Wydział Ekonomiczny - Turystyka i rekreacja (S1)
Sylabus przedmiotu Technologie informacyjne w turystyce:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Turystyka i rekreacja | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | nauki przyrodnicze, nauki społeczne | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Technologie informacyjne w turystyce | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Analizy Systemowej i Finansów | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Henryk Marjak <Henryk.Marjak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Zna i rozumie podstawowe pojęcia TI, posługuje się zestawem komputerowym i jego systemem operacyjnym. Tworzy i nazywa pliki i foldery zgodnie z zasadami obowiązującymi w tym zakresie. Potrafi dostosować wybrane opcje systemu do potrzeb użytkownika, potrafi posługiwać się różnymi nośnikami informacji. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z rozwojem informatyki i podstawowymi technologiami informacyjnymi stosowanymi w działalności biznesowej w obszarze turystyki |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności z zakresu tworzenia dokumentów i przetwarzania tekstów za pomocą edytora tekstowego |
C-3 | Przygotowanie i obsługa prezentacji multimedialnej. |
C-4 | Ukształtowanie umiejętności z zakresu obsługi arkuszy kalkulacyjnych i analizy danych oraz wykorzystania grafiki menedżerskiej. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Geneza i źródła informatyki. Budowa komputera. Podstawowe pojęcia i zadania systemu operacyjnego Windows. Systemy informatyczne w turystyce (systemy rezerwacji, platformy internetowe, zarządzanie hotelem) | 6 |
T-L-2 | Formatowanie tekstu i obsługa edytora tekstu MS Word (nawigacja, paski narzędzi, formatowanie tekstu, ustawienia strony, formatowanie tabel, wstawianie formuł, rysowanie schematów, wstawianie grafiki, tworzenie wykresów, korespondencja seryjna). | 10 |
T-L-3 | projektowanie i obsługa prezentacji za pomocą MS Power Point (wykorzystanie szablonów projektów, animacja slajdów - tekstu, grafiki, wykresów) | 2 |
T-L-4 | Obsługa arkusza kalkulacyjnego: budowa skoroszytu, nawigacja, adresowanie i formatowanie komórek, edycja i wprowadzanie danych, formuły proste i złożone, funkcje matematyczne, tworzenie wykresów, wykresy funkcji, wykresy menedżerskie, funkcje logiczne, wybrane funkcje finansowe, tworzenie tabel i wykresów przestawnych. | 12 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Praca własna studenta. Uzupełnienie wiedzy o współczesnych technologiach informacyjnych na podstawie zalecanej literatury i źródeł internetowych. | 20 |
A-L-2 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-3 | Samodzielna praca studenta. Rozwiązywanie zadań problemowych za pomocą narzędzi informatycznych pakietu MS Office (MS Word, MS Excel, MS Power Point). | 40 |
90 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny, pogadanka |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera / MS Word Metoda przypadków, objaśnienie |
M-3 | Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera/ MS Power Point Metoda projektowa, objaśnienie |
M-4 | Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera/ MS Excel Metoda przypadków |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Sprawdzian praktycznych umiejętności studenta - opracowanie dokumentu według podanych wskazówek i poleceń za pomocą edytora tekstowego |
S-2 | Ocena formująca: Ocena projektu prezentacji na zadany temat |
S-3 | Ocena podsumowująca: Sprawdzian praktycznych umiejętności studenta - wykorzystanie Excela w analizie danych i przetwarzaniu informacji |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
