Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Elektryczny - Elektrotechnika (S1)

Sylabus przedmiotu Modelowanie maszyn elektrycznych i serwonapędy:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Elektrotechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Modelowanie maszyn elektrycznych i serwonapędy
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Elektroenergetyki i Napędów Elektrycznych
Nauczyciel odpowiedzialny Marcin Hołub <Marcin.Holub@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marcin Hołub <Marcin.Holub@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 6,0 ECTS (formy) 6,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 6 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 30 3,00,62egzamin
laboratoriaL6 30 3,00,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student przystępując do przedmiotu powinien zakończyć moduły związane z maszynami elektrycznymi, napędem elektrycznym, podstawami elektrotechniki oraz podstawami energoelektroniki (dopuszcza się realizację równoległą energoelektroniki)

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student potrafi podać model maszyny prądu stałego oraz potrafi scharakteryzować charakter i rolę poszczególnych komponentów,zna konstrukcję kaskadowych układów regulacji, zna typowe metody regulacji prędkości i momentu maszyn asynchronicznych, rozróżnia typy układów sterowania maszynami synchronicznymi
C-2Student umie analizować działanie prostych układów automatyki napędu elektrycznego, interpretować wyniki pomiarów, porownać poszczególne rozwiązania ze względu na zadane, proste kryteria
C-3Student potrafi dokonać wyboru konkretnego, prostego rozwiązania układu automatyki napędu dla zadanych parametrów, potrafi ocenić podstawowe wady i zalety konkretnego, prostego rozwiązania, potrafi szacunkowo ocenić aspekty ekonomiczne
C-4Student potrafi zaprojektować prosty układ automatyki napędu
C-5Student umie przeprowadzać pomiary i wyciągać wnioski, postępuje zgodnie z zasadami etyki i pracy w grupie

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wprowadzenie i zasady pracy w laboratorium2
T-L-2Maszyna DC - stworzenie modelu według zadanych parametrów, synteza układu regulacji i dobór nastaw regulatorów3
T-L-3Maszyna asynchroniczna - budowa modelu oraz parametryzacja2
T-L-4Maszyna asynchroniczna - sterowanie skalarne serwonapędu3
T-L-5Maszyna asynchroniczna - sterowanie falownikiem napięcia metodą zorientowaną polowo2
T-L-6Model maszyny oraz układu sterowania w układzie d - q3
T-L-7Maszyna asynchroniczna sterowana falownikiem napięcia - sterowanie wektorowe2
T-L-8Maszyna BLDC - układ zasilania i sektory komutacji3
T-L-9Maszyna BLDC - sterowanie i układu regulacji prędkości i prądu2
T-L-10Silniki krokowe - sterowanie pełno i półkrokowe3
T-L-11Zaliczenia pisemne5
30
wykłady
T-W-1Podstawy automatyki - rodzaje obiektów, stabilność, kryteria częstotliwościowe2
T-W-2Maszyna prądu stałego - równania, model, schemat blokowy, model w środowisku MATLAB2
T-W-3Układy regulacji kaskadowej - konstrukcja, rola regulatorów, model przekształtnika, kryteria doboru nastaw według modułu i symetrii, symulacja układów stabilnych i niestabilnych4
T-W-4Maszyna asynchroniczna - opis i cechy charakterystyczne, model skalarny, sterowanie i regulacja skalarna3
T-W-5Transformata Clarka i Parka, układ "alfa - beta" i dq, opis maszyny w układzie dq3
T-W-6Sterowanie maszyny asychronicznej zorientowane polowo: model maszyny w układzie d-q, metoda napięciowa i prądowa (Blaschkego), model ukłądu regulacji, rola regulatorów osi d i q5
T-W-7Maszyny wzbudzone magnesami trwałymi - BLDC, PMSM, metody sterowania BLDC oraz PMSM - proste modele układów zasilanych falownikami5
