Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Elektryczny - Elektrotechnika (N1)

Sylabus przedmiotu Elektrownie niekonwencjonalne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Elektrotechnika
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Elektrownie niekonwencjonalne
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Elektroenergetyki i Napędów Elektrycznych
Nauczyciel odpowiedzialny Michał Zeńczak <Michal.Zenczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marcin Hołub <Marcin.Holub@zut.edu.pl>, Michał Zeńczak <Michal.Zenczak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 8 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW7 18 2,00,56zaliczenie
projektyP7 9 2,00,44zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy energoelektroniki
W-2Techniki symulacji
W-3Elektroenergetyka
W-4Fizyka

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Umiejętność konstruowania przetwornic małej mocy na potrzeby fotowoltaiki
C-2Umiejętnosć pracy w grupie i przygotowania dokumentacji
C-3Znajomość sytuacji energetycznej Świata i Polski i znajomość zasad doboru niekonwencjonalnych źródeł energii
C-4Znajomość zasad eksploatacji i sterowania niekonwencjonalnymi źródłami energii
C-5Znajomość sytuacji energetycznej świata i Polski i znajomość zasad doboru niekonwencjonalnych źródeł energii

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Wprowadzenie i opis zadania projektowego - konstrukcja przetwornicy energoelektronicznej zasilanej panelem fotowoltaicznym do realizacji wybranego zagadnienia (zasilanie pojazdu, zasilania windy, zasilanie ładowarki małej mocy)2
T-P-2Realizacja projektu pod nadzorem prowadzącego5
T-P-3Rozstrzygnięcie turnieju na najlepszą przetwornicę (wyścig, zadanie na sprawność lub zadanie na czas)2
9
wykłady
T-W-1Sytuacja energetyczna na Świecie1
T-W-2Odnawialne źródła energii - podział, zasoby i przemiany energetyczne1
T-W-3Elektrownie wodne2
T-W-4Elektrownie słoneczne fotowoltaiczne i heliotermiczne2
T-W-5Elektrownie wiatrowe4
T-W-6Elektrownie geotermalne1
T-W-7Elektrownie wykorzystujące biogaz1
T-W-8Ogniwa paliwowe2
T-W-9Inne niekonwencjonalne wytwarzanie energii elektrycznej2
T-W-10Metody akumulacji energii elektrycznej2
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach9
A-P-2przygotowanie projektu i programu testów przetwornicy41
A-P-3Udział w turnieju2
A-P-4Przygotowanie raportu do projektu8
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach18
A-W-2Uzupełnianie wiedzy z literatury27
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia15
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda praktyczna: metoda projektów
M-2Wykład informacyjny
M-3Wykład problemowy

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena formująca: na podstawie raportu i wyników turnieju
S-2Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana na zakończenie wykładów na podstawie pracy pisemnej i rozmowie ze studentem

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EL_1A_O10-01_W01
Ma wiedzę niezbędną do zrozumienia sytuacji energetycznej Świata i Polski oraz do doboru niekonwencjonalnych źródeł w różnych sytuacjach
EL_1A_W15C-3T-W-1, T-W-2M-2S-2
EL_1A_O10-01_W02
Zna zasady eksploatacji i sterowania niekonwencjonalnymi źródłami energii elektrycznej
EL_1A_W15, EL_1A_W10C-4T-W-8, T-W-9, T-W-6, T-W-10, T-W-4, T-W-7, T-W-3, T-W-5M-3S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EL_1A_O10-01_U01
Student umie porównać rozwiązania projektowe przetwornic małej mocy ze względu na zadane parametry użytkowe i eksploatacyjne
EL_1A_U09C-2, C-1T-P-1, T-P-2, T-P-3M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
EL_1A_O10-01_W01
Ma wiedzę niezbędną do zrozumienia sytuacji energetycznej Świata i Polski oraz do doboru niekonwencjonalnych źródeł w różnych sytuacjach
2,0
3,0Ma wiedzę niezbędną do zrozumienia sytuacji energetycznej Świata i Polski oraz do doboru niekonwencjonalnych źródeł w różnych sytuacjach
3,5
4,0
4,5
5,0
EL_1A_O10-01_W02
Zna zasady eksploatacji i sterowania niekonwencjonalnymi źródłami energii elektrycznej
2,0
3,0Zna zasady eksploatacji i sterowania niekonwencjonalnymi źródłami energii elektrycznej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
EL_1A_O10-01_U01
Student umie porównać rozwiązania projektowe przetwornic małej mocy ze względu na zadane parametry użytkowe i eksploatacyjne
2,0
3,0Student umie porównać rozwiązania projektowe przetwornic małej mocy ze względu na zadane parametry użytkowe i eksploatacyjne
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Kaźmierkowski M.P., Matysik J.T., Wprowadzenie do elektroniki i energoelektroniki, Oficyna wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2005, -, -
  2. Lewandowski W.M., Proekologiczne odnawialne źródła energii, WN-T, Warszawa, 2006, III
  3. Lubośny Z., Farmy wietrowe w systemie elektroenergetycznym, WN-T, Warszawa, 2009, I
  4. Krawiec F., Odnawialne xródła energii w swietle globalnego kryzysu energetycznego, Difin, Warszawa, 2010

