Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (N1)

Sylabus przedmiotu Analiza ekonomiczna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauki społeczne
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Analiza ekonomiczna
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Analizy Systemowej i Marketingu
Nauczyciel odpowiedzialny Beata Szczecińska <Beata.Szczecinska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Andrzej Sobczyk <Andrzej.Sobczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL5 10 2,00,50zaliczenie
wykładyW5 5 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedzy: student ma zajomość podstaw rachunkowowści, finansów, nauki o przedsiębiorstwie
W-2Kompetencji: student potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności
W-3Umiejętności: student umie wykorzystać wiedzę teoretyczną do opisu i analizowania konkretnych zjawisk ekonomicznych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z metodami analizy ekonomicznej oraz ich wykorzystanie do oceny efektywności gospodarowania czynnikami produkcji
C-2Zapoznanie studentów ze źródłami informacji wykorzystywanymi w analizie ekonomicznej
C-3Ukształtowanie umiejętności prawidłowej oceny sytuacji ekonomicznej przedsiębiorstwa
C-4Zapoznanie studentów z metodami analizy ekonomicznej oraz ich wykorzystanie do oceny efektywności gospodarowania czynnikami produkcji
C-5Zapoznanie studentów ze źródłami informacji wykorzystywanymi w analizie ekonomicznej
C-6Ukształtowanie umiejętności prawidłowej oceny sytuacji ekonomicznej przedsiębiorstwa

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Analiza i ocena gospodarowania materiałami oraz środkami trwałymi.2
T-L-2Analiza produkcji przedsiębiorstwa (struktury asortymentowej, rytmiczności, jakości)1
T-L-3Analiza gospodarowania czynnikiem ludzkim.1
T-L-4Ocena wstępna sprawozdań finanasowych na przykładzie konkretnej firmy1
T-L-5Ocena zadłużenia, płynności, obrotowości i rentowności badanego przedsiębiorstwa.1
T-L-6Analiza przyczynowa wyniku finansowego.1
T-L-7Analiza dźwigni finansowej.1
T-L-8Sprawdzian testowy i zaliczenie pracy z analizy finansowej.1
T-L-9Analiza kosztów własnych badanego przedsiębiorstwa1
10
wykłady
T-W-1Istota i znaczenie analizy ekonomicznej w zarządzaniu przedsiębiorstwem, źródła informacji, metody analizy ekonomicznej, formy prezentacji wyników analiz1
T-W-2Pojęcie, pomiar oraz analiza produkcji. Ocena gospodarowania materiałami i majątkiem trwałym.1
T-W-3Wskaźniki i systemy wskaźników w ocenie sytuacji finansowej przedsiębiorstwa, kryteria oceny sytuacji finansowej przedsiębiorstw1
T-W-4Istota kosztów własnych, klasyfikacja kosztów oraz zadania i zakres ich analizy1
T-W-5Zaliczenie teorii z wykładów1
5

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w ćwiczeniach10
A-L-2Przygotowanie się do sprawdzianu z ćwiczeń20
A-L-3Przygotowanie pracy z analizy finansowej10
A-L-4Przygowanie się do ćwiczeń laboratoryjnych20
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach10
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia teorii z wykładów20
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda problemowa/Wykład problemowy
M-2Metoda aktywizująca/metoda sytuacyjna - praca na przykładzie konkretnego przedsiębiorstwa (dane konkretnego przedsiębiorstwa przypadają na dwóch studentów z grupy laboratoryjnej)
M-3Metoda praktyczna/ćwiczenia laboratoryjne oraz metoda projektów
M-4Metoda podająca/Wykład informacyjny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z ćwiczeń: test oraz zadania do rozwiązania
S-2Ocena podsumowująca: Praca opisowa z oceny sytuacji finansowej konkretnego przedsiębiorstwa w formie sprawozdania
S-3Ocena formująca: Ocena aktywości uczestnictwa studentów w zajęciach, polegająca na przygotowaniu się z omawianego na zajęciach tematu
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z wykładów w formie testu

