Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Informatyka (N1)
specjalność: systemy komputerowe i oprogramowanie

Sylabus przedmiotu Infrastruktura Internetu i usługi sieciowe:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Informatyka
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Infrastruktura Internetu i usługi sieciowe
Specjalność systemy komputerowe i oprogramowanie
Jednostka prowadząca Katedra Architektury Komputerów i Telekomunikacji
Nauczyciel odpowiedzialny Radosław Maciaszczyk <Radoslaw.Maciaszczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Grzegorz Śliwiński <Grzegorz.Sliwinski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 8 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW7 10 1,00,62zaliczenie
laboratoriaL7 20 2,00,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy programowania
W-2Podstawowa znajomość komputera
W-3Student powinien posiadać wiedzę z przedmiotów: Sieci komputerowe i telekomunikacyjne, Systemy operacyjne

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Uzyskanie umiejętność zastosowania istniejących rozwiązań, ich wdrażania oraz dopasowania do potrzeb
C-2Zapoznanie się z architektruą Internetu, urządzeniami sieciowymi
C-3Zapoznanie się z podstawowymi usługami sieciowymi, oraz wymaganiami jakościowymi usług sieciowych
C-4Ukształtowanie umiejętności posługiwania się dokumentacją techniczną oraz na jej podstawie konfiguracja usług.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1wprowadzenie do zagadnienia1
T-L-2przygotowanie systemów operacyjnych1
T-L-3systemy integracji (AM, LDAP)2
T-L-4zintegrowane usługi baz użytkowników (AD, eDir, LDAP)4
T-L-5zintegrowane usługi pocztowe (EXIM, POSTFIX, itp.)2
T-L-6zintegrowane usługa systemu plikowego (NFS, SAMBA)4
T-L-7administracja systemami4
T-L-8Zdalna administracja systemami2
20
wykłady
T-W-1Historia Internetu1
T-W-2Protokół IP, Łączenie sieci o różnych technologiach, urządzenia sieciowe. Technologie sieciowe wykorzystywane przy tworzeniu współczesnych sieci komputerowych.2
T-W-3System DNS, architektura, znaczenie.2
T-W-4Protokoły przesyłania plików.1
T-W-5Poczta elektroniczna i SPAM1
T-W-6Usługa WWW2
T-W-7Usługi strumieniowego przesyłania danych, usługa VoIP1
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Przygotowanie się do zajęć20
A-L-2Konsultacje2
A-L-3Zaliczenie laboratorium2
A-L-4Wymiana założeń w grupie zajęć6
A-L-5uczestnictwo w zajęciach20
A-L-6Czytanie literatury10
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach10
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia wykładów10
A-W-3Udział w konsultacjach do wykładu5
A-W-4Czytanie literatury5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda praktyczna: ćwiczenia laboratoryjne w grupie na systemach wirtualnych
M-2Metoda podająca: wykład informacyjny
M-3Metoda aktywizująca: dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie wykonania zleconych w ramach zajęć zadań
S-2Ocena podsumowująca: Test wielokrotnego wyboru wraz z częścią pytań otwartych

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_1A_O2/01_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien scharakteryzować architekturę podstawowych usług sieciowych, zna wymagania jakościowe poszczególnych usług sieciowych
I_1A_W09, I_1A_W07, I_1A_W22C-4, C-3, C-2T-W-7, T-W-1, T-W-4, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-L-4, T-L-8, T-L-7, T-L-1, T-L-6, T-L-5, T-L-2, T-L-3M-2, M-3, M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_1A_O2/01_U01
Samodzielnie i w grupie potrafi z wykorzystaniem dokumentacji technicznej oraz informacji prowadzącego wdrażać nowe technologie. Dopasowuje do potrzeb oraz modernizuje i opracowuje własne proste narzędzia techniczne związane z tym zagadnieniem.
I_1A_U06, I_1A_U10, I_1A_U07, I_1A_U01, I_1A_U12, I_1A_U02, I_1A_U05, I_1A_U08C-4, C-3, C-1T-L-4, T-L-8, T-L-7, T-L-1, T-L-6, T-L-5, T-L-2, T-L-3M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_1A_O2/01_K01
Kompetencje personalne w zakresie odszukania informacji oraz kompetencje społeczne w zakresie konsultowania się w związku z rozwiązaniem określonych problemów
I_1A_K01C-4, C-1T-W-7, T-W-1, T-W-4, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-L-4, T-L-8, T-L-7, T-L-1, T-L-6, T-L-5, T-L-2, T-L-3M-3, M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_1A_O2/01_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien scharakteryzować architekturę podstawowych usług sieciowych, zna wymagania jakościowe poszczególnych usług sieciowych
2,0nie ma wiedzy na ocenę dostateczną
3,0zna podstawowe techniki łączenia sieci oraz potrafi wymienić usługi sieciowe
3,5to co na ocenę dostateczną oraz potrafi omówić architekturą internetu oraz wymienić wskaźniki jakościowe usług sieciowych
4,0to co na ocenę dobrą oraz potrafi ocenić bezpieczeństwo poszczególnych usług sieciowych
4,5to co na ocenę dobry plus oraz ma szczegółową wiedze na temat różnych usług sieciowych
5,0to co na ocenę dobry plus oraz potrafi określić różne alternatywy dla poszczególnych usług

