Wydział Elektryczny - Elektrotechnika (N1)
Sylabus przedmiotu Napęd elektryczny:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Elektrotechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Napęd elektryczny | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Elektroenergetyki i Napędów Elektrycznych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Ryszard Pałka <Ryszard.Palka@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Sebastian Szkolny <Sebastian.Szkolny@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wymagana jest wiedza z zakresu podstaw elektrotechniki. |
W-2 | Nabycie wiedzy umozliwiajacej poprawny dobór silników elektrycznych oraz metod ich regulacji. |
W-3 | Wymagana jest widza z zakresu energoelektroniki (dopuszcza się realizację równoległą tego przedmiotu). |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie złożonych układów napędowych opartych na maszynach elektrycznych. |
C-2 | Zdobycie wiedzy na temat podstaw napędu elektrycznego. |
C-3 | Poznanie podstawowych charakterystyk maszyn elektrycznych oraz maszyn roboczych. |
C-4 | Poznanie metod regulacji prędkości obrotowej, rozruchu oraz hamowania maszyn elektrycznych. |
C-5 | Nabycie wiedzy umozliwiajacej poprawny dobór silników elektrycznych oraz metod ich regulacji. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wprowadzenie i zaliczenie cwiczen laboratoryjnych. | 3 |
T-L-2 | Hamowanie silnikami elektrycznymi. | 3 |
T-L-3 | Regulacja predkosci obrotowej silników pradu stałego. | 3 |
T-L-4 | Rozruch silnika asynchronicznego. | 3 |
T-L-5 | Regulacja predkosci obrotowej silników asynchronicznych. | 3 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawowe informacje dotyczące napędu elektrycznego - elementy układu napędowego, charakterystyki maszyn roboczych ich podział oraz przykładowe maszyny robocze. Charakterystyki maszyn elektrycznych oraz ich podział. Definicja sztywności charakterystyki. Punkt pracy napędu. Równowaga statyczna oraz równanie ruchu. | 1 |
T-W-2 | Silnik prądu stałego, podstawowe definicje. Rozruch, hamowanie oraz regulacja prędkości obrotowej silników prądu stałego obcowzbudnych. | 2 |
T-W-3 | Regulacja prędkości obrotowej silników elektrycznych w złożonych układach napędowych. | 1 |
T-W-4 | Silnik asynchroniczny, podstawowe definicje (moment krytyczny, poślizg krytyczny), wzór Klossa. Rozruch, hamowanie oraz regulacja prędkości obrotowej silników asynchronicznych. | 3 |
T-W-5 | Układy napędowe silników asynchronicznych z dodatkową siłą elektromotoryczną. | 1 |
T-W-6 | Dynamika maszyn i napędów elektrycznych. | 3 |
T-W-7 | Grzanie i chłodzenie maszyn elektrycznych. | 2 |
T-W-8 | Klasyfikacja rodzajów pracy napędów oraz stopnia ochrony maszyn. Określenie dopuszczalnej liczby włączeń silników przy pracy przerywanej. | 2 |
T-W-9 | Dobór mocy silnika metodą strat średnich, prądu, momentu i mocy zastępczej. | 2 |
T-W-10 | "Case study" wybranych układów napędowych. | 1 |
18 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 15 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć. | 15 |
A-L-3 | Przygotowanie sprawozdań z zajęć laboratoryjnych | 30 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 18 |
A-W-2 | Uzupełnienie wiedzy z literatury. | 42 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia zajęć. | 30 |
90 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny. |
M-2 | Wykład problemowy. |
M-3 | Metoda przypadków polegajaca na analizowaniu rozwiazan konkretnych problemów technicznych. |
M-4 | Cwiczenia laboratoryjne. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Sposób oceny (laboratorium): - ocena formująca na podstawie pisemnych lub ustnych odpowiedzi na temat związany z danym ćwiczeniem oraz złożonych sprawozdań |
S-2 | Ocena podsumowująca: Sposób oceny (laboratorium): - ocena podsumowująca wystawiona na zakończenie cyklu ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie ocen cząstkowych z zaliczenia poszczególnych ćwiczeń i sprawozdań. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Sposób oceny (wykład): - ocena podsumowująca na postawie zaliczenia pisemnego oraz rozmowy ze studentem |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
