Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Informatyka (N1)
specjalność: systemy komputerowe i oprogramowanie

Sylabus przedmiotu Podstawy informatyki:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Informatyka
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy informatyki
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Systemów Multimedialnych
Nauczyciel odpowiedzialny Mariusz Borawski <mborawski@wi.zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Krzysztof Małecki <Krzysztof.Malecki@zut.edu.pl>, Edward Półrolniczak <Edward.polrolniczak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 6,0 ECTS (formy) 6,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 10 1,00,30zaliczenie
wykładyW1 14 2,50,44egzamin
laboratoriaL1 16 2,50,26zaliczenie

Wymagania wstępne

dla tego przedmiotu nie są określone wymagania wstępne

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Wskazanie studentom wszystkich obszarów informatyki i zdefiniowanie pojęcia informatyka.
C-2Zapoznanie studentów z siecią komputerową Wydziału Informatyki ZUT w Szczecinie.
C-3Ukształtowanie umiejętności z zakresu rozumienia zapisu liczb w różnych systemów liczbowych i arytmetyki w systemach pozycyjnych (dwójkowym, szesnastkowym).
C-4Zapoznanie studentów z budową i zasadą działania komputera.
C-5Ukształtowanie umiejętności z zakresu programowania w języku skryptowym Bash.
C-6Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami z różnych obszarów informatyki (z oprogramowania, z architektury komputerów, z systemow operacyjnych).
C-7Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami z algorytmizacji.
C-8Omówienie społecznych aspektów informatyki.
C-9Uzmysłowienie problemów i zagrożeń związanych z pracą informatyka.
C-10Zapoznanie studentów z pojęciem recyklingu sprzętu komputerowego, refactoringu, ergonomii pracy.
C-11Kształtowanie umiejętności tworzenia algorytmów w postaci schematów blokowych dla prostych zadań algorytmicznych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Zapis liczb naturalnych w systemach pozycyjnych: dwójkowym, ósemkowym i szesnastkowym. Arytmetyka w systemach dwójkowym i szesnastkowym.2
T-A-2Kodowanie liczb całkowitych w formatach: ZM, U1 i U21
T-A-3Zapis binarny ułamków oraz liczb rzeczywistych. Zaokrąglanie w systemie binarnym1
T-A-4Zapis liczb rzeczywistych w binarnym systemie zmiennopozycyjnym1
T-A-5Schemat blokowy jako sposób reprezentacji algorytmów. Tworzenie schematów blokowych dla wybranych problemów algorytmicznych.2
T-A-6Złożoność algorytmu; zacowanie złożoności czasowej wybranych algorytmów; notacja omikron2
T-A-7Kolokwium zaliczeniowe1
10
laboratoria
T-L-1Zajęcia organizacyjne: ustalenie obecności, kryterium oceniania i zaliczenie formy zajęć1
T-L-2Korzystanie z sieci komputerowej Wydziału Informatyki, prezentacja usług i mozliwosci sieci WI, omówienie portalu WI, wskazanie miejsc dostepu dla studentów.1
T-L-3System Linux. Poznanie podstawowych polecen umozliwiajacych wykonywanie operacji na katalogach i plikach (tworzenie, usuwanie, kopiowanie, przenoszenie itd.) Wykorzystanie edytorów (np.: pico, nano, vim). Nadawanie praw. Umiejetnosc tworzenia i uruchamiania skryptów.1
T-L-4Rozumienie strumieni wyjściowych i wejściowych. Umiejętność wykorzystania cytowań. Zaznajomienie z poleceniem read.2
T-L-5Charakterystyka zmiennych specjalnych w systemie Linux, wykazanie ich użyteczności poprzez różne przykładowe skrypty.2
