Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Informatyka (N1)
specjalność: systemy komputerowe i oprogramowanie

Sylabus przedmiotu Technika cyfrowa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Informatyka
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Technika cyfrowa
Specjalność systemy komputerowe i oprogramowanie
Jednostka prowadząca Katedra Architektury Komputerów i Telekomunikacji
Nauczyciel odpowiedzialny Mirosław Łazoryszczak <Miroslaw.Lazoryszczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Piotr Dziurzański <Piotr.Dziurzanski@zut.edu.pl>, Radosław Maciaszczyk <Radoslaw.Maciaszczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 12 0,90,50egzamin
laboratoriaL3 14 2,10,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Opanowana wiedza z przedmiotu "Elektronika" oraz "Elementy cyfrowe i układy logiczne".

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z zasadami projektowania i syntezy układów cyfrowych
C-2Ukształtowanie umiejętności z zakresu projektowania prostych układów cyfrowych z wykorzystaniem języków opisu sprzętu

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Badanie parametrów statycznych i dynamicznych scalonych układów cyfrowych, badanie zjawiska hazardu.2
T-L-2Synteza układów logicznych, wykonanie układu i jego weryfikacja.2
T-L-3Narzędzia do projektowania układów cyfrowych z wykorzystaniem platformy CPLD/FPGA i języków opisu sprzętu.2
T-L-4Układy sekwencyjne: przerzutniki proste i złożone, badanie i przekształcenia.2
T-L-5Synteza układów sekwencyjnych synchronicznych z wykorzystaniem modeli automatów.2
T-L-6Podstawy projektowania sprzętowych systemów cyfrowych z wykorzystaniem języków opisu sprzętu zgodnie z zadaną specyfikacją funkcjonalną, łączące różne elementy cyfrowe i układy cyfrowe.4
14
wykłady
T-W-1Układy sekwencyjne asynchroniczne i synchroniczne. Model Moore'a i Mealy'ego.2
T-W-2Elementy syntezy i optymalizacji układów sekwencyjnych synchronicznych.2
T-W-3Język opisu sprzętu VHDL: przeznaczenie, możliwości, przykłady praktyczne.2
T-W-4Komputerowe wspomaganie projektowania: sposób wprowadzania projektu, symulacja funkcjonalna, synteza, symulacja czasowa i weryfikacja, implementacja.2
T-W-5Pamięci półprzewodnikowe. Cyfrowe układy scalone dużej skali integracji: specjalizowane układy ASIC oraz programowalne struktury logiczne CPLD/FPGA.2
T-W-6Sprzętowa realizacja algorytmów. Modelowanie i synteza sprzętu: modele abstrakcyjne i poziomy modelowania, języki opisu sprzętu. Elementy modelowania poziomu architektury i systemu.2
12

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Przygotowywanie się do zajęć32
A-L-2Udział w zajęciach14
A-L-3Udział w konsultacjach2
A-L-4Przygotowanie sprawozdań z wykonanych ćwiczeń14
62
wykłady
A-W-1Przygotowanie się do egzaminu - studia literaturowe12
A-W-2Udział w zajęciach12
A-W-3Udział w egzaminie2
A-W-4Konsultacje do wykładu1
27

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Metoda przypadków
M-4Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ocena wiedzy i umiejętności wykazana na egzaminie pisemnym o charakterze problemowym

