla rownowagi psychicznej człowieka.
4,0Prezentuje opinie i poglądy świadczące o posiadaniu podstawowej wiedzy na temat znaczenia wypoczynku dla rownowagi psychicznej człowieka.
4,5Prezentuje opinie i poglądy świadczące o świadomości znaczenia wypoczynku dla rownowagi psychicznej człowieka.
5,0Prezentuje opinie i poglądy świadczące o rozumieniu znaczenia wypoczynku dla rownowagi psychicznej człowieka.

Literatura podstawowa

  1. GraczaJ., SankowskiT., Psychologia w rekreacji i turystyce, AWF, Poznań, 2004
  2. Przetacznik-Gierowska M., Makiełło-Jarża G., Podstawy psychologii ogólnej, SziP, Warszawa, 1989
  3. Malim T., Birch A., Wprowadzenie do psychologii, PWN, Warszawa, 1994

Literatura dodatkowa

  1. Nęcki Z., Komunikacja międzyludzka, Profesjonalnej Szkoły Biznesu, Kraków, 1996
  2. Kozielecki J., Koncepcje psychologiczne człowieka, Żak, Warszawa, 1998
  3. Strelau J., Temperament i inteligencja, PWN, Warszawa, 1992

Treści programowe - konwersatoria

KODTreść programowaGodziny
T-K-1Psychologia turystyki jako dyscyplina naukowa i praktyczna-psychologiczne koncepcje człowieka.2
T-K-2Metody badawcze w psychologii i główne dziedziny ich zastosowań.2
T-K-3Charakterystyka podstawowych procesów psychicznych człowieka.4
T-K-4Neuropsychiczne podstawy zachowania człowieka-typ układu nerwowego, osobowość, indywidualny styl działania.4
T-K-5Geneza i rozwój aktywności turystycznej w przebiegu życia człowieka- "kariery turystyczne".2
T-K-6Motywacja aktywności turystycznej.4
T-K-7Analiza przeżyć związanych z aktywnością turystyczną-emocjonalne reakcje na środowisko.2
T-K-8Psychologia grupy turystycznej-typologia wczasowiczów i turystów.4
T-K-9Turystyka jako środek oddziaływania intencjonalnego.2
T-K-10Psychoprofilaktyczne, terapeutyczne i zdrowotne właściwości turystyki.2
T-K-11Zaliczenie-test wielokrotnego wyboru.2
30