T-L-6Zaznajomienie z pojęciem zmiennej tablicowej. Podstawowe operacje na tablicach. Wykorzystanie tablic w procesie programowania sktryptu.2
T-L-7Zastosowanie poleceń testujących i instrukcji warunkowych.2
T-L-8Zastosowanie instrukcji realizujących pętle. Wykazanie ich użyteczności.2
T-L-9Pojęcie funkcji (lokalnej i globalnej).1
T-L-10Pisanie skryptów zawierajacych wczesniejsze konstrukcje jezyka skryptowego BASH.1
T-L-11Zaliczenie koncowe, wystawienie ocen.1
16
wykłady
T-W-1Zajęcia organizacyjne: omówienie zasad uczestnictwa, celowości przedmiotu, zakresu tematycznego, ustalenie zasad zaliczenia przedmiotu, ustalenie daty egzaminu końcowego.1
T-W-2Omówienie struktury sieci Wydziału Informatyki ZUT w Szczecinie: zasady korzystania, dostępne usługi, wyposażenie, regulamin korzystania z sal laboratoryjnych, itp.1
T-W-3Pozycyjne systemy liczbowe, kody liczbowe (m.in. kody naturalne, BCD), reprezentacja liczb ze znakiem i bez znaku, realizacja operacji arytmetycznych.1
T-W-4Wprowadzenie do języka skryptowego Bash: powłoka systemu Linux, polecenia systemu operacyjnego na bazie Linux Ubuntu, programowanie skryptów.2
T-W-5Historia informatyki i komputerów. Ukształtowanie się rozwiązań bieżących.1
T-W-6Budowa komputera: 1. omówienie różnych architektur, 2. procesor (cykl pracy procesora, budowa, tryby adresowania, lista rozkazów), 3. pamięci i ich rodzaje (ROM, RAM) - budowa i przeznaczenie, 4. magistrala systemowa, 5. budowa i przeznaczenie pamięci Cache, 6. pamięć virtualna w różnych systemach operacyjnych, 7. budowa i zasada działania pamięci masowych (dysk twardy, CD ROM, DVD ROM), 8. sposoby transmisji: łacze równoległe, szeregowe, transmisja synchroniczna i asynchroniczna, 9. system przerwan, współpraca komputera z urzadzeniami we/wy, standardy komunikacji.4
T-W-7Oprogramowanie: języki programowania – charakterystyka i przykłady, interpretery i kompilatory, translatory.2
T-W-8Podstawowe pojęcia algorytmizacji. Przykładowe algorytmy. Pojęcie złożoności obliczeniowej.1
T-W-9Budowa i zasada działania urządzeń peryferyjnych: drukarka, skaner, modem, itp.0
T-W-10Społeczny i zawodowy kontekst informatyki. Etyka informatyka. Zagrożenia w informatyce. Ergonomia pracy. Recykling sprzętu komputerowego. Elementy prawa.1
14

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2Przygotowanie się do zajęć15
A-A-3Przygotowanie do kolokwium4
A-A-4Udział w zaliczeniu formy zajęć i konsultacje2
31
laboratoria
A-L-1przygotowanie do każdych zajęć laboratoryjnych20
A-L-2przygotowanie się do wejściówek20
A-L-3przygotowanie się do kolokwium15
A-L-4uczestnictwo w zajęciach16
A-L-5Udział w konsultacjach i zaliczeniu5
76
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach14
A-W-2czytanie wskazanej literatury25
A-W-3przygotowanie się do egzaminu32
A-W-4Konsultacje2
A-W-5Udział w egzaminie2
75

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny wykład problemowy wykład konwersatoryjny metoda przypadków ćwiczenia przedmiotowe ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: laboratoria, ćwiczenia - wejściówki, kolokwium zaliczeniowe
S-2Ocena podsumowująca: wykład - egzamin pisemny i ustny

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_1A_C/01_W01
ma podstawowa wiedze dotyczaca róznych działów informatyki: programowania w jezyku skryptowym Bash, systemów liczbowych, algorytmizacji, oprogramowania, urzadzen i architektur komputerowych, podstawowych zagadnien dotyczacych systemów operacyjnych, itp. oraz stosowania informatyki w róznych dziedzinach (w tym w przemysle, medycynie, zarzadzaniu).