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZN1_1A_C20_W01
zna narzędzia analizy ekonomicznej
ZN1_1A_W04, ZN1_1A_W07C-1T-W-4, T-W-2, T-W-1, T-W-3M-1, M-4S-1, S-4
ZN1_1A_C20_W02
posiada wiedzę o metodach badawczych wykorzystywanych w ocenie sytuacji finansowej przedsiębiorstw
ZN1_1A_W08, ZN1_1A_W09C-1T-W-4, T-W-2, T-W-1, T-W-3M-1, M-3, M-4S-1, S-4, S-2
ZN1_1A_C20_W03
ma wiedzę z zakresu źródeł informacji możliwych do wykorzystania w ocenie sytuacji ekonomicznej przedsiębiorstw
ZN1_1A_W07C-2T-W-4, T-L-3, T-W-2, T-W-1, T-W-3M-3, M-4S-1, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZN1_1A_C20_U01
posiada umiejętność wykorzystania wiedzy teoretycznej do opisu i analizowania procesów gospodarczych
ZN1_1A_U01, ZN1_1A_U14C-1, C-2, C-3T-L-3, T-L-1, T-L-9, T-L-2, T-L-5, T-L-4M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3
ZN1_1A_C20_U02
interpretuje wyniki analizy do oceny sytuacji ekonomicznej przesiębiorstwa
ZN1_1A_U14, ZN1_1A_U04C-3T-L-3, T-L-1, T-L-9, T-L-2, T-L-5, T-L-4M-2, M-3S-1, S-2, S-3
ZN1_1A_C20_U03
analizuje przyczyny przebiegu konkretnych procesów i zjawisk gospodarczych
ZN1_1A_U04C-3T-L-3, T-L-1, T-L-9, T-L-2, T-L-5, T-L-4M-2, M-3S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZN1_1A_C20_K01
ma świadomość uczenia się przez całe życie
ZN1_1A_K01C-1, C-2, C-3T-W-3, T-W-1, T-W-4, T-W-2M-2, M-3S-1, S-2
ZN1_1A_C20_K02
Ma świadomość potrzeby doskonalenia i uczenia się przez całe życie
ZN1_1A_K01C-1, C-2, C-3T-W-1, T-L-1, T-W-2, T-L-2, T-L-3, T-W-3, T-L-4, T-L-5, T-W-4, T-L-9M-4, M-1, M-2, M-3S-4, S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZN1_1A_C20_W01
zna narzędzia analizy ekonomicznej
2,0Nie zna większości narzędzi analizy ekonomicznej
3,0Zna niektóre narzędzia analizy ekonomicznej
3,5Zna podstawowe narzędzia analizy ekonomicznej
4,0Zna prawie wszystkie narzędzia analizy ekonomicznej
4,5Zna wszystkie narzędzia analizy ekonomicznej
5,0Zna znakomicie narzędzia analizy ekonomicznej
ZN1_1A_C20_W02
posiada wiedzę o metodach badawczych wykorzystywanych w ocenie sytuacji finansowej przedsiębiorstw
2,0Nie zna podstawowych metod analizy ekonomicznej
3,0Zna podstawowe metody analizy ekonomicznej
3,5Zna większość metod analizy ekonomicznej podanych na zajęciach
4,0Zna metody analizy ekonomicznej podane na zajęciach
4,5Zna metody analizy ekonomicznej podane na zajęciach oraz niektóre z opisanych w literaturze podstawej
5,0Zna metody analizy ekonomicznej podane na zajęciach oraz opisane w pozycjach podstawowej literatury
ZN1_1A_C20_W03
ma wiedzę z zakresu źródeł informacji możliwych do wykorzystania w ocenie sytuacji ekonomicznej przedsiębiorstw
2,0Nie zna podstawowych źródeł informacji
3,0Zna podstawowe źródła informacji
3,5Zna podstawowe źródła informacji oraz ich charakterystykę
4,0Zna większość źródeł inforamcji, ich charakterystykę i ma niewielkie problemy z określeniem możliwości ich wykorzystania
4,5Zna źródła informacji, ich charakterystykę oraz ma niewielkie problemy z określeniem możliwości ich wykorzystania
5,0Zna źródła informacji, ich charakterystykę oraz ich możliwości wykorzystania w określonym obszarze analizy ekonomicznej

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZN1_1A_C20_U01
posiada umiejętność wykorzystania wiedzy teoretycznej do opisu i analizowania procesów gospodarczych
2,0Nie potrafi wykorzystać wiedzy teoretycznej do identyfikacji i interpretacji zjawisk gospodarczych, nie umie zastosować metod do rozwiązania problemu
3,0Potrafi częściowo błędnie wykorzystać wiedzę teoretyczną do identyfikacji i interpretacji zjawisk gospodarczych, umie zastosować niektóre metody do rozwiązania problemu oraz częściowo błędnie opisuje otrzymane wyniki
3,5Potrafi częściowo błędnie wykorzystać wiedzę teoretyczną do identyfikacji i interpretacji zjawisk gospodarczych, umie wybrać i zastosować metodę do rozwiązania problemu oraz opisać z niewielkimi błędami otrzymane wyniki
