Wydział Elektryczny - Elektronika i telekomunikacja (S1)
Sylabus przedmiotu Fizyka materiałów elektronicznych i fotonicznych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Elektronika i telekomunikacja | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Fizyka materiałów elektronicznych i fotonicznych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Telekomunikacji i Fotoniki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Ewa Weinert-Rączka <Ewa.Weinert-Raczka@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Andrzej Niesterowicz <Andrzej.Niesterowicz@zut.edu.pl>, Marek Wichtowski <Marek.Wichtowski@zut.edu.pl>, Andrzej Ziółkowski <Andrzej.Ziolkowski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Zna podstawy matematyki (funkcje zespolone, podstawy rachunku różniczkowego) i potrafi je zastosować do opisu zjawisk fizycznych i rozwiązywania problemów fizycznych. |
W-2 | Zna podstawowe prawa fizyki w zakresie mechaniki i elektromagnetyzmu. |
W-3 | Potrafi zastosować wiedzę z podstaw fizyki do formułowania i rozwiązywania prostych problemów. |
W-4 | Rozumie potrzebę kształcenia się. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie podstawowej wiedzy z zakresu termodynamiki, fizyki atomowej, jądrowej i ciała stałego, właściwej dla kierunku i przydatnej w praktyce inżynierskiej. |
C-2 | Wyrobienie umiejętności doboru właściwej wiedzy z wykładów do rozwiązywania zadań z działów fizyki przydatnych w elektronice i telekomunikacji. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Rozwiązywanie zadań z termodynamiki. | 4 |
T-A-2 | Rozwiązywanie zadań z fizyki atomowej. | 3 |
T-A-3 | Kolokwium zaliczające nr 1. | 1 |
T-A-4 | Rozwiązywanie zadań z zakresu fizylki ciała stałego. | 6 |
T-A-5 | Kolokwium zaliczające nr 2. | 1 |
15 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Ćwiczenia laboratoryjne z optyki. | 4 |
T-L-2 | Ćwiczenia laboratoryjne z fizyki ciała stałego. | 10 |
T-L-3 | Zaliczanie ćwiczeń laboratoryjnych. | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawowe pojęcia i prawa termodynamiki. | 3 |
T-W-2 | Kwantowe właściwości promieniowania, dualizm falowo-korpuskularny, właściwosci falowe materii. | 1 |
T-W-3 | Fizyka atomowa (budowa atomu, poziomy energetyczne, atomy wieloelektronowe, wiązania między atomami). | 3 |
T-W-4 | Budowa jądra atomowego, przemiany jądrowe, podstawy energetyki jądrowej. | 1 |
T-W-5 | Podstawy fizyki ciała stałego. | 6 |
T-W-6 | Sprawdzian zaliczający. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Udział w zajęciach. | 15 |
A-A-2 | Przygotowanie do ćwiczeń. | 10 |
A-A-3 | Przygotowanie do kolokwium. | 3 |
A-A-4 | Udział w konsultacjach do ćwiczeń. | 2 |
30 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | Udział w zajęciach - wykonywanie doświadczeń. | 15 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć. | 6 |
A-L-3 | Opracowanie wyników i przygotowanie sprawozdań. | 9 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 15 |
A-W-2 | Uzupełnianie wiedzy, studiowanie literatury. | 25 |
A-W-3 | Udział w konsultacjach. | 2 |
A-W-4 | Przygotowanie do sprawdzianu. | 18 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z wykorzystaniem środków audiowizualnych. |
M-2 | Ćwiczenia audytoryjne: rozwiązywanie zadań i dyskusja. |
M-3 | Ćwiczenia laboratoryjne. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Kolokwia zaliczające na ćwiczeniach audytoryjnych. |
S-3 | Ocena formująca: Aktywność na ćwiczeniach audytoryjnych i laboratoryjnych. |
S-4 | Ocena formująca: Sprawozdania z ćwiczeń laboratoryjnych. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ET_1A_B06_W01 Ma wiedzę w zakresie termodynamiki oraz fizyki atomowej, jądrowej i fizyki ciała stałego w zakresie potrzebnym do zrozumienia podstawowych zjawisk występujących w układach elektronicznych i telekomunikacyjnych oraz ich otoczeniu. | ET_1A_W02, ET_1A_W05 | — | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-2, T-A-1, T-A-2, T-A-4 | M-1, M-2, M-3 | S-2, S-1, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ET_1A_B06_U01 Potrafi wykorzystać wiedzę w zakresie fizyki oraz poznane modele matematyczne zjawisk fizycznych do rozwiązywania prostych problemów inżynierskich z zakresu elektroniki i telekomunikacji. | ET_1A_U06 | — | — | C-2 | T-L-3, T-L-2, T-L-1, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5 | M-2, M-3 | S-2, S-3, S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ET_1A_B06_W01 Ma wiedzę w zakresie termodynamiki oraz fizyki atomowej, jądrowej i fizyki ciała stałego w zakresie potrzebnym do zrozumienia podstawowych zjawisk występujących w układach elektronicznych i telekomunikacyjnych oraz ich otoczeniu. | 2,0 | |
3,0 | Student ma wiedzę w zakresie termodynamiki oraz fizyki atomowej, jądrowej i fizyki ciała stałego w zakresie potrzebnym do zrozumienia podstawowych zjawisk występujących w układach elektronicznych i telekomunikacyjnych oraz ich otoczeniu. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ET_1A_B06_U01 Potrafi wykorzystać wiedzę w zakresie fizyki oraz poznane modele matematyczne zjawisk fizycznych do rozwiązywania prostych problemów inżynierskich z zakresu elektroniki i telekomunikacji. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi wykorzystać wiedzę w zakresie fizyki oraz poznane modele matematyczne zjawisk fizycznych do rozwiązywania prostych problemów inżynierskich z zakresu elektroniki i telekomunikacji. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Halliday D., Resnick R., Walker J., Podstawy fizyki, PWN, Warszawa, 2003
- K. Jezierski, B.Kołotka, K.Sierański, Zadania z fizyki z rozwiązaniami cz I i II, Oficyna Wydawnicza, Wrocław, 2000
- J.Hennel, Podstawy elektroniki półprzewodnikowej, WNT, Warszawa, 1995, Wydanie 2
Literatura dodatkowa
- Orear, J., Fizyka, WNT, Warszawa, 1990
- H.Ibach, H.Luth, Fizyka ciała stałego, PWN, Warszawa, 1996