T-W-8Napęd pojazdów - modele oraz układy napędowe pojazdów3
T-W-9Automatyka silników krokowych3
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie sprawozdań30
A-L-3Przygotowanie do zaliczeń30
90
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Przygotowanie do zajęć30
A-W-3Przygotowanie do egzaminu30
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody nauczania (wykład): - metody podające: wykład informacyjny - metoda aktywizująca: metoda sytuacyjna
M-2Metody nauczania (laboratorium): - metody programowe: z użyciem komputera - metody praktyczne: pokaz; ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Metody oceny (laboratorium): - ocena formująca (test) w trakcie programu laboratorium
S-2Ocena podsumowująca: Metoda oceny (wykład): - ocena podsumowująca: egzamin pisemny

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EL_1A_O08-02_W01
Student potrafi podać model maszyny prądu stałego oraz potrafi scharakteryzować charakter i rolę poszczególnych komponentów,zna konstrukcję kaskadowych układów regulacji, zna typowe metody regulacji prędkości i momentu maszyn asynchronicznych, rozróżnia typy układów sterowania maszynami synchronicznymi
EL_1A_W09, EL_1A_W10, EL_1A_W12C-1, C-2, C-3, C-4T-W-5, T-W-1, T-W-9, T-W-4, T-W-6, T-W-8, T-W-7, T-W-2, T-W-3, T-L-1, T-L-2, T-L-8, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-11, T-L-10, T-L-6, T-L-9, T-L-7M-1S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EL_1A_O08-02_U04
Student umie analizować działanie prostych układów automatyki napędu elektrycznego, interpretować wyniki pomiarów, porownać poszczególne rozwiązania ze względu na zadane, proste kryteria
EL_1A_U09C-2T-W-5, T-W-1, T-W-9, T-W-4, T-W-6, T-W-8, T-W-7, T-W-2, T-W-3, T-L-1, T-L-2, T-L-8, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-10, T-L-6, T-L-9, T-L-7M-1, M-2S-1
EL_1A_O08-02_U05
Student potrafi dokonać wyboru konkretnego, prostego rozwiązania układu automatyki napędu dla zadanych parametrów, potrafi ocenić podstawowe wady i zalety konkretnego, prostego rozwiązania, potrafi szacunkowo ocenić aspekty ekonomiczne
EL_1A_U18C-3T-W-5, T-W-1, T-W-9, T-W-4, T-W-6, T-W-8, T-W-7, T-W-2, T-W-3, T-L-1, T-L-2, T-L-8, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-10, T-L-6, T-L-9, T-L-7M-1, M-2S-1, S-2
EL_1A_O08-02_U06
Student potrafi zaprojektować prosty układ automatyki napędu
EL_1A_U19C-4T-W-5, T-W-1, T-W-9, T-W-4, T-W-6, T-W-8, T-W-7, T-W-2, T-W-3, T-L-1, T-L-2, T-L-8, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-10, T-L-6, T-L-9, T-L-7M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EL_1A_O08-02_K02
Student umie przeprowadzać pomiary i wyciągać wnioski, postępuje zgodnie z zasadami etyki i pracy w grupie
EL_1A_K04C-5T-L-1, T-L-2, T-L-8, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-11, T-L-10, T-L-6, T-L-9, T-L-7M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
EL_1A_O08-02_W01
Student potrafi podać model maszyny prądu stałego oraz potrafi scharakteryzować charakter i rolę poszczególnych komponentów,zna konstrukcję kaskadowych układów regulacji, zna typowe metody regulacji prędkości i momentu maszyn asynchronicznych, rozróżnia typy układów sterowania maszynami synchronicznymi
2,0
3,0Student potrafi podać model maszyny prądu stałego oraz potrafi scharakteryzować charakter i rolę poszczególnych komponentów, zna konstrukcję kaskadowych układów regulacji, zna typowe metody regulacji prędkości i momentu maszyn asynchronicznych, rozróżnia typy układów sterowania maszynami synchronicznymi
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
EL_1A_O08-02_U04
