Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Elektryczny - Automatyka i robotyka (S1)

Sylabus przedmiotu Fizyka 2:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Automatyka i robotyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Fizyka 2
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Telekomunikacji i Fotoniki
Nauczyciel odpowiedzialny Ewa Weinert-Rączka <Ewa.Weinert-Raczka@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Ewa Weinert-Rączka <Ewa.Weinert-Raczka@zut.edu.pl>, Marek Wichtowski <Marek.Wichtowski@zut.edu.pl>, Andrzej Ziółkowski <Andrzej.Ziolkowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 15 2,00,59egzamin
ćwiczenia audytoryjneA3 15 2,00,41zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zna podstawy analizy matematycznej (funkcje zespolone, różniczkowanie, całkowanie) i potrafi je zastosować do opisu zjawisk fizycznych i rozwiązywania problemów fizycznych.
W-2Zna podstawy fizyki w zakresie mechaniki, elektrodynamiki i optyki falowej.
W-3Potrafi wykonać rozwiązywać proste zadania z fizyki w zakresie mechaniki, elektrodynamiki i optyki falowej.
W-4Rozumie potrzebę kształcenia się.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy z zakresu termodynamiki, dynamiki bryły sztywnej i fizyki współczesnej właściwej dla kierunku i przydatnej w praktyce inżynierskiej.
C-2Wyrobienie umiejętności doboru właściwej wiedzy z wykładów do rozwiązywania zadań z fizyki, przydatnych inżynierowi.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Rozwiązywanie zadań z zakresu termodynamiki i dynamiki płynów.3
T-A-2Rozwiązywanie zadań z zakresu dynamiki ruchu obrotowego bryły sztywnej.5
T-A-3Kolokwium zaliczające nr 1.1
T-A-4Rozwiązywanie zadań z zakresu fizyki atomowej i ciała stałego.4
T-A-5Rozwiązywanie zadań z zakresu fizyki jądrowej.1
T-A-6Kolokwium zaliczające nr 2.1
15
wykłady
T-W-1Podstawowe pojęcia i prawa termodynamiki.3
T-W-2Dynamika płynów.2
T-W-3Dynamika bryły sztywnej.4
T-W-4Kwantowe własciwości promieniowanie, dualizm falowo-korpuskularny.1
T-W-5Fizyka atomowa, budowa atomu, poziomy energetyczne, oddziaływania między atomami.2
T-W-6Budowa i struktura energetyczna ciał stałych.2
T-W-7Elementy fizyki jądrowej, podstawy energetyki jądrowej.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział w zajęciach.15
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń.10
A-A-3Przygotowanie do kolokwium.3
A-A-4Udział w konsultacjach do ćwiczeń.2
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-W-2Uzupełnianie wiedzy, studiowanie literatury.23
A-W-3Udział w konsultacjach.2
A-W-4Przygotowanie do egzaminu.20
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem środków audiowizualnych.
M-2Wykład z pokazami eksperymentów fizycznych.
M-3Ćwiczenia audytoryjne: rozwiązywanie zadań i dyskusja.
M-4Ćwiczenia laboratoryjne.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
S-2Ocena podsumowująca: kolokwia zaliczające na ćwiczeniach audytoryjnych
S-3Ocena formująca: aktywność na ćwiczeniach audytoryjnych
S-4Ocena formująca: aktywność na ćwiczeniach laboratoryjnych
S-5Ocena formująca: sprawozdania z ćwiczeń laboratoryjnych

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AR_1A_B07_W01
Student ma wiedzę w zakresie termodynamiki, dynamiki bryły sztywnej, oraz fizyki współczesnej niezbędną do zrozumienia podstawowych zjawisk wystepujących w procesach sterowania i ich otoczeniu.
AR_1A_W02C-2, C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6M-2, M-1, M-3, M-4S-2, S-3, S-1, S-4, S-5

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AR_1A_B07_U01
Student potrafi stosować poznane prawa fizyki i wiedzę matematyczną do opisu i tworzenia modeli podstawowych zjawisk oraz rozwiązywania prostych zadań inżynierskich.
AR_1A_U02C-2T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6M-3, M-4S-2, S-3, S-4, S-5

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AR_1A_B07_W01
Student ma wiedzę w zakresie termodynamiki, dynamiki bryły sztywnej, oraz fizyki współczesnej niezbędną do zrozumienia podstawowych zjawisk wystepujących w procesach sterowania i ich otoczeniu.
2,0
3,0Student ma wiedzę w zakresie termodynamiki, dynamiki bryły sztywnej, oraz fizyki współczesnej niezbędną do zrozumienia podstawowych zjawisk wystepujących w procesach sterowania i ich otoczeniu.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AR_1A_B07_U01
Student potrafi stosować poznane prawa fizyki i wiedzę matematyczną do opisu i tworzenia modeli podstawowych zjawisk oraz rozwiązywania prostych zadań inżynierskich.
2,0
3,0Student potrafi stosować poznane prawa fizyki i wiedzę matematyczną do opisu i tworzenia modeli podstawowych zjawisk oraz rozwiązywania prostych zadań inżynierskich.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Halliday D., Resnick R., Walker J., Podstawy fizyki, PWN, Warszawa, 2003, 1
  2. K. Jezierski, B.Kołotka, K.Sierański, Zadania z fizyki z rozwiązaniami cz I i II, Oficyna Wydawnicza, Wrocław, 2000