EL_1A_C15_W01 Student posiada podstawową wiedzę z zakresu napędu elektrycznego. Zna podstawowe charakterystyki maszyn elektrycznych oraz roboczych, jak również metod regulacji parametrów układu napędowego. | EL_1A_W07, EL_1A_W09 | — | — | C-5 | T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-L-4, T-L-1, T-W-5, T-W-3, T-W-4, T-W-9, T-W-8, T-W-7, T-W-1, T-W-2, T-W-6, T-W-10 | M-3, M-2, M-1 | S-1, S-3, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
EL_1A_C15_U01 Student potrafi określić moc zapotrzebowaną przez maszynę roboczą, potrafi dobrać silnik i przekształtnik mocy oraz zabezpieczenia.Potrafi zaprojektować prosty układ sterowania układem napędowym. | EL_1A_U18, EL_1A_U16, EL_1A_U09 | — | — | C-5 | T-W-9, T-W-8, T-W-10 | M-3, M-2, M-1 | — |
EL_1A_C15_U02 Student potrafi narysować podstawowe charakterystyki maszyny elektrycznej, potrafi dobrać prawidłowo metody i aparaturę w celu wyznaczenia podstawowych wielkości charakteryzujących układ napędowy. Potrafi połączyć i uruchomić proste układy napędowe. | EL_1A_U18, EL_1A_U16, EL_1A_U09 | — | — | C-1, C-4, C-2, C-3 | T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-L-4, T-W-5, T-W-3, T-W-4, T-W-7, T-W-1, T-W-6, T-W-10 | M-4, M-3, M-2, M-1 | S-1, S-3, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
EL_1A_C15_W01 Student posiada podstawową wiedzę z zakresu napędu elektrycznego. Zna podstawowe charakterystyki maszyn elektrycznych oraz roboczych, jak również metod regulacji parametrów układu napędowego. | 2,0 | |
3,0 | Student posiada podstawową wiedzę z zakresu napędu elektrycznego. Zna podstawowe charakterystyki maszyn elektrycznych oraz roboczych, jak również sposobów regulacji parametrów układu napędowego. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
EL_1A_C15_U01 Student potrafi określić moc zapotrzebowaną przez maszynę roboczą, potrafi dobrać silnik i przekształtnik mocy oraz zabezpieczenia.Potrafi zaprojektować prosty układ sterowania układem napędowym. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi określić moc zapotrzebowaną przez maszynę roboczą, potrafi dobrać silnik i przekształtnik mocy oraz zabezpieczenia.Potrafi zaprojektować prosty układ sterowania układem napędowym. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
EL_1A_C15_U02 Student potrafi narysować podstawowe charakterystyki maszyny elektrycznej, potrafi dobrać prawidłowo metody i aparaturę w celu wyznaczenia podstawowych wielkości charakteryzujących układ napędowy. Potrafi połączyć i uruchomić proste układy napędowe. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi narysować podstawowe charakterystyki maszyny elektrycznej, potrafi dobrać prawidłowo metody i aparaturę w celu wyznaczenia podstawowych wielkości charakteryzujących układ napędowy. Potrafi połączyć i uruchomić prosty układ napędowego. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Kazimierkowski M.P., Kalus M., Polski program efektywnego wykorzystania energii w napędach elektrycznych, Krajowa Agencja Poszanowania Energii S.A., Warszawa, 2004, http://www.portal.pemp.pl/
- Gogolewski Z., Kuczewski Z, Napęd elektryczny, Wydawnictwo Naukowo-Technicznych, Warszawska, 1972, 5 zm.
- Bielawski S., Teoria napędu elektrycznego, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 1978
- Czajkowski A., Napęd tyrystorowy prądu stałego, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 1974
- Kazimierkowski M.P., Kalus M., Polski program efektywnego wykorzystania energii w napędach elektrycznych, Krajowa Agencja Poszanowania Energii S.A., Warszawa, 2004, http://www.portal.pemp.pl/
Literatura dodatkowa
- Drury B., The Control Techniques Drives and Controls Handbook, The Institution of Engineering and Technology, United Kingdom, 2009, Second edition
- Barnes M., Practical Variable Speed Drives and Power Electronics, Elsevier, 2003
- El-Sharkawi M., Fundamentals of Electric Drives, Brooks/Cole, 2000
- Trzynadlowski A. M., Control of Induction Motors, Academic Press, 2001
- Kiel E., Drive Solutions - Mechatronics for Production and Logistics, Springer-Verlag, 2008
- Krishnan R., Electric motor drives: modeling, analysis, and control, Prentice Hall, 2001
- Seung-Ki Sul, Control of Electric Machine Drive Systems, John Wiley & Sons, 2011
- Agrawal K. C., Industrial power engineering and applications handbook, Newnes, 2001