Wydział Elektryczny - Elektronika i telekomunikacja (S1)
Sylabus przedmiotu Komputerowe wspomaganie prac projektowych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Elektronika i telekomunikacja | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Komputerowe wspomaganie prac projektowych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Systemów, Sygnałów i Elektroniki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Witold Mickiewicz <Witold.Mickiewicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Andrzej Biedka <Andrzej.Biedka@zut.edu.pl>, Tomasz Miłosławski <Tomasz.Miloslawski@zut.edu.pl>, Jerzy Sawicki <Jerzy.Sawicki@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 4 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza i umiejętności z zakresu grafiki inżynierskiej |
W-2 | Podstawowa wiedza i umiejętności z zakresu układów elektronicznych analogowych i cyfrowych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z zasadami pracy nad projektem urządzenia/systemu elektronicznego |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności wykorzystania narzędzi komputerowych do praktyki projektowej |
C-3 | Ukształtowanie podstawowych umiejętności z zakresu technologii wytwarzania obwodów drukowanych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Omówienie zasad prowadzenia zajęć projektowych. Przedstawienie listy indywidualnych tematów projektowych wraz z podstawowymi założeniami technicznymi i wymaganiami. | 2 |
T-P-2 | Prezentacje postepów w rozwiązywaniu problemów związanych z projektem. Dyskusja nad projektami i prezentacjami. Udzielanie wskazówek do dalszej pracy. Praca nad projektem w laboratorium. Prace warsztatowe. | 9 |
T-P-3 | Końcowa prezentacja wykonanej dokumentacji technicznej projektu, przeprowadzonych symulacji, konstrukcji i innych badań. Szacunkowa analiza kosztów wykonania zaprojektowanego urządzenia. Wspólna dyskusja nad każdym projektem, wskazanie zalet, wad, możliwości rozwojowych. | 4 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Ogólne zasady projektowania urządzeń elektronicznych. | 3 |
T-W-2 | Korzystanie z norm technicznych, kart katalogowych i not aplikacyjnych producentów. | 2 |
T-W-3 | CAD (np. Protel, Eagle): Tworzenie schematów ideowych. Listy połączeń. Biblioteki elementów. | 2 |
T-W-4 | CAD (np. Protel, Eagle): Projektowanie obwodów drukowanych. Systemy ręczne i automatyczne. | 2 |
T-W-5 | CAD (np. Protel, Eagle): Funkcjonalne symulacje systemów analogowych i cyfrowych. | 2 |
T-W-6 | CAD (np. Protel, Eagle): Symulacje systemów pod kątem stabilności termicznej i kompatybilności elektromagnetycznej. | 2 |
T-W-7 | Przygotowywanie dokumentacji produkcyjnej urządzeń elektronicznych. | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 15 |
A-P-2 | Praca w domu i bibliotekach nad indywidualnym tematem projektu. Studiowanie podobnych rozwiązań, analiza not aplikacyjnych, kart katalogowych. | 15 |
A-P-3 | Wykonanie badań symulacyjnych zaprojektowanego układu. | 15 |
A-P-4 | Wykonanie dokumentacji technicznej projektu i jego prezentacji. | 15 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | Studia literaturowe treści zaleconych przez wykładowcę. | 30 |
A-W-3 | Zaliczenie pisemne wykładu. | 1 |
A-W-4 | Konsultacje z wykładowcą | 4 |
A-W-5 | Rozwiązywanie przykładów rachunkowych zaleconych podczas wykładu | 10 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Wykład problemowy |
M-3 | Ćwiczenia laboratoryjne |
M-4 | Metoda projektów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Sprawdziany wstępne przed ćwiczeniami laboratoryjnymi |
S-2 | Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładu w postaci testu wyboru |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena sprawozdań z przeprowadzonych ćwiczeń laboratoryjnych |
S-4 | Ocena formująca: Bieżąca ocena postępów w pracy nad projektami |
