Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (S1)
specjalność: Gospodarka regionalna i samorządowa

Sylabus przedmiotu Zarządzanie wiedzą w organizacji:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauki społeczne
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zarządzanie wiedzą w organizacji
Specjalność Zarządzanie informacją w przedsiębiorstwie
Jednostka prowadząca Katedra Zarządzania Przedsiębiorstwami
Nauczyciel odpowiedzialny Anna Sworowska-Baranowska <Anna.Sworowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Ewa Kołoszycz <Ewa.Koloszycz@zut.edu.pl>, Robert Rusielik <Robert.Rusielik@zut.edu.pl>, Artur Wilczyński <Artur.Wilczynski@zut.edu.pl>, Michał Świtłyk <Michal.Switlyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 15 2,00,50zaliczenie
wykładyW4 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zaliczony przedmiot "Podstawy zarządzania"

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z tematyką zarządzania wiedzą oraz jego praktycznego zastosowana w organizacji.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Proces zarządzania wiedzą: lokalizowanie, pozyskiwanie, rozwijanie wiedzy.2
T-A-2Proces zarządzania wiedzą: dzielenie się, wykorzystywanie, zachowywanie wiedzy.2
T-A-3Prezentacje zaliczeniowe (organizacje zarządzające wiedzą).7
T-A-4Zarządzanie wiedzą w organizacji (studium przypadku).4
15
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do przedmiotu. Podstawowa terminologia.5
T-W-2Przepływ wiedzy. Bariery przepływów wiedzy.2
T-W-3Wiedza a innowacje.2
T-W-4Organizacja ucząca się.4
T-W-5System zarządzania wiedzą w organizacji.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo na ćwiczeniach: dyskusje, prezentacje multimedialne, prace zespołowe.15
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń - studium literatury i innych dostępnych źródeł10
A-A-3Przygotowanie grupowej prezentacji zaliczeniowej10
A-A-4Przygotowanie indywidualnej prezentacji zaliczeniowej10
A-A-5Opracowanie eseju na podstawie omawianego studium przypadku - praca indywidualna15
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie się do wykładów - studium literatury i innych dostępnych źródeł10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład konwersatoryjny
M-3Ćwiczenia problemowe
M-4Studium przypadku

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Aktywność na zajęciach (przykłady, analiza krytyczna, praca zespołowa)
S-2Ocena formująca: Prezentacja zespołowa
S-3Ocena formująca: Prezentacja indywidualna
S-4Ocena podsumowująca: Esej opracowywany indywidualnie na podstawie studium przypadku omawianego na zajęciach
S-5Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne (w formie testu i pytań problemowych)

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_D5/9_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien rozróżniać podstawowe pojęcia z zakresu zarządzania wiedzą.
Z_1A_W07, Z_1A_W11C-1T-A-1, T-A-2, T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-W-5, T-W-4M-1, M-2S-1, S-4, S-5
Z_1A_D5/9_W02
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie zidentyfikować najważniejsze problemy zarządzania wiedzą w organizacji
Z_1A_W02, Z_1A_W13, Z_1A_W11C-1T-A-4, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-W-2, T-W-3, T-W-1M-2, M-3, M-4S-2, S-1, S-3, S-4
Z_1A_D5/9_W03
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie wskazać kluczowe metody rozwoju i zarządzania wiedzą w organizacji.
Z_1A_W13, Z_1A_W07C-1T-A-4, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-W-5, T-W-4M-1, M-2, M-3, M-4S-2, S-1, S-3, S-4, S-5

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_D5/9_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć decydować jaką metodę zarządzania wiedzą należy zastosować w danym przypadku.
Z_1A_U03, Z_1A_U09C-1T-A-4, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-W-3, T-W-5, T-W-4M-2, M-3, M-4S-2, S-1, S-3, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Z_1A_D5/9_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien rozróżniać podstawowe pojęcia z zakresu zarządzania wiedzą.
2,0
3,0Student posiada zadawalającą wiedzę na temat podstawowych pojęć z zakresu zarządzania wiedzą. Rozpoznaje część omawianych pojęć, potrafi je ogólnie scharakteryzować i w części przypadków wskazać kluczowe różnice pomiędzy nimi.
3,5
4,0
4,5
5,0
Z_1A_D5/9_W02
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie zidentyfikować najważniejsze problemy zarządzania wiedzą w organizacji
2,0
3,0Student posiada zadawalającą wiedzę na temat najważniejszych problemów zarządzania wiedzą w organizacji. Rozpoznaje część omawianych zagadnień i objaśnia je w pewnym zakresie.
3,5
4,0
4,5
5,0
Z_1A_D5/9_W03
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie wskazać kluczowe metody rozwoju i zarządzania wiedzą w organizacji.
2,0
3,0Student posiada zadawalającą wiedzę na temat istoty kluczowych metod rozwoju i zarządzania wiedzą w organizacji. Rozpoznaje część omawianych zagadnień i objaśnia je w pewnym zakresie.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Z_1A_D5/9_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć decydować jaką metodę zarządzania wiedzą należy zastosować w danym przypadku.
2,0
3,0Student potrafi zaplanować uczenie się przy użyciu najczęściej stosowanych metod zarządzania wiedzą
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Probst G., Raub S., Romhardt K., Zarządzanie wiedzą w organizacji, Oficyna Ekonomiczna, Kraków, 2002
  2. Nonaka I., Takeuchi H., Kreowanie wiedzy w organizacji: jak spółki japońskie dynamizują procesy innowacyjne, Poltext, Warszawa, 2000
  3. Senge P.M., Piąta dyscyplina. Teoria i praktyka organizacji uczących się, Oficyna Ekonomiczna, Kraków, 2002

