Wydział Informatyki - Informatyka (N1)
specjalność: systemy komputerowe i oprogramowanie
Sylabus przedmiotu Podstawy informatyki:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Informatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy informatyki | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Systemów Multimedialnych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Mariusz Borawski <mborawski@wi.zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Krzysztof Małecki <Krzysztof.Malecki@zut.edu.pl>, Edward Półrolniczak <Edward.polrolniczak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 6,0 | ECTS (formy) | 6,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
dla tego przedmiotu nie są określone wymagania wstępneCele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Wskazanie studentom wszystkich obszarów informatyki i zdefiniowanie pojęcia informatyka. |
C-2 | Zapoznanie studentów z siecią komputerową Wydziału Informatyki ZUT w Szczecinie. |
C-3 | Ukształtowanie umiejętności z zakresu rozumienia zapisu liczb w różnych systemów liczbowych i arytmetyki w systemach pozycyjnych (dwójkowym, szesnastkowym). |
C-4 | Zapoznanie studentów z budową i zasadą działania komputera. |
C-5 | Ukształtowanie umiejętności z zakresu programowania w języku skryptowym Bash. |
C-6 | Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami z różnych obszarów informatyki (z oprogramowania, z architektury komputerów, z systemow operacyjnych). |
C-7 | Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami z algorytmizacji. |
C-8 | Omówienie społecznych aspektów informatyki. |
C-9 | Uzmysłowienie problemów i zagrożeń związanych z pracą informatyka. |
C-10 | Zapoznanie studentów z pojęciem recyklingu sprzętu komputerowego, refactoringu, ergonomii pracy. |
C-11 | Kształtowanie umiejętności tworzenia algorytmów w postaci schematów blokowych dla prostych zadań algorytmicznych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Zapis liczb naturalnych w systemach pozycyjnych: dwójkowym, ósemkowym i szesnastkowym. Arytmetyka w systemach dwójkowym i szesnastkowym. | 2 |
T-A-2 | Kodowanie liczb całkowitych w formatach: ZM, U1 i U2 | 1 |
T-A-3 | Zapis binarny ułamków oraz liczb rzeczywistych. Zaokrąglanie w systemie binarnym | 1 |
T-A-4 | Zapis liczb rzeczywistych w binarnym systemie zmiennopozycyjnym | 1 |
T-A-5 | Schemat blokowy jako sposób reprezentacji algorytmów. Tworzenie schematów blokowych dla wybranych problemów algorytmicznych. | 2 |
T-A-6 | Złożoność algorytmu; zacowanie złożoności czasowej wybranych algorytmów; notacja omikron | 2 |
T-A-7 | Kolokwium zaliczeniowe | 1 |
10 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Zajęcia organizacyjne: ustalenie obecności, kryterium oceniania i zaliczenie formy zajęć | 1 |
T-L-2 | Korzystanie z sieci komputerowej Wydziału Informatyki, prezentacja usług i mozliwosci sieci WI, omówienie portalu WI, wskazanie miejsc dostepu dla studentów. | 1 |
T-L-3 | System Linux. Poznanie podstawowych polecen umozliwiajacych wykonywanie operacji na katalogach i plikach (tworzenie, usuwanie, kopiowanie, przenoszenie itd.) Wykorzystanie edytorów (np.: pico, nano, vim). Nadawanie praw. Umiejetnosc tworzenia i uruchamiania skryptów. | 1 |
T-L-4 | Rozumienie strumieni wyjściowych i wejściowych. Umiejętność wykorzystania cytowań. Zaznajomienie z poleceniem read. | 2 |
T-L-5 | Charakterystyka zmiennych specjalnych w systemie Linux, wykazanie ich użyteczności poprzez różne przykładowe skrypty. | 2 |
T-L-6 | Zaznajomienie z pojęciem zmiennej tablicowej. Podstawowe operacje na tablicach. Wykorzystanie tablic w procesie programowania sktryptu. | 2 |
T-L-7 | Zastosowanie poleceń testujących i instrukcji warunkowych. | 2 |
T-L-8 | Zastosowanie instrukcji realizujących pętle. Wykazanie ich użyteczności. | 2 |
T-L-9 | Pojęcie funkcji (lokalnej i globalnej). | 1 |
T-L-10 | Pisanie skryptów zawierajacych wczesniejsze konstrukcje jezyka skryptowego BASH. | 1 |
T-L-11 | Zaliczenie koncowe, wystawienie ocen. | 1 |
16 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Zajęcia organizacyjne: omówienie zasad uczestnictwa, celowości przedmiotu, zakresu tematycznego, ustalenie zasad zaliczenia przedmiotu, ustalenie daty egzaminu końcowego. | 1 |
