Wydział Informatyki - Informatyka (N1)
specjalność: systemy komputerowe i oprogramowanie
Sylabus przedmiotu Infrastruktura Internetu i usługi sieciowe:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Informatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Infrastruktura Internetu i usługi sieciowe | ||
Specjalność | systemy komputerowe i oprogramowanie | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Architektury Komputerów i Telekomunikacji | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Radosław Maciaszczyk <Radoslaw.Maciaszczyk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Grzegorz Śliwiński <Grzegorz.Sliwinski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 8 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy programowania |
W-2 | Podstawowa znajomość komputera |
W-3 | Student powinien posiadać wiedzę z przedmiotów: Sieci komputerowe i telekomunikacyjne, Systemy operacyjne |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Uzyskanie umiejętność zastosowania istniejących rozwiązań, ich wdrażania oraz dopasowania do potrzeb |
C-2 | Zapoznanie się z architektruą Internetu, urządzeniami sieciowymi |
C-3 | Zapoznanie się z podstawowymi usługami sieciowymi, oraz wymaganiami jakościowymi usług sieciowych |
C-4 | Ukształtowanie umiejętności posługiwania się dokumentacją techniczną oraz na jej podstawie konfiguracja usług. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | wprowadzenie do zagadnienia | 1 |
T-L-2 | przygotowanie systemów operacyjnych | 1 |
T-L-3 | systemy integracji (AM, LDAP) | 2 |
T-L-4 | zintegrowane usługi baz użytkowników (AD, eDir, LDAP) | 4 |
T-L-5 | zintegrowane usługi pocztowe (EXIM, POSTFIX, itp.) | 2 |
T-L-6 | zintegrowane usługa systemu plikowego (NFS, SAMBA) | 4 |
T-L-7 | administracja systemami | 4 |
T-L-8 | Zdalna administracja systemami | 2 |
20 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Historia Internetu | 1 |
T-W-2 | Protokół IP, Łączenie sieci o różnych technologiach, urządzenia sieciowe. Technologie sieciowe wykorzystywane przy tworzeniu współczesnych sieci komputerowych. | 2 |
T-W-3 | System DNS, architektura, znaczenie. | 2 |
T-W-4 | Protokoły przesyłania plików. | 1 |
T-W-5 | Poczta elektroniczna i SPAM | 1 |
T-W-6 | Usługa WWW | 2 |
T-W-7 | Usługi strumieniowego przesyłania danych, usługa VoIP | 1 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Przygotowanie się do zajęć | 20 |
A-L-2 | Konsultacje | 2 |
A-L-3 | Zaliczenie laboratorium | 2 |
A-L-4 | Wymiana założeń w grupie zajęć | 6 |
A-L-5 | uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-L-6 | Czytanie literatury | 10 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 10 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia wykładów | 10 |
A-W-3 | Udział w konsultacjach do wykładu | 5 |
A-W-4 | Czytanie literatury | 5 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda praktyczna: ćwiczenia laboratoryjne w grupie na systemach wirtualnych |
M-2 | Metoda podająca: wykład informacyjny |
M-3 | Metoda aktywizująca: dyskusja dydaktyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Zaliczenie wykonania zleconych w ramach zajęć zadań |
S-2 | Ocena podsumowująca: Test wielokrotnego wyboru wraz z częścią pytań otwartych |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
I_1A_O2/01_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien scharakteryzować architekturę podstawowych usług sieciowych, zna wymagania jakościowe poszczególnych usług sieciowych | I_1A_W09, I_1A_W07, I_1A_W22 | — | — | C-4, C-3, C-2 | T-W-7, T-W-1, T-W-4, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-L-4, T-L-8, T-L-7, T-L-1, T-L-6, T-L-5, T-L-2, T-L-3 | M-2, M-3, M-1 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