4,0Potrafi dobrze wykorzystać wiedzę teoretyczną do identyfikacji i interpretacji zjawisk gospodarczych, umie właściwie wybrać i zastosować metodę do rozwiązania problemu oraz opisać otrzymane wyniki
4,5Potrafi właściwie wykorzystać wiedzę teoretyczną do identyfikacji i interpretacji zjawisk gospodarczych, umie właściwie wybrać i prawidłowo zastosować metodę do rozwiązania problemu oraz opisać otrzymane wyniki
5,0Potrafi znakomicie wykorzystać wiedzę teoretyczną do identyfikacji i interpretacji zjawisk gospodarczych, umie bezbłędnie wybrać i właściwie zastosować metodę do rozwiązania problemu oraz opisać otrzymane wyniki
ZN1_1A_C20_U02
interpretuje wyniki analizy do oceny sytuacji ekonomicznej przesiębiorstwa
2,0Nie potrafi zinterpretować wyników analizy ekonomicznej
3,0Interpretuje podstawowe wyniki analizy do oceny sytuacji ekonomicznej przedsiębiorstwa
3,5Właściwie interpretuje większość wyników analizy do oceny sytuacji ekonomicznej przedsiębiorstwa
4,0Dobrze interpretuje wyniki analizy do oceny sytuacji ekonomicznej przedsiębiorstwa
4,5Prawidłowo interpretuje wyniki analizy do oceny sytuacji ekonomicznej przedsiębiorstwa
5,0Bezbłędnie interpretuje wyniki analizy do oceny sytuacji ekonomicznej przedsiębiorstwa
ZN1_1A_C20_U03
analizuje przyczyny przebiegu konkretnych procesów i zjawisk gospodarczych
2,0Nie potrafi dokonać analizy postawionych problemów i określić ich przyczyn
3,0Potrafi częściowo błędnie dokonać analizy postawionych problemów i określić ich przyczyny
3,5Potrafi w sposób poprawny, ale z częściowymi błędami dokonać analizy postawionych problemów i określić ich przyczyny
4,0Potrafi dobrze dokonać analizy postawionych problemów i określić ich przyczyny
4,5Potrafi poprawnie dokonać analizy postawionych problemów i określić ich przyczyny
5,0Potrafi w sposób pełny i rzeczowy dokonać analizy postawionych problemów i określić ich przyczyny

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZN1_1A_C20_K01
ma świadomość uczenia się przez całe życie
2,0Brak świadomośći uczenia się przez całe życie
3,0Ma świadomość uczenia się przez całe życie w stopniu dostatecznym
3,5Ma świadomość uczenia się przez całe życie w stopniu dość dobrym
4,0Ma świadomość uczenia się przez całe życie w stopniu dobrym
4,5Ma świadomość uczenia się przez całe życie w stopniu więcej niż dobrym
5,0Ma świadomość uczenia się przez całe życie
ZN1_1A_C20_K02
Ma świadomość potrzeby doskonalenia i uczenia się przez całe życie
2,0Brak świadomości uczenia się przez całe życie
3,0Ma świadomość potrzeby doskonalenia i uczenia się przez całe życie w stopniu dostatecznym
3,5Ma świadomość potrzeby doskonalenia i uczenia się przez całe życie w stopniu dość dobrym
4,0Ma świadomość potrzeby doskonalenia i uczenia się przez całe życie w stopniu dobrym
4,5Ma świadomość potrzeby doskonalenia i uczenia się przez całe życie w stopniu więcej niż dobrym
5,0Ma świadomość potrzeby doskonalenia i uczenia się przez całe życie

Literatura podstawowa

  1. Bednarski L., Borowiecki R., Duraj J., Kurtys E., Waśniewski T., Wersty B., Analiza ekonomiczna przedsiębiorstwa, Wyd. Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław, 2001, 5
  2. Bednarski L., Analiza finansowa w przedsiębiorstwie, PWE, Warszawa, 2007, 5
  3. Sierpińska M., Jachna T., Ocena przedsiębiorstwa według standardów światowych, PWN, Warszawa, 2009, 3
  4. Jerzemowska M. red, Analiza ekonomiczna w przedsiębiorstwie, PWE, Warszawa, 2011, 2

Literatura dodatkowa

  1. Wędzki D., Analiza wskaźnikowa sprawozdania finansowego, Oficyna, Kraków, 2009, 2
  2. Waśniewski T., Skoczylas W., Teoria i praktyka analizy finansowej w przedsiębiorstwie, Wyd. Fundacja Rozwoju Rachunkowowści w Polsce, Warszawa, 2004

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Analiza i ocena gospodarowania materiałami oraz środkami trwałymi.2
