Wydział Informatyki - Informatyka (N1)
specjalność: systemy komputerowe i oprogramowanie
Sylabus przedmiotu Ochrona praw autorskich:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Informatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ochrona praw autorskich | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Systemów Informacyjnych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Tomasz Lipczyński <Tomasz.Lipczynski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Brak wymagań wstępnych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z problematyka ochrony własnosci intelektualnej. Uzyskanie przez studentów podstawowej wiedzy nt. zródeł prawa oraz zasad ochrony utworów w prawie autorskim ze szczególnym uwzglednieniem zagadnien istotnych dla kierunku studiów, które moga miec znaczenie w praktyce. |
C-2 | Znajomosc ustaw, przepisów regulujacych aspekty prawne zwiazane z Internetem, umiejetnosc korzystania z Internetu w sposób nie naruszajacy praw osób trzecich, znajomosc zasad prowadzenia działalnosci gospodarczej on-line i handlu elektronicznego. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Pojecie i geneza ochrony własnosci intelektualnej – rys historyczny, pojecie własnosci intelektualnej,specyfika i przykłady dóbr niematerialnych z zakresu własnosci intelektualnej. Zródła prawa autorskiego. | 1 |
T-W-2 | Przedmiot prawa autorskiego (definicja utworu). Powstanie i czas ochrony. Podmiot praw autorskich. | 1 |
T-W-3 | Autorskie prawa majatkowe i osobiste. Prawa pokrewne. | 1 |
T-W-4 | Umowy prawa autorskiego – umowa licencyjna i umowa przenoszaca prawo – rodzaje, forma, zasady redagowania kontraktów | 1 |
T-W-5 | Ochrona cywilnoprawna autorskich praw osobistych i praw majatkowych. | 1 |
T-W-6 | Ochrona prawno karna autorskich praw osobistych i praw majatkowych. | 1 |
T-W-7 | Ochrona baz danych w prawie autorski. | 1 |
T-W-8 | Prawo autorskie a Internet. | 1 |
T-W-9 | Naruszenie praw własnosci intelektualnej w Internecie. | 1 |
T-W-10 | Zaliczenie | 1 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-W-2 | przygotowanie do ustnej "wejściówki" z informacji z poprzednich wykładów | 12 |
A-W-3 | przygotowanie do zaliczenia | 7 |
A-W-4 | konsultacje | 1 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Zajecia prowadzone sa w formie wykładów akademickich, z uzyciem prezentacji multimedialnych. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Przedmiot konczy sie egzaminem pisemnym, obejmujacym materiał podany na wykładach. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
I_1A_A/04_W01 Student opanowuje wiedze o zakresie i istocie prawa autorskiego, własnosci intelektualnej oraz sposobach i formach ich ochrony w kraju i zagranica. | I_1A_W15 | — | — | — | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9 | — | — |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
I_1A_A/04_U01 Studen posiada umiejetnosci dotyczace zakresu i rodzaju ochrony praw autorski, stosowania ich w praktyce i wykorzystania podczas studiów jak i pracy zawodowej. Potrafi chronic swoja prace twórcza. | — | — | — | C-1 | T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-9 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
I_1A_A/04_K01 Studen propaguje postawy nastawione na poszanowanie praw autorskich, rozumie konsekwencje łamania tychze praw. | I_1A_K02, I_1A_K01, I_1A_K07 | — | — | C-1 | T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9 | — | — |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_1A_A/04_W01 Student opanowuje wiedze o zakresie i istocie prawa autorskiego, własnosci intelektualnej oraz sposobach i formach ich ochrony w kraju i zagranica. | 2,0 | nie zna żadnych definicji, nie rozróżnia kategorii i praw |
3,0 | zna niektóre definicje, ewentualnie zna niepełne definicje, nie rozróżnia kategorii i praw | |
3,5 | zna podstawowe definicje, rozróżnia niektóre kategorie i praw, ale nie potrafi ich porównać, wskazać różnić | |
4,0 | zna podstawowe definicje, rozróżnia kategorie i praw, ale nie potrafi ich porównać, wskazać różnić | |
4,5 | zna podstawowe definicje, rozróżnia kategorie i praw, potrafi porównać niektóre z nich, wskazać różnice pomięsdzy niektórymi z nich | |
5,0 | zna podstawowe definicje, rozróżnia kategorie i praw, potrafi je porównać, wskazać różnice |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_1A_A/04_U01 Studen posiada umiejetnosci dotyczace zakresu i rodzaju ochrony praw autorski, stosowania ich w praktyce i wykorzystania podczas studiów jak i pracy zawodowej. Potrafi chronic swoja prace twórcza. | 2,0 | nie zna możliwości korzystania z cudzych praw wyłacznych, nie zna możliwości uzyskania ochrony na dobra niematerialne własności intelektualnej |