Formy aktywności - konwersatoria

KODForma aktywnościGodziny
A-K-1uczestnictwo w konwersatoriach i zaliczeniu,30
A-K-2Praca własna studenta: -przygotowanie do konwersatoriów-opracowanie projektow i zadań zleconych przez nauczyciela, zebranie i analiza literatury do poszczegolnych tematow zajęć, -udział w konsultacjach majacy na celu m.in.:weryfikację postepów, nadzór nad poszczególnymi elementami metodyki projektów indywidualnych, doborem adekwatnej literatury, -przygotowanie do zaliczenia30
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_B7_W01Zna podstawowe pojęcia z zakresu psychologii w turystyce i rekreacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu nauk społecznych, w szczególności w dziedzinie nauk ekonomicznych, dostosowaną do studiowanego kierunku studiów.
Cel przedmiotuC-2miał podstawową wiedzę o metodach badawczych stosowanych w psychologii,
C-3wskazywał obszary(dziedziny) zastosowań psychologii w turystyce,
C-4charakteryzował podstawowe procesy i właściwości psychiczne jednostki, które determinują indywidualny i społeczny styl jej zachowania,
C-5świadomy znaczenia wypoczynku dla rownowagi psychicznej człowieka.
C-1W wyniku zorganizowanego procesu kształcenia student będzie: znał podstawowe pojęcia z zakresu psychologii w turystyce i rekreacji,
Treści programoweT-K-1Psychologia turystyki jako dyscyplina naukowa i praktyczna-psychologiczne koncepcje człowieka.
T-K-2Metody badawcze w psychologii i główne dziedziny ich zastosowań.
T-K-3Charakterystyka podstawowych procesów psychicznych człowieka.
T-K-4Neuropsychiczne podstawy zachowania człowieka-typ układu nerwowego, osobowość, indywidualny styl działania.
T-K-5Geneza i rozwój aktywności turystycznej w przebiegu życia człowieka- "kariery turystyczne".
T-K-6Motywacja aktywności turystycznej.
T-K-7Analiza przeżyć związanych z aktywnością turystyczną-emocjonalne reakcje na środowisko.
T-K-8Psychologia grupy turystycznej-typologia wczasowiczów i turystów.
T-K-9Turystyka jako środek oddziaływania intencjonalnego.
T-K-10Psychoprofilaktyczne, terapeutyczne i zdrowotne właściwości turystyki.
Metody nauczaniaM-1Metody problemowe-wykład konwersatoryjny.
M-2Metody podające-pogadanka sokratyczna lub heurystyczna.
M-3Metody aktywizujące-sytuacyjna,przypadkow, dyskusja dydaktyczna.
M-4Metody praktyczne - przygotowanie referatow z wykorzystaniem multimediów.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: wynik testu wielokrotnego wyboru
S-2Ocena formująca: aktywność na zajeciach-jakość, stopień samodzielności i zaangażowania w pracę zleconą przez prowadzacego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna podstawowych pojęć z zakresu psychologii w turystyce i rekreacji.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany (cześciowo obojetny), -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna).
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi częściowo błędna).
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia w treści i języku (wypowiedzi naogół poprawne).
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy-bez trudności.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje ciekawość poznawczą, -w zakresie wyrażania wiedzy-bez trudności, tezy prawidłowe i pewne.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_B7_W02Ma podstawową wiedzę o metodach badawczych stosowanych w psychologii.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_W06Ma podstawową wiedzę na temat: metod, technik i narzędzi pozyskiwania danych pozwalających na: rozumienie relacji między organizmami żywymi a środowiskiem, oddziaływania człowieka podróżującego na środowisko, funkcjonowania podmiotów rynkowych, oceny: środowiska i waloryzacji jego zasobów, przydatności przestrzeni geograficznej dla potrzeb turystyki, zjawisk gospodarczych i tych z obszaru zarządzania.
Cel przedmiotuC-2miał podstawową wiedzę o metodach badawczych stosowanych w psychologii,
C-3wskazywał obszary(dziedziny) zastosowań psychologii w turystyce,
C-4charakteryzował podstawowe procesy i właściwości psychiczne jednostki, które determinują indywidualny i społeczny styl jej zachowania,
C-5świadomy znaczenia wypoczynku dla rownowagi psychicznej człowieka.
C-1W wyniku zorganizowanego procesu kształcenia student będzie: znał podstawowe pojęcia z zakresu psychologii w turystyce i rekreacji,
Treści programoweT-K-2Metody badawcze w psychologii i główne dziedziny ich zastosowań.
Metody nauczaniaM-1Metody problemowe-wykład konwersatoryjny.
M-2Metody podające-pogadanka sokratyczna lub heurystyczna.
M-3Metody aktywizujące-sytuacyjna,przypadkow, dyskusja dydaktyczna.
M-4Metody praktyczne - przygotowanie referatow z wykorzystaniem multimediów.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: wynik testu wielokrotnego wyboru
S-2Ocena formująca: aktywność na zajeciach-jakość, stopień samodzielności i zaangażowania w pracę zleconą przez prowadzacego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie ma podstawowej wiedzy o metodach badawczych stosowanych w psychologii
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany (cześciowo obojetny), -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna).
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi częściowo błędna).
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia w treści i języku (wypowiedzi naogół poprawne).
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy-bez trudności.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje ciekawość poznawczą, -w zakresie wyrażania wiedzy-bez trudności, tezy prawidłowe i pewne.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_B7_U01Potrafi wskazać dziedziny (obszary) zastosowań psychologii w turystyce.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_U06Wykorzystuje zdobytą wiedzę do analizy konkretnych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku turystyka i rekreacja