Literatura dodatkowa

  1. Wróblewski A.K., Zakrzewski J.A., Wstep do fizyki, PWN, Warszawa, 1990
  2. Orear, J., Fizyka, WNT, Warszawa, 1990

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Rozwiązywanie zadań z zakresu termodynamiki i dynamiki płynów.3
T-A-2Rozwiązywanie zadań z zakresu dynamiki ruchu obrotowego bryły sztywnej.5
T-A-3Kolokwium zaliczające nr 1.1
T-A-4Rozwiązywanie zadań z zakresu fizyki atomowej i ciała stałego.4
T-A-5Rozwiązywanie zadań z zakresu fizyki jądrowej.1
T-A-6Kolokwium zaliczające nr 2.1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe pojęcia i prawa termodynamiki.3
T-W-2Dynamika płynów.2
T-W-3Dynamika bryły sztywnej.4
T-W-4Kwantowe własciwości promieniowanie, dualizm falowo-korpuskularny.1
T-W-5Fizyka atomowa, budowa atomu, poziomy energetyczne, oddziaływania między atomami.2
T-W-6Budowa i struktura energetyczna ciał stałych.2
T-W-7Elementy fizyki jądrowej, podstawy energetyki jądrowej.1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział w zajęciach.15
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń.10
A-A-3Przygotowanie do kolokwium.3
A-A-4Udział w konsultacjach do ćwiczeń.2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-W-2Uzupełnianie wiedzy, studiowanie literatury.23
A-W-3Udział w konsultacjach.2
A-W-4Przygotowanie do egzaminu.20
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAR_1A_B07_W01Student ma wiedzę w zakresie termodynamiki, dynamiki bryły sztywnej, oraz fizyki współczesnej niezbędną do zrozumienia podstawowych zjawisk wystepujących w procesach sterowania i ich otoczeniu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAR_1A_W02Ma podstawową wiedzę z fizyki obejmującą mechanikę, termodynamikę, optykę, elektryczność i magnetyzm oraz wybrane zagadnienia fizyki współczesnej w zakresie niezbędnym do zrozumienia podstawowych zjawisk występujących w sterowanych procesach i ich otoczeniu.
Cel przedmiotuC-2Wyrobienie umiejętności doboru właściwej wiedzy z wykładów do rozwiązywania zadań z fizyki, przydatnych inżynierowi.
C-1Przekazanie wiedzy z zakresu termodynamiki, dynamiki bryły sztywnej i fizyki współczesnej właściwej dla kierunku i przydatnej w praktyce inżynierskiej.
Treści programoweT-W-1Podstawowe pojęcia i prawa termodynamiki.
T-W-2Dynamika płynów.
T-W-3Dynamika bryły sztywnej.
T-W-4Kwantowe własciwości promieniowanie, dualizm falowo-korpuskularny.
T-W-5Fizyka atomowa, budowa atomu, poziomy energetyczne, oddziaływania między atomami.
T-W-6Budowa i struktura energetyczna ciał stałych.
T-A-1Rozwiązywanie zadań z zakresu termodynamiki i dynamiki płynów.
T-A-2Rozwiązywanie zadań z zakresu dynamiki ruchu obrotowego bryły sztywnej.
T-A-3Kolokwium zaliczające nr 1.
T-A-4Rozwiązywanie zadań z zakresu fizyki atomowej i ciała stałego.
T-A-5Rozwiązywanie zadań z zakresu fizyki jądrowej.
T-A-6Kolokwium zaliczające nr 2.
Metody nauczaniaM-2Wykład z pokazami eksperymentów fizycznych.
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem środków audiowizualnych.
M-3Ćwiczenia audytoryjne: rozwiązywanie zadań i dyskusja.
M-4Ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: kolokwia zaliczające na ćwiczeniach audytoryjnych
S-3Ocena formująca: aktywność na ćwiczeniach audytoryjnych
S-1Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
S-4Ocena formująca: aktywność na ćwiczeniach laboratoryjnych
S-5Ocena formująca: sprawozdania z ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma wiedzę w zakresie termodynamiki, dynamiki bryły sztywnej, oraz fizyki współczesnej niezbędną do zrozumienia podstawowych zjawisk wystepujących w procesach sterowania i ich otoczeniu.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAR_1A_B07_U01Student potrafi stosować poznane prawa fizyki i wiedzę matematyczną do opisu i tworzenia modeli podstawowych zjawisk oraz rozwiązywania prostych zadań inżynierskich.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAR_1A_U02Wykorzystuje wiedzę z fizyki do opisu i tworzenia modeli podstawowych zjawisk występujących w sterowanych procesach i ich otoczeniu.
Cel przedmiotuC-2Wyrobienie umiejętności doboru właściwej wiedzy z wykładów do rozwiązywania zadań z fizyki, przydatnych inżynierowi.
Treści programoweT-A-1Rozwiązywanie zadań z zakresu termodynamiki i dynamiki płynów.
T-A-2Rozwiązywanie zadań z zakresu dynamiki ruchu obrotowego bryły sztywnej.
T-A-3Kolokwium zaliczające nr 1.
T-A-4Rozwiązywanie zadań z zakresu fizyki atomowej i ciała stałego.
T-A-5Rozwiązywanie zadań z zakresu fizyki jądrowej.
T-A-6Kolokwium zaliczające nr 2.
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia audytoryjne: rozwiązywanie zadań i dyskusja.
M-4Ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: kolokwia zaliczające na ćwiczeniach audytoryjnych
S-3Ocena formująca: aktywność na ćwiczeniach audytoryjnych
S-4Ocena formująca: aktywność na ćwiczeniach laboratoryjnych
S-5Ocena formująca: sprawozdania z ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi stosować poznane prawa fizyki i wiedzę matematyczną do opisu i tworzenia modeli podstawowych zjawisk oraz rozwiązywania prostych zadań inżynierskich.
3,5
4,0
4,5
5,0