I_1A_W04, I_1A_W01, I_1A_W05, I_1A_W16C-7, C-1, C-4, C-3, C-11, C-2, C-6T-W-5, T-W-4, T-W-3, T-W-1, T-W-7, T-W-2, T-W-8, T-W-9, T-W-6M-1S-2
I_1A_C/01_W02
zna społeczne i zawodowe aspekty informatyki, rozumie etyczne uwarunkowania pracy informatyka
I_1A_W15C-8, C-9, C-10T-W-10M-1S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_1A_C/01_U01
Potrafi zaimplementowac prosty skrypt w jezyku skryptowym Bash, dla róznych zadan
I_1A_U19, I_1A_U01C-5T-L-5, T-L-7, T-L-6, T-L-1, T-L-9, T-L-4, T-L-8, T-L-2, T-L-3, T-L-10, T-L-11M-1S-1
I_1A_C/01_U02
Potrafi zapisac algorytm dla zdefiniowanego problemu oraz dokonywac transformacji w róznych systemach obliczeniowych
I_1A_U06, I_1A_U15C-7, C-3, C-11T-A-4, T-A-5, T-A-1, T-A-2, T-A-6, T-A-3, T-A-7M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_1A_C/01_K01
odpowiednio postrzega dziedzinę informatyki jako obiekt dynamicznie się zmieniający, rozwijający, o szerokim spektrum zastosowań, rozumie społeczny i zawodowy kontekst informatyki, postrzega etykę zawodową jako konieczną formę relacji pracownik-pracodawca, pracownik-klient ma świadomość istnienia przepisów prawa i ich ograniczeń
I_1A_K02, I_1A_K01, I_1A_K07C-1, C-8, C-9T-W-10M-1S-2
I_1A_C/01_K02
rozumie aspekty związane z ergonomią stanowiska pracy, zagrożeniami zdrowia
I_1A_K08C-9, C-10T-W-10M-1S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_1A_C/01_W01
ma podstawowa wiedze dotyczaca róznych działów informatyki: programowania w jezyku skryptowym Bash, systemów liczbowych, algorytmizacji, oprogramowania, urzadzen i architektur komputerowych, podstawowych zagadnien dotyczacych systemów operacyjnych, itp. oraz stosowania informatyki w róznych dziedzinach (w tym w przemysle, medycynie, zarzadzaniu).
2,0
3,0rozpoznaje poszczególne pojecia z zakresu systemów liczbowych, algorytmizacji, architektur komputerowych, zna metody przeliczania systemów liczbowych, zna zasady konstruowania algorytmów, wie jak zdefiniowac urzadzenia i architektury komputerowe, zna przykłady stosowania systemów komputerowych i orientuje sie w nowosciach dotyczacych informatyki, zna budowe i zasade działania komputera klasy PC, zna polecenia jezyka skryptowego Bash
3,5
4,0
4,5
5,0
I_1A_C/01_W02
zna społeczne i zawodowe aspekty informatyki, rozumie etyczne uwarunkowania pracy informatyka
2,0
3,0wie jak zdefiniowac kontekst społeczny i zawodowy informatyki, wie jak zdefiniowac problemy i zagrozenia społeczne oraz zawodowe informatyki, etyczne uwarunkowania pracy na stanowisku informatyka oraz rozumie potrzebe zbierania informacji w tym zakresie
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_1A_C/01_U01
Potrafi zaimplementowac prosty skrypt w jezyku skryptowym Bash, dla róznych zadan
2,0
3,0umie zaimplementowac skrypt w jezyku Bash dla zdefiniowanego, nieskomplikowanego zadania
3,5
4,0
4,5
5,0
I_1A_C/01_U02
Potrafi zapisac algorytm dla zdefiniowanego problemu oraz dokonywac transformacji w róznych systemach obliczeniowych
2,0
3,0posiada umiejetnosc zapisania algorytmu dla zdefiniowanego zadania i umie dokonywac tranformacji w systemach liczbowych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_1A_C/01_K01