T-L-2Analiza produkcji przedsiębiorstwa (struktury asortymentowej, rytmiczności, jakości)1
T-L-3Analiza gospodarowania czynnikiem ludzkim.1
T-L-4Ocena wstępna sprawozdań finanasowych na przykładzie konkretnej firmy1
T-L-5Ocena zadłużenia, płynności, obrotowości i rentowności badanego przedsiębiorstwa.1
T-L-6Analiza przyczynowa wyniku finansowego.1
T-L-7Analiza dźwigni finansowej.1
T-L-8Sprawdzian testowy i zaliczenie pracy z analizy finansowej.1
T-L-9Analiza kosztów własnych badanego przedsiębiorstwa1
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Istota i znaczenie analizy ekonomicznej w zarządzaniu przedsiębiorstwem, źródła informacji, metody analizy ekonomicznej, formy prezentacji wyników analiz1
T-W-2Pojęcie, pomiar oraz analiza produkcji. Ocena gospodarowania materiałami i majątkiem trwałym.1
T-W-3Wskaźniki i systemy wskaźników w ocenie sytuacji finansowej przedsiębiorstwa, kryteria oceny sytuacji finansowej przedsiębiorstw1
T-W-4Istota kosztów własnych, klasyfikacja kosztów oraz zadania i zakres ich analizy1
T-W-5Zaliczenie teorii z wykładów1
5

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w ćwiczeniach10
A-L-2Przygotowanie się do sprawdzianu z ćwiczeń20
A-L-3Przygotowanie pracy z analizy finansowej10
A-L-4Przygowanie się do ćwiczeń laboratoryjnych20
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach10
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia teorii z wykładów20
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZN1_1A_C20_W01zna narzędzia analizy ekonomicznej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZN1_1A_W04ma podstawową wiedzę na temat powiązań między podmiotami gospodarczymi a organizacjami z ich otoczenia
ZN1_1A_W07objaśnia znaczenie, metody i narzędzia gromadzenia informacji na potrzeby zarządzania organizacjami
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z metodami analizy ekonomicznej oraz ich wykorzystanie do oceny efektywności gospodarowania czynnikami produkcji
Treści programoweT-W-4Istota kosztów własnych, klasyfikacja kosztów oraz zadania i zakres ich analizy
T-W-2Pojęcie, pomiar oraz analiza produkcji. Ocena gospodarowania materiałami i majątkiem trwałym.
T-W-1Istota i znaczenie analizy ekonomicznej w zarządzaniu przedsiębiorstwem, źródła informacji, metody analizy ekonomicznej, formy prezentacji wyników analiz
T-W-3Wskaźniki i systemy wskaźników w ocenie sytuacji finansowej przedsiębiorstwa, kryteria oceny sytuacji finansowej przedsiębiorstw
Metody nauczaniaM-1Metoda problemowa/Wykład problemowy
M-4Metoda podająca/Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z ćwiczeń: test oraz zadania do rozwiązania
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z wykładów w formie testu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna większości narzędzi analizy ekonomicznej
3,0Zna niektóre narzędzia analizy ekonomicznej
3,5Zna podstawowe narzędzia analizy ekonomicznej
4,0Zna prawie wszystkie narzędzia analizy ekonomicznej
4,5Zna wszystkie narzędzia analizy ekonomicznej
5,0Zna znakomicie narzędzia analizy ekonomicznej
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZN1_1A_C20_W02posiada wiedzę o metodach badawczych wykorzystywanych w ocenie sytuacji finansowej przedsiębiorstw
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZN1_1A_W08ma podstawową wiedzę z zakresu metod ilościowych i jest przygotowany do ich zastosowania w procesie podejmowania decyzji
ZN1_1A_W09posiada wiedzę o podstawowych metodach badawczych wykorzystywanych w ocenie sytuacji ekonomicznej przedsiębiorstw
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z metodami analizy ekonomicznej oraz ich wykorzystanie do oceny efektywności gospodarowania czynnikami produkcji
Treści programoweT-W-4Istota kosztów własnych, klasyfikacja kosztów oraz zadania i zakres ich analizy
T-W-2Pojęcie, pomiar oraz analiza produkcji. Ocena gospodarowania materiałami i majątkiem trwałym.