T-W-2 | Omówienie struktury sieci Wydziału Informatyki ZUT w Szczecinie: zasady korzystania, dostępne usługi, wyposażenie, regulamin korzystania z sal laboratoryjnych, itp. | 1 |
T-W-3 | Pozycyjne systemy liczbowe, kody liczbowe (m.in. kody naturalne, BCD), reprezentacja liczb ze znakiem i bez znaku, realizacja operacji arytmetycznych. | 1 |
T-W-4 | Wprowadzenie do języka skryptowego Bash: powłoka systemu Linux, polecenia systemu operacyjnego na bazie Linux Ubuntu, programowanie skryptów. | 2 |
T-W-5 | Historia informatyki i komputerów. Ukształtowanie się rozwiązań bieżących. | 1 |
T-W-6 | Budowa komputera: 1. omówienie różnych architektur, 2. procesor (cykl pracy procesora, budowa, tryby adresowania, lista rozkazów), 3. pamięci i ich rodzaje (ROM, RAM) - budowa i przeznaczenie, 4. magistrala systemowa, 5. budowa i przeznaczenie pamięci Cache, 6. pamięć virtualna w różnych systemach operacyjnych, 7. budowa i zasada działania pamięci masowych (dysk twardy, CD ROM, DVD ROM), 8. sposoby transmisji: łacze równoległe, szeregowe, transmisja synchroniczna i asynchroniczna, 9. system przerwan, współpraca komputera z urzadzeniami we/wy, standardy komunikacji. | 4 |
T-W-7 | Oprogramowanie: języki programowania – charakterystyka i przykłady, interpretery i kompilatory, translatory. | 2 |
T-W-8 | Podstawowe pojęcia algorytmizacji. Przykładowe algorytmy. Pojęcie złożoności obliczeniowej. | 1 |
T-W-9 | Budowa i zasada działania urządzeń peryferyjnych: drukarka, skaner, modem, itp. | 0 |
T-W-10 | Społeczny i zawodowy kontekst informatyki. Etyka informatyka. Zagrożenia w informatyce. Ergonomia pracy. Recykling sprzętu komputerowego. Elementy prawa. | 1 |
14 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-A-2 | Przygotowanie się do zajęć | 15 |
A-A-3 | Przygotowanie do kolokwium | 4 |
A-A-4 | Udział w zaliczeniu formy zajęć i konsultacje | 2 |
31 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | przygotowanie do każdych zajęć laboratoryjnych | 20 |
A-L-2 | przygotowanie się do wejściówek | 20 |
A-L-3 | przygotowanie się do kolokwium | 15 |
A-L-4 | uczestnictwo w zajęciach | 16 |
A-L-5 | Udział w konsultacjach i zaliczeniu | 5 |
76 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w wykładach | 14 |
A-W-2 | czytanie wskazanej literatury | 25 |
A-W-3 | przygotowanie się do egzaminu | 32 |
A-W-4 | Konsultacje | 2 |
A-W-5 | Udział w egzaminie | 2 |
75 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny wykład problemowy wykład konwersatoryjny metoda przypadków ćwiczenia przedmiotowe ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: laboratoria, ćwiczenia - wejściówki, kolokwium zaliczeniowe |
S-2 | Ocena podsumowująca: wykład - egzamin pisemny i ustny |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
I_1A_C/01_W01 ma podstawowa wiedze dotyczaca róznych działów informatyki: programowania w jezyku skryptowym Bash, systemów liczbowych, algorytmizacji, oprogramowania, urzadzen i architektur komputerowych, podstawowych zagadnien dotyczacych systemów operacyjnych, itp. oraz stosowania informatyki w róznych dziedzinach (w tym w przemysle, medycynie, zarzadzaniu). | I_1A_W04, I_1A_W01, I_1A_W05, I_1A_W16 | — | — | C-7, C-1, C-4, C-3, C-11, C-2, C-6 | T-W-5, T-W-4, T-W-3, T-W-1, T-W-7, T-W-2, T-W-8, T-W-9, T-W-6 | M-1 | S-2 |
I_1A_C/01_W02 zna społeczne i zawodowe aspekty informatyki, rozumie etyczne uwarunkowania pracy informatyka | I_1A_W15 | — | — | C-8, C-9, C-10 | T-W-10 | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
I_1A_C/01_U01 Potrafi zaimplementowac prosty skrypt w jezyku skryptowym Bash, dla róznych zadan | I_1A_U19, I_1A_U01 | — | — | C-5 | T-L-5, T-L-7, T-L-6, T-L-1, T-L-9, T-L-4, T-L-8, T-L-2, T-L-3, T-L-10, T-L-11 | M-1 | S-1 |
I_1A_C/01_U02 Potrafi zapisac algorytm dla zdefiniowanego problemu oraz dokonywac transformacji w róznych systemach obliczeniowych | I_1A_U06, I_1A_U15 | — | — | C-7, C-3, C-11 | T-A-4, T-A-5, T-A-1, T-A-2, T-A-6, T-A-3, T-A-7 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