odpowiednio postrzega dziedzinę informatyki jako obiekt dynamicznie się zmieniający, rozwijający, o szerokim spektrum zastosowań, rozumie społeczny i zawodowy kontekst informatyki, postrzega etykę zawodową jako konieczną formę relacji pracownik-pracodawca, pracownik-klient ma świadomość istnienia przepisów prawa i ich ograniczeń
2,0
3,0postrzega dziedzinę informatyki jako obiekt dynamicznie się zmieniający, rozwijający, o szerokim spektrum zastosowań, rozumie społeczny i zawodowy kontekst informatyki, postrzega etykę zawodową jako konieczną formę relacji pracownik-pracodawca, pracownik-klient ma świadomość istnienia przepisów prawa i ich ograniczeń
3,5
4,0
4,5
5,0
I_1A_C/01_K02
rozumie aspekty związane z ergonomią stanowiska pracy, zagrożeniami zdrowia
2,0
3,0rozumie aspekty związane z ergonomią stanowiska pracy, zagrożeniami zdrowia
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. J. Glenn Brookshear, Informatyka w ogólnym zarysie, Naukowo Techniczne, 2003, ISBN: 8320427983
  2. Piotr Metzger, Anatomia PC - wydanie XI, Helion, 2007, ISBN: 8324611193
  3. Newham C., Rosenblatt B., Bash – wprowadzenie, Helion, 2011
  4. Andrzej Skorupski, Podstawy techniki cyfrowej, WKŁ, Warszawa, 2001
  5. Witold Przybyło, Wykłady z podstaw informatyki, Mikom, Warszawa, 2002

Literatura dodatkowa

  1. Joanna Drożdż, Hubert Drożdż, Skrypty w Shellu, Mikom, 2005, ISBN: 8372795045
  2. Carl Albing, JP Vossen, Cameron Newham, Bash. Receptury, Helion, 2008, ISBN: 9788324613786
  3. ., Kurs basha, www.ournet.pl/kursbasha/main.html, 2011
  4. Wacław Przybyło, Marcin Maźniewski, Paweł Lewowicki, Podstawy informatyki, Fema Engineering, Kraków, 2007
  5. L. Banachowski, K. Diks, W. Rytter, Algorytmy i struktury danych, WNT, Warszawa, 1996

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Zapis liczb naturalnych w systemach pozycyjnych: dwójkowym, ósemkowym i szesnastkowym. Arytmetyka w systemach dwójkowym i szesnastkowym.2
T-A-2Kodowanie liczb całkowitych w formatach: ZM, U1 i U21
T-A-3Zapis binarny ułamków oraz liczb rzeczywistych. Zaokrąglanie w systemie binarnym1
T-A-4Zapis liczb rzeczywistych w binarnym systemie zmiennopozycyjnym1
T-A-5Schemat blokowy jako sposób reprezentacji algorytmów. Tworzenie schematów blokowych dla wybranych problemów algorytmicznych.2
T-A-6Złożoność algorytmu; zacowanie złożoności czasowej wybranych algorytmów; notacja omikron2
T-A-7Kolokwium zaliczeniowe1
10

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zajęcia organizacyjne: ustalenie obecności, kryterium oceniania i zaliczenie formy zajęć1
T-L-2Korzystanie z sieci komputerowej Wydziału Informatyki, prezentacja usług i mozliwosci sieci WI, omówienie portalu WI, wskazanie miejsc dostepu dla studentów.1
T-L-3System Linux. Poznanie podstawowych polecen umozliwiajacych wykonywanie operacji na katalogach i plikach (tworzenie, usuwanie, kopiowanie, przenoszenie itd.) Wykorzystanie edytorów (np.: pico, nano, vim). Nadawanie praw. Umiejetnosc tworzenia i uruchamiania skryptów.1
T-L-4Rozumienie strumieni wyjściowych i wejściowych. Umiejętność wykorzystania cytowań. Zaznajomienie z poleceniem read.2
T-L-5Charakterystyka zmiennych specjalnych w systemie Linux, wykazanie ich użyteczności poprzez różne przykładowe skrypty.2
T-L-6Zaznajomienie z pojęciem zmiennej tablicowej. Podstawowe operacje na tablicach. Wykorzystanie tablic w procesie programowania sktryptu.2
