Wydział Elektryczny - Automatyka i robotyka (S1)
Sylabus przedmiotu Projektowanie układów sterowania dyskretnego:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Automatyka i robotyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Projektowanie układów sterowania dyskretnego | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Automatyki Przemysłowej i Robotyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Bogdan Broel-Plater <Bogdan.Broel-Plater@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość działań na zmiennych logicznych |
W-2 | Znajomość elektrotechniki w zakresie pozwalającym na zrozumienie działania podstawowych obwodów prądu stałego |
W-3 | Znajomość sterowników programowalnych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Student potrafi dobrać sterownik odpowiedni do automatyzowanego procesu |
C-2 | Student potrafi zaprojektować bezpieczny układ połączenia sterownika z urządzeniami sterowanego procesu |
C-3 | Student potrafi zaprojektować bezpieczny algorytm sterowania prostym procesem technologicznym z uwzględnieniem sposobu obsługi tego procesu |
C-4 | Student potrafi napisać program aplikacji realizującej algorytm sterowania zapisany w postaci grafów języka SFC |
C-5 | Student potrafi przetłumaczyć algorytm sterowania zapisany w języku SFC na język typu LD lub ST |
C-6 | Student potrafi uruchomić i przetestować prosty program sterowania, znaleźć w nim błędy i poprawić je a także udoskonalić i rozbudować funkcje programu sterowania |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Sterowanie pracą hydroforu | 2 |
T-L-2 | Sterowanie światłami na skrzyżowaniu ulic | 2 |
T-L-3 | Sterowanie ruchem na przejeździe kolejowym | 2 |
T-L-4 | Sterowanie sortownią paczek | 2 |
T-L-5 | Sterowanie drzwiami automatycznymi | 2 |
T-L-6 | Inteligentna instalacja elektryczna | 2 |
T-L-7 | Sterowanie pracą testera światłowodów | 2 |
T-L-8 | Obsługa przycisku stopu awaryjnego | 2 |
T-L-9 | Algorytm bezuderzeniowej zmiany trybu pracy maszyny technologicznej | 2 |
T-L-10 | Sterowanie pracą nawijarki cewek | 2 |
T-L-11 | Sterowanie wielostanowiskową linią produkcyjną | 4 |
T-L-12 | Sterowanie procesem ciągłym | 4 |
T-L-13 | Komunikacja człowiek-maszyna | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Rola sterowników programowalnych we współczesnej automatyce przemysłowej | 1 |
T-W-2 | Projektowanie układu sterowania procesem dyskretnym | 1 |
T-W-3 | Projektowanie warstwy sprzętowej układu ze sterownikiem programowalnym | 2 |
T-W-4 | Wykorzystanie języka SFC do projektowania algorytmów sterowania dyskretnego | 1 |
T-W-5 | Jednografowe algorytmy sterowania procesami technologicznymi | 1 |
T-W-6 | Wielografowe algorymy sterowania procesami technologicznymi | 1 |
T-W-7 | Algorytmy wykrywania awarii urządzeń i błędów obsługi | 1 |
T-W-8 | Algorytmy sterowania w sytuacjach awaryjnych | 1 |
T-W-9 | Algorytmy sterowania w trybie pracy ręcznej | 1 |
T-W-10 | Algorytmy bezuderzeniowej zmiany trybu pracy urządzeń sterowanego procesu | 1 |
T-W-11 | Projektowanie zagnieżdzonych algorytmów sterowania | 1 |
T-W-12 | Tłumaczenie algorytmu zapisanego w języku SFC na inne języki programowania sterowników PLC | 2 |
T-W-13 | Bezpieczne układy sterowania dyskretnego | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Przygotowanie się do ćwiczeń | 10 |
A-L-2 | Opracowanie wyników i sporządzenie sprawozdań z ćwiczeń | 10 |
A-L-3 | Przygotowanie się do zaliczenia zajęć laboratoryjnych | 10 |
A-L-4 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | Uzupełnianie wiedzy z literatury | 10 |
A-W-3 | Przygotowanie się do zaliczenia zajęć | 5 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Wykład problemowy |
M-3 | Metoda przypadków polegająca na analizowaniu rozwiązań konkretnych problemów technicznych |