S-5 | Ocena formująca: Zaliczenie projektów na podstawie przygotowanej dokumentacji i wykonanych urządzeń |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ET_1A_O06.2_W01 Student zna podstawowe fazy, metody i techniki w procesie projektowania urządzenia elektronicznego. Rozumie ich rolę w osiągnięciu pozytywnego efektu prac projektowych. Student rozumie potrzebę dostosowywania się do obowiązujących norm technicznych i przepisów. Zna strukturę oraz orientuje się, jakie informacje można znaleźć w kartach katalogowych elementów składowych projektowanego urządzenia. Ma podstawową wiedzę nt. parametrów materiałów stosowanych do budowy urządzeń. Student zna strukturę wynikowej dokumentacji projektowej i rozumie konieczność istnienia jej poszczególnych części. Zna rodzaje oprogramowania do wspomagania prac projektowych. Zna możliwości oprogramowania do projektowania obwodów drukowanych i symaulacji działania urządzeń. | ET_1A_W05, ET_1A_W18, ET_1A_W20 | — | — | C-1 | T-P-1, T-W-6, T-W-1, T-W-7, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1, M-2, M-4 | S-2, S-3, S-1, S-4, S-5 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ET_1A_O06.2_U01 Student potrafi opracować dokumentację techniczną dot. realizacji zadania inżynierskiego z wykorzytaniem odpowiednich narzędzi komputerowych. Potrafi porównać proponowane rozwiązania techniczne ze względu na określone parametry (sprawność, szybkość działania, koszt). Potrafi testować elektroniczne elementy analogowe i cyfrowe oraz proste urządzenia. W razie wykrycia błędów wskazać sposób ich eleiminacji. Potrafi edytować schemat ideowy urządzenia elektronicznego oraz zaprojektować prosty obwód drukowany korzystając z odpowiednio dobranego oprogramowania. | ET_1A_U02, ET_1A_U03, ET_1A_U05, ET_1A_U08, ET_1A_U12, ET_1A_U17 | — | — | C-2, C-3 | T-P-2, T-P-3 | M-2, M-3, M-4 | S-3, S-4, S-5 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ET_1A_O06.2_W01 Student zna podstawowe fazy, metody i techniki w procesie projektowania urządzenia elektronicznego. Rozumie ich rolę w osiągnięciu pozytywnego efektu prac projektowych. Student rozumie potrzebę dostosowywania się do obowiązujących norm technicznych i przepisów. Zna strukturę oraz orientuje się, jakie informacje można znaleźć w kartach katalogowych elementów składowych projektowanego urządzenia. Ma podstawową wiedzę nt. parametrów materiałów stosowanych do budowy urządzeń. Student zna strukturę wynikowej dokumentacji projektowej i rozumie konieczność istnienia jej poszczególnych części. Zna rodzaje oprogramowania do wspomagania prac projektowych. Zna możliwości oprogramowania do projektowania obwodów drukowanych i symaulacji działania urządzeń. | 2,0 | |
3,0 | Student zna podstawowe fazy, metody i techniki w procesie projektowania urządzenia elektronicznego. Rozumie ich rolę w osiągnięciu pozytywnego efektu prac projektowych. Student rozumie potrzebę dostosowywania się do obowiązujących norm technicznych i przepisów. Zna strukturę oraz orientuje się, jakie informacje można znaleźć w kartach katalogowych elementów składowych projektowanego urządzenia. Ma podstawową wiedzę nt. parametrów materiałów stosowanych do budowy urządzeń. Student zna strukturę wynikowej dokumentacji projektowej i rozumie konieczność istnienia jej poszczególnych części. Zna rodzaje oprogramowania do wspomagania prac projektowych. Zna możliwości oprogramowania do projektowania obwodów drukowanych i symaulacji działania urządzeń. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ET_1A_O06.2_U01 Student potrafi opracować dokumentację techniczną dot. realizacji zadania inżynierskiego z wykorzytaniem odpowiednich narzędzi komputerowych. Potrafi porównać proponowane rozwiązania techniczne ze względu na określone parametry (sprawność, szybkość działania, koszt). Potrafi testować elektroniczne elementy analogowe i cyfrowe oraz proste urządzenia. W razie wykrycia błędów wskazać sposób ich eleiminacji. Potrafi edytować schemat ideowy urządzenia elektronicznego oraz zaprojektować prosty obwód drukowany korzystając z odpowiednio dobranego oprogramowania. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi opracować dokumentację techniczną dot. realizacji zadania inżynierskiego z wykorzytaniem odpowiednich narzędzi komputerowych. Potrafi porównać proponowane rozwiązania techniczne ze względu na określone parametry (sprawność, szybkość działania, koszt). Potrafi testować elektroniczne elementy analogowe i cyfrowe oraz proste urządzenia. W razie wykrycia błędów potrafi wskazać sposób ich eliminacji. Potrafi edytować schemat ideowy urządzenia elektronicznego oraz zaprojektować prosty obwód drukowany korzystając z odpowiednio dobranego oprogramowania. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Kisiel R., Podstawy konstruowania urządzeń elektronicznych, Wyd. Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2005
- R.Dobies, Metodyka konstruowania sprzętu elektronicznego, WKiŁ, Warszawa, 1987
- Z.Rymarski, Materiałoznawstwo i konstrukcja urządzeń elektronicznych, Wyd. Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2000
Literatura dodatkowa
- Karty katalogowe wybranych elementów elektronicznych, 2011