T-L-7Zastosowanie poleceń testujących i instrukcji warunkowych.2
T-L-8Zastosowanie instrukcji realizujących pętle. Wykazanie ich użyteczności.2
T-L-9Pojęcie funkcji (lokalnej i globalnej).1
T-L-10Pisanie skryptów zawierajacych wczesniejsze konstrukcje jezyka skryptowego BASH.1
T-L-11Zaliczenie koncowe, wystawienie ocen.1
16

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zajęcia organizacyjne: omówienie zasad uczestnictwa, celowości przedmiotu, zakresu tematycznego, ustalenie zasad zaliczenia przedmiotu, ustalenie daty egzaminu końcowego.1
T-W-2Omówienie struktury sieci Wydziału Informatyki ZUT w Szczecinie: zasady korzystania, dostępne usługi, wyposażenie, regulamin korzystania z sal laboratoryjnych, itp.1
T-W-3Pozycyjne systemy liczbowe, kody liczbowe (m.in. kody naturalne, BCD), reprezentacja liczb ze znakiem i bez znaku, realizacja operacji arytmetycznych.1
T-W-4Wprowadzenie do języka skryptowego Bash: powłoka systemu Linux, polecenia systemu operacyjnego na bazie Linux Ubuntu, programowanie skryptów.2
T-W-5Historia informatyki i komputerów. Ukształtowanie się rozwiązań bieżących.1
T-W-6Budowa komputera: 1. omówienie różnych architektur, 2. procesor (cykl pracy procesora, budowa, tryby adresowania, lista rozkazów), 3. pamięci i ich rodzaje (ROM, RAM) - budowa i przeznaczenie, 4. magistrala systemowa, 5. budowa i przeznaczenie pamięci Cache, 6. pamięć virtualna w różnych systemach operacyjnych, 7. budowa i zasada działania pamięci masowych (dysk twardy, CD ROM, DVD ROM), 8. sposoby transmisji: łacze równoległe, szeregowe, transmisja synchroniczna i asynchroniczna, 9. system przerwan, współpraca komputera z urzadzeniami we/wy, standardy komunikacji.4
T-W-7Oprogramowanie: języki programowania – charakterystyka i przykłady, interpretery i kompilatory, translatory.2
T-W-8Podstawowe pojęcia algorytmizacji. Przykładowe algorytmy. Pojęcie złożoności obliczeniowej.1
T-W-9Budowa i zasada działania urządzeń peryferyjnych: drukarka, skaner, modem, itp.0
T-W-10Społeczny i zawodowy kontekst informatyki. Etyka informatyka. Zagrożenia w informatyce. Ergonomia pracy. Recykling sprzętu komputerowego. Elementy prawa.1
14

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2Przygotowanie się do zajęć15
A-A-3Przygotowanie do kolokwium4
A-A-4Udział w zaliczeniu formy zajęć i konsultacje2
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1przygotowanie do każdych zajęć laboratoryjnych20
A-L-2przygotowanie się do wejściówek20
A-L-3przygotowanie się do kolokwium15
A-L-4uczestnictwo w zajęciach16
A-L-5Udział w konsultacjach i zaliczeniu5
76
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach14
A-W-2czytanie wskazanej literatury25
A-W-3przygotowanie się do egzaminu32
A-W-4Konsultacje2
A-W-5Udział w egzaminie2
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_1A_C/01_W01ma podstawowa wiedze dotyczaca róznych działów informatyki: programowania w jezyku skryptowym Bash, systemów liczbowych, algorytmizacji, oprogramowania, urzadzen i architektur komputerowych, podstawowych zagadnien dotyczacych systemów operacyjnych, itp. oraz stosowania informatyki w róznych dziedzinach (w tym w przemysle, medycynie, zarzadzaniu).