Student umie analizować działanie prostych układów automatyki napędu elektrycznego, interpretować wyniki pomiarów, porownać poszczególne rozwiązania ze względu na zadane, proste kryteria
2,0
3,0Student umie analizować działanie prostych układów automatyki napędu elektrycznego, interpretować wyniki pomiarów, porównać poszczególne rozwiązania ze względu na zadane, proste kryteria
3,5
4,0
4,5
5,0
EL_1A_O08-02_U05
Student potrafi dokonać wyboru konkretnego, prostego rozwiązania układu automatyki napędu dla zadanych parametrów, potrafi ocenić podstawowe wady i zalety konkretnego, prostego rozwiązania, potrafi szacunkowo ocenić aspekty ekonomiczne
2,0
3,0Student potrafi dokonać wyboru konkretnego, prostego rozwiązania układu automatyki napędu dla zadanych parametrów, potrafi ocenić podstawowe wady i zalety konkretnego, prostego rozwiązania, potrafi szacunkowo ocenić aspekty ekonomiczne
3,5
4,0
4,5
5,0
EL_1A_O08-02_U06
Student potrafi zaprojektować prosty układ automatyki napędu
2,0
3,0Student potrafi zaprojektować prosty układ automatyki napędu
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
EL_1A_O08-02_K02
Student umie przeprowadzać pomiary i wyciągać wnioski, postępuje zgodnie z zasadami etyki i pracy w grupie
2,0
3,0Student umie przeprowadzać pomiary i wyciągać wnioski, postępuje zgodnie z zasadami etyki i pracy w grupie
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. J. Sidorowicz, Napęd elektryczny i jego sterowanie, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 1990, -, -
  2. H. Tunia, M. P. Kaźmierkowski, Podstawy automatyki napędu elektrycznego, PWN, Warszawa, 1978, -, -
  3. W. Hejmo, R. Kozioł, Systemy mikroprocesorowe w automatyce napędu elektrycznego, WNT, Warszawa, 1994, -, -
  4. M. Zwierzchanowski, M. P. Kaźmierkowski, M. Kalus, Polski Program Efektywnego Wykorzystania energii w napędach elektrycznych, www.pemp.pl, Warszawa, 2004, -, -

Literatura dodatkowa

  1. B. Bose, Power electronics and motor drives, Academic press, Knoxville, 2006, -, -
  2. T. Wildi, Electrical Machines, Drives and power systems, Pearson International, USA, 2006, -, -

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wprowadzenie i zasady pracy w laboratorium2
T-L-2Maszyna DC - stworzenie modelu według zadanych parametrów, synteza układu regulacji i dobór nastaw regulatorów3
T-L-3Maszyna asynchroniczna - budowa modelu oraz parametryzacja2
T-L-4Maszyna asynchroniczna - sterowanie skalarne serwonapędu3
T-L-5Maszyna asynchroniczna - sterowanie falownikiem napięcia metodą zorientowaną polowo2
T-L-6Model maszyny oraz układu sterowania w układzie d - q3
T-L-7Maszyna asynchroniczna sterowana falownikiem napięcia - sterowanie wektorowe2
T-L-8Maszyna BLDC - układ zasilania i sektory komutacji3
T-L-9Maszyna BLDC - sterowanie i układu regulacji prędkości i prądu2
T-L-10Silniki krokowe - sterowanie pełno i półkrokowe3
T-L-11Zaliczenia pisemne5
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawy automatyki - rodzaje obiektów, stabilność, kryteria częstotliwościowe2
T-W-2Maszyna prądu stałego - równania, model, schemat blokowy, model w środowisku MATLAB2
T-W-3Układy regulacji kaskadowej - konstrukcja, rola regulatorów, model przekształtnika, kryteria doboru nastaw według modułu i symetrii, symulacja układów stabilnych i niestabilnych4
T-W-4Maszyna asynchroniczna - opis i cechy charakterystyczne, model skalarny, sterowanie i regulacja skalarna3
T-W-5Transformata Clarka i Parka, układ "alfa - beta" i dq, opis maszyny w układzie dq3
T-W-6Sterowanie maszyny asychronicznej zorientowane polowo: model maszyny w układzie d-q, metoda napięciowa i prądowa (Blaschkego), model ukłądu regulacji, rola regulatorów osi d i q5
