Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Elektryczny - Automatyka i robotyka (S2)

Sylabus przedmiotu Języki modelowania wspierające bezpieczeństwo funkcjonalne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Automatyka i robotyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Języki modelowania wspierające bezpieczeństwo funkcjonalne
Specjalność Bezpieczeństwo funkcjonalne systemów przemysłowych
Jednostka prowadząca Katedra Automatyki Przemysłowej i Robotyki
Nauczyciel odpowiedzialny Krzysztof Pietrusewicz <Krzysztof.Pietrusewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 15 0,50,62zaliczenie
laboratoriaL2 15 0,50,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1informatyka, programowanie PLC/PAC, modelowanie systemów dynamicznych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest zapoznanie (zaś w części praktycznej nauczenie obsługi narzędzi programowych) studentów z językami i metodami graficznego projektowania i modelowania systemów automatyki, ze szczególnym uwzględnieniem zagadnień bezpieczeństwa funkcjonalnego

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wprowadzenie do oprogramowania Enterprise Architect. Modelowanie wymagań3
T-L-2Wprowadzenie do oprogramowania MetaEdit+. Pierwszy własny język3
T-L-3Modelowanie procesu "functional safety"3
T-L-4Zagadnienie generowania dokumentacji projektowej3
T-L-5Importowanie/eksportowanie specyfikacji opracowanych modeli3
15
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do języków modelowania2
T-W-2Meta-modelowanie. Podejście Meta-Object-Facility3
T-W-3Meta-modelowanie. Podejście Graph Object Relationship Property Port3
T-W-4Wybrane procesy projektowe, zagadnienie Domain-Specific Modeling2
T-W-5Zagadnienie definiowania poziomów abstrakcji dla meta-modelu2
T-W-6SysML w procesach projektowania systemów bezpieczeństwa funkcjonalnego3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
15
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda przypadków
M-2Wykład informacyjny
M-3Zajęcia z użyciem komputera
M-4Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena wystawiana na podstawie sprawozdań
S-2Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana na podstawie zaliczenia pisemnego

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AR_2A_D05-BFSP_W01
Student zna i rozumie: - różnice w podejściach do modelowania systemów zależnie od przyjętego poziomu abstrakcji, - zagadnienia poziomów modelowania i meta-modelowania
AR_2A_W01C-1T-W-4, T-W-2, T-W-1, T-W-6, T-W-5, T-W-3M-2, M-1S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AR_2A_D05-BFSP_U01
Student potrafi, z zastosowaniem wybranego języka oraz programu komputerowego zamodelować system, uwzględniający założenia bezpieczeństwa funkcjonalnego
AR_2A_U01, AR_2A_U08, AR_2A_U14, AR_2A_U16, AR_2A_U17C-1T-L-4, T-L-3, T-L-2, T-L-1, T-L-5M-4, M-3S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AR_2A_D05-BFSP_K01
Student ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i problemy związane z procesami projektowania i modelowania systemów bezpieczeństwa funkcjonalnego
AR_2A_K02, AR_2A_K04C-1T-L-3, T-W-6M-1S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AR_2A_D05-BFSP_W01
Student zna i rozumie: - różnice w podejściach do modelowania systemów zależnie od przyjętego poziomu abstrakcji, - zagadnienia poziomów modelowania i meta-modelowania
2,0
3,0Student zna i rozumie zagadnienia poziomów modelowania i meta-modelowania
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AR_2A_D05-BFSP_U01
Student potrafi, z zastosowaniem wybranego języka oraz programu komputerowego zamodelować system, uwzględniający założenia bezpieczeństwa funkcjonalnego
2,0
3,0Student potrafi, z zastosowaniem języka SysML oraz programu komputerowego zamodelować system uwzględniający spełnienie stawianych mu wymagań.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AR_2A_D05-BFSP_K01
Student ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i problemy związane z procesami projektowania i modelowania systemów bezpieczeństwa funkcjonalnego
2,0
3,0Student ma świadomość ważności aspektów i problemów związanych z procesami projektowania systemów bezpieczeństwa funkcjonalnego
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. K. Pietrusewicz, Materiały udostępnione przez prowadzącego, Szczecin
  2. Materiały dostępne na stronie internetowej http://www.omg.org/mof/
  3. Materiały dostępne na stronie internetowej http://www.omgsysml.org/