I_1A_C/01_K01 odpowiednio postrzega dziedzinę informatyki jako obiekt dynamicznie się zmieniający, rozwijający, o szerokim spektrum zastosowań, rozumie społeczny i zawodowy kontekst informatyki, postrzega etykę zawodową jako konieczną formę relacji pracownik-pracodawca, pracownik-klient ma świadomość istnienia przepisów prawa i ich ograniczeń | I_1A_K02, I_1A_K01, I_1A_K07 | — | — | C-1, C-8, C-9 | T-W-10 | M-1 | S-2 |
I_1A_C/01_K02 rozumie aspekty związane z ergonomią stanowiska pracy, zagrożeniami zdrowia | I_1A_K08 | — | — | C-9, C-10 | T-W-10 | M-1 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_1A_C/01_W01 ma podstawowa wiedze dotyczaca róznych działów informatyki: programowania w jezyku skryptowym Bash, systemów liczbowych, algorytmizacji, oprogramowania, urzadzen i architektur komputerowych, podstawowych zagadnien dotyczacych systemów operacyjnych, itp. oraz stosowania informatyki w róznych dziedzinach (w tym w przemysle, medycynie, zarzadzaniu). | 2,0 | |
3,0 | rozpoznaje poszczególne pojecia z zakresu systemów liczbowych, algorytmizacji, architektur komputerowych, zna metody przeliczania systemów liczbowych, zna zasady konstruowania algorytmów, wie jak zdefiniowac urzadzenia i architektury komputerowe, zna przykłady stosowania systemów komputerowych i orientuje sie w nowosciach dotyczacych informatyki, zna budowe i zasade działania komputera klasy PC, zna polecenia jezyka skryptowego Bash | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
I_1A_C/01_W02 zna społeczne i zawodowe aspekty informatyki, rozumie etyczne uwarunkowania pracy informatyka | 2,0 | |
3,0 | wie jak zdefiniowac kontekst społeczny i zawodowy informatyki, wie jak zdefiniowac problemy i zagrozenia społeczne oraz zawodowe informatyki, etyczne uwarunkowania pracy na stanowisku informatyka oraz rozumie potrzebe zbierania informacji w tym zakresie | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_1A_C/01_U01 Potrafi zaimplementowac prosty skrypt w jezyku skryptowym Bash, dla róznych zadan | 2,0 | |
3,0 | umie zaimplementowac skrypt w jezyku Bash dla zdefiniowanego, nieskomplikowanego zadania | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
I_1A_C/01_U02 Potrafi zapisac algorytm dla zdefiniowanego problemu oraz dokonywac transformacji w róznych systemach obliczeniowych | 2,0 | |
3,0 | posiada umiejetnosc zapisania algorytmu dla zdefiniowanego zadania i umie dokonywac tranformacji w systemach liczbowych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_1A_C/01_K01 odpowiednio postrzega dziedzinę informatyki jako obiekt dynamicznie się zmieniający, rozwijający, o szerokim spektrum zastosowań, rozumie społeczny i zawodowy kontekst informatyki, postrzega etykę zawodową jako konieczną formę relacji pracownik-pracodawca, pracownik-klient ma świadomość istnienia przepisów prawa i ich ograniczeń | 2,0 | |
3,0 | postrzega dziedzinę informatyki jako obiekt dynamicznie się zmieniający, rozwijający, o szerokim spektrum zastosowań, rozumie społeczny i zawodowy kontekst informatyki, postrzega etykę zawodową jako konieczną formę relacji pracownik-pracodawca, pracownik-klient ma świadomość istnienia przepisów prawa i ich ograniczeń | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
I_1A_C/01_K02 rozumie aspekty związane z ergonomią stanowiska pracy, zagrożeniami zdrowia | 2,0 | |
3,0 | rozumie aspekty związane z ergonomią stanowiska pracy, zagrożeniami zdrowia | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- J. Glenn Brookshear, Informatyka w ogólnym zarysie, Naukowo Techniczne, 2003, ISBN: 8320427983
- Piotr Metzger, Anatomia PC - wydanie XI, Helion, 2007, ISBN: 8324611193
- Newham C., Rosenblatt B., Bash – wprowadzenie, Helion, 2011
- Andrzej Skorupski, Podstawy techniki cyfrowej, WKŁ, Warszawa, 2001
- Witold Przybyło, Wykłady z podstaw informatyki, Mikom, Warszawa, 2002
Literatura dodatkowa
- Joanna Drożdż, Hubert Drożdż, Skrypty w Shellu, Mikom, 2005, ISBN: 8372795045
- Carl Albing, JP Vossen, Cameron Newham, Bash. Receptury, Helion, 2008, ISBN: 9788324613786
- ., Kurs basha, www.ournet.pl/kursbasha/main.html, 2011
- Wacław Przybyło, Marcin Maźniewski, Paweł Lewowicki, Podstawy informatyki, Fema Engineering, Kraków, 2007
- L. Banachowski, K. Diks, W. Rytter, Algorytmy i struktury danych, WNT, Warszawa, 1996