T-W-7Maszyny wzbudzone magnesami trwałymi - BLDC, PMSM, metody sterowania BLDC oraz PMSM - proste modele układów zasilanych falownikami5
T-W-8Napęd pojazdów - modele oraz układy napędowe pojazdów3
T-W-9Automatyka silników krokowych3
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie sprawozdań30
A-L-3Przygotowanie do zaliczeń30
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Przygotowanie do zajęć30
A-W-3Przygotowanie do egzaminu30
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEL_1A_O08-02_W01Student potrafi podać model maszyny prądu stałego oraz potrafi scharakteryzować charakter i rolę poszczególnych komponentów,zna konstrukcję kaskadowych układów regulacji, zna typowe metody regulacji prędkości i momentu maszyn asynchronicznych, rozróżnia typy układów sterowania maszynami synchronicznymi
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_1A_W09Ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie maszyn elektrycznych, ich charakterystyk, zastosowań i technik wykorzystania oraz układów generacji i wykorzystania energii opartych o te maszyny
EL_1A_W10Ma wiedzę niezbędną do zrozumienia działania podstawowych układów automatyki
EL_1A_W12Ma podstawową wiedzę w zakresie sterowników programowalnych oraz języków i metod ich programowania, zna procedury doboru i konfigurowania typowych urządzeń, w tym zakresie oraz ich zastosowania w nowoczesnych układach elektrycznych
Cel przedmiotuC-1Student potrafi podać model maszyny prądu stałego oraz potrafi scharakteryzować charakter i rolę poszczególnych komponentów,zna konstrukcję kaskadowych układów regulacji, zna typowe metody regulacji prędkości i momentu maszyn asynchronicznych, rozróżnia typy układów sterowania maszynami synchronicznymi
C-2Student umie analizować działanie prostych układów automatyki napędu elektrycznego, interpretować wyniki pomiarów, porownać poszczególne rozwiązania ze względu na zadane, proste kryteria
C-3Student potrafi dokonać wyboru konkretnego, prostego rozwiązania układu automatyki napędu dla zadanych parametrów, potrafi ocenić podstawowe wady i zalety konkretnego, prostego rozwiązania, potrafi szacunkowo ocenić aspekty ekonomiczne
C-4Student potrafi zaprojektować prosty układ automatyki napędu
Treści programoweT-W-5Transformata Clarka i Parka, układ "alfa - beta" i dq, opis maszyny w układzie dq
T-W-1Podstawy automatyki - rodzaje obiektów, stabilność, kryteria częstotliwościowe
T-W-9Automatyka silników krokowych
T-W-4Maszyna asynchroniczna - opis i cechy charakterystyczne, model skalarny, sterowanie i regulacja skalarna
T-W-6Sterowanie maszyny asychronicznej zorientowane polowo: model maszyny w układzie d-q, metoda napięciowa i prądowa (Blaschkego), model ukłądu regulacji, rola regulatorów osi d i q
T-W-8Napęd pojazdów - modele oraz układy napędowe pojazdów
T-W-7Maszyny wzbudzone magnesami trwałymi - BLDC, PMSM, metody sterowania BLDC oraz PMSM - proste modele układów zasilanych falownikami
T-W-2Maszyna prądu stałego - równania, model, schemat blokowy, model w środowisku MATLAB
T-W-3Układy regulacji kaskadowej - konstrukcja, rola regulatorów, model przekształtnika, kryteria doboru nastaw według modułu i symetrii, symulacja układów stabilnych i niestabilnych
T-L-1Wprowadzenie i zasady pracy w laboratorium
T-L-2Maszyna DC - stworzenie modelu według zadanych parametrów, synteza układu regulacji i dobór nastaw regulatorów
T-L-8Maszyna BLDC - układ zasilania i sektory komutacji
T-L-3Maszyna asynchroniczna - budowa modelu oraz parametryzacja
T-L-4Maszyna asynchroniczna - sterowanie skalarne serwonapędu
T-L-5Maszyna asynchroniczna - sterowanie falownikiem napięcia metodą zorientowaną polowo
T-L-11Zaliczenia pisemne
T-L-10Silniki krokowe - sterowanie pełno i półkrokowe