TiR_1A_A8_W01 Student zna funkcje systemu operacyjnego Microsoft Windows (2000, XP, Vista lub 7 Home Premium) i standardowego oprogramowania biurowego. Ma wiedzę z zakresu funkcjonalnościi pakietu MS Office i technologii informacyjnych na poziomie zgodnym z wymaganiami Europejskiego Certyfikatu Umiejętności Komputerowych (ECDL). Zna wpływ technologii internetowych na rozwój branży turystycznej. Zna zasady funkcjonowania systemów rezerwacji i innych systemów specjalistycznych stosowanych przez firmy organizujące imprezy turytyczne oraz firmy świadczące usługi hotelarskie. | TiR_1A_W08, TiR_1A_W06 | — | C-2, C-3, C-4, C-1 | T-L-3, T-L-1, T-L-4 | M-1, M-2, M-4, M-3 | S-2, S-3, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
TiR_1A_A8_U01 Student potrafi skonfigurować do własnych potrzeb i wykorzystać funkcje systemu operacyjnego Microsoft Windows (XP, Vista lub 7 Home Premium). Potrafi posługiwać się programami pakietu Microsoft Office na poziomie zgodnym z wymaganiami Europejskiego Certyfikatu Umiejętności Komputerowych (ECDL). Potrafi zastosować aplikacje MS Office i dostępne narzędzia internetowe w zaspokajaniu potrzeb informacyjnych oraz rozwiązywania problemów w sferze informacyjno-decyzyjnej występujących w przedsiębiorstwach branży turystycznej. | TiR_1A_U06, TiR_1A_U04, TiR_1A_U05 | — | C-2, C-3, C-4, C-1 | T-L-2, T-L-3, T-L-4 | M-2, M-4, M-3 | S-1, S-3, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TiR_1A_A8_W01 Student zna funkcje systemu operacyjnego Microsoft Windows (2000, XP, Vista lub 7 Home Premium) i standardowego oprogramowania biurowego. Ma wiedzę z zakresu funkcjonalnościi pakietu MS Office i technologii informacyjnych na poziomie zgodnym z wymaganiami Europejskiego Certyfikatu Umiejętności Komputerowych (ECDL). Zna wpływ technologii internetowych na rozwój branży turystycznej. Zna zasady funkcjonowania systemów rezerwacji i innych systemów specjalistycznych stosowanych przez firmy organizujące imprezy turytyczne oraz firmy świadczące usługi hotelarskie. | 2,0 | Student nie zna podstawowych pojęć dotyczących technologii informacyjno-komunikacyjnych i ich wpływu na branżę turystyczną, nie zna czynników determinujących rozwój społeczeństwa informacyjnego, nie zna funkcji oprogramowania systemowego i podstawowego oprogramowania biurowego. |
3,0 | Student zna podstawowe pojęcia z obszaru technologii informacyjno-komunikacyjnych. Zna ich wpływ na współczesną gospodarkę, zwłaszcza na branżę turystyczną, zna podstawowe funkcje standardowego oprogramowania systemowego i użytkowego. | |
3,5 | Student zna zagadnienia z obszaru zastosowań technologii informacyjno-komunikacyjnych w gospodarce. Zna ich wpływ na usprawnienie procesów informacyjno-decyzyjnych w firmach branży turystycznej. | |
4,0 | Student zna i analizuje zagadnienia z obszaru zastosowań technologii informacyjno-komunikacyjnych w gospodarce i ich wpływu na usprawnienie procesów informacyjno-decyzyjnych w wybranych sektorach gospodarki, a zwłaszcza w turystyce i rekreacji; zna funkcjonalności specjalistycznego oprogramowania użytkowego. | |
4,5 | Student zna i analizuje rozszerzone zagadnienia z obszaru zastosowań technologii informacyjno-komunikacyjnych w gospodarce i ich wpływu na usprawnienie procesów informacyjno-decyzyjnych w wybranych sektorach gospodarki, zna zaawansowane funkcjonalności specjalistycznego oprogramowania użytkowego. | |