M-4 | Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem rzeczywistych sterowników przemysłowych i symulatorów sterowanych maszyn i procesów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena wystawiana na początku kolejnych ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie krótkiej odpowiedzi pisemnej na temat zwiazany z aktualnym ćwiczeniem |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana na zakończenie cyklu ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie ocen cząstkowych z zaliczenia poszczególnych ćwiczeń cyklu i złozonych sprawozdań oraz pracy poszczególnych członków zespołu podczas realizacji wszystkich ćwiczeń laboratoryjnych |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana na zakończenie wykładów na podstawie pracy pisemnej oraz rozmowy ze studentem |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AR_1A_C08_W01 Student zna sposób działania sterowników PLC i wynikające z tego zasady doboru sterownika do procesu technologicznego, zna podstawowe języki programowania sterowników PLC oraz zasady budowy bezpiecznego układu sterowania i projektowania algorytmu sterowania wykorzystującego sterowniki PLC. | AR_1A_W17 | — | — | C-2, C-4, C-6, C-3, C-5, C-1 | T-W-12, T-W-1, T-W-11, T-W-9, T-W-8, T-W-7, T-W-6, T-W-4, T-W-5, T-W-2, T-W-10, T-W-3 | M-3, M-1, M-2, M-4 | S-2, S-1, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AR_1A_C08_U01 Student potrafi zapisać w języku LD program realizujący jednografowy algorytm sterowania zapisany w języku SFC oraz uruchomić układ sterowania wykorzystujący ten algorytm. | AR_1A_U08 | — | — | C-2, C-4, C-6, C-3, C-5, C-1 | T-W-12, T-W-11, T-W-9, T-W-8, T-W-7, T-W-6, T-W-4, T-W-5, T-W-2, T-W-10, T-W-3, T-L-8, T-L-3, T-L-5, T-L-6, T-L-9, T-L-2, T-L-4, T-L-1, T-L-7, T-L-10, T-L-11, T-L-12, T-L-13 | M-3, M-4 | S-2, S-1, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AR_1A_C08_K01 Student potrafi określić skutki wybranych błędów obsługi lub awarii urządzeń zautomatyzowanego prostego procesu technologicznego jednak nie potrafi zaproponować rozwiązania układu sterowania minimalizujące te skutki | AR_1A_K01 | — | — | C-2, C-3, C-1 | T-W-8, T-W-7, T-W-3 | M-3, M-1, M-2, M-4 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AR_1A_C08_W01 Student zna sposób działania sterowników PLC i wynikające z tego zasady doboru sterownika do procesu technologicznego, zna podstawowe języki programowania sterowników PLC oraz zasady budowy bezpiecznego układu sterowania i projektowania algorytmu sterowania wykorzystującego sterowniki PLC. | 2,0 | |
3,0 | Student zna sposób działania sterowników PLC i wynikające z tego zasady doboru sterownika do procesu technologicznego, zna podstawowe języki programowania sterowników PLC oraz zasady budowy bezpiecznego układu sterowania i projektowania algorytmu sterowania wykorzystującego sterowniki PLC. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AR_1A_C08_U01 Student potrafi zapisać w języku LD program realizujący jednografowy algorytm sterowania zapisany w języku SFC oraz uruchomić układ sterowania wykorzystujący ten algorytm. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi zapisać w języku LD program realizujący jednografowy algorytm sterowania zapisany w języku SFC oraz uruchomić układ sterowania wykorzystujący ten algorytm. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AR_1A_C08_K01 Student potrafi określić skutki wybranych błędów obsługi lub awarii urządzeń zautomatyzowanego prostego procesu technologicznego jednak nie potrafi zaproponować rozwiązania układu sterowania minimalizujące te skutki | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi określić skutki wybranych błędów obsługi lub awarii urządzeń zautomatyzowanego prostego procesu technologicznego jednak nie potrafi zaproponować rozwiązania układu sterowania minimalizujące te skutki | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Broel-Plater B., Układy wykorzystujące sterowaniki PLC. Projektowanie algorytmów sterowania, PWN, Warszawa, 2008
- Broel-Plater B., Sterowniki programowalne - właściwości i zasady stosowania, Wydawnictwo Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2003
- Pietrusewicz K., Dworak P., Programowalne sterowniki automatyki PAC, Wydawnictwo Nakom, Poznań, 2007
Literatura dodatkowa
- Broel-Plater B., Materiały do wykładów udostępniane przez prowadzącego zajecia w postaci płyty CD, 2012
- Mikulczycki T., Samsonowicz Z., Automatyzacja dyskretnych procesów produkcyjnych, WNT, Warszawa, 1997
- Kasprzyk J., Programowanie sterowników przemysłowych, WNT, Warszawa, 2006
- producenci sterowników programowalnych, dokumentacja techniczna sterowników programowalnych, strony internetowe producentów sterowników programowalnych, 2012