T-L-6Model maszyny oraz układu sterowania w układzie d - q
T-L-9Maszyna BLDC - sterowanie i układu regulacji prędkości i prądu
T-L-7Maszyna asynchroniczna sterowana falownikiem napięcia - sterowanie wektorowe
Metody nauczaniaM-1Metody nauczania (wykład): - metody podające: wykład informacyjny - metoda aktywizująca: metoda sytuacyjna
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Metoda oceny (wykład): - ocena podsumowująca: egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi podać model maszyny prądu stałego oraz potrafi scharakteryzować charakter i rolę poszczególnych komponentów, zna konstrukcję kaskadowych układów regulacji, zna typowe metody regulacji prędkości i momentu maszyn asynchronicznych, rozróżnia typy układów sterowania maszynami synchronicznymi
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEL_1A_O08-02_U04Student umie analizować działanie prostych układów automatyki napędu elektrycznego, interpretować wyniki pomiarów, porownać poszczególne rozwiązania ze względu na zadane, proste kryteria
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_1A_U09Potrafi porównać rozwiązania projektowe elementów, urządzeń i maszyn elektrycznych oraz instalacji elektrycznych ze względu na zadane kryteria użytkowe i ekonomiczne (pobór mocy, koszt, funkcjonalność itp.)
Cel przedmiotuC-2Student umie analizować działanie prostych układów automatyki napędu elektrycznego, interpretować wyniki pomiarów, porownać poszczególne rozwiązania ze względu na zadane, proste kryteria
Treści programoweT-W-5Transformata Clarka i Parka, układ "alfa - beta" i dq, opis maszyny w układzie dq
T-W-1Podstawy automatyki - rodzaje obiektów, stabilność, kryteria częstotliwościowe
T-W-9Automatyka silników krokowych
T-W-4Maszyna asynchroniczna - opis i cechy charakterystyczne, model skalarny, sterowanie i regulacja skalarna
T-W-6Sterowanie maszyny asychronicznej zorientowane polowo: model maszyny w układzie d-q, metoda napięciowa i prądowa (Blaschkego), model ukłądu regulacji, rola regulatorów osi d i q
T-W-8Napęd pojazdów - modele oraz układy napędowe pojazdów
T-W-7Maszyny wzbudzone magnesami trwałymi - BLDC, PMSM, metody sterowania BLDC oraz PMSM - proste modele układów zasilanych falownikami
T-W-2Maszyna prądu stałego - równania, model, schemat blokowy, model w środowisku MATLAB
T-W-3Układy regulacji kaskadowej - konstrukcja, rola regulatorów, model przekształtnika, kryteria doboru nastaw według modułu i symetrii, symulacja układów stabilnych i niestabilnych
T-L-1Wprowadzenie i zasady pracy w laboratorium
T-L-2Maszyna DC - stworzenie modelu według zadanych parametrów, synteza układu regulacji i dobór nastaw regulatorów
T-L-8Maszyna BLDC - układ zasilania i sektory komutacji
T-L-3Maszyna asynchroniczna - budowa modelu oraz parametryzacja
T-L-4Maszyna asynchroniczna - sterowanie skalarne serwonapędu
T-L-5Maszyna asynchroniczna - sterowanie falownikiem napięcia metodą zorientowaną polowo
T-L-10Silniki krokowe - sterowanie pełno i półkrokowe
T-L-6Model maszyny oraz układu sterowania w układzie d - q
T-L-9Maszyna BLDC - sterowanie i układu regulacji prędkości i prądu
T-L-7Maszyna asynchroniczna sterowana falownikiem napięcia - sterowanie wektorowe
Metody nauczaniaM-1Metody nauczania (wykład): - metody podające: wykład informacyjny - metoda aktywizująca: metoda sytuacyjna
M-2Metody nauczania (laboratorium): - metody programowe: z użyciem komputera - metody praktyczne: pokaz; ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Metody oceny (laboratorium): - ocena formująca (test) w trakcie programu laboratorium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student umie analizować działanie prostych układów automatyki napędu elektrycznego, interpretować wyniki pomiarów, porównać poszczególne rozwiązania ze względu na zadane, proste kryteria