5,0 | Student zna i analizuje rozszerzone zagadnienia z obszaru zastosowań technologii informacyjno-komunikacyjnych w gospodarce i ich wpływu na usprawnienie procesów informacyjno-decyzyjnych w wybranych sektorach gospodarki, zna procedury definiowania i generowania sprawozdań oraz raportów. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TiR_1A_A8_U01 Student potrafi skonfigurować do własnych potrzeb i wykorzystać funkcje systemu operacyjnego Microsoft Windows (XP, Vista lub 7 Home Premium). Potrafi posługiwać się programami pakietu Microsoft Office na poziomie zgodnym z wymaganiami Europejskiego Certyfikatu Umiejętności Komputerowych (ECDL). Potrafi zastosować aplikacje MS Office i dostępne narzędzia internetowe w zaspokajaniu potrzeb informacyjnych oraz rozwiązywania problemów w sferze informacyjno-decyzyjnej występujących w przedsiębiorstwach branży turystycznej. | 2,0 | Student nie potrafi efektywnie pracować pod nadzorem systemu operacyjnego; nie potrafi wykonać standardowych operacji i poleceń w systemie, nie potrafi zainstalować wybranych programów użytkowych oraz posługiwać się w stopniu podstawowym aplikacjami pakietu MS Office. |
3,0 | Student potrafi pracować pod nadzorem systemu operacyjnego; potrafi wykonać standardowe operacje i polecenia w systemie, potrafi zainstalować wybrane programy użytkowe; potrafi utworzyć i edytować dokument za pomocą MS Word oraz potrafi wykonać podstawowe operacje na arkuszu kalkulacyjnym w Excelu. Potrafi przygotować i obsłużyć prezentację w Power Point. | |
3,5 | Student potrafi efektywnie pracować w edytorze tekstu: edytuje, redaguje, formatuje tekst i tabele; organizuje układ dokumentu, wstawia grafikę; tworzy listy za pomocą korespondencji seryjnej. Obsługuje arkusz kalkulacyjny: edytuje, formatuje i przetwarza dane numeryczne, alfanumeryczne i tekstowe. Definiuje formuły proste i stosuje funkcje Excela: matematyczne, statystyczne, logiczne, daty i czasu. Analizuje dane, tworzy podstawowe wykresy oraz umie posługiwać się tabelami przestawnymi. Potrafi korzystać z internetowych systemów rezerwacji usług turystycznych. | |
4,0 | Obsługuje arkusz kalkulacyjny: definiuje złożone formuły i procedury obliczeniowe; stosuje funkcje tekstowe, finansowe i wyszukiwania danych; analizuje dane, filtruje, formatuje i grupuje dane w tabeli przestawnej, prezentuje dane i wyniki na wykresach. Potrafi obsługiwać specjalistyczne systemy informatyczne przeznaczone dla firm z branży turystycznej. | |
4,5 | przygotowuje prezentacje multimedialne, wstawiając grafikę, wykresy, wzory matematyczne; stosuje animacje niestandardowe dla pojedynczych slajdów oraz ustawia szybkość przejścia i metodę przełączania; stosuje projekty slajdów z witryny Microsoft Office Online oraz stosuje szablon projektu dla pojedynczych slajdów; potrafi przygotować pliki dźwiękowe oraz umieścić je w prezentacji; potrafi przygotować diagramy i schematy organizacyjne i stosuje je w prezentacji; stosuje hiperłącza w prezentacji. Potrafi zaimplementować formularz rezerwacji usług w dowolnej aplikacji MS Office. | |
5,0 | Współdzieli i integruje pliki danych z różnych apliakcji MS Office. Samodzielnie w sposób interesujący i twórczy planuje i rozwiązuje problemy często występujące w zarządzaniu firmą z branży turystycznej, stosując poznane metody i narzędzia informatyczne. |
Literatura podstawowa
- Michael Alexander, John Walkenbach, Analiza i prezentacja danych w Microsoft Excel, Mikom, Warszawa, 2008
- Stefańczyk Maria, Mejsner Elżbieta, Kwiatkowski Tomasz, Jaskuła Tomasz, Informatyka dla ekonomistów, UMCS, Lublin, 2007
Literatura dodatkowa
- Kiełtyka Leszek, Komunikacja w zarządzaniu. Techniki, narzędzia i formy przekazu informacji, Placet, Warszawa, 2002
- Biegańska Anna, Grafika menedżerska i prezentacyjna, KISS, Warszawa, 2007
- Kopertowska Mirosława, Przetwarzanie tekstów, PWN, Warszawa, 2007