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_1A_O2/01_U01
Samodzielnie i w grupie potrafi z wykorzystaniem dokumentacji technicznej oraz informacji prowadzącego wdrażać nowe technologie. Dopasowuje do potrzeb oraz modernizuje i opracowuje własne proste narzędzia techniczne związane z tym zagadnieniem.
2,0Nie wykonał powierzonego zadania
3,0Znajomosc nazw i teorii działania podstawowych usług
3,5Potrafi odróznic mozliwosci poszczególnych składowych protokołu oraz wskazac własciwe do uzycia w danej dziedzinie
4,0W sposób dobry potrafi opisac wszystkie zaleznosci
4,5Wykazuje sie zamodzielnym wnioskowaniem jednak ma jeszcze braki merytoryczne w pełnej definicji wszystkich aspektów tej dziedziny
5,0Potrafi samodzielnie wnioskowac oraz bezbłednie opisywac zaleznosci informatyczne w tej dziedzinie

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_1A_O2/01_K01
Kompetencje personalne w zakresie odszukania informacji oraz kompetencje społeczne w zakresie konsultowania się w związku z rozwiązaniem określonych problemów
2,0Brak umięjętności wyszukania rozwiązania problemu
3,0Podstawowe umiejętności wyszukania rozwiązania problemu
3,5Potrafi znaleźć rozwiązanie problemu
4,0Potrafi znaleźć rozwiązanie problemu, potrafi je wdrożyć
4,5Potrafi znaleźć rozwiązanie problemu, potrafi je wdrożyć, potrafi pomóc innym w rozwiązaniu problemu
5,0Potrafi znaleźć rozwiązanie problemu, potrafi je wdrożyć, potrafi pomóc innym w rozwiązaniu problemu, potrafi prawidłowo opisać i udostępnić rozwiązanie problemu

Literatura podstawowa

  1. Marek Sportack, Sieci komputerowe ksiega eksperta, Helion, 1999, ISBN 83-7197-076-5
  2. Andrew S. Tanenbaum, Sieci komputerowe, Helion, 2004, 83-7361-557-1
  3. Hassan, R. Jain, Wysoko wydajne sieci TCP/IP, Helion, Gliwice, 2004
  4. Douglas E. Comer, Sieci komputerowe i intersieci Aplikacje internetowe, WNT, Warszawa, 2007, 978-83-204-3270-1

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1wprowadzenie do zagadnienia1
T-L-2przygotowanie systemów operacyjnych1
T-L-3systemy integracji (AM, LDAP)2
T-L-4zintegrowane usługi baz użytkowników (AD, eDir, LDAP)4
T-L-5zintegrowane usługi pocztowe (EXIM, POSTFIX, itp.)2
T-L-6zintegrowane usługa systemu plikowego (NFS, SAMBA)4
T-L-7administracja systemami4
T-L-8Zdalna administracja systemami2
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Historia Internetu1
T-W-2Protokół IP, Łączenie sieci o różnych technologiach, urządzenia sieciowe. Technologie sieciowe wykorzystywane przy tworzeniu współczesnych sieci komputerowych.2
T-W-3System DNS, architektura, znaczenie.2
T-W-4Protokoły przesyłania plików.1
T-W-5Poczta elektroniczna i SPAM1
T-W-6Usługa WWW2
T-W-7Usługi strumieniowego przesyłania danych, usługa VoIP1
10