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEL_1A_O08-02_U05Student potrafi dokonać wyboru konkretnego, prostego rozwiązania układu automatyki napędu dla zadanych parametrów, potrafi ocenić podstawowe wady i zalety konkretnego, prostego rozwiązania, potrafi szacunkowo ocenić aspekty ekonomiczne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_1A_U18Potrafi dobrać konfigurację rozwiązania napędowego oraz dokonać jego wstępnej oceny techniczno-ekonomicznej
Cel przedmiotuC-3Student potrafi dokonać wyboru konkretnego, prostego rozwiązania układu automatyki napędu dla zadanych parametrów, potrafi ocenić podstawowe wady i zalety konkretnego, prostego rozwiązania, potrafi szacunkowo ocenić aspekty ekonomiczne
Treści programoweT-W-5Transformata Clarka i Parka, układ "alfa - beta" i dq, opis maszyny w układzie dq
T-W-1Podstawy automatyki - rodzaje obiektów, stabilność, kryteria częstotliwościowe
T-W-9Automatyka silników krokowych
T-W-4Maszyna asynchroniczna - opis i cechy charakterystyczne, model skalarny, sterowanie i regulacja skalarna
T-W-6Sterowanie maszyny asychronicznej zorientowane polowo: model maszyny w układzie d-q, metoda napięciowa i prądowa (Blaschkego), model ukłądu regulacji, rola regulatorów osi d i q
T-W-8Napęd pojazdów - modele oraz układy napędowe pojazdów
T-W-7Maszyny wzbudzone magnesami trwałymi - BLDC, PMSM, metody sterowania BLDC oraz PMSM - proste modele układów zasilanych falownikami
T-W-2Maszyna prądu stałego - równania, model, schemat blokowy, model w środowisku MATLAB
T-W-3Układy regulacji kaskadowej - konstrukcja, rola regulatorów, model przekształtnika, kryteria doboru nastaw według modułu i symetrii, symulacja układów stabilnych i niestabilnych
T-L-1Wprowadzenie i zasady pracy w laboratorium
T-L-2Maszyna DC - stworzenie modelu według zadanych parametrów, synteza układu regulacji i dobór nastaw regulatorów
T-L-8Maszyna BLDC - układ zasilania i sektory komutacji
T-L-3Maszyna asynchroniczna - budowa modelu oraz parametryzacja
T-L-4Maszyna asynchroniczna - sterowanie skalarne serwonapędu
T-L-5Maszyna asynchroniczna - sterowanie falownikiem napięcia metodą zorientowaną polowo
T-L-10Silniki krokowe - sterowanie pełno i półkrokowe
T-L-6Model maszyny oraz układu sterowania w układzie d - q
T-L-9Maszyna BLDC - sterowanie i układu regulacji prędkości i prądu
T-L-7Maszyna asynchroniczna sterowana falownikiem napięcia - sterowanie wektorowe
Metody nauczaniaM-1Metody nauczania (wykład): - metody podające: wykład informacyjny - metoda aktywizująca: metoda sytuacyjna
M-2Metody nauczania (laboratorium): - metody programowe: z użyciem komputera - metody praktyczne: pokaz; ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Metody oceny (laboratorium): - ocena formująca (test) w trakcie programu laboratorium
S-2Ocena podsumowująca: Metoda oceny (wykład): - ocena podsumowująca: egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi dokonać wyboru konkretnego, prostego rozwiązania układu automatyki napędu dla zadanych parametrów, potrafi ocenić podstawowe wady i zalety konkretnego, prostego rozwiązania, potrafi szacunkowo ocenić aspekty ekonomiczne
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEL_1A_O08-02_U06Student potrafi zaprojektować prosty układ automatyki napędu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_1A_U19Potrafi zaprojektować prosty układ automatyki
Cel przedmiotuC-4Student potrafi zaprojektować prosty układ automatyki napędu
Treści programoweT-W-5Transformata Clarka i Parka, układ "alfa - beta" i dq, opis maszyny w układzie dq
