Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Informatyka (N1)
specjalność: systemy komputerowe i oprogramowanie

Sylabus przedmiotu Języki zapytań w bazach i hurtowniach danych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Informatyka
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Języki zapytań w bazach i hurtowniach danych
Specjalność systemy komputerowe i oprogramowanie
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Systemów Informacyjnych
Nauczyciel odpowiedzialny Magdalena Krakowiak <Magdalena.Krakowiak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 8 Grupa obieralna 7

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL8 14 1,00,50zaliczenie
wykładyW8 12 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu baz i hurtowni danych - wykład dla kierunku

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Umiejętność efektywnego korzystania z zasobów baz i hurtowni danych poprzez rozbudowę zapytań o zapytania nieprecyzyjne i bazę reguł

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zajęcia organizacyjne - zasady zaliczania, plan pracy, podział na grupy i przydział zadań, omówienie w grupach zadanych tematów.1
T-L-2Realizacja indywidualnych zadań na przykładowej bazie danych - przykłady zaawansowanych zapytań do baz danych4
T-L-3Sprawozdanie z poprzednich zajęć. Analiza zapytań.2
T-L-4Rozwinięcie modelu struktury bazy danych o bazę reguł. Budowa i realizacja zapytań regułowych.4
T-L-5Sprawozdanie z poprzednich zajęć. Modelowanie rozmyte – rozbudowa modelu, budowa i realizacja zapytań rozmytych.3
14
wykłady
T-W-1Cechy, funkcje, konstrukcje i podstawy semantyczne języków zapytań.1
T-W-2Optymalizacja zapytań.2
T-W-3Klasyfikacja relacyjnych języków zapytań – przykłady. Zaawansowane techniki programowania w języku SQL. Klasyfikacja zapytań do baz i hurtowni danych – rodzaje wsparcia.3
T-W-4Regułowe języki zapytań – charakterystyka i analiza zapytań.2
T-W-5Rozmyte języki zapytań – charakterystyka i analiza zapytań.2
T-W-6Teoria obiektowych języków zapytań. Moduł języka zapytań w systemach baz danych.2
12

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Udział w laboratoriach14
A-L-2Konsultacje do laboratoriów2
A-L-3Przygotowanie do zajęć, opracowanie sprawozdań.14
30
wykłady
A-W-1Udział w wykładach12
A-W-2Konsultacje do wykładów3
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia (praca własna)15
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda objaśniająco-poglądowa - wykład z prezentacjami i przykładami.
M-2Metoda problemowa z dyskusją - w ramach zajęć praktycznych realizacja zadań indywidualnych.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Wykład: ocena podsumowująca na podstawie zaliczenia pisemnego.
S-2Ocena formująca: Laboratorium: ocena kształtująca na podstawie bieżących sprawozdań z wykonanych zadań.
S-3Ocena podsumowująca: Laboratorium: ocena podsumowująca na podstawie sprawozdania końcowego i obecności oraz aktywności na zajęciach.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_1A_O7/07_W01
znajomość regułowych języków zapytań
I_1A_W20, I_1A_W17, I_1A_W14, I_1A_W16C-1T-L-4, T-W-4, T-W-1M-2, M-1S-1
I_1A_O7/07_W02
znajomość rozmytych języków zapytań
I_1A_W17, I_1A_W16C-1T-L-5, T-W-5, T-W-1M-2, M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_1A_O7/07_U01
umiejętność efektywnego korzystania z zasobów baz i hurtowni danych poprzez rozbudowę zapytań o zapytania nieprecyzyjne i bazę reguł
I_1A_U11C-1T-L-2, T-W-2, T-W-3, T-W-1M-2, M-1S-1, S-3
I_1A_O7/07_U02
potrafi zaprojektować rozwiązania dotyczące komunikacji użytkownika z bazą danych
I_1A_U11C-1T-L-2M-2, M-1S-1, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_1A_O7/07_W01
znajomość regułowych języków zapytań
2,0
3,0zna podstawowe polecenia regułowych języków zapytań
3,5
4,0
4,5
5,0
I_1A_O7/07_W02
znajomość rozmytych języków zapytań
2,0
3,0zna podstawowe polecenia rozmytych języków zapytań
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_1A_O7/07_U01
umiejętność efektywnego korzystania z zasobów baz i hurtowni danych poprzez rozbudowę zapytań o zapytania nieprecyzyjne i bazę reguł
2,0
3,0umie korzystać z zasobów baz i hurtowni danych rozbudować zapytanie o rozmytość i bazę reguł
3,5
4,0
4,5
5,0
I_1A_O7/07_U02
potrafi zaprojektować rozwiązania dotyczące komunikacji użytkownika z bazą danych
2,0
3,0potrafi zaprojektować typową komunikację użytkownika z bazą danych
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Celko J., SQL zaawansowane techniki programowania, Wydawnictwo MIKOM, Warszawa, 1999
  2. Subieta K., Teria i konstrukcja obiektowych języków zapytań, Wydawnictwo PJWSTK, Warszawa, 2004
  3. Zadrożny S., Zapytania nieprecyzyjne i lingwistyczne podsumowanie baz danych, Akademicka Oficyna Wydawnicza EXIT, Warszawa, 2006