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą systemów operacyjnych
I_1A_W01ma wiedzę z matematyki teoretycznej ze szczególnym uwzględnieniem jej stosowanych aspektów, matematyki dyskretnej oraz matematyki stosowanej
I_1A_W05ma wiedzę w zakresie algorytmizacji i zasad tworzenia struktur danych
I_1A_W16ma wiedzę dotyczącą możliwości zastosowania informatyki w różnych dziedzinach aktywności ludzkiej (np. w przemyśle, zarządzaniu i medycynie)
Cel przedmiotuC-7Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami z algorytmizacji.
C-1Wskazanie studentom wszystkich obszarów informatyki i zdefiniowanie pojęcia informatyka.
C-4Zapoznanie studentów z budową i zasadą działania komputera.
C-3Ukształtowanie umiejętności z zakresu rozumienia zapisu liczb w różnych systemów liczbowych i arytmetyki w systemach pozycyjnych (dwójkowym, szesnastkowym).
C-11Kształtowanie umiejętności tworzenia algorytmów w postaci schematów blokowych dla prostych zadań algorytmicznych.
C-2Zapoznanie studentów z siecią komputerową Wydziału Informatyki ZUT w Szczecinie.
C-6Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami z różnych obszarów informatyki (z oprogramowania, z architektury komputerów, z systemow operacyjnych).
Treści programoweT-W-5Historia informatyki i komputerów. Ukształtowanie się rozwiązań bieżących.
T-W-4Wprowadzenie do języka skryptowego Bash: powłoka systemu Linux, polecenia systemu operacyjnego na bazie Linux Ubuntu, programowanie skryptów.
T-W-3Pozycyjne systemy liczbowe, kody liczbowe (m.in. kody naturalne, BCD), reprezentacja liczb ze znakiem i bez znaku, realizacja operacji arytmetycznych.
T-W-1Zajęcia organizacyjne: omówienie zasad uczestnictwa, celowości przedmiotu, zakresu tematycznego, ustalenie zasad zaliczenia przedmiotu, ustalenie daty egzaminu końcowego.
T-W-7Oprogramowanie: języki programowania – charakterystyka i przykłady, interpretery i kompilatory, translatory.
T-W-2Omówienie struktury sieci Wydziału Informatyki ZUT w Szczecinie: zasady korzystania, dostępne usługi, wyposażenie, regulamin korzystania z sal laboratoryjnych, itp.
T-W-8Podstawowe pojęcia algorytmizacji. Przykładowe algorytmy. Pojęcie złożoności obliczeniowej.
T-W-9Budowa i zasada działania urządzeń peryferyjnych: drukarka, skaner, modem, itp.
T-W-6Budowa komputera: 1. omówienie różnych architektur, 2. procesor (cykl pracy procesora, budowa, tryby adresowania, lista rozkazów), 3. pamięci i ich rodzaje (ROM, RAM) - budowa i przeznaczenie, 4. magistrala systemowa, 5. budowa i przeznaczenie pamięci Cache, 6. pamięć virtualna w różnych systemach operacyjnych, 7. budowa i zasada działania pamięci masowych (dysk twardy, CD ROM, DVD ROM), 8. sposoby transmisji: łacze równoległe, szeregowe, transmisja synchroniczna i asynchroniczna, 9. system przerwan, współpraca komputera z urzadzeniami we/wy, standardy komunikacji.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny wykład problemowy wykład konwersatoryjny metoda przypadków ćwiczenia przedmiotowe ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: wykład - egzamin pisemny i ustny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0rozpoznaje poszczególne pojecia z zakresu systemów liczbowych, algorytmizacji, architektur komputerowych, zna metody przeliczania systemów liczbowych, zna zasady konstruowania algorytmów, wie jak zdefiniowac urzadzenia i architektury komputerowe, zna przykłady stosowania systemów komputerowych i orientuje sie w nowosciach dotyczacych informatyki, zna budowe i zasade działania komputera klasy PC, zna polecenia jezyka skryptowego Bash
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_1A_C/01_W02zna społeczne i zawodowe aspekty informatyki, rozumie etyczne uwarunkowania pracy informatyka
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_W15ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, prawnych, etycznych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej w dziedzinie informatyki
Cel przedmiotuC-8Omówienie społecznych aspektów informatyki.