T-W-1Podstawy automatyki - rodzaje obiektów, stabilność, kryteria częstotliwościowe
T-W-9Automatyka silników krokowych
T-W-4Maszyna asynchroniczna - opis i cechy charakterystyczne, model skalarny, sterowanie i regulacja skalarna
T-W-6Sterowanie maszyny asychronicznej zorientowane polowo: model maszyny w układzie d-q, metoda napięciowa i prądowa (Blaschkego), model ukłądu regulacji, rola regulatorów osi d i q
T-W-8Napęd pojazdów - modele oraz układy napędowe pojazdów
T-W-7Maszyny wzbudzone magnesami trwałymi - BLDC, PMSM, metody sterowania BLDC oraz PMSM - proste modele układów zasilanych falownikami
T-W-2Maszyna prądu stałego - równania, model, schemat blokowy, model w środowisku MATLAB
T-W-3Układy regulacji kaskadowej - konstrukcja, rola regulatorów, model przekształtnika, kryteria doboru nastaw według modułu i symetrii, symulacja układów stabilnych i niestabilnych
T-L-1Wprowadzenie i zasady pracy w laboratorium
T-L-2Maszyna DC - stworzenie modelu według zadanych parametrów, synteza układu regulacji i dobór nastaw regulatorów
T-L-8Maszyna BLDC - układ zasilania i sektory komutacji
T-L-3Maszyna asynchroniczna - budowa modelu oraz parametryzacja
T-L-4Maszyna asynchroniczna - sterowanie skalarne serwonapędu
T-L-5Maszyna asynchroniczna - sterowanie falownikiem napięcia metodą zorientowaną polowo
T-L-10Silniki krokowe - sterowanie pełno i półkrokowe
T-L-6Model maszyny oraz układu sterowania w układzie d - q
T-L-9Maszyna BLDC - sterowanie i układu regulacji prędkości i prądu
T-L-7Maszyna asynchroniczna sterowana falownikiem napięcia - sterowanie wektorowe
Metody nauczaniaM-1Metody nauczania (wykład): - metody podające: wykład informacyjny - metoda aktywizująca: metoda sytuacyjna
M-2Metody nauczania (laboratorium): - metody programowe: z użyciem komputera - metody praktyczne: pokaz; ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Metody oceny (laboratorium): - ocena formująca (test) w trakcie programu laboratorium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi zaprojektować prosty układ automatyki napędu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEL_1A_O08-02_K02Student umie przeprowadzać pomiary i wyciągać wnioski, postępuje zgodnie z zasadami etyki i pracy w grupie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_1A_K04Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w grupie i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
Cel przedmiotuC-5Student umie przeprowadzać pomiary i wyciągać wnioski, postępuje zgodnie z zasadami etyki i pracy w grupie
Treści programoweT-L-1Wprowadzenie i zasady pracy w laboratorium
T-L-2Maszyna DC - stworzenie modelu według zadanych parametrów, synteza układu regulacji i dobór nastaw regulatorów
T-L-8Maszyna BLDC - układ zasilania i sektory komutacji
T-L-3Maszyna asynchroniczna - budowa modelu oraz parametryzacja
T-L-4Maszyna asynchroniczna - sterowanie skalarne serwonapędu
T-L-5Maszyna asynchroniczna - sterowanie falownikiem napięcia metodą zorientowaną polowo
T-L-11Zaliczenia pisemne
T-L-10Silniki krokowe - sterowanie pełno i półkrokowe
T-L-6Model maszyny oraz układu sterowania w układzie d - q
T-L-9Maszyna BLDC - sterowanie i układu regulacji prędkości i prądu
T-L-7Maszyna asynchroniczna sterowana falownikiem napięcia - sterowanie wektorowe
Metody nauczaniaM-2Metody nauczania (laboratorium): - metody programowe: z użyciem komputera - metody praktyczne: pokaz; ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Metody oceny (laboratorium): - ocena formująca (test) w trakcie programu laboratorium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student umie przeprowadzać pomiary i wyciągać wnioski, postępuje zgodnie z zasadami etyki i pracy w grupie
3,5
4,0
4,5
5,0