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wprowadzenie do oprogramowania Enterprise Architect. Modelowanie wymagań3
T-L-2Wprowadzenie do oprogramowania MetaEdit+. Pierwszy własny język3
T-L-3Modelowanie procesu "functional safety"3
T-L-4Zagadnienie generowania dokumentacji projektowej3
T-L-5Importowanie/eksportowanie specyfikacji opracowanych modeli3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do języków modelowania2
T-W-2Meta-modelowanie. Podejście Meta-Object-Facility3
T-W-3Meta-modelowanie. Podejście Graph Object Relationship Property Port3
T-W-4Wybrane procesy projektowe, zagadnienie Domain-Specific Modeling2
T-W-5Zagadnienie definiowania poziomów abstrakcji dla meta-modelu2
T-W-6SysML w procesach projektowania systemów bezpieczeństwa funkcjonalnego3
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAR_2A_D05-BFSP_W01Student zna i rozumie: - różnice w podejściach do modelowania systemów zależnie od przyjętego poziomu abstrakcji, - zagadnienia poziomów modelowania i meta-modelowania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAR_2A_W01Ma rozszerzona i pogłębioną wiedzę z matematyki i zna narzędzia informatyczne niezbędne do - opisu i analizy zaawansowanych algorytmów przetwarzania sygnałów, - rozwiązywania złożonych problemów robotyki i automatyki, - optymalizacji układów automatycznego sterowania.
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie (zaś w części praktycznej nauczenie obsługi narzędzi programowych) studentów z językami i metodami graficznego projektowania i modelowania systemów automatyki, ze szczególnym uwzględnieniem zagadnień bezpieczeństwa funkcjonalnego
Treści programoweT-W-4Wybrane procesy projektowe, zagadnienie Domain-Specific Modeling
T-W-2Meta-modelowanie. Podejście Meta-Object-Facility
T-W-1Wprowadzenie do języków modelowania
T-W-6SysML w procesach projektowania systemów bezpieczeństwa funkcjonalnego
T-W-5Zagadnienie definiowania poziomów abstrakcji dla meta-modelu
T-W-3Meta-modelowanie. Podejście Graph Object Relationship Property Port
Metody nauczaniaM-2Wykład informacyjny
M-1Metoda przypadków
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana na podstawie zaliczenia pisemnego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna i rozumie zagadnienia poziomów modelowania i meta-modelowania
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAR_2A_D05-BFSP_U01Student potrafi, z zastosowaniem wybranego języka oraz programu komputerowego zamodelować system, uwzględniający założenia bezpieczeństwa funkcjonalnego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAR_2A_U01Wykorzystuje wiedzę z matematyki do: - opisu i analizy zaawansowanych algorytmów przetwarzania sygnałów, - rozwiązywania złożonych problemów robotyki i automatyki, - optymalizacji układów automatycznego sterowania.
AR_2A_U08Potrafi zaplanować i zrealizować projekt zgodnie z wybraną metodologią zarządzania projektami.
AR_2A_U14Potrafi identyfikować i modelować złożone systemy techniczne.
AR_2A_U16Potrafi biegle porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach, także w języku angielskim
AR_2A_U17Wykazuje umiejętność napisania opracowania wyników pracy badawczej w języku polskim oraz krótkiego doniesienia naukowego w języku obcym na podstawie własnych badań
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie (zaś w części praktycznej nauczenie obsługi narzędzi programowych) studentów z językami i metodami graficznego projektowania i modelowania systemów automatyki, ze szczególnym uwzględnieniem zagadnień bezpieczeństwa funkcjonalnego
Treści programoweT-L-4Zagadnienie generowania dokumentacji projektowej
T-L-3Modelowanie procesu "functional safety"
T-L-2Wprowadzenie do oprogramowania MetaEdit+. Pierwszy własny język
T-L-1Wprowadzenie do oprogramowania Enterprise Architect. Modelowanie wymagań
T-L-5Importowanie/eksportowanie specyfikacji opracowanych modeli
Metody nauczaniaM-4Ćwiczenia laboratoryjne
M-3Zajęcia z użyciem komputera
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena wystawiana na podstawie sprawozdań
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi, z zastosowaniem języka SysML oraz programu komputerowego zamodelować system uwzględniający spełnienie stawianych mu wymagań.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAR_2A_D05-BFSP_K01Student ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i problemy związane z procesami projektowania i modelowania systemów bezpieczeństwa funkcjonalnego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAR_2A_K02Ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzji
AR_2A_K04Potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy prawidłowo identyfikując i rozstrzygając dylematy związane z wykonywaniem zawodu automatyka i robotyka
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie (zaś w części praktycznej nauczenie obsługi narzędzi programowych) studentów z językami i metodami graficznego projektowania i modelowania systemów automatyki, ze szczególnym uwzględnieniem zagadnień bezpieczeństwa funkcjonalnego
Treści programoweT-L-3Modelowanie procesu "functional safety"
T-W-6SysML w procesach projektowania systemów bezpieczeństwa funkcjonalnego
Metody nauczaniaM-1Metoda przypadków
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana na podstawie zaliczenia pisemnego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma świadomość ważności aspektów i problemów związanych z procesami projektowania systemów bezpieczeństwa funkcjonalnego
3,5
4,0
4,5
5,0