Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (S1)
Sylabus przedmiotu Zachowania organizacyjne:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | nauki społeczne | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zachowania organizacyjne | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Zarządzania Przedsiębiorstwami | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Artur Wilczyński <Artur.Wilczynski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ogólna wiedza z zakresu zarządzania organizacjami i zarządzania zasobami ludzkimi |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zpoznanie studentów z czynnikami wpływającymi na zachowania pracownika w organizacji |
C-2 | Nabywanie umiejętności wyjaśniania i przewidywania zachowań człowieka w organizacji |
C-3 | Uzyskiwanie zdolności identyfikacji i kreowania mechanizmów wpływających na zachowania ludzi w organizacjach |
C-4 | Przygotowanie prezentacji wyników zadań ćwiczeniowych dotyczących problematyki zachowań ludzkich w organizacji |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Determinaty systemu wartości jednostki | 2 |
T-A-2 | Podejścia do analizy osobowości jednostki | 2 |
T-A-3 | Typowe mechanizmy zachowania grupowego | 3 |
T-A-4 | Komunikacja wewnętrzna w organizacji | 2 |
T-A-5 | Identyfikacja kultury organizacyjnej | 3 |
T-A-6 | Zarządzanie konfliktem w organizacji | 3 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Pojęcie i determinanty zachowań organizacyjnych | 2 |
T-W-2 | Zachowanie jednostki w organizacji | 3 |
T-W-3 | Zachowania grupowe w organizacji | 3 |
T-W-4 | Kultura organizacyjna | 2 |
T-W-5 | Władza i przywództwo w organizacji | 2 |
T-W-6 | Konflikt i wielokulturowość w organizacji | 2 |
T-W-7 | Wypalenie zawodowe | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Przygotowanie do zajęć | 20 |
A-A-3 | Przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego | 23 |
A-A-4 | Uczestnictwo w kolokwium zaliczeniowym | 2 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Przygotowanie do egzaminu | 13 |
A-W-3 | Uczestnictwo w egzaminie | 2 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Wykład konwersatoryjny |
M-3 | Metoda przypadków |
M-4 | Dyskusja dydaktyczna |
M-5 | Ćwiczenia przedmiotowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny |
S-2 | Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe pisemne |
S-3 | Ocena formująca: Dyskusja wyników i propozycji w zakresie przyjętych rozwiązań problemów |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_C7_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi charakteryzować determinanty zachowań indywidualnych i grupowych w organizacji | Z_1A_W05, Z_1A_W06, Z_1A_W13, Z_1A_W11 | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-1, M-2 | S-1 |
Z_1A_C7_W02 W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi wyjaśnić zjawisko kultury organizacyjnej | Z_1A_W05, Z_1A_W06, Z_1A_W12, Z_1A_W11 | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-4, T-W-6 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_C7_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student umie ocenić wpływ czynników determinujących zachowania jednostki w organizacji | Z_1A_U07, Z_1A_U01, Z_1A_U09 | — | C-1, C-2 | T-A-2, T-A-1 | M-3, M-4, M-5 | S-2 |
Z_1A_C7_U02 W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi posługiwać się mechanizmami wpływającymi na zachowania grupowe | Z_1A_U07, Z_1A_U01, Z_1A_U09 | — | C-1, C-2 | T-A-3, T-A-6 | M-3, M-4, M-5 | S-3, S-2 |
Z_1A_C7_U03 W wyniku przeprowadzonych zajęć student umie korzystać ze źródeł literaturowych pozwalających określić przyczyny zachowań pracowniczych | Z_1A_U19, Z_1A_U18 | — | C-3, C-4 | T-A-2, T-A-3, T-A-5 | M-4, M-5 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1A_C7_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi charakteryzować determinanty zachowań indywidualnych i grupowych w organizacji | 2,0 | Student nie posiada wiedzy na temat detereminant zachowań indywidulanych i grupowych w organizacji |
3,0 | Student potrafi charakteryzować kilka determinant zachowań i indywidualnych w organizacji | |
3,5 | Student potrafi scharakteryzować ogólnie wszystkie przedstawione determinanty zachowań indywidualnych i grupowych w organizacji | |
4,0 | Student potrafi charakteryzować szczegółowo wszystkie determinanty zachowań indywidualnych i grupowych w organizacji | |
4,5 | Student potrafi charakteryzować szczegółowo wszystkie determinanty zachowań indywidualnych i grupowych oraz wytłumaczyć ich znaczenie dla organizacji | |