Literatura dodatkowa

  1. Kazimierz Perechuda, Zarządzanie wiedza w przedsiębiorstwie, PWN, Warszawa, 2005
  2. Davenport T.H., Prusak L., Working Knowledge: How Organizations Manage What They Know, Harvard Business School Press, Boston, 1998
  3. Fazlagić, J., Know-how w działaniu! Jak zdobyć przewagę konkurencyjną dzięki zarządzaniu wiedzą, OnePress, Gliwice, 2010

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Proces zarządzania wiedzą: lokalizowanie, pozyskiwanie, rozwijanie wiedzy.2
T-A-2Proces zarządzania wiedzą: dzielenie się, wykorzystywanie, zachowywanie wiedzy.2
T-A-3Prezentacje zaliczeniowe (organizacje zarządzające wiedzą).7
T-A-4Zarządzanie wiedzą w organizacji (studium przypadku).4
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do przedmiotu. Podstawowa terminologia.5
T-W-2Przepływ wiedzy. Bariery przepływów wiedzy.2
T-W-3Wiedza a innowacje.2
T-W-4Organizacja ucząca się.4
T-W-5System zarządzania wiedzą w organizacji.2
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo na ćwiczeniach: dyskusje, prezentacje multimedialne, prace zespołowe.15
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń - studium literatury i innych dostępnych źródeł10
A-A-3Przygotowanie grupowej prezentacji zaliczeniowej10
A-A-4Przygotowanie indywidualnej prezentacji zaliczeniowej10
A-A-5Opracowanie eseju na podstawie omawianego studium przypadku - praca indywidualna15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie się do wykładów - studium literatury i innych dostępnych źródeł10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZ_1A_D5/9_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien rozróżniać podstawowe pojęcia z zakresu zarządzania wiedzą.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_W07objaśnia znaczenie, metody i narzędzia gromadzenia informacji na potrzeby zarządzania organizacjami
Z_1A_W11zna istotę funkcjonowania organizacji oraz identyfikuje prawidłowości:, instrumenty i zasady zarządzania
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z tematyką zarządzania wiedzą oraz jego praktycznego zastosowana w organizacji.
Treści programoweT-A-1Proces zarządzania wiedzą: lokalizowanie, pozyskiwanie, rozwijanie wiedzy.
T-A-2Proces zarządzania wiedzą: dzielenie się, wykorzystywanie, zachowywanie wiedzy.
T-W-2Przepływ wiedzy. Bariery przepływów wiedzy.
T-W-3Wiedza a innowacje.
T-W-1Wprowadzenie do przedmiotu. Podstawowa terminologia.
T-W-5System zarządzania wiedzą w organizacji.
T-W-4Organizacja ucząca się.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność na zajęciach (przykłady, analiza krytyczna, praca zespołowa)
S-4Ocena podsumowująca: Esej opracowywany indywidualnie na podstawie studium przypadku omawianego na zajęciach
S-5Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne (w formie testu i pytań problemowych)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada zadawalającą wiedzę na temat podstawowych pojęć z zakresu zarządzania wiedzą. Rozpoznaje część omawianych pojęć, potrafi je ogólnie scharakteryzować i w części przypadków wskazać kluczowe różnice pomiędzy nimi.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZ_1A_D5/9_W02W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie zidentyfikować najważniejsze problemy zarządzania wiedzą w organizacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_W02zna podstawowe formy instytucji społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych) oraz ich strukturę
Z_1A_W13identyfikuje czynniki oraz analizuje ich wpływ na zmiany zachodzące w organizacjach
Z_1A_W11zna istotę funkcjonowania organizacji oraz identyfikuje prawidłowości:, instrumenty i zasady zarządzania
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z tematyką zarządzania wiedzą oraz jego praktycznego zastosowana w organizacji.
Treści programoweT-A-4Zarządzanie wiedzą w organizacji (studium przypadku).
T-A-1Proces zarządzania wiedzą: lokalizowanie, pozyskiwanie, rozwijanie wiedzy.
T-A-2Proces zarządzania wiedzą: dzielenie się, wykorzystywanie, zachowywanie wiedzy.
