Wydział Elektryczny - Elektronika i telekomunikacja (S1)
Sylabus przedmiotu Elektroniczna aparatura medyczna:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Elektronika i telekomunikacja | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Elektroniczna aparatura medyczna | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Systemów, Sygnałów i Elektroniki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Joanna Górecka <Joanna.Gorecka@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Joanna Górecka <Joanna.Gorecka@zut.edu.pl>, Sławomir Kocoń <Slawomir.Kocon@zut.edu.pl>, Piotr Okoniewski <Piotr.Okoniewski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 9 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu matematyki |
W-2 | Podstawowa wiedza z zakresu informatyki i technologii informacyjnych |
W-3 | Podstawowa wiedza z zakresu telekomunikacji |
W-4 | Podstawowa wiedza z zakresu fizyki |
W-5 | Podstawowa wiedza z zakresu elektroniki |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z podstawami teoretycznymi funkcjonowania oraz z budową elektronicznej aparatury diagnostycznej, terapeutycznej i rehabilitacyjnej |
C-2 | Ukształtowanie podstawowych umiejętności praktycznych z zakresu użytkowania i testowania elektronicznej aparatury diagnostycznej, terapeutycznej i rehabilitacyjnej |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Badania biomedycznych czujników i przetworników pomiarowych oraz wzmacniacza pomiarowego z optoizolacją | 2 |
T-L-2 | Badania aparatury EKG i EEG, kalibracja torów rejestracji sygnałów, oprogramowanie do analizy i interpretacji sygnałów EKG i EEG | 2 |
T-L-3 | Oprogramowanie do przetwarzania i analizy obrazów biomedycznych: systemy gammakamery (GAMMA AT, GAMMA VISION), program OSIRIS | 2 |
T-L-4 | Badanie aparatu słuchowego z oprogramowaniem wspomagającym dopasowanie aparatu | 2 |
T-L-5 | Badanie wszczepialnych rozruszników serca | 2 |
T-L-6 | Badania wybranych parametrów elektronicznej aparatury medycznej pod kątem bezpieczeństwa jej użytkowania | 2 |
T-L-7 | Praca z systemami komputerowego planowania radioterapii oraz z teleserwisem sprzętu medycznego (w części w placówkach szpitalnych). | 2 |
T-L-8 | Zaliczenie ćwiczeń | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Biopomiary, przetwarzanie i analiza sygnałów 1-D i 2-D w biomedycynie | 1 |
T-W-2 | Elektroniczna aparatura w diagnostyce elektrofizjologicznej; komputerowa analiza i imterpretacja sygnałów w elektrokardiografii (EKG), elektroencefalografii (EEG), elektromiografii (EMG), elektroretinografii (ERG) | 3 |
T-W-3 | Elektroniczna aparatura diagnostyki obrazowej: aparatura termograficzna, ultrasonograficzna (USG), rentgenowska (cyfrowa radiografia - DR i cyfrowa angiografia subtrakcyjna - DSA), tomografia komputerowa (TK, CT), obrazowanie rezonansem magnetycznym (MRI, NMR), obrazowanie w medycynie nuklearnej (gammakamera, SPECT, PET) | 4 |
T-W-4 | Elektroniczna aparatura terapeutyczna: elektrostymulacja, elektroterapia, diatermie, laseroterapia, radioterapia | 3 |
T-W-5 | Elektroniczna aparatura rehabilitacyjna, sztuczne narządy | 3 |
T-W-6 | Bezpieczeństwo użytkowania elektronicznej aparatury medycznej, zarządzanie jakością sprzętu medycznego | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach laboratoryjnych | 15 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych | 7 |
A-L-3 | Wykonanie sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych | 4 |
A-L-4 | Przygotowanie do zaliczenia zajęć | 4 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | Poszerzanie wiedzy zdobytej na wykładach o informacje z podręczników i źródeł internetowych, zgodnie ze wskazówkami prowadzącego. | 30 |
A-W-3 | Konsultacje z prowadzącym wykład | 5 |
A-W-4 | Przygotowanie do zaliczenia wykładu | 10 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Wykład problemowy |
M-3 | Ćwiczenia laboratoryjne wykonywane na specjalistycznych stanowiskach programowych |
M-4 | Projekt |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena na podstawie krótkiego sprawdzianu przed ćwiczeniem laboratoryjnym |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie laboratorium na podstawie ocen z krótkich sprawdzianów, wykonanych sprawozdań oraz aktywności w czasie zajęć |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie z wykładu |
S-4 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu na podstawie raportu i prezentacji |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ET_1A_O13.1_W01 Ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie budowy, zasad funkcjonowania i oprogramowania elektronicznej aparatury diagnostycznej, terapeutycznej i rehabilitacyjnej. | ET_1A_W13, ET_1A_W17, ET_1A_W18, ET_1A_W21 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-W-6, T-W-5 | M-2, M-1 | S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ET_1A_O13.1_U01 Potrafi wykorzystywać nabyte podstawowe umiejętności użytkowania oraz badania sprzętu i oprogramowania elektronicznej aparatury diagnostycznej, terapeutycznej i rehabilitacyjnej. | ET_1A_U05, ET_1A_U08, ET_1A_U14, ET_1A_U18, ET_1A_U19 | — | — | C-2 | T-L-8, T-L-7, T-L-4, T-L-5, T-L-1, T-L-6, T-L-2, T-L-3 | M-3, M-4 | S-2, S-1, S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ET_1A_O13.1_W01 Ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie budowy, zasad funkcjonowania i oprogramowania elektronicznej aparatury diagnostycznej, terapeutycznej i rehabilitacyjnej. | 2,0 | |
3,0 | Student ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie budowy, zasad funkcjonowania i oprogramowania elektronicznej aparatury diagnostycznej, terapeutycznej i rehabilitacyjnej. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ET_1A_O13.1_U01 Potrafi wykorzystywać nabyte podstawowe umiejętności użytkowania oraz badania sprzętu i oprogramowania elektronicznej aparatury diagnostycznej, terapeutycznej i rehabilitacyjnej. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi wykorzystywać nabyte podstawowe umiejętności użytkowania oraz badania sprzętu i oprogramowania elektronicznej aparatury diagnostycznej, terapeutycznej i rehabilitacyjnej. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Nałęcz M. (red.), Problemy Biocybernetyki i Inżynierii Biomedycznej, t. 2 i 6, WKiŁ, Warszawa, 1991
- Nałęcz M. (red.), Biocybernetyka i Inżynieria Biomedyczna 2000, EXIT, Warszawa, 2001
- Bronzino J. D. (red.), Biomedical Engineering Handbook, CRC Press, IEEE Press, London, New York, 1995
- Tadeusiewicz R., Augustyniak P. (red.), Podstawy Inżynierii Biomedycznej, T. I i II, Wydawnictwa AGH, Kraków, 2009
- Pawlicki G., Podstawy inżynierii medycznej, Oficyna Wydawnicza PW, Warszawa, 1997