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Przygotowanie się do zajęć20
A-L-2Konsultacje2
A-L-3Zaliczenie laboratorium2
A-L-4Wymiana założeń w grupie zajęć6
A-L-5uczestnictwo w zajęciach20
A-L-6Czytanie literatury10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach10
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia wykładów10
A-W-3Udział w konsultacjach do wykładu5
A-W-4Czytanie literatury5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_1A_O2/01_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien scharakteryzować architekturę podstawowych usług sieciowych, zna wymagania jakościowe poszczególnych usług sieciowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_W09ma podstawową wiedzę dotyczącą systemów telekomunikacyjnych
I_1A_W07ma wiedzę w zakresie technologii sieciowych
I_1A_W22zna podstawy zasad zapewniania bezpieczeństwa systemów informatycznych
Cel przedmiotuC-4Ukształtowanie umiejętności posługiwania się dokumentacją techniczną oraz na jej podstawie konfiguracja usług.
C-3Zapoznanie się z podstawowymi usługami sieciowymi, oraz wymaganiami jakościowymi usług sieciowych
C-2Zapoznanie się z architektruą Internetu, urządzeniami sieciowymi
Treści programoweT-W-7Usługi strumieniowego przesyłania danych, usługa VoIP
T-W-1Historia Internetu
T-W-4Protokoły przesyłania plików.
T-W-2Protokół IP, Łączenie sieci o różnych technologiach, urządzenia sieciowe. Technologie sieciowe wykorzystywane przy tworzeniu współczesnych sieci komputerowych.
T-W-3System DNS, architektura, znaczenie.
T-W-5Poczta elektroniczna i SPAM
T-W-6Usługa WWW
T-L-4zintegrowane usługi baz użytkowników (AD, eDir, LDAP)
T-L-8Zdalna administracja systemami
T-L-7administracja systemami
T-L-1wprowadzenie do zagadnienia
T-L-6zintegrowane usługa systemu plikowego (NFS, SAMBA)
T-L-5zintegrowane usługi pocztowe (EXIM, POSTFIX, itp.)
T-L-2przygotowanie systemów operacyjnych
T-L-3systemy integracji (AM, LDAP)
Metody nauczaniaM-2Metoda podająca: wykład informacyjny
M-3Metoda aktywizująca: dyskusja dydaktyczna
M-1Metoda praktyczna: ćwiczenia laboratoryjne w grupie na systemach wirtualnych
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Test wielokrotnego wyboru wraz z częścią pytań otwartych
S-1Ocena formująca: Zaliczenie wykonania zleconych w ramach zajęć zadań
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie ma wiedzy na ocenę dostateczną
3,0zna podstawowe techniki łączenia sieci oraz potrafi wymienić usługi sieciowe
3,5to co na ocenę dostateczną oraz potrafi omówić architekturą internetu oraz wymienić wskaźniki jakościowe usług sieciowych
4,0to co na ocenę dobrą oraz potrafi ocenić bezpieczeństwo poszczególnych usług sieciowych
4,5to co na ocenę dobry plus oraz ma szczegółową wiedze na temat różnych usług sieciowych
5,0to co na ocenę dobry plus oraz potrafi określić różne alternatywy dla poszczególnych usług
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_1A_O2/01_U01Samodzielnie i w grupie potrafi z wykorzystaniem dokumentacji technicznej oraz informacji prowadzącego wdrażać nowe technologie. Dopasowuje do potrzeb oraz modernizuje i opracowuje własne proste narzędzia techniczne związane z tym zagadnieniem.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_U06umie na poziomie podstawowym konfigurować systemy komputerowe
I_1A_U10potrafi na poziomie podstawowym administrować bezpieczeństwem i oceniać bezpieczeństwo systemów informatycznych
I_1A_U07potrafi na poziomie podstawowym projektować, konfigurować i zarządzać sieciami komputerowymi
I_1A_U01potrafi w zakresie podstawowym projektować, implementować i testować oprogramowanie
I_1A_U12umie praktycznie zastosować technologie informatyczne w organizacjach, ze szczególnym uwzględnieniem biznesu