5,0 | Student potrafi scharakteryzować dokładnie wszystkie determinaty zachowań indywidualnych i grupowych, określić ich wpływ na organizację oraz zależności pomiędzy nimi | |
Z_1A_C7_W02 W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi wyjaśnić zjawisko kultury organizacyjnej | 2,0 | Student nie potrafi zdefiniować i wytłumaczyć zjawiska kultury organizacyjnej |
3,0 | Student potrafi zdefiniować kulturę organizacyjną oraz powierzchownie opisać jej elementy | |
3,5 | Student potrafi zdefiniować kulturę organizacyjną oraz szczegółowo opisać jej elementy | |
4,0 | Student potrafi określić wpływ kultury organizacyjnej na zachowania pracownicze, rozpoznać jej elementy i opisać jej rodzaje | |
4,5 | Student potrafi wskazać na wpływ kultury organizacyjnej na zachowania pracownicze, rozpoznać jej elementy, rodzaje i poziomy | |
5,0 | Student potrafi wytłumaczyć wpływ kultury organizacyjnej i jej elementów na zachowania pracowników w organizacji, potrafi zidentyfikować jej rodzaje i poziomy oraz wskazać na wady i zalety poszczególnych typów kultur |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1A_C7_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student umie ocenić wpływ czynników determinujących zachowania jednostki w organizacji | 2,0 | Student nie umie zinterpretować wpływu poszczególnych czynników determinujących zachowanie jednostki w organizacji |
3,0 | Student potrafi w sposób ogólny ocenić wpływ kulku czynników na zachowanie jednostki | |
3,5 | Student umie ocenić wpływ wszystkich przedstawionych czynników na zachowanie jednostki | |
4,0 | Student potrafi analizować wpływ wszystkich przedstawionych determinant zachowania jednostki oraz umie dokonać ich klasyfikacji | |
4,5 | Student umie dokonać oceny wpływu wszystkich przedstawionych czynników na zachowanie jednostki, dokonać ich klasyfikacji oraz potrafi dobrać metody ich identyfikacji | |
5,0 | Student potrafi oszacować wpływ wszystkich przedstawionych czynników na zachowanie jednostki, umie je uporządkować oraz dobrać i ocenić możliwość stosowania metod do ich identyfikacji | |
Z_1A_C7_U02 W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi posługiwać się mechanizmami wpływającymi na zachowania grupowe | 2,0 | Student nie umie wykorzystywać mechanizmów wpływających na zachowania grupowe |
3,0 | Student potrafi korzystać jedynie z kilku zaprezentowanych mechanizmów wpływania na zachowania grupy w organizacji | |
3,5 | Student umie posługiwać się wszystkimi zaprezentowanymi mechanizmami wpływania na zachowania grupowe | |
4,0 | Student potrafi opracowywać rozwiązania w zakresie mechanizmów zachowań grupowych | |
4,5 | Student umie wykorzystywać wszystkie zaprezentowane mechanizmy wpływające na zachowania grupowe i szacować ich wpływ na postawy pracownicze | |
5,0 | Student potrafi analizować wpływ poszczególnych mechanizmów grupowych na zachowania pracownicze oraz proponować ich modyfikacje | |
Z_1A_C7_U03 W wyniku przeprowadzonych zajęć student umie korzystać ze źródeł literaturowych pozwalających określić przyczyny zachowań pracowniczych | 2,0 | Student nie potrafi wykorzystywać źródeł literaturowych do wyjaśniania przyczyn zachowań ludzi w organizacjach |
3,0 | Student potrafi w sposób ograniczony korzystać ze źródeł literaturowych do wyjaśniania zachowań ludzi w organizacjach | |
3,5 | Student umie korzystać ze źródeł literaturowych do wyjaśniania zachowań ludzi w organizacjach | |
4,0 | Student potrafi odpowiednio dobrać istniejące źródła literaturowe do wyjaśniania zachowań ludzi w organizacjach | |
4,5 | Student umie dobrać i porządkować informacje ze źródeł literaturowych w zależności od zjawiska majacego związek z zachowaniami ludzi w organizacjach | |
5,0 | Student potrafi korzystać ze źródeł literaturowych, potrafi porządkować treści w nich zawarte oraz szacować możliwość ich wykorzystania do wyjaśniania zachowań ludzkich |
Literatura podstawowa
- Moczydłowska J., Kuc B., Zachowania organizacyjne, Difin, Warszawa, 2009
- Potocki A., Zachowania organizacyjne. Wybrane zagadnienia., Difin, Warszawa, 2005
- Robbins S., Judge Timothy A., Zachowania organizacyjne, PWE, Warszawa, 2012, 3
- Kożusznik B., Zachowania człowieka w organizacji, PWE, Warszawa, 2014, 4
- Kmiotek K., Piecuch T., Zachowania organizacyjne. Teoria i przykłady., Difin S.A., Warszawa, 2012
Literatura dodatkowa
- Bugdol M., Gry i zachowania nieetyczne w organizacji, Difin, Warszawa, 2007
- Chudzicka-Czupała A., Etyczne zachowanie się człowieka w organizacji, Wydawnictwo UŚ, Katowice, 2011