Wydział Elektryczny - Elektrotechnika (S2)
Sylabus przedmiotu Metodyka badań naukowych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Elektrotechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Metodyka badań naukowych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Elektrotechniki Teoretycznej i Informatyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Stanisław Gratkowski <Stanislaw.Gratkowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Tomasz Chady <Tomasz.Chady@zut.edu.pl>, Stanisław Gratkowski <Stanislaw.Gratkowski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Matematyka |
W-2 | Fizyka |
W-3 | Elektrotechnika teoretyczna |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Znajomość prawa autorskiego, prawa patentowego |
C-2 | Umiejętność prowadzenia badań naukowych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Zagadnienia etyczne i moralne w badaniach naukowych. Oszustwa, pomyłki i przypadkowe odkrycia w badaniach naukowych. | 2 |
T-W-2 | Wynalazki, prawo patentowe i prawo autorskie. | 2 |
T-W-3 | Rodzaje badań naukowych. Metody badawcze. Badania statystyczne i ankietowe. Paradoksy jako źródło poszukiwań i odkryć w nauce. Przykłady: paradoks energii traconej w układzie dwóch kondensatorów (analiza porównawcza różnych modeli matematycznych – energia tracona w przewodach, energia w układzie rezonansowym, energia wypromieniowana), paradoks przyciągających się obiektów naładowanych jednoimiennymi ładunkami elektrycznymi, teoria względności „zaszyta” w klasycznych równaniach Maxwella. | 4 |
T-W-4 | Koncepcja nieskończoności w elektrotechnice – byt rzeczywisty, czy tylko abstrakcja fizyczna bądź matematyczna. Nieskończone sieci rezystancyjne. Nieskończone sieci impedancyjne. Nieskończoność w zagadnieniach pola elektromagnetycznego. | 3 |
T-W-5 | Organizacja i etapy badań naukowych. Przykładowy eksperyment – magnes opadający w rurce miedzianej. Pomiary. Analiza zjawisk fizycznych. Modele matematyczne. Rozwiązania analityczne. Modele numeryczne. Analiza możliwości wykorzystania badanego zjawiska fizycznego w technice do nieniszczącego badania materiałów. Zarówno eksperyment, jak i analiza teoretyczna wykonywane przy współudziale studentów. | 3 |
T-W-6 | Rodzaje prac naukowych, prace kwalifikacyjne. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie literatury | 45 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 30 |
90 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Wykład problemowy |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena na podstawie pytań w trakcie wykładu |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena na podstawie zaliczenia pisemnego |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
EL_2A_O09-02_W01 Potrafi wymienić ogólne informacje o prawie autorskim i patentowym. | EL_2A_W08 | — | — | C-1, C-2 | T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
EL_2A_O09-02_U01 Orientuje się jak przygotować sprawozdanie naukowe. | EL_2A_U05, EL_2A_U16 | — | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
EL_2A_O09-02_K01 Orientuję się ogólnie jak należy prowadzić badania naukowe. | EL_2A_K01, EL_2A_K02 | — | — | C-1, C-2 | T-W-5, T-W-4, T-W-6 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
EL_2A_O09-02_W01 Potrafi wymienić ogólne informacje o prawie autorskim i patentowym. | 2,0 | |
3,0 | Potrafi wymienić ogólne informacje o prawie autorskim i patentowym. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
EL_2A_O09-02_U01 Orientuje się jak przygotować sprawozdanie naukowe. | 2,0 | |
3,0 | Orientuje się jak przygotować sprawozdanie naukowe. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
EL_2A_O09-02_K01 Orientuję się ogólnie jak należy prowadzić badania naukowe. | 2,0 | |
3,0 | Orientuję się ogólnie jak należy prowadzić badania naukowe. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Pieter Józef, Ogólna metodologia pracy naukowej, Ossolineum, Wrocław, 1967
- Nęcka Edward, Psychologia twórczości, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk, 2005
- Majkut Jan, O teorii i praktyce badań naukowych, WSOWR i A, Toruń, 1992
Literatura dodatkowa
- McCleary Larry, Trening mózgu, Laurum, 2008
- Penrose Roger, Droga do rzeczywistości, Wyczerpujący przewodnik po prawach rządzących Wszechświatem, Prószyński i S-ka, Warszawa, 2006
- Stewart Ian, 17 równań, które zmieniły świat, Prószyński i S-ka, Warszawa, 2013