I_1A_U02potrafi aktywnie uczestniczyć w pracach projektowych zespołowych i indywidualnych
I_1A_U05potrafi tworzyć i posługiwać się dokumentacją techniczną
I_1A_U08ma umiejętność konfigurowania urządzeń wchodzących w skład systemów telekomunikacyjnych i mobilnych
Cel przedmiotuC-4Ukształtowanie umiejętności posługiwania się dokumentacją techniczną oraz na jej podstawie konfiguracja usług.
C-3Zapoznanie się z podstawowymi usługami sieciowymi, oraz wymaganiami jakościowymi usług sieciowych
C-1Uzyskanie umiejętność zastosowania istniejących rozwiązań, ich wdrażania oraz dopasowania do potrzeb
Treści programoweT-L-4zintegrowane usługi baz użytkowników (AD, eDir, LDAP)
T-L-8Zdalna administracja systemami
T-L-7administracja systemami
T-L-1wprowadzenie do zagadnienia
T-L-6zintegrowane usługa systemu plikowego (NFS, SAMBA)
T-L-5zintegrowane usługi pocztowe (EXIM, POSTFIX, itp.)
T-L-2przygotowanie systemów operacyjnych
T-L-3systemy integracji (AM, LDAP)
Metody nauczaniaM-1Metoda praktyczna: ćwiczenia laboratoryjne w grupie na systemach wirtualnych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie wykonania zleconych w ramach zajęć zadań
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie wykonał powierzonego zadania
3,0Znajomosc nazw i teorii działania podstawowych usług
3,5Potrafi odróznic mozliwosci poszczególnych składowych protokołu oraz wskazac własciwe do uzycia w danej dziedzinie
4,0W sposób dobry potrafi opisac wszystkie zaleznosci
4,5Wykazuje sie zamodzielnym wnioskowaniem jednak ma jeszcze braki merytoryczne w pełnej definicji wszystkich aspektów tej dziedziny
5,0Potrafi samodzielnie wnioskowac oraz bezbłednie opisywac zaleznosci informatyczne w tej dziedzinie
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_1A_O2/01_K01Kompetencje personalne w zakresie odszukania informacji oraz kompetencje społeczne w zakresie konsultowania się w związku z rozwiązaniem określonych problemów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_K01świadomie rozumie potrzeby dokształcania i dzielenia się wiedzą
Cel przedmiotuC-4Ukształtowanie umiejętności posługiwania się dokumentacją techniczną oraz na jej podstawie konfiguracja usług.
C-1Uzyskanie umiejętność zastosowania istniejących rozwiązań, ich wdrażania oraz dopasowania do potrzeb
Treści programoweT-W-7Usługi strumieniowego przesyłania danych, usługa VoIP
T-W-1Historia Internetu
T-W-4Protokoły przesyłania plików.
T-W-2Protokół IP, Łączenie sieci o różnych technologiach, urządzenia sieciowe. Technologie sieciowe wykorzystywane przy tworzeniu współczesnych sieci komputerowych.
T-W-3System DNS, architektura, znaczenie.
T-W-5Poczta elektroniczna i SPAM
T-W-6Usługa WWW
T-L-4zintegrowane usługi baz użytkowników (AD, eDir, LDAP)
T-L-8Zdalna administracja systemami
T-L-7administracja systemami
T-L-1wprowadzenie do zagadnienia
T-L-6zintegrowane usługa systemu plikowego (NFS, SAMBA)
T-L-5zintegrowane usługi pocztowe (EXIM, POSTFIX, itp.)
T-L-2przygotowanie systemów operacyjnych
T-L-3systemy integracji (AM, LDAP)
Metody nauczaniaM-3Metoda aktywizująca: dyskusja dydaktyczna
M-1Metoda praktyczna: ćwiczenia laboratoryjne w grupie na systemach wirtualnych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie wykonania zleconych w ramach zajęć zadań
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak umięjętności wyszukania rozwiązania problemu
3,0Podstawowe umiejętności wyszukania rozwiązania problemu
3,5Potrafi znaleźć rozwiązanie problemu
4,0Potrafi znaleźć rozwiązanie problemu, potrafi je wdrożyć
4,5Potrafi znaleźć rozwiązanie problemu, potrafi je wdrożyć, potrafi pomóc innym w rozwiązaniu problemu
5,0Potrafi znaleźć rozwiązanie problemu, potrafi je wdrożyć, potrafi pomóc innym w rozwiązaniu problemu, potrafi prawidłowo opisać i udostępnić rozwiązanie problemu