C-9Uzmysłowienie problemów i zagrożeń związanych z pracą informatyka.
C-10Zapoznanie studentów z pojęciem recyklingu sprzętu komputerowego, refactoringu, ergonomii pracy.
Treści programoweT-W-10Społeczny i zawodowy kontekst informatyki. Etyka informatyka. Zagrożenia w informatyce. Ergonomia pracy. Recykling sprzętu komputerowego. Elementy prawa.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny wykład problemowy wykład konwersatoryjny metoda przypadków ćwiczenia przedmiotowe ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: wykład - egzamin pisemny i ustny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0wie jak zdefiniowac kontekst społeczny i zawodowy informatyki, wie jak zdefiniowac problemy i zagrozenia społeczne oraz zawodowe informatyki, etyczne uwarunkowania pracy na stanowisku informatyka oraz rozumie potrzebe zbierania informacji w tym zakresie
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_1A_C/01_U01Potrafi zaimplementowac prosty skrypt w jezyku skryptowym Bash, dla róznych zadan
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_U19ma umiejętność wyboru algorytmu i struktur danych do rozwiązania określonego zadania inżynierskiego
I_1A_U01potrafi w zakresie podstawowym projektować, implementować i testować oprogramowanie
Cel przedmiotuC-5Ukształtowanie umiejętności z zakresu programowania w języku skryptowym Bash.
Treści programoweT-L-5Charakterystyka zmiennych specjalnych w systemie Linux, wykazanie ich użyteczności poprzez różne przykładowe skrypty.
T-L-7Zastosowanie poleceń testujących i instrukcji warunkowych.
T-L-6Zaznajomienie z pojęciem zmiennej tablicowej. Podstawowe operacje na tablicach. Wykorzystanie tablic w procesie programowania sktryptu.
T-L-1Zajęcia organizacyjne: ustalenie obecności, kryterium oceniania i zaliczenie formy zajęć
T-L-9Pojęcie funkcji (lokalnej i globalnej).
T-L-4Rozumienie strumieni wyjściowych i wejściowych. Umiejętność wykorzystania cytowań. Zaznajomienie z poleceniem read.
T-L-8Zastosowanie instrukcji realizujących pętle. Wykazanie ich użyteczności.
T-L-2Korzystanie z sieci komputerowej Wydziału Informatyki, prezentacja usług i mozliwosci sieci WI, omówienie portalu WI, wskazanie miejsc dostepu dla studentów.
T-L-3System Linux. Poznanie podstawowych polecen umozliwiajacych wykonywanie operacji na katalogach i plikach (tworzenie, usuwanie, kopiowanie, przenoszenie itd.) Wykorzystanie edytorów (np.: pico, nano, vim). Nadawanie praw. Umiejetnosc tworzenia i uruchamiania skryptów.
T-L-10Pisanie skryptów zawierajacych wczesniejsze konstrukcje jezyka skryptowego BASH.
T-L-11Zaliczenie koncowe, wystawienie ocen.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny wykład problemowy wykład konwersatoryjny metoda przypadków ćwiczenia przedmiotowe ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: laboratoria, ćwiczenia - wejściówki, kolokwium zaliczeniowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0umie zaimplementowac skrypt w jezyku Bash dla zdefiniowanego, nieskomplikowanego zadania
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_1A_C/01_U02Potrafi zapisac algorytm dla zdefiniowanego problemu oraz dokonywac transformacji w róznych systemach obliczeniowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_U06umie na poziomie podstawowym konfigurować systemy komputerowe
I_1A_U15potrafi wykorzystywać poznane metody, modele matematyczne oraz symulacje komputerowe do rozwiązywania prostych problemów inżynierskich
Cel przedmiotuC-7Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami z algorytmizacji.
C-3Ukształtowanie umiejętności z zakresu rozumienia zapisu liczb w różnych systemów liczbowych i arytmetyki w systemach pozycyjnych (dwójkowym, szesnastkowym).