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_1A_D/01_W01
Student zna funkcjonalność podstawowych układów sekwencyjnych. Zna architekturę podstawowych układów reprogramowalnych, a także podstawy języka opisu sprzętu VHDL.
I_1A_W10, I_1A_W06, I_1A_W19, I_1A_W03C-1T-W-2, T-W-5, T-W-4, T-W-3, T-W-1, T-W-6, T-L-5, T-L-6, T-L-2, T-L-4, T-L-1, T-L-3M-2, M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_1A_D/01_U01
Student ma opanowaną umiejętność posługiwania się cyfrowymi układami scalonymi oraz zaprojektowania prostego systemu cyfrowego za pomocą układów scalonych SSI, a także umiejętność implementacji systemu cyfrowego za pomocą układów reprogramowalnych na rzeczywistej platformie uruchomieniowej z wykorzystaniem przemysłowych narzędzi projektowych.
I_1A_U18C-2, C-1T-W-2, T-W-5, T-W-4, T-W-3, T-W-1, T-W-6, T-L-5, T-L-6, T-L-2, T-L-4, T-L-1, T-L-3M-4S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_1A_D/01_W01
Student zna funkcjonalność podstawowych układów sekwencyjnych. Zna architekturę podstawowych układów reprogramowalnych, a także podstawy języka opisu sprzętu VHDL.
2,0Nie spełnia minimalnych wymagań na ocenę pozytywną.
3,0Zna sposób działania przerzutników, zna budowę podstawowych układów sekwencyjnych, zna elementy składowe diagramów ASM, zna definicję automatów skończonych, zna budowę podstawowych układów reprogramowalnych, zna podstawowe konstrukcje języka VHDL.
3,5Jak na ocenę 3,0 oraz zna pojęcie rezolucji i bramki trójstanowej.
4,0Jak na ocenę 3,5 oraz dodatkowo zna sposób projektowania synchronicznych układów cyfrowych zadanych za pomocą automatu skończonego.
4,5Jak na ocenę 4,0 oraz zna dokładną budowę podstawowych układów sekwencyjnych.
5,0Jak na ocenę 4,5 oraz zna wszystkie podane na zajęciach konstrukcje języka VHDL.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_1A_D/01_U01
Student ma opanowaną umiejętność posługiwania się cyfrowymi układami scalonymi oraz zaprojektowania prostego systemu cyfrowego za pomocą układów scalonych SSI, a także umiejętność implementacji systemu cyfrowego za pomocą układów reprogramowalnych na rzeczywistej platformie uruchomieniowej z wykorzystaniem przemysłowych narzędzi projektowych.
2,0Nie spełnia minimalnych wymagań na ocenę pozytywną.
3,0Potrafi zaprojektować prosty sekwencyjny i kombinacyjny układ cyfrowy, potrafi narysować podstawowe układy sekwencyjne, potrafi zaprojektować prosty automat skończony, potrafi napisać prosty kod w języku VHDL.
3,5Jak na ocenę 3,0 oraz potrafi zaprojektować układ wykorzystując sygnały z funkcją rezolucji.
4,0Jak na ocenę 3,5 oraz dodatkowo potrafi dokonywać konwersji między automatami Mealy'ego i Moore'a oraz potrafi zaprojektować synchroniczny układ cyfrowy zadany za pomocą automatu skończonego; potrafi zapisywać bardziej rozbudowane programy w języku VHDL.
4,5Jak na ocenę 4,0 oraz potrafi wykorzystać w projektach podstawowe układy sekwencyjne, w tym także w projektach w języku VHDL.
5,0Jak na ocenę 4,5 oraz potrafi stosować w praktycznych realizacjach układowych wszystkie podane na zajęciach konstrukcje języka VHDL.

Literatura podstawowa

  1. Mano M., Kime Ch., Podstawy projektowania układów logicznych i komputerów, WNT, Warszawa, 2007
  2. Wilkinson B., Układy cyfrowe, WKŁ, Warszawa, 2000
  3. Zieliński C., Podstawy projektowania układów cyfrowych, PWN, Warszawa, 2003, 1
  4. Zwoliński M., Podstawy projektowania układów cyfrowych z wykorzystaniem języka VHDL, WKŁ, Warszawa, 2007

Literatura dodatkowa

  1. Kalisz J., Podstawy elektroniki cyfrowej, WKŁ, Warszawa, 1998
  2. de Micheli G., Synteza i optymalizacja układów cyfrowych, WNT, Warszawa, 1998

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Badanie parametrów statycznych i dynamicznych scalonych układów cyfrowych, badanie zjawiska hazardu.2
T-L-2Synteza układów logicznych, wykonanie układu i jego weryfikacja.2
T-L-3Narzędzia do projektowania układów cyfrowych z wykorzystaniem platformy CPLD/FPGA i języków opisu sprzętu.2
T-L-4Układy sekwencyjne: przerzutniki proste i złożone, badanie i przekształcenia.2
T-L-5Synteza układów sekwencyjnych synchronicznych z wykorzystaniem modeli automatów.2
T-L-6Podstawy projektowania sprzętowych systemów cyfrowych z wykorzystaniem języków opisu sprzętu zgodnie z zadaną specyfikacją funkcjonalną, łączące różne elementy cyfrowe i układy cyfrowe.4
14