T-W-1Istota i znaczenie analizy ekonomicznej w zarządzaniu przedsiębiorstwem, źródła informacji, metody analizy ekonomicznej, formy prezentacji wyników analiz
T-W-3Wskaźniki i systemy wskaźników w ocenie sytuacji finansowej przedsiębiorstwa, kryteria oceny sytuacji finansowej przedsiębiorstw
Metody nauczaniaM-1Metoda problemowa/Wykład problemowy
M-3Metoda praktyczna/ćwiczenia laboratoryjne oraz metoda projektów
M-4Metoda podająca/Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z ćwiczeń: test oraz zadania do rozwiązania
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z wykładów w formie testu
S-2Ocena podsumowująca: Praca opisowa z oceny sytuacji finansowej konkretnego przedsiębiorstwa w formie sprawozdania
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna podstawowych metod analizy ekonomicznej
3,0Zna podstawowe metody analizy ekonomicznej
3,5Zna większość metod analizy ekonomicznej podanych na zajęciach
4,0Zna metody analizy ekonomicznej podane na zajęciach
4,5Zna metody analizy ekonomicznej podane na zajęciach oraz niektóre z opisanych w literaturze podstawej
5,0Zna metody analizy ekonomicznej podane na zajęciach oraz opisane w pozycjach podstawowej literatury
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZN1_1A_C20_W03ma wiedzę z zakresu źródeł informacji możliwych do wykorzystania w ocenie sytuacji ekonomicznej przedsiębiorstw
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZN1_1A_W07objaśnia znaczenie, metody i narzędzia gromadzenia informacji na potrzeby zarządzania organizacjami
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów ze źródłami informacji wykorzystywanymi w analizie ekonomicznej
Treści programoweT-W-4Istota kosztów własnych, klasyfikacja kosztów oraz zadania i zakres ich analizy
T-L-3Analiza gospodarowania czynnikiem ludzkim.
T-W-2Pojęcie, pomiar oraz analiza produkcji. Ocena gospodarowania materiałami i majątkiem trwałym.
T-W-1Istota i znaczenie analizy ekonomicznej w zarządzaniu przedsiębiorstwem, źródła informacji, metody analizy ekonomicznej, formy prezentacji wyników analiz
T-W-3Wskaźniki i systemy wskaźników w ocenie sytuacji finansowej przedsiębiorstwa, kryteria oceny sytuacji finansowej przedsiębiorstw
Metody nauczaniaM-3Metoda praktyczna/ćwiczenia laboratoryjne oraz metoda projektów
M-4Metoda podająca/Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z ćwiczeń: test oraz zadania do rozwiązania
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z wykładów w formie testu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna podstawowych źródeł informacji
3,0Zna podstawowe źródła informacji
3,5Zna podstawowe źródła informacji oraz ich charakterystykę
4,0Zna większość źródeł inforamcji, ich charakterystykę i ma niewielkie problemy z określeniem możliwości ich wykorzystania
4,5Zna źródła informacji, ich charakterystykę oraz ma niewielkie problemy z określeniem możliwości ich wykorzystania
5,0Zna źródła informacji, ich charakterystykę oraz ich możliwości wykorzystania w określonym obszarze analizy ekonomicznej
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZN1_1A_C20_U01posiada umiejętność wykorzystania wiedzy teoretycznej do opisu i analizowania procesów gospodarczych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZN1_1A_U01potrafi stosować zdobytą wiedzą naukową do interpretacji zjawisk społecznych
ZN1_1A_U14potrafi właściwie analizować przyczyny oraz przebieg procesów i zjawisk społecznych w zakresie ekonomii i zarządzania
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z metodami analizy ekonomicznej oraz ich wykorzystanie do oceny efektywności gospodarowania czynnikami produkcji
C-2Zapoznanie studentów ze źródłami informacji wykorzystywanymi w analizie ekonomicznej
C-3Ukształtowanie umiejętności prawidłowej oceny sytuacji ekonomicznej przedsiębiorstwa
Treści programoweT-L-3Analiza gospodarowania czynnikiem ludzkim.
