Wydział Informatyki - Informatyka (N1)
specjalność: systemy komputerowe i oprogramowanie
Sylabus przedmiotu Sieci przeznaczenia specjalnego:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Informatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Sieci przeznaczenia specjalnego | ||
Specjalność | systemy komputerowe i oprogramowanie | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Architektury Komputerów i Telekomunikacji | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Mirosław Łazoryszczak <Miroslaw.Lazoryszczak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Mirosław Łazoryszczak <Miroslaw.Lazoryszczak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 8 | Grupa obieralna | 4 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Sieci komputerowe |
W-2 | Podstawy elektroniki |
W-3 | Systemy wbudowane |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie się z sieciami przewodowymi i bezprzewodowymi stosowanymi w różnych dziedzinach przemysłu ze szczególnym uwzględnieniem systemów pomiarowych. |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności doboru sieci do realizacji zadania wymiany danych w różnych urządzeniach |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Implementacja sieci przewodowej z wykorzystaniem wybranego interfejsu szeregowego oparta na własnym protokole. | 2 |
T-L-2 | Sieci CAN - praktyczna realizacja komunikacji z wykorzystaniem wybranych platform uruchomieniowych. | 4 |
T-L-3 | Realizacja systemu pomiarowego opartego na wybranej sieci bezprzewodowej. | 3 |
T-L-4 | Zaliczenie laboratorium | 1 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Interfejsy i magistrale przewodowe szeregowe i równoległe wykorzystywane w rozproszonych systemach pomiarowych: EIA-232C, EIA-422, EIA-485. | 2 |
T-W-2 | Protokoły stosowane w interfejsach szeregowych, np. ModBus. | 2 |
T-W-3 | Sieci CAN i LIN - geneza, standard, protokół, przykłady wykorzystania. | 2 |
T-W-4 | Przegląd pozostałych sieci przewodowych wykorzystywanych w przemyśle (MOST, ProfiBus, itp.). Przesył danych w sieciach energetycznych - Power Line Communication (PLC). | 2 |
T-W-5 | Sieci bezprzewodowe i systemy pomiarowe oparte na sieciach bezprzewodowych (Bluetooth, ZigBee, WiFi) | 2 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-L-2 | Przygotowanie raportu z zajęć laboratoryjnych. | 10 |
A-L-3 | Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych | 20 |
40 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-W-2 | Zaliczenie | 2 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 9 |
21 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Wykład problemowy |
M-3 | Ćwiczenia laboratoryjne |
M-4 | Metoda projektów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Sprawdziany wstępne przed wybranymi ćwiczeniami laboratoryjnymi |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena sprawozdań z wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych |
S-3 | Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładu |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
I_1A_O4/12_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien uzyskać wiedzę, która pozwoli na rozróżnianie wybranych rodzajów sieci, oraz na wybór rodzaju sieci pod kątem stawianych wymagań | I_1A_W07 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-4, T-W-2, T-W-3, T-W-5 | M-1, M-2 | S-3, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
I_1A_O4/12_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi zidentyfikować omawiane rodzaje sieci, potrafi połączyć węzły sieci adekwatnym okablowaniem, potrafi posługiwać się wybranym protokołem komunikacyjnym w zakresie omawianych sieci. | I_1A_U17, I_1A_U02, I_1A_U05 | — | — | C-2 | T-L-2, T-L-1, T-L-3 | M-3, M-4, M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
I_1A_O4/12_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien charakteryzować się aktywnym i kreatywnym podejściem rozwiązywania problemów. | I_1A_K01 | — | — | C-2 | T-L-2, T-L-1, T-L-3 | M-3, M-4 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_1A_O4/12_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien uzyskać wiedzę, która pozwoli na rozróżnianie wybranych rodzajów sieci, oraz na wybór rodzaju sieci pod kątem stawianych wymagań | 2,0 | Student nie spełnia minimalnych wymagań na ocene pozytywną |