I_1A_O2/01_U01 Samodzielnie i w grupie potrafi z wykorzystaniem dokumentacji technicznej oraz informacji prowadzącego wdrażać nowe technologie. Dopasowuje do potrzeb oraz modernizuje i opracowuje własne proste narzędzia techniczne związane z tym zagadnieniem. | I_1A_U06, I_1A_U10, I_1A_U07, I_1A_U01, I_1A_U12, I_1A_U02, I_1A_U05, I_1A_U08 | — | — | C-4, C-3, C-1 | T-L-4, T-L-8, T-L-7, T-L-1, T-L-6, T-L-5, T-L-2, T-L-3 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
I_1A_O2/01_K01 Kompetencje personalne w zakresie odszukania informacji oraz kompetencje społeczne w zakresie konsultowania się w związku z rozwiązaniem określonych problemów | I_1A_K01 | — | — | C-4, C-1 | T-W-7, T-W-1, T-W-4, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-L-4, T-L-8, T-L-7, T-L-1, T-L-6, T-L-5, T-L-2, T-L-3 | M-3, M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_1A_O2/01_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien scharakteryzować architekturę podstawowych usług sieciowych, zna wymagania jakościowe poszczególnych usług sieciowych | 2,0 | nie ma wiedzy na ocenę dostateczną |
3,0 | zna podstawowe techniki łączenia sieci oraz potrafi wymienić usługi sieciowe | |
3,5 | to co na ocenę dostateczną oraz potrafi omówić architekturą internetu oraz wymienić wskaźniki jakościowe usług sieciowych | |
4,0 | to co na ocenę dobrą oraz potrafi ocenić bezpieczeństwo poszczególnych usług sieciowych | |
4,5 | to co na ocenę dobry plus oraz ma szczegółową wiedze na temat różnych usług sieciowych | |
5,0 | to co na ocenę dobry plus oraz potrafi określić różne alternatywy dla poszczególnych usług |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_1A_O2/01_U01 Samodzielnie i w grupie potrafi z wykorzystaniem dokumentacji technicznej oraz informacji prowadzącego wdrażać nowe technologie. Dopasowuje do potrzeb oraz modernizuje i opracowuje własne proste narzędzia techniczne związane z tym zagadnieniem. | 2,0 | Nie wykonał powierzonego zadania |
3,0 | Znajomosc nazw i teorii działania podstawowych usług | |
3,5 | Potrafi odróznic mozliwosci poszczególnych składowych protokołu oraz wskazac własciwe do uzycia w danej dziedzinie | |
4,0 | W sposób dobry potrafi opisac wszystkie zaleznosci | |
4,5 | Wykazuje sie zamodzielnym wnioskowaniem jednak ma jeszcze braki merytoryczne w pełnej definicji wszystkich aspektów tej dziedziny | |
5,0 | Potrafi samodzielnie wnioskowac oraz bezbłednie opisywac zaleznosci informatyczne w tej dziedzinie |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_1A_O2/01_K01 Kompetencje personalne w zakresie odszukania informacji oraz kompetencje społeczne w zakresie konsultowania się w związku z rozwiązaniem określonych problemów | 2,0 | Brak umięjętności wyszukania rozwiązania problemu |
3,0 | Podstawowe umiejętności wyszukania rozwiązania problemu | |
3,5 | Potrafi znaleźć rozwiązanie problemu | |
4,0 | Potrafi znaleźć rozwiązanie problemu, potrafi je wdrożyć | |
4,5 | Potrafi znaleźć rozwiązanie problemu, potrafi je wdrożyć, potrafi pomóc innym w rozwiązaniu problemu | |
5,0 | Potrafi znaleźć rozwiązanie problemu, potrafi je wdrożyć, potrafi pomóc innym w rozwiązaniu problemu, potrafi prawidłowo opisać i udostępnić rozwiązanie problemu |
Literatura podstawowa
- Marek Sportack, Sieci komputerowe ksiega eksperta, Helion, 1999, ISBN 83-7197-076-5
- Andrew S. Tanenbaum, Sieci komputerowe, Helion, 2004, 83-7361-557-1
- Hassan, R. Jain, Wysoko wydajne sieci TCP/IP, Helion, Gliwice, 2004
- Douglas E. Comer, Sieci komputerowe i intersieci Aplikacje internetowe, WNT, Warszawa, 2007, 978-83-204-3270-1