T-L-1Analiza i ocena gospodarowania materiałami oraz środkami trwałymi.
T-L-9Analiza kosztów własnych badanego przedsiębiorstwa
T-L-2Analiza produkcji przedsiębiorstwa (struktury asortymentowej, rytmiczności, jakości)
T-L-5Ocena zadłużenia, płynności, obrotowości i rentowności badanego przedsiębiorstwa.
T-L-4Ocena wstępna sprawozdań finanasowych na przykładzie konkretnej firmy
Metody nauczaniaM-1Metoda problemowa/Wykład problemowy
M-2Metoda aktywizująca/metoda sytuacyjna - praca na przykładzie konkretnego przedsiębiorstwa (dane konkretnego przedsiębiorstwa przypadają na dwóch studentów z grupy laboratoryjnej)
M-3Metoda praktyczna/ćwiczenia laboratoryjne oraz metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z ćwiczeń: test oraz zadania do rozwiązania
S-2Ocena podsumowująca: Praca opisowa z oceny sytuacji finansowej konkretnego przedsiębiorstwa w formie sprawozdania
S-3Ocena formująca: Ocena aktywości uczestnictwa studentów w zajęciach, polegająca na przygotowaniu się z omawianego na zajęciach tematu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi wykorzystać wiedzy teoretycznej do identyfikacji i interpretacji zjawisk gospodarczych, nie umie zastosować metod do rozwiązania problemu
3,0Potrafi częściowo błędnie wykorzystać wiedzę teoretyczną do identyfikacji i interpretacji zjawisk gospodarczych, umie zastosować niektóre metody do rozwiązania problemu oraz częściowo błędnie opisuje otrzymane wyniki
3,5Potrafi częściowo błędnie wykorzystać wiedzę teoretyczną do identyfikacji i interpretacji zjawisk gospodarczych, umie wybrać i zastosować metodę do rozwiązania problemu oraz opisać z niewielkimi błędami otrzymane wyniki
4,0Potrafi dobrze wykorzystać wiedzę teoretyczną do identyfikacji i interpretacji zjawisk gospodarczych, umie właściwie wybrać i zastosować metodę do rozwiązania problemu oraz opisać otrzymane wyniki
4,5Potrafi właściwie wykorzystać wiedzę teoretyczną do identyfikacji i interpretacji zjawisk gospodarczych, umie właściwie wybrać i prawidłowo zastosować metodę do rozwiązania problemu oraz opisać otrzymane wyniki
5,0Potrafi znakomicie wykorzystać wiedzę teoretyczną do identyfikacji i interpretacji zjawisk gospodarczych, umie bezbłędnie wybrać i właściwie zastosować metodę do rozwiązania problemu oraz opisać otrzymane wyniki
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZN1_1A_C20_U02interpretuje wyniki analizy do oceny sytuacji ekonomicznej przesiębiorstwa
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZN1_1A_U14potrafi właściwie analizować przyczyny oraz przebieg procesów i zjawisk społecznych w zakresie ekonomii i zarządzania
ZN1_1A_U04analizuje i uwzględnia wpływ otoczenia na organizację w procesie podejmowania decyzji
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie umiejętności prawidłowej oceny sytuacji ekonomicznej przedsiębiorstwa
Treści programoweT-L-3Analiza gospodarowania czynnikiem ludzkim.
T-L-1Analiza i ocena gospodarowania materiałami oraz środkami trwałymi.
T-L-9Analiza kosztów własnych badanego przedsiębiorstwa
T-L-2Analiza produkcji przedsiębiorstwa (struktury asortymentowej, rytmiczności, jakości)
T-L-5Ocena zadłużenia, płynności, obrotowości i rentowności badanego przedsiębiorstwa.
T-L-4Ocena wstępna sprawozdań finanasowych na przykładzie konkretnej firmy
Metody nauczaniaM-2Metoda aktywizująca/metoda sytuacyjna - praca na przykładzie konkretnego przedsiębiorstwa (dane konkretnego przedsiębiorstwa przypadają na dwóch studentów z grupy laboratoryjnej)
M-3Metoda praktyczna/ćwiczenia laboratoryjne oraz metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z ćwiczeń: test oraz zadania do rozwiązania
S-2Ocena podsumowująca: Praca opisowa z oceny sytuacji finansowej konkretnego przedsiębiorstwa w formie sprawozdania
S-3Ocena formująca: Ocena aktywości uczestnictwa studentów w zajęciach, polegająca na przygotowaniu się z omawianego na zajęciach tematu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi zinterpretować wyników analizy ekonomicznej
3,0Interpretuje podstawowe wyniki analizy do oceny sytuacji ekonomicznej przedsiębiorstwa
3,5Właściwie interpretuje większość wyników analizy do oceny sytuacji ekonomicznej przedsiębiorstwa
4,0Dobrze interpretuje wyniki analizy do oceny sytuacji ekonomicznej przedsiębiorstwa
4,5Prawidłowo interpretuje wyniki analizy do oceny sytuacji ekonomicznej przedsiębiorstwa
5,0Bezbłędnie interpretuje wyniki analizy do oceny sytuacji ekonomicznej przedsiębiorstwa
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZN1_1A_C20_U03analizuje przyczyny przebiegu konkretnych procesów i zjawisk gospodarczych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZN1_1A_U04analizuje i uwzględnia wpływ otoczenia na organizację w procesie podejmowania decyzji
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie umiejętności prawidłowej oceny sytuacji ekonomicznej przedsiębiorstwa
Treści programoweT-L-3Analiza gospodarowania czynnikiem ludzkim.
T-L-1Analiza i ocena gospodarowania materiałami oraz środkami trwałymi.
T-L-9Analiza kosztów własnych badanego przedsiębiorstwa
T-L-2Analiza produkcji przedsiębiorstwa (struktury asortymentowej, rytmiczności, jakości)
T-L-5Ocena zadłużenia, płynności, obrotowości i rentowności badanego przedsiębiorstwa.
T-L-4Ocena wstępna sprawozdań finanasowych na przykładzie konkretnej firmy
Metody nauczaniaM-2Metoda aktywizująca/metoda sytuacyjna - praca na przykładzie konkretnego przedsiębiorstwa (dane konkretnego przedsiębiorstwa przypadają na dwóch studentów z grupy laboratoryjnej)
M-3Metoda praktyczna/ćwiczenia laboratoryjne oraz metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Praca opisowa z oceny sytuacji finansowej konkretnego przedsiębiorstwa w formie sprawozdania
S-3Ocena formująca: Ocena aktywości uczestnictwa studentów w zajęciach, polegająca na przygotowaniu się z omawianego na zajęciach tematu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi dokonać analizy postawionych problemów i określić ich przyczyn
3,0Potrafi częściowo błędnie dokonać analizy postawionych problemów i określić ich przyczyny
3,5Potrafi w sposób poprawny, ale z częściowymi błędami dokonać analizy postawionych problemów i określić ich przyczyny
4,0Potrafi dobrze dokonać analizy postawionych problemów i określić ich przyczyny
4,5Potrafi poprawnie dokonać analizy postawionych problemów i określić ich przyczyny
5,0Potrafi w sposób pełny i rzeczowy dokonać analizy postawionych problemów i określić ich przyczyny
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZN1_1A_C20_K01ma świadomość uczenia się przez całe życie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZN1_1A_K01Uczenia się przez całe życie doskonaląc nabytą wiedzę i umiejętności
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z metodami analizy ekonomicznej oraz ich wykorzystanie do oceny efektywności gospodarowania czynnikami produkcji
C-2Zapoznanie studentów ze źródłami informacji wykorzystywanymi w analizie ekonomicznej
C-3Ukształtowanie umiejętności prawidłowej oceny sytuacji ekonomicznej przedsiębiorstwa
Treści programoweT-W-3Wskaźniki i systemy wskaźników w ocenie sytuacji finansowej przedsiębiorstwa, kryteria oceny sytuacji finansowej przedsiębiorstw
T-W-1Istota i znaczenie analizy ekonomicznej w zarządzaniu przedsiębiorstwem, źródła informacji, metody analizy ekonomicznej, formy prezentacji wyników analiz
T-W-4Istota kosztów własnych, klasyfikacja kosztów oraz zadania i zakres ich analizy
T-W-2Pojęcie, pomiar oraz analiza produkcji. Ocena gospodarowania materiałami i majątkiem trwałym.
Metody nauczaniaM-2Metoda aktywizująca/metoda sytuacyjna - praca na przykładzie konkretnego przedsiębiorstwa (dane konkretnego przedsiębiorstwa przypadają na dwóch studentów z grupy laboratoryjnej)
M-3Metoda praktyczna/ćwiczenia laboratoryjne oraz metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z ćwiczeń: test oraz zadania do rozwiązania
S-2Ocena podsumowująca: Praca opisowa z oceny sytuacji finansowej konkretnego przedsiębiorstwa w formie sprawozdania
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak świadomośći uczenia się przez całe życie
3,0Ma świadomość uczenia się przez całe życie w stopniu dostatecznym
3,5Ma świadomość uczenia się przez całe życie w stopniu dość dobrym
4,0Ma świadomość uczenia się przez całe życie w stopniu dobrym
4,5Ma świadomość uczenia się przez całe życie w stopniu więcej niż dobrym
5,0Ma świadomość uczenia się przez całe życie
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZN1_1A_C20_K02Ma świadomość potrzeby doskonalenia i uczenia się przez całe życie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZN1_1A_K01Uczenia się przez całe życie doskonaląc nabytą wiedzę i umiejętności
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z metodami analizy ekonomicznej oraz ich wykorzystanie do oceny efektywności gospodarowania czynnikami produkcji
C-2Zapoznanie studentów ze źródłami informacji wykorzystywanymi w analizie ekonomicznej
C-3Ukształtowanie umiejętności prawidłowej oceny sytuacji ekonomicznej przedsiębiorstwa
Treści programoweT-W-1Istota i znaczenie analizy ekonomicznej w zarządzaniu przedsiębiorstwem, źródła informacji, metody analizy ekonomicznej, formy prezentacji wyników analiz
T-L-1Analiza i ocena gospodarowania materiałami oraz środkami trwałymi.
T-W-2Pojęcie, pomiar oraz analiza produkcji. Ocena gospodarowania materiałami i majątkiem trwałym.
T-L-2Analiza produkcji przedsiębiorstwa (struktury asortymentowej, rytmiczności, jakości)
T-L-3Analiza gospodarowania czynnikiem ludzkim.
T-W-3Wskaźniki i systemy wskaźników w ocenie sytuacji finansowej przedsiębiorstwa, kryteria oceny sytuacji finansowej przedsiębiorstw
T-L-4Ocena wstępna sprawozdań finanasowych na przykładzie konkretnej firmy
T-L-5Ocena zadłużenia, płynności, obrotowości i rentowności badanego przedsiębiorstwa.
T-W-4Istota kosztów własnych, klasyfikacja kosztów oraz zadania i zakres ich analizy
T-L-9Analiza kosztów własnych badanego przedsiębiorstwa
Metody nauczaniaM-4Metoda podająca/Wykład informacyjny
M-1Metoda problemowa/Wykład problemowy
M-2Metoda aktywizująca/metoda sytuacyjna - praca na przykładzie konkretnego przedsiębiorstwa (dane konkretnego przedsiębiorstwa przypadają na dwóch studentów z grupy laboratoryjnej)
M-3Metoda praktyczna/ćwiczenia laboratoryjne oraz metoda projektów
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z wykładów w formie testu
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z ćwiczeń: test oraz zadania do rozwiązania
S-2Ocena podsumowująca: Praca opisowa z oceny sytuacji finansowej konkretnego przedsiębiorstwa w formie sprawozdania
S-3Ocena formująca: Ocena aktywości uczestnictwa studentów w zajęciach, polegająca na przygotowaniu się z omawianego na zajęciach tematu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak świadomości uczenia się przez całe życie
3,0Ma świadomość potrzeby doskonalenia i uczenia się przez całe życie w stopniu dostatecznym
3,5Ma świadomość potrzeby doskonalenia i uczenia się przez całe życie w stopniu dość dobrym
4,0Ma świadomość potrzeby doskonalenia i uczenia się przez całe życie w stopniu dobrym
4,5Ma świadomość potrzeby doskonalenia i uczenia się przez całe życie w stopniu więcej niż dobrym
5,0Ma świadomość potrzeby doskonalenia i uczenia się przez całe życie