Wydział Elektryczny - Automatyka i robotyka (S2)
Sylabus przedmiotu Szybkie prototypowanie układów sterowania w mechatronice:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Automatyka i robotyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Szybkie prototypowanie układów sterowania w mechatronice | ||
Specjalność | Sterowanie w układach robotycznych | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Automatyki Przemysłowej i Robotyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Paweł Dworak <Pawel.Dworak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Krzysztof Pietrusewicz <Krzysztof.Pietrusewicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Informatyka, Regulacja automatyczna, Teoria sterowania, Technika Mikroprocesorowa, Programowanie Urządzeń Automatyki, Cyfrowe Algorytmy Sterowania |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zdobycie wiedzy na temat budowy sprzętu, obsługi oprogramowania, sposobu funkcjonowania systemów szybkiego projektowania układów sterowania w mechatronice |
C-2 | Zdobycie umiejętności projektowania, programowania i uruchamiania układów sterowania wykorzystujących nowoczesne oprogramowanie i urządzenia automatyki. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Modelowanie systemu kontrolno pomiarowego w środowisku systemu Matlab, oprogramowaniu ControlDesk i LabView. Badania układów sterowania w strukturze hardware in the loop z wykorzystaniem kart dSpace i DAQ. | 6 |
T-L-2 | Obsługa kart DAQ z wykorzystaniem oprogramowania Matlab, LabView, Visual Studio. | 5 |
T-L-3 | Generowanie kodu dla sterowników programowalnych PLC. | 4 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Budowa i główne funkcje systemu projektowania i prototypowania układów sterowania, przegląd koncepcji i rozwiązań. | 2 |
T-W-2 | Matlab/Simulink - środowisko do badań symulacyjnych. Oprogramowanie wspierające automatyczne generowanie kodu. Szybkie prototypowanie w środowisku Matlab/Simulink (Matlab Coder, Simulink Coder, Real-Time Windows Target). | 3 |
T-W-3 | Pakiet DSpace jako zintegrowane środowisko prototypowania i testowania układów sterowania. | 3 |
T-W-4 | Karty akwizycji danych (DAQ). Karty pomiarowe z przetwornikami AD/DA jako interfejs do procesu. | 2 |
T-W-5 | Środowisko szybkiego prototypowania LabView. | 3 |
T-W-6 | Języki wysokiego poziomu i generowanie kodu dla przemysłowych sterowników PLC. | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | Przygotowanie sprawozdań z laboratoriów | 10 |
A-L-3 | Przygotowanie do zajęć | 5 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Studia literaturowe | 10 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu | 5 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z użyciem komputera |
M-2 | Wykład problemowy |
M-3 | Wykład konwersatoryjny |
M-4 | Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera |
M-5 | Zachęcenie do pogłębienia wiedzy i rozszerzenia umiejętności |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Na podstawie zaangażowania w wykonywanie prac zespołowych |
S-2 | Ocena podsumowująca: Na podstawie egzaminu |
S-3 | Ocena podsumowująca: Na podstawie sprawodań |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AR_2A_C28_W01 Zdobycie wiedzy na temat budowy sprzętu, obsługi oprogramowania, metod projektowania i sposobu funkcjonowania systemów szybkiego projektowania układów sterowania. | AR_2A_W05 | — | — | C-1 | T-W-5, T-W-1, T-W-3, T-W-6, T-W-4, T-W-2 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AR_2A_C28_U01 Zdobycie umiejętności wykorzystania systemu szybkiego prototypowania do realizacji prostych zadań sterowania. | AR_2A_U09 | — | — | C-2 | T-L-1, T-L-3, T-L-2 | M-4, M-5 | S-1, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AR_2A_C28_W01 Zdobycie wiedzy na temat budowy sprzętu, obsługi oprogramowania, metod projektowania i sposobu funkcjonowania systemów szybkiego projektowania układów sterowania. | 2,0 | |
3,0 | Student posiada wiedzę na temat budowy sprzętu, obsługi oprogramowania, metod projektowania i sposobu funkcjonowania systemów szybkiego projektowania układów sterowania. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AR_2A_C28_U01 Zdobycie umiejętności wykorzystania systemu szybkiego prototypowania do realizacji prostych zadań sterowania. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi wykorzystać system szybkiego prototypowania do realizacji prostych zadań sterowania. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Dokumentacja programu Matlab/Simulink, 2011
- Dokumentacja przybornika Real-Time Windows Target programu Matlab, 2011
- Dokumentacja przybornika Simulink Coder programu Matlab, 2011
- Dokumentacja przybornika Matlab Coder programu Matlab, 2011
- Dokumentacja programu LabView, 2011
- Materiały szkoleniowe i strony internetowe producentów programowalnych urządzeń automatyki:, National Instruments, Advantech i inne, 2011