Wydział Elektryczny - Elektronika i telekomunikacja (S1)
Sylabus przedmiotu Sieci sensorowe:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Elektronika i telekomunikacja | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Sieci sensorowe | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Systemów, Sygnałów i Elektroniki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jacek Piskorowski <Jacek.Piskorowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Sławomir Kocoń <Slawomir.Kocon@zut.edu.pl>, Piotr Okoniewski <Piotr.Okoniewski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 11 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy techniki mikroprocesorowej |
W-2 | Podstawy metrologii |
W-3 | Znajomość architektur i topologii sieci przewodowych i bezprzewodowych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z problematyką sieci sensorowych i ich potencjalnym zastosowaniem |
C-2 | Zapoznanie studentów z architekturami oraz standardami sieci sensorowych |
C-3 | Przedstawienie funkcjonowania wybranych protokołów komunikacyjnych |
C-4 | Wykształcenie u studentów umiejętności projektowania sieci sensorowych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wprowadzenie do laboratorium sieci sensorowych. Szkolenie BHP. | 1 |
T-L-2 | Realizacja prostej sieci sensorowej z wykorzystaniem osprzętu firmy Cisco. | 3 |
T-L-3 | Rutowanie w sieciach sensorowych. | 2 |
T-L-4 | Analiza mechanizmów zarządzania w sieciach sensorycznych. | 2 |
T-L-5 | Pomiar parametrów transmisyjnych sieci. | 2 |
T-L-6 | Projekt własnej sieci sensorowej. | 4 |
T-L-7 | Zaliczenie formy zajęć. | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie. Definicje podstawowych pojęć i problemów współczesnych sieci sensorowych. | 1 |
T-W-2 | Zastosowania sieci sensorowych do akwizycji, przetwarzania i przesyłania danych | 1 |
T-W-3 | Standard IEEE 802.15.4 | 1 |
T-W-4 | Architektura sieci, Warianty organizacji połączeń w sieci sensorowej, Optymalizacja wybranych parametrów sieci sensorowej. | 2 |
T-W-5 | Zasady projektowania WSN. | 1 |
T-W-6 | Wybrane protokoły MAC (Medium Access Control). | 1 |
T-W-7 | Protokoły rutowania w sieciach sensorowych. | 1 |
T-W-8 | Uwierzytelnienie sensorów, Broadcast Encryption, adresowanie w WSN. | 1 |
T-W-9 | Synchronizacja czasu, Lokalizacja i ustalanie pozycji, Kontrola topologii w sieciach sensorycznych. | 1 |
T-W-10 | Przetwarzanie danych w węźle sensorycznym. Kondycjonowanie, filtracja, kompresja danych pochodzących z różnych sensorów. | 2 |
T-W-11 | Bezpieczeństwo, niezawodność i detekcja błędów w sieciach sensorowych. Wykrywanie i naprawa danych zakłóconych podczas transmisji. | 2 |
T-W-12 | Zaliczenie formy zajęć. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 15 |
A-L-2 | Samodzielne studiowanie literatury. | 20 |
A-L-3 | Przygotowanie sprawozdań. | 15 |
A-L-4 | Przygotowanie do zaliczenia formy zajęć. | 10 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 15 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie literatury. | 10 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia. | 5 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Na podstawie pisemnego zaliczenia formy zajęć. |
S-2 | Ocena formująca: Na podstawie sprawozdań z ćwiczeń i kolokwium zaliczającego |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ET_1A_C32.1_W01 xx | ET_1A_W09, ET_1A_W10, ET_1A_W17, ET_1A_W19 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-11, T-W-10 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ET_1A_C32.1_U01 xx | ET_1A_U08, ET_1A_U20 | — | — | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ET_1A_C32.1_W01 xx | 2,0 | |
3,0 | Student zna zasadę działania sieci sensorowych i metody ich projektowania. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ET_1A_C32.1_U01 xx | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi zaprojektować i ocenić działanie sieci sensorowej. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Ivan Stojmenović, Handbook on Sensor Networks. Algoritms and Architectures, Wiley, 2005
- Waldemar Nawrocki, Rozproszone systemy pomiarowe, Wydawnictwo Komunikacji i Łączności, Warszawa, 2006
- Mohammad Ilyas, Imad Mahgoub, Handbook of Sensor Networks: Compact Wireless and Wired Sensing Systems, CRC Press, 2004
Literatura dodatkowa
- Dariusz Król, Wybrane metody propagacji danych w systemach rozproszonych, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 2012
- Carlos de Morais Cordeiro, Dharma Prakash Agrawal, Ad Hoc and Sensor Networks Theory and Applications, World Scientific Publishing Company, Singapur, 2011