TiR_1A_U01Potrafi prawidłowo interpretować zjawiska (społeczne, prawne, ekonomiczne, przyrodnicze, geograficzne i krajoznawcze) w zakresie turystyki i rekreacji
Cel przedmiotuC-3wskazywał obszary(dziedziny) zastosowań psychologii w turystyce,
Treści programoweT-K-6Motywacja aktywności turystycznej.
T-K-8Psychologia grupy turystycznej-typologia wczasowiczów i turystów.
T-K-9Turystyka jako środek oddziaływania intencjonalnego.
T-K-10Psychoprofilaktyczne, terapeutyczne i zdrowotne właściwości turystyki.
Metody nauczaniaM-1Metody problemowe-wykład konwersatoryjny.
M-2Metody podające-pogadanka sokratyczna lub heurystyczna.
M-3Metody aktywizujące-sytuacyjna,przypadkow, dyskusja dydaktyczna.
M-4Metody praktyczne - przygotowanie referatow z wykorzystaniem multimediów.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: wynik testu wielokrotnego wyboru
S-2Ocena formująca: aktywność na zajeciach-jakość, stopień samodzielności i zaangażowania w pracę zleconą przez prowadzacego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie ma elementarnej wiedzy na temat możliwych obszarów zastosowań psychologii w turystyce.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany (cześciowo obojetny), -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna).
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi częściowo błędna).
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia w treści i języku (wypowiedzi naogół poprawne).
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy-bez trudności.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje ciekawość poznawczą, -w zakresie wyrażania wiedzy-bez trudności, tezy prawidłowe i pewne.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_B7_U02Potrafi charakteryzować podstawowe procesy i właściwości psychiczne jednostki, ktore determinują indywidualny i społeczny styl jej zachowania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_U06Wykorzystuje zdobytą wiedzę do analizy konkretnych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku turystyka i rekreacja
Cel przedmiotuC-4charakteryzował podstawowe procesy i właściwości psychiczne jednostki, które determinują indywidualny i społeczny styl jej zachowania,
Treści programoweT-K-3Charakterystyka podstawowych procesów psychicznych człowieka.
T-K-4Neuropsychiczne podstawy zachowania człowieka-typ układu nerwowego, osobowość, indywidualny styl działania.
T-K-5Geneza i rozwój aktywności turystycznej w przebiegu życia człowieka- "kariery turystyczne".
T-K-6Motywacja aktywności turystycznej.
T-K-7Analiza przeżyć związanych z aktywnością turystyczną-emocjonalne reakcje na środowisko.
T-K-8Psychologia grupy turystycznej-typologia wczasowiczów i turystów.
Metody nauczaniaM-1Metody problemowe-wykład konwersatoryjny.
M-2Metody podające-pogadanka sokratyczna lub heurystyczna.
M-3Metody aktywizujące-sytuacyjna,przypadkow, dyskusja dydaktyczna.
M-4Metody praktyczne - przygotowanie referatow z wykorzystaniem multimediów.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: wynik testu wielokrotnego wyboru
S-2Ocena formująca: aktywność na zajeciach-jakość, stopień samodzielności i zaangażowania w pracę zleconą przez prowadzacego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi scharakteryzować podstawowych procesów i właściwości psychicznych jednostki, które determinująindywidualny i społeczny styl jej zachowania.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany (cześciowo obojetny), -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna).
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi częściowo błędna).
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia w treści i języku (wypowiedzi naogół poprawne).
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy-bez trudności.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje ciekawość poznawczą, -w zakresie wyrażania wiedzy-bez trudności, tezy prawidłowe i pewne.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_B7_K01Świadomy znaczenia wypoczynku dla równowagi psychicznej człowieka.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_K05Ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za własne działania
TiR_1A_K06Jest świadomy potrzeby samodoskonalenia
TiR_1A_K08Ma świadomość oddziaływania człowieka na środowisko przyrodnicze
Cel przedmiotuC-5świadomy znaczenia wypoczynku dla rownowagi psychicznej człowieka.
Treści programoweT-K-9Turystyka jako środek oddziaływania intencjonalnego.
T-K-10Psychoprofilaktyczne, terapeutyczne i zdrowotne właściwości turystyki.
Metody nauczaniaM-1Metody problemowe-wykład konwersatoryjny.
M-2Metody podające-pogadanka sokratyczna lub heurystyczna.
M-3Metody aktywizujące-sytuacyjna,przypadkow, dyskusja dydaktyczna.
M-4Metody praktyczne - przygotowanie referatow z wykorzystaniem multimediów.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: wynik testu wielokrotnego wyboru
S-2Ocena formująca: aktywność na zajeciach-jakość, stopień samodzielności i zaangażowania w pracę zleconą przez prowadzacego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Prezentuje opinie i poglądy swiadczące o tym, że nie zna roli turystyki i wypoczynku dla równowagi psychicznej człowieka.
3,0Prezentuje opinie i poglądy świadczące o posiadaniu elementarnej wiedzy na temat znaczenia wypoczynku dla rownowagi psychicznej człowieka.
3,5Prezentuje opinie i poglądy świadczące o posiadaniu elementarnej wiedzy na temat znaczenia wypoczynku dla rownowagi psychicznej człowieka.
4,0Prezentuje opinie i poglądy świadczące o posiadaniu podstawowej wiedzy na temat znaczenia wypoczynku dla rownowagi psychicznej człowieka.
4,5Prezentuje opinie i poglądy świadczące o świadomości znaczenia wypoczynku dla rownowagi psychicznej człowieka.
5,0Prezentuje opinie i poglądy świadczące o rozumieniu znaczenia wypoczynku dla rownowagi psychicznej człowieka.