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Układy sekwencyjne asynchroniczne i synchroniczne. Model Moore'a i Mealy'ego.2
T-W-2Elementy syntezy i optymalizacji układów sekwencyjnych synchronicznych.2
T-W-3Język opisu sprzętu VHDL: przeznaczenie, możliwości, przykłady praktyczne.2
T-W-4Komputerowe wspomaganie projektowania: sposób wprowadzania projektu, symulacja funkcjonalna, synteza, symulacja czasowa i weryfikacja, implementacja.2
T-W-5Pamięci półprzewodnikowe. Cyfrowe układy scalone dużej skali integracji: specjalizowane układy ASIC oraz programowalne struktury logiczne CPLD/FPGA.2
T-W-6Sprzętowa realizacja algorytmów. Modelowanie i synteza sprzętu: modele abstrakcyjne i poziomy modelowania, języki opisu sprzętu. Elementy modelowania poziomu architektury i systemu.2
12

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Przygotowywanie się do zajęć32
A-L-2Udział w zajęciach14
A-L-3Udział w konsultacjach2
A-L-4Przygotowanie sprawozdań z wykonanych ćwiczeń14
62
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Przygotowanie się do egzaminu - studia literaturowe12
A-W-2Udział w zajęciach12
A-W-3Udział w egzaminie2
A-W-4Konsultacje do wykładu1
27
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_1A_D/01_W01Student zna funkcjonalność podstawowych układów sekwencyjnych. Zna architekturę podstawowych układów reprogramowalnych, a także podstawy języka opisu sprzętu VHDL.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_W10zna podstawowe architektury systemów komputerowych, w tym systemów wbudowanych
I_1A_W06zna wybrane języki i techniki programowania, podstawowe techniki projektowania i wytwarzania aplikacji oraz systemów informatycznych
I_1A_W19zna podstawowe pojęcia związane ze sterowaniem procesami fizycznymi
I_1A_W03zna podstawy elektroniki, techniki analogowej i cyfrowej, ze szczególnym uwzględnieniem ich stosowanych aspektów, niezbędne do opisu i analizy działania systemów elektronicznych, w tym systemów zawierających układy programowalne
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zasadami projektowania i syntezy układów cyfrowych
Treści programoweT-W-2Elementy syntezy i optymalizacji układów sekwencyjnych synchronicznych.
T-W-5Pamięci półprzewodnikowe. Cyfrowe układy scalone dużej skali integracji: specjalizowane układy ASIC oraz programowalne struktury logiczne CPLD/FPGA.
T-W-4Komputerowe wspomaganie projektowania: sposób wprowadzania projektu, symulacja funkcjonalna, synteza, symulacja czasowa i weryfikacja, implementacja.
T-W-3Język opisu sprzętu VHDL: przeznaczenie, możliwości, przykłady praktyczne.
T-W-1Układy sekwencyjne asynchroniczne i synchroniczne. Model Moore'a i Mealy'ego.
T-W-6Sprzętowa realizacja algorytmów. Modelowanie i synteza sprzętu: modele abstrakcyjne i poziomy modelowania, języki opisu sprzętu. Elementy modelowania poziomu architektury i systemu.
T-L-5Synteza układów sekwencyjnych synchronicznych z wykorzystaniem modeli automatów.
T-L-6Podstawy projektowania sprzętowych systemów cyfrowych z wykorzystaniem języków opisu sprzętu zgodnie z zadaną specyfikacją funkcjonalną, łączące różne elementy cyfrowe i układy cyfrowe.
T-L-2Synteza układów logicznych, wykonanie układu i jego weryfikacja.
T-L-4Układy sekwencyjne: przerzutniki proste i złożone, badanie i przekształcenia.
T-L-1Badanie parametrów statycznych i dynamicznych scalonych układów cyfrowych, badanie zjawiska hazardu.
T-L-3Narzędzia do projektowania układów cyfrowych z wykorzystaniem platformy CPLD/FPGA i języków opisu sprzętu.
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena wiedzy i umiejętności wykazana na egzaminie pisemnym o charakterze problemowym
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie spełnia minimalnych wymagań na ocenę pozytywną.
3,0Zna sposób działania przerzutników, zna budowę podstawowych układów sekwencyjnych, zna elementy składowe diagramów ASM, zna definicję automatów skończonych, zna budowę podstawowych układów reprogramowalnych, zna podstawowe konstrukcje języka VHDL.
3,5Jak na ocenę 3,0 oraz zna pojęcie rezolucji i bramki trójstanowej.
4,0Jak na ocenę 3,5 oraz dodatkowo zna sposób projektowania synchronicznych układów cyfrowych zadanych za pomocą