Literatura dodatkowa

  1. Boczar T., Energetyka wiatrowa, aktualne możliwości wykorzystania, PAK, Warszawa, 2007, I
  2. Kacejko P., Generacja rozproszona w systemie elektroenergetycznym, Wyd. Uczelniane Politechniki Lubelskiej, Lublin 2004, 2004, I
  3. Paska J., Wtwarzanie rozproszone energii elektrycznej i ciepła, Oficyna Wydawnicz Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2010, I

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Wprowadzenie i opis zadania projektowego - konstrukcja przetwornicy energoelektronicznej zasilanej panelem fotowoltaicznym do realizacji wybranego zagadnienia (zasilanie pojazdu, zasilania windy, zasilanie ładowarki małej mocy)2
T-P-2Realizacja projektu pod nadzorem prowadzącego5
T-P-3Rozstrzygnięcie turnieju na najlepszą przetwornicę (wyścig, zadanie na sprawność lub zadanie na czas)2
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Sytuacja energetyczna na Świecie1
T-W-2Odnawialne źródła energii - podział, zasoby i przemiany energetyczne1
T-W-3Elektrownie wodne2
T-W-4Elektrownie słoneczne fotowoltaiczne i heliotermiczne2
T-W-5Elektrownie wiatrowe4
T-W-6Elektrownie geotermalne1
T-W-7Elektrownie wykorzystujące biogaz1
T-W-8Ogniwa paliwowe2
T-W-9Inne niekonwencjonalne wytwarzanie energii elektrycznej2
T-W-10Metody akumulacji energii elektrycznej2
18

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach9
A-P-2przygotowanie projektu i programu testów przetwornicy41
A-P-3Udział w turnieju2
A-P-4Przygotowanie raportu do projektu8
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach18
A-W-2Uzupełnianie wiedzy z literatury27
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEL_1A_O10-01_W01Ma wiedzę niezbędną do zrozumienia sytuacji energetycznej Świata i Polski oraz do doboru niekonwencjonalnych źródeł w różnych sytuacjach
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_1A_W15Ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie wytwarzania, akumulacji, przesyłu, dystrybucji energii elektrycznej w sieciach i systemach elektroenergetycznych
Cel przedmiotuC-3Znajomość sytuacji energetycznej Świata i Polski i znajomość zasad doboru niekonwencjonalnych źródeł energii
Treści programoweT-W-1Sytuacja energetyczna na Świecie
T-W-2Odnawialne źródła energii - podział, zasoby i przemiany energetyczne
Metody nauczaniaM-2Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana na zakończenie wykładów na podstawie pracy pisemnej i rozmowie ze studentem
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma wiedzę niezbędną do zrozumienia sytuacji energetycznej Świata i Polski oraz do doboru niekonwencjonalnych źródeł w różnych sytuacjach
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEL_1A_O10-01_W02Zna zasady eksploatacji i sterowania niekonwencjonalnymi źródłami energii elektrycznej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_1A_W15Ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie wytwarzania, akumulacji, przesyłu, dystrybucji energii elektrycznej w sieciach i systemach elektroenergetycznych
EL_1A_W10Ma wiedzę niezbędną do zrozumienia działania podstawowych układów automatyki
Cel przedmiotuC-4Znajomość zasad eksploatacji i sterowania niekonwencjonalnymi źródłami energii
Treści programoweT-W-8Ogniwa paliwowe
T-W-9Inne niekonwencjonalne wytwarzanie energii elektrycznej
T-W-6Elektrownie geotermalne
T-W-10Metody akumulacji energii elektrycznej
T-W-4Elektrownie słoneczne fotowoltaiczne i heliotermiczne
T-W-7Elektrownie wykorzystujące biogaz
T-W-3Elektrownie wodne
T-W-5Elektrownie wiatrowe
Metody nauczaniaM-3Wykład problemowy
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana na zakończenie wykładów na podstawie pracy pisemnej i rozmowie ze studentem
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna zasady eksploatacji i sterowania niekonwencjonalnymi źródłami energii elektrycznej.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEL_1A_O10-01_U01Student umie porównać rozwiązania projektowe przetwornic małej mocy ze względu na zadane parametry użytkowe i eksploatacyjne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_1A_U09Potrafi porównać rozwiązania projektowe elementów, urządzeń i maszyn elektrycznych oraz instalacji elektrycznych ze względu na zadane kryteria użytkowe i ekonomiczne (pobór mocy, koszt, funkcjonalność itp.)
Cel przedmiotuC-2Umiejętnosć pracy w grupie i przygotowania dokumentacji
C-1Umiejętność konstruowania przetwornic małej mocy na potrzeby fotowoltaiki
Treści programoweT-P-1Wprowadzenie i opis zadania projektowego - konstrukcja przetwornicy energoelektronicznej zasilanej panelem fotowoltaicznym do realizacji wybranego zagadnienia (zasilanie pojazdu, zasilania windy, zasilanie ładowarki małej mocy)
T-P-2Realizacja projektu pod nadzorem prowadzącego
T-P-3Rozstrzygnięcie turnieju na najlepszą przetwornicę (wyścig, zadanie na sprawność lub zadanie na czas)
Metody nauczaniaM-1Metoda praktyczna: metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena formująca: na podstawie raportu i wyników turnieju
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student umie porównać rozwiązania projektowe przetwornic małej mocy ze względu na zadane parametry użytkowe i eksploatacyjne
3,5
4,0
4,5
5,0