Wydział Elektryczny - Elektronika i telekomunikacja (S1)
Sylabus przedmiotu Fotonika:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Elektronika i telekomunikacja | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Fotonika | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Telekomunikacji i Fotoniki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Ewa Weinert-Rączka <Ewa.Weinert-Raczka@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Ewa Weinert-Rączka <Ewa.Weinert-Raczka@zut.edu.pl>, Marek Wichtowski <Marek.Wichtowski@zut.edu.pl>, Andrzej Ziółkowski <Andrzej.Ziolkowski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Zna podstawy fizyki. |
W-2 | Zna podstawy analizy matematycznej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie podstawowej wiedzy z zakresu fotoniki. |
C-2 | Wyrobienie umiejętności wykorzystania wiedzy z dziedziny fotoniki do rozumienia zasad działania układów i urządzeń fotonicznych stosowanych w elektronice i telekomunikacji. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Rozwiazywanie zadań z optyki falowej. | 12 |
T-A-2 | Rozwiazywanie zadań z projektowania prostych układów fotonicznych. | 8 |
T-A-3 | Rozwiązywanie zadań z propagacji swiatła w układach światłowodowych. | 8 |
T-A-4 | Sprawdzian zaliczający. | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Optyka falowa, interferencja, dyfrakcja, polaryzacja światła. | 4 |
T-W-2 | Elementy optyki geometrycznej. | 1 |
T-W-3 | Przyrządy optyczne - źródła światła, detektory, interferometry, spektrometry, polaryzatory, siatki dyfrakcyjne. | 4 |
T-W-4 | Światłowody - rodzaje, właściwości i zastosowania, elementy optycznych układów scalonych. | 4 |
T-W-5 | Właściwości optyczne materiałów, elementy optyki nieliniowej i jej zastosowania. | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 15 |
A-A-2 | Przygotowanie do ćwiczeń. | 20 |
A-A-3 | Przygotowanie do kolokwium. | 17 |
A-A-4 | Udział w konsultacjach do ćwiczeń. | 8 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 15 |
A-W-2 | Uzupełnianie wiedzy, studiowanie literatury. | 6 |
A-W-3 | Udział w konsultacjach. | 1 |
A-W-4 | Przygotowanie do sprawdzianu. | 8 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z wykorzystaniem środków audiowizualnych. |
M-2 | Ćwiczenia audytoryjne: rozwiązywanie zadań i dyskusja. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Sprawdziany zaliczające. |
S-2 | Ocena formująca: Aktywność na ćwiczeniach audytoryjnych. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Kolokwia zaliczajace na ćwiczeniach audytoryjnych. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ET_1A_C09_W01 Ma wiedzę z podstaw fotoniki w zakresie pozwalającym na zrozumienie sposobu działania prostych układów fotonicznych i systemów światłowodowych. | ET_1A_W03, ET_1A_W05, ET_1A_W16 | — | — | C-1 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-1, M-2 | S-2, S-1, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ET_1A_C09_U01 Potrafi wykorzystać wiedzę z fizyki i fotoniki do zrozumienia zasad działania i opisu matematycznego elementów i układów fotonicznych. | ET_1A_U06 | — | — | C-2 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-1, M-2 | S-2, S-1, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ET_1A_C09_W01 Ma wiedzę z podstaw fotoniki w zakresie pozwalającym na zrozumienie sposobu działania prostych układów fotonicznych i systemów światłowodowych. | 2,0 | |
3,0 | Student ma wiedzę z podstaw fotoniki w zakresie pozwalającym na zrozumienie sposobu działania prostych układów fotonicznych i systemów światłowodowych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ET_1A_C09_U01 Potrafi wykorzystać wiedzę z fizyki i fotoniki do zrozumienia zasad działania i opisu matematycznego elementów i układów fotonicznych. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi wykorzystać wiedzę z fizyki i fotoniki do zrozumienia zasad działania i opisu matematycznego elementów i układów fotonicznych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Mirosław Karpierz, Podstawy fotoniki, Centrum Studiów Zaawansowanych Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2010
- Jan Petykiewicz, Optyka falowa, PWN, Warszawa, 1986
- David Halliday, Robert Resnick, Jearl Walker, Podstawy fizyki, tom 4, PWN, Warszawa, 2003
Literatura dodatkowa
- M.C Gupta, edytor, Handbook of Photonics, CRC Press LLC, Boca Raton, 1997
- K.Iizuka, Elements of Photonics, John Wiley & Sons, New York, 2002
- Mirosław Karpierz, Ewa Weinert-Rączka, Nieliniowa optyka światłowodowa, WNT, Warszawa, 2009
- Jan Petykiewicz, Podstawy fizyczne optyki scalonej, PWN, Warszawa, 1989