Literatura dodatkowa

  1. Krakowiak M., Model interaktywnego języka zapytań w wyspecjalizowanych systemach baz danych, rozprawa doktorska WIPS, Szczecin, 2008

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zajęcia organizacyjne - zasady zaliczania, plan pracy, podział na grupy i przydział zadań, omówienie w grupach zadanych tematów.1
T-L-2Realizacja indywidualnych zadań na przykładowej bazie danych - przykłady zaawansowanych zapytań do baz danych4
T-L-3Sprawozdanie z poprzednich zajęć. Analiza zapytań.2
T-L-4Rozwinięcie modelu struktury bazy danych o bazę reguł. Budowa i realizacja zapytań regułowych.4
T-L-5Sprawozdanie z poprzednich zajęć. Modelowanie rozmyte – rozbudowa modelu, budowa i realizacja zapytań rozmytych.3
14

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Cechy, funkcje, konstrukcje i podstawy semantyczne języków zapytań.1
T-W-2Optymalizacja zapytań.2
T-W-3Klasyfikacja relacyjnych języków zapytań – przykłady. Zaawansowane techniki programowania w języku SQL. Klasyfikacja zapytań do baz i hurtowni danych – rodzaje wsparcia.3
T-W-4Regułowe języki zapytań – charakterystyka i analiza zapytań.2
T-W-5Rozmyte języki zapytań – charakterystyka i analiza zapytań.2
T-W-6Teoria obiektowych języków zapytań. Moduł języka zapytań w systemach baz danych.2
12