3,0 | potrafi wskazać możliwość uzyskania ochrony (sposób postępowania) dla przynajmniej jednego przedmiotu własności intelektualnej, zna conajmniej jedną możliwość korzystania z cudzej własności intelektualnej, zna podstawowe źródło ochrony programów komputerowych | |
3,5 | potrafi wskazać możliwość uzyskania ochrony dla kilku przedmiotów własności intelektualnej (sposób postępowania dla utworów i przedmiotów własności przemysłowej), zna możliwość korzystania z cudzej własności intelektualnej dla kilku przedmiotów własności intelektualnej (chronionych prawem autorskim i prawem własności przemysłowej) | |
4,0 | potrafi wskazać możliwość uzyskania ochrony dla kilku przedmiotów własności intelektualnej (sposób postępowania dla utworów i przedmiotów własności przemysłowej), zna możliwość korzystania z cudzej własności intelektualnej dla kilku przedmiotów własności intelektualnej (chronionych prawem autorskim i prawem własności przemysłowej), wyszukuje w bazach danych przedmioty własności przemysłowej, zna możliwości ochrony programów komputerowych i rozwiązań zawierających programy komputerowe, potrafi wskazać komu i jakie prawa wyłączne przysługują w zależności od sytuacji prawnej dla conajmniej jednego dobra niematerialnego własności intelektualnej | |
4,5 | potrafi wskazać możliwość uzyskania ochrony (sposób postępowania dla utworów i przedmiotów własności przemysłowej) dla przedmiotów własności intelektualnej, zna możliwości korzystania z cudzej własności intelektualnej (zarówno w przypadku prawa autorskiego jak i prawa własności przemysłowej), potrafi zinterpretować informacje zawarte w dokumentacji patentowej, wyszukuje w bazach danych przedmioty własności przemysłowej, zna możliwości ochrony programów komputerowych i rozwiązań zawierających programy komputerowe, potrafi wskazać komu i jakie prawa wyłączne przysługują w zależności od sytuacji prawnej (zarówno dla własnosci przemysłowej jak i prawa autorskiego) | |
5,0 | potrafi wskazać możliwość uzyskania ochrony (sposób postępowania dla utworów i przedmiotów własności przemysłowej) dla przedmiotów własności intelektualnej, zna możliwości korzystania z cudzej własności intelektualnej (zarówno w przypadku prawa autorskiego jak i prawa własności przemysłowej), potrafi zinterpretować informacje zawarte w dokumentacji patentowej, wyszukuje w bazach danych przedmioty własności przemysłowej, zna możliwości ochrony programów komputerowych i rozwiązań zawierających programy komputerowe, potrafi rozróżnić właściciela praw majątkowych od właściciela praw osobistych, potrafi wskazać komu jakie prawa wyłączne przysługuja w zależności od sytuacji prawnej (zarówno dla własnosci przemysłowej jak i prawa autorskiego), dostrzega korelacje pomiędzy różnymi dobrami własności intelektualnej |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_1A_A/04_K01 Studen propaguje postawy nastawione na poszanowanie praw autorskich, rozumie konsekwencje łamania tychze praw. | 2,0 | nie rozumie konsekwencji naruszania praw wyłącznych, nie ma świadomości co do naruszania praw wyłącznych, nie wykazuje zainteresowania w przestrzeganiu przepisów prawa |
3,0 | rozumie niektóre konsekwencje naruszenia praw wyłącznych co pozwala w tym zakresie na korzystanie z praw wyłącznych | |
3,5 | rrozumie konsekwencje naruszenia praw wyłącznych co pozwala na świadome w tym zakresie korzystanie z praw wyłącznych, podczas korzystania z cudzej własności intelektualnej stara się postępować zgodnie z zasadami przepisów prawa (na tyle na ile pozwala mu posiadana wiedza) | |
4,0 | rozumie konsekwencje naruszania praw wyłacznych, świadomie podejmuje decyzję o ochronie, świadomie korzysta z cudzej własności intelektualnej | |
4,5 | rozumie konsekwencje naruszania praw wyłącznych, świadomie i odpowiedzialnie podejmuje decyzję o ochronie, odpowiedzialnie i świadomie korzysta z cudzej własności intelektualnej, jest wraźliwy na naruszenia | |
5,0 | rozumie konsekwencje naruszania praw wyłącznych, świadomie podejmuje decyzję o ochronie, odpowiedzialnie i świadomie korzysta z cudzej własności intelektualnej, jest wraźliwy na naruszenia, wykazuje aktywność w pogłębianiu i przekazywaniu wiedz z zakresu własności intelektualnej innym osobom, ma świadomośc o zmienności przepisów prawa, |
Literatura podstawowa
- Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych, Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych, Dz. U. z .2006 r. Nr 90, poz. 631 z późn. zm., 2006, tekst jednolity
- J. Barta, R. Markiewicz, Prawo autorskie i prawa pokrewne, Lex - Wolters Kluwer Polska Sp. z o.o., Warszawa, 2011
- J.Matlak, Prawo autorskie w społeczenstwie informacyjnym, Kraków, 2008