3,0 | Student jest w stanie w elementarny sposób scharakteryzować kluczowe rodzaje sieci specjalnych. | |
3,5 | Student jest w stanie wymienić i scharakteryzować wszystkie omawiane w trakcie przedmiotu rodzaje sieci specjalnych. | |
4,0 | Student jest w stanie wymienić i scharakteryzować wszystkie omawiane w trakcie przedmiotu rodzaje sieci specjalnych, a także wskazać najważniejsze różnice między nimi determinujące ich wykorzystanie. | |
4,5 | Student jest w stanie wymienić i scharakteryzować szczegółowo wszystkie omawiane w trakcie przedmiotu rodzaje sieci specjalnych, a także wskazać najważniejsze różnice między nimi determinujące ich wykorzystanie. | |
5,0 | Student jest w stanie wymienić i scharakteryzować szczegółowo wszystkie omawiane w trakcie przedmiotu rodzaje sieci specjalnych, a także wskazać najważniejsze różnice między nimi oraz ograniczenia poszczególnych rozwiązań determinujące ich wykorzystanie. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_1A_O4/12_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi zidentyfikować omawiane rodzaje sieci, potrafi połączyć węzły sieci adekwatnym okablowaniem, potrafi posługiwać się wybranym protokołem komunikacyjnym w zakresie omawianych sieci. | 2,0 | Student nie spełnia minimalnych wymagań na ocene pozytywną |
3,0 | Student potrafi zidentyfikować podstawowe rodzaje sieci specjalnego przeznaczenia. Potrafi zastosować wybrany protokół komunikacyjny do wymiany danych pomiędzy węzłami sieci. | |
3,5 | Student potrafi zidentyfikować podstawowe rodzaje sieci specjalnego przeznaczenia. Potrafi dokonać wyboru i zastosować odpowiedni protokół komunikacyjny do wymiany danych pomiędzy węzłami sieci. | |
4,0 | Student potrafi zidentyfikować znane rodzaje sieci specjalnego przeznaczenia. Potrafi dokonać wyboru i zastosować odpowiedni protokół komunikacyjny do wymiany danych pomiędzy węzłami sieci. | |
4,5 | Student potrafi zidentyfikować znane rodzaje sieci specjalnego przeznaczenia. Potrafi dokonać wyboru i zastosować odpowiedni rodzaj sieci jak i protokół komunikacyjny do wymiany danych pomiędzy węzłami sieci. Ponadto umie dokonać szczegółowej analizy zaproponowanego rozwiązania. | |
5,0 | Student potrafi zidentyfikować znane rodzaje sieci specjalnego przeznaczenia. Potrafi samodzielnie zaproponować, zaprojektować i wykonać dedykowaną sieć specjalną realizującą postawione zadanie inżynierskie. Ponadto umie dokonać szczegółowej, krytycznej analizy zaproponowanego rozwiązania. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_1A_O4/12_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien charakteryzować się aktywnym i kreatywnym podejściem rozwiązywania problemów. | 2,0 | Student nie spełnia minimalnych wymagań na ocene pozytywną |
3,0 | Dostrzega ograniczenia wynikające z posiadanej wiedzy. | |
3,5 | Dostrzega ograniczenia wynikające z posiadanej wiedzy i rozumie konieczność jej dalszego poszerzania. | |
4,0 | Dostrzega ograniczenia wynikające z posiadanej wiedzy i rozumie konieczność jej dalszego poszerzania oraz wymiany doświadczeń w ramach pracy zespołowej przy realizacji zadań. | |
4,5 | Dostrzega ograniczenia wynikające z posiadanej wiedzy i rozumie konieczność jej dalszego poszerzania oraz wymiany doświadczeń i świadomego dzielenia się wiedzą w ramach pracy zespołowej przy realizacji zadań. | |
5,0 | Dostrzega ograniczenia wynikające z posiadanej wiedzy i rozumie konieczność jej dalszego poszerzania oraz wymiany doświadczeń i świadomego dzielenia się wiedzą w ramach pracy zespołowej i w sposób świadomy oddziałuje na grupę motywując do prezentowania analogicznej postawy. |
Literatura podstawowa
- Nawrocki W., Rozproszone systemy pomiarowe, WKŁ, Warszawa, 2006, Wydanie I
- Zimmermann W., Schmidgall R., Magistrale danych w pojazdach. Protokoły i standardy, WKŁ, Warszawa, 2008, Wydanie I
- Mielczarek W., Szeregowe interfejsy cyfrowe, Helion, Gliwice, 1993, Wydanie I
Literatura dodatkowa
- Mackay S., Wright E., Reynders D., Park J., Industrial Data Networks, Elsevier, 2004