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział w laboratoriach14
A-L-2Konsultacje do laboratoriów2
A-L-3Przygotowanie do zajęć, opracowanie sprawozdań.14
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach12
A-W-2Konsultacje do wykładów3
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia (praca własna)15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_1A_O7/07_W01znajomość regułowych języków zapytań
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_W20zna wybrane metody i techniki dotyczące podstaw podejmowania decyzji
I_1A_W17zna podstawowe metody gromadzenia i przetwarzania danych i informacji
I_1A_W14zna wybrane metody i techniki służące do komunikacji człowieka z komputerem
I_1A_W16ma wiedzę dotyczącą możliwości zastosowania informatyki w różnych dziedzinach aktywności ludzkiej (np. w przemyśle, zarządzaniu i medycynie)
Cel przedmiotuC-1Umiejętność efektywnego korzystania z zasobów baz i hurtowni danych poprzez rozbudowę zapytań o zapytania nieprecyzyjne i bazę reguł
Treści programoweT-L-4Rozwinięcie modelu struktury bazy danych o bazę reguł. Budowa i realizacja zapytań regułowych.
T-W-4Regułowe języki zapytań – charakterystyka i analiza zapytań.
T-W-1Cechy, funkcje, konstrukcje i podstawy semantyczne języków zapytań.
Metody nauczaniaM-2Metoda problemowa z dyskusją - w ramach zajęć praktycznych realizacja zadań indywidualnych.
M-1Metoda objaśniająco-poglądowa - wykład z prezentacjami i przykładami.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Wykład: ocena podsumowująca na podstawie zaliczenia pisemnego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0zna podstawowe polecenia regułowych języków zapytań
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_1A_O7/07_W02znajomość rozmytych języków zapytań
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_W17zna podstawowe metody gromadzenia i przetwarzania danych i informacji
I_1A_W16ma wiedzę dotyczącą możliwości zastosowania informatyki w różnych dziedzinach aktywności ludzkiej (np. w przemyśle, zarządzaniu i medycynie)
Cel przedmiotuC-1Umiejętność efektywnego korzystania z zasobów baz i hurtowni danych poprzez rozbudowę zapytań o zapytania nieprecyzyjne i bazę reguł
Treści programoweT-L-5Sprawozdanie z poprzednich zajęć. Modelowanie rozmyte – rozbudowa modelu, budowa i realizacja zapytań rozmytych.
T-W-5Rozmyte języki zapytań – charakterystyka i analiza zapytań.
T-W-1Cechy, funkcje, konstrukcje i podstawy semantyczne języków zapytań.
Metody nauczaniaM-2Metoda problemowa z dyskusją - w ramach zajęć praktycznych realizacja zadań indywidualnych.
M-1Metoda objaśniająco-poglądowa - wykład z prezentacjami i przykładami.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Wykład: ocena podsumowująca na podstawie zaliczenia pisemnego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0zna podstawowe polecenia rozmytych języków zapytań
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_1A_O7/07_U01umiejętność efektywnego korzystania z zasobów baz i hurtowni danych poprzez rozbudowę zapytań o zapytania nieprecyzyjne i bazę reguł
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_U11ma umiejętność projektowania i tworzenia systemów relacyjnych baz danych
Cel przedmiotuC-1Umiejętność efektywnego korzystania z zasobów baz i hurtowni danych poprzez rozbudowę zapytań o zapytania nieprecyzyjne i bazę reguł
Treści programoweT-L-2Realizacja indywidualnych zadań na przykładowej bazie danych - przykłady zaawansowanych zapytań do baz danych
T-W-2Optymalizacja zapytań.
T-W-3Klasyfikacja relacyjnych języków zapytań – przykłady. Zaawansowane techniki programowania w języku SQL. Klasyfikacja zapytań do baz i hurtowni danych – rodzaje wsparcia.
T-W-1Cechy, funkcje, konstrukcje i podstawy semantyczne języków zapytań.
Metody nauczaniaM-2Metoda problemowa z dyskusją - w ramach zajęć praktycznych realizacja zadań indywidualnych.
M-1Metoda objaśniająco-poglądowa - wykład z prezentacjami i przykładami.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Wykład: ocena podsumowująca na podstawie zaliczenia pisemnego.
S-3Ocena podsumowująca: Laboratorium: ocena podsumowująca na podstawie sprawozdania końcowego i obecności oraz aktywności na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0umie korzystać z zasobów baz i hurtowni danych rozbudować zapytanie o rozmytość i bazę reguł
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_1A_O7/07_U02potrafi zaprojektować rozwiązania dotyczące komunikacji użytkownika z bazą danych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_U11ma umiejętność projektowania i tworzenia systemów relacyjnych baz danych
Cel przedmiotuC-1Umiejętność efektywnego korzystania z zasobów baz i hurtowni danych poprzez rozbudowę zapytań o zapytania nieprecyzyjne i bazę reguł
Treści programoweT-L-2Realizacja indywidualnych zadań na przykładowej bazie danych - przykłady zaawansowanych zapytań do baz danych
Metody nauczaniaM-2Metoda problemowa z dyskusją - w ramach zajęć praktycznych realizacja zadań indywidualnych.
M-1Metoda objaśniająco-poglądowa - wykład z prezentacjami i przykładami.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Wykład: ocena podsumowująca na podstawie zaliczenia pisemnego.
S-3Ocena podsumowująca: Laboratorium: ocena podsumowująca na podstawie sprawozdania końcowego i obecności oraz aktywności na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0potrafi zaprojektować typową komunikację użytkownika z bazą danych
3,5
4,0
4,5
5,0