C-11Kształtowanie umiejętności tworzenia algorytmów w postaci schematów blokowych dla prostych zadań algorytmicznych.
Treści programoweT-A-4Zapis liczb rzeczywistych w binarnym systemie zmiennopozycyjnym
T-A-5Schemat blokowy jako sposób reprezentacji algorytmów. Tworzenie schematów blokowych dla wybranych problemów algorytmicznych.
T-A-1Zapis liczb naturalnych w systemach pozycyjnych: dwójkowym, ósemkowym i szesnastkowym. Arytmetyka w systemach dwójkowym i szesnastkowym.
T-A-2Kodowanie liczb całkowitych w formatach: ZM, U1 i U2
T-A-6Złożoność algorytmu; zacowanie złożoności czasowej wybranych algorytmów; notacja omikron
T-A-3Zapis binarny ułamków oraz liczb rzeczywistych. Zaokrąglanie w systemie binarnym
T-A-7Kolokwium zaliczeniowe
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny wykład problemowy wykład konwersatoryjny metoda przypadków ćwiczenia przedmiotowe ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: laboratoria, ćwiczenia - wejściówki, kolokwium zaliczeniowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0posiada umiejetnosc zapisania algorytmu dla zdefiniowanego zadania i umie dokonywac tranformacji w systemach liczbowych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_1A_C/01_K01odpowiednio postrzega dziedzinę informatyki jako obiekt dynamicznie się zmieniający, rozwijający, o szerokim spektrum zastosowań, rozumie społeczny i zawodowy kontekst informatyki, postrzega etykę zawodową jako konieczną formę relacji pracownik-pracodawca, pracownik-klient ma świadomość istnienia przepisów prawa i ich ograniczeń
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_K02świadomie stosuje przepisy prawa i przestrzega zasad etyki zawodowej
I_1A_K01świadomie rozumie potrzeby dokształcania i dzielenia się wiedzą
I_1A_K07rozumie społeczny i zawodowy kontekst informatyki oraz związanych z nim aspektów prawnych i etycznych
Cel przedmiotuC-1Wskazanie studentom wszystkich obszarów informatyki i zdefiniowanie pojęcia informatyka.
C-8Omówienie społecznych aspektów informatyki.
C-9Uzmysłowienie problemów i zagrożeń związanych z pracą informatyka.
Treści programoweT-W-10Społeczny i zawodowy kontekst informatyki. Etyka informatyka. Zagrożenia w informatyce. Ergonomia pracy. Recykling sprzętu komputerowego. Elementy prawa.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny wykład problemowy wykład konwersatoryjny metoda przypadków ćwiczenia przedmiotowe ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: wykład - egzamin pisemny i ustny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0postrzega dziedzinę informatyki jako obiekt dynamicznie się zmieniający, rozwijający, o szerokim spektrum zastosowań, rozumie społeczny i zawodowy kontekst informatyki, postrzega etykę zawodową jako konieczną formę relacji pracownik-pracodawca, pracownik-klient ma świadomość istnienia przepisów prawa i ich ograniczeń
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_1A_C/01_K02rozumie aspekty związane z ergonomią stanowiska pracy, zagrożeniami zdrowia
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_K08ma nawyki do prowadzenia zdrowego trybu życia
Cel przedmiotuC-9Uzmysłowienie problemów i zagrożeń związanych z pracą informatyka.
C-10Zapoznanie studentów z pojęciem recyklingu sprzętu komputerowego, refactoringu, ergonomii pracy.
Treści programoweT-W-10Społeczny i zawodowy kontekst informatyki. Etyka informatyka. Zagrożenia w informatyce. Ergonomia pracy. Recykling sprzętu komputerowego. Elementy prawa.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny wykład problemowy wykład konwersatoryjny metoda przypadków ćwiczenia przedmiotowe ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: wykład - egzamin pisemny i ustny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0rozumie aspekty związane z ergonomią stanowiska pracy, zagrożeniami zdrowia
3,5
4,0
4,5
5,0