T-A-3Prezentacje zaliczeniowe (organizacje zarządzające wiedzą).
T-W-2Przepływ wiedzy. Bariery przepływów wiedzy.
T-W-3Wiedza a innowacje.
T-W-1Wprowadzenie do przedmiotu. Podstawowa terminologia.
Metody nauczaniaM-2Wykład konwersatoryjny
M-3Ćwiczenia problemowe
M-4Studium przypadku
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Prezentacja zespołowa
S-1Ocena formująca: Aktywność na zajęciach (przykłady, analiza krytyczna, praca zespołowa)
S-3Ocena formująca: Prezentacja indywidualna
S-4Ocena podsumowująca: Esej opracowywany indywidualnie na podstawie studium przypadku omawianego na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada zadawalającą wiedzę na temat najważniejszych problemów zarządzania wiedzą w organizacji. Rozpoznaje część omawianych zagadnień i objaśnia je w pewnym zakresie.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZ_1A_D5/9_W03W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie wskazać kluczowe metody rozwoju i zarządzania wiedzą w organizacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_W13identyfikuje czynniki oraz analizuje ich wpływ na zmiany zachodzące w organizacjach
Z_1A_W07objaśnia znaczenie, metody i narzędzia gromadzenia informacji na potrzeby zarządzania organizacjami
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z tematyką zarządzania wiedzą oraz jego praktycznego zastosowana w organizacji.
Treści programoweT-A-4Zarządzanie wiedzą w organizacji (studium przypadku).
T-A-1Proces zarządzania wiedzą: lokalizowanie, pozyskiwanie, rozwijanie wiedzy.
T-A-2Proces zarządzania wiedzą: dzielenie się, wykorzystywanie, zachowywanie wiedzy.
T-A-3Prezentacje zaliczeniowe (organizacje zarządzające wiedzą).
T-W-5System zarządzania wiedzą w organizacji.
T-W-4Organizacja ucząca się.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład konwersatoryjny
M-3Ćwiczenia problemowe
M-4Studium przypadku
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Prezentacja zespołowa
S-1Ocena formująca: Aktywność na zajęciach (przykłady, analiza krytyczna, praca zespołowa)
S-3Ocena formująca: Prezentacja indywidualna
S-4Ocena podsumowująca: Esej opracowywany indywidualnie na podstawie studium przypadku omawianego na zajęciach
S-5Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne (w formie testu i pytań problemowych)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada zadawalającą wiedzę na temat istoty kluczowych metod rozwoju i zarządzania wiedzą w organizacji. Rozpoznaje część omawianych zagadnień i objaśnia je w pewnym zakresie.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZ_1A_D5/9_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć decydować jaką metodę zarządzania wiedzą należy zastosować w danym przypadku.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_U03potrafi organizować pracę własną i zespołu
Z_1A_U09potrafi rozwiązywać problemy związane z zarządzaniem zasobami ludzkimi
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z tematyką zarządzania wiedzą oraz jego praktycznego zastosowana w organizacji.
Treści programoweT-A-4Zarządzanie wiedzą w organizacji (studium przypadku).
T-A-1Proces zarządzania wiedzą: lokalizowanie, pozyskiwanie, rozwijanie wiedzy.
T-A-2Proces zarządzania wiedzą: dzielenie się, wykorzystywanie, zachowywanie wiedzy.
T-A-3Prezentacje zaliczeniowe (organizacje zarządzające wiedzą).
T-W-3Wiedza a innowacje.
T-W-5System zarządzania wiedzą w organizacji.
T-W-4Organizacja ucząca się.
Metody nauczaniaM-2Wykład konwersatoryjny
M-3Ćwiczenia problemowe
M-4Studium przypadku
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Prezentacja zespołowa
S-1Ocena formująca: Aktywność na zajęciach (przykłady, analiza krytyczna, praca zespołowa)
S-3Ocena formująca: Prezentacja indywidualna
S-4Ocena podsumowująca: Esej opracowywany indywidualnie na podstawie studium przypadku omawianego na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi zaplanować uczenie się przy użyciu najczęściej stosowanych metod zarządzania wiedzą
3,5
4,0
4,5
5,0