Wydział Ekonomiczny - Turystyka i rekreacja (S1)
Sylabus przedmiotu Psychologia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Turystyka i rekreacja | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | nauki przyrodnicze, nauki społeczne | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Psychologia | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ekonomii i Rachunkowości | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Sylwia Gołąb <sylwia.golab@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ogólna wiedza o budowie i funkcjonowaniu układu nerwowego człowieka na poziomie szkoły średniej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | W wyniku zorganizowanego procesu kształcenia student będzie: znał podstawowe pojęcia z zakresu psychologii w turystyce i rekreacji, |
C-2 | miał podstawową wiedzę o metodach badawczych stosowanych w psychologii, |
C-3 | wskazywał obszary(dziedziny) zastosowań psychologii w turystyce, |
C-4 | charakteryzował podstawowe procesy i właściwości psychiczne jednostki, które determinują indywidualny i społeczny styl jej zachowania, |
C-5 | świadomy znaczenia wypoczynku dla rownowagi psychicznej człowieka. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
konwersatoria | ||
T-K-1 | Psychologia turystyki jako dyscyplina naukowa i praktyczna-psychologiczne koncepcje człowieka. | 2 |
T-K-2 | Metody badawcze w psychologii i główne dziedziny ich zastosowań. | 2 |
T-K-3 | Charakterystyka podstawowych procesów psychicznych człowieka. | 4 |
T-K-4 | Neuropsychiczne podstawy zachowania człowieka-typ układu nerwowego, osobowość, indywidualny styl działania. | 4 |
T-K-5 | Geneza i rozwój aktywności turystycznej w przebiegu życia człowieka- "kariery turystyczne". | 2 |
T-K-6 | Motywacja aktywności turystycznej. | 4 |
T-K-7 | Analiza przeżyć związanych z aktywnością turystyczną-emocjonalne reakcje na środowisko. | 2 |
T-K-8 | Psychologia grupy turystycznej-typologia wczasowiczów i turystów. | 4 |
T-K-9 | Turystyka jako środek oddziaływania intencjonalnego. | 2 |
T-K-10 | Psychoprofilaktyczne, terapeutyczne i zdrowotne właściwości turystyki. | 2 |
T-K-11 | Zaliczenie-test wielokrotnego wyboru. | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
konwersatoria | ||
A-K-1 | uczestnictwo w konwersatoriach i zaliczeniu, | 30 |
A-K-2 | Praca własna studenta: -przygotowanie do konwersatoriów-opracowanie projektow i zadań zleconych przez nauczyciela, zebranie i analiza literatury do poszczegolnych tematow zajęć, -udział w konsultacjach majacy na celu m.in.:weryfikację postepów, nadzór nad poszczególnymi elementami metodyki projektów indywidualnych, doborem adekwatnej literatury, -przygotowanie do zaliczenia | 30 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody problemowe-wykład konwersatoryjny. |
M-2 | Metody podające-pogadanka sokratyczna lub heurystyczna. |
M-3 | Metody aktywizujące-sytuacyjna,przypadkow, dyskusja dydaktyczna. |
M-4 | Metody praktyczne - przygotowanie referatow z wykorzystaniem multimediów. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: wynik testu wielokrotnego wyboru |
S-2 | Ocena formująca: aktywność na zajeciach-jakość, stopień samodzielności i zaangażowania w pracę zleconą przez prowadzacego |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
TiR_1A_B7_W01 Zna podstawowe pojęcia z zakresu psychologii w turystyce i rekreacji. | TiR_1A_W01 | — | C-2, C-3, C-4, C-5, C-1 | T-K-1, T-K-2, T-K-3, T-K-4, T-K-5, T-K-6, T-K-7, T-K-8, T-K-9, T-K-10 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2 |
TiR_1A_B7_W02 Ma podstawową wiedzę o metodach badawczych stosowanych w psychologii. | TiR_1A_W06 | — | C-2, C-3, C-4, C-5, C-1 | T-K-2 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
TiR_1A_B7_U01 Potrafi wskazać dziedziny (obszary) zastosowań psychologii w turystyce. | TiR_1A_U06, TiR_1A_U01 | — | C-3 | T-K-6, T-K-8, T-K-9, T-K-10 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2 |
TiR_1A_B7_U02 Potrafi charakteryzować podstawowe procesy i właściwości psychiczne jednostki, ktore determinują indywidualny i społeczny styl jej zachowania. | TiR_1A_U06 | — | C-4 | T-K-3, T-K-4, T-K-5, T-K-6, T-K-7, T-K-8 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
TiR_1A_B7_K01 Świadomy znaczenia wypoczynku dla równowagi psychicznej człowieka. | TiR_1A_K05, TiR_1A_K06, TiR_1A_K08 | — | C-5 | T-K-9, T-K-10 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TiR_1A_B7_W01 Zna podstawowe pojęcia z zakresu psychologii w turystyce i rekreacji. | 2,0 | Nie zna podstawowych pojęć z zakresu psychologii w turystyce i rekreacji. |
3,0 | Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany (cześciowo obojetny), -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna). | |
3,5 | Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi częściowo błędna). | |
4,0 | Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia w treści i języku (wypowiedzi naogół poprawne). | |
4,5 | Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy-bez trudności. | |
5,0 | Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje ciekawość poznawczą, -w zakresie wyrażania wiedzy-bez trudności, tezy prawidłowe i pewne. | |
TiR_1A_B7_W02 Ma podstawową wiedzę o metodach badawczych stosowanych w psychologii. | 2,0 | Nie ma podstawowej wiedzy o metodach badawczych stosowanych w psychologii |
3,0 | Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany (cześciowo obojetny), -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna). | |
3,5 | Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi częściowo błędna). | |
4,0 | Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia w treści i języku (wypowiedzi naogół poprawne). | |
4,5 | Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy-bez trudności. | |
5,0 | Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje ciekawość poznawczą, -w zakresie wyrażania wiedzy-bez trudności, tezy prawidłowe i pewne. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TiR_1A_B7_U01 Potrafi wskazać dziedziny (obszary) zastosowań psychologii w turystyce. | 2,0 | Nie ma elementarnej wiedzy na temat możliwych obszarów zastosowań psychologii w turystyce. |
3,0 | Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany (cześciowo obojetny), -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna). | |
3,5 | Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi częściowo błędna). | |
4,0 | Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia w treści i języku (wypowiedzi naogół poprawne). | |
4,5 | Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy-bez trudności. | |
5,0 | Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje ciekawość poznawczą, -w zakresie wyrażania wiedzy-bez trudności, tezy prawidłowe i pewne. | |
TiR_1A_B7_U02 Potrafi charakteryzować podstawowe procesy i właściwości psychiczne jednostki, ktore determinują indywidualny i społeczny styl jej zachowania. | 2,0 | Nie potrafi scharakteryzować podstawowych procesów i właściwości psychicznych jednostki, które determinująindywidualny i społeczny styl jej zachowania. |
3,0 | Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany (cześciowo obojetny), -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna). | |
3,5 | Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi częściowo błędna). | |
4,0 | Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia w treści i języku (wypowiedzi naogół poprawne). | |
4,5 | Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy-bez trudności. | |
5,0 | Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje ciekawość poznawczą, -w zakresie wyrażania wiedzy-bez trudności, tezy prawidłowe i pewne. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TiR_1A_B7_K01 Świadomy znaczenia wypoczynku dla równowagi psychicznej człowieka. | 2,0 | Prezentuje opinie i poglądy swiadczące o tym, że nie zna roli turystyki i wypoczynku dla równowagi psychicznej człowieka. |
3,0 | Prezentuje opinie i poglądy świadczące o posiadaniu elementarnej wiedzy na temat znaczenia wypoczynku dla rownowagi psychicznej człowieka. | |
3,5 | Prezentuje opinie i poglądy świadczące o posiadaniu elementarnej wiedzy na temat znaczenia wypoczynku dla rownowagi psychicznej człowieka. | |
4,0 | Prezentuje opinie i poglądy świadczące o posiadaniu podstawowej wiedzy na temat znaczenia wypoczynku dla rownowagi psychicznej człowieka. | |
4,5 | Prezentuje opinie i poglądy świadczące o świadomości znaczenia wypoczynku dla rownowagi psychicznej człowieka. | |
5,0 | Prezentuje opinie i poglądy świadczące o rozumieniu znaczenia wypoczynku dla rownowagi psychicznej człowieka. |
Literatura podstawowa
- GraczaJ., SankowskiT., Psychologia w rekreacji i turystyce, AWF, Poznań, 2004
- Przetacznik-Gierowska M., Makiełło-Jarża G., Podstawy psychologii ogólnej, SziP, Warszawa, 1989
- Malim T., Birch A., Wprowadzenie do psychologii, PWN, Warszawa, 1994
Literatura dodatkowa
- Nęcki Z., Komunikacja międzyludzka, Profesjonalnej Szkoły Biznesu, Kraków, 1996
- Kozielecki J., Koncepcje psychologiczne człowieka, Żak, Warszawa, 1998
- Strelau J., Temperament i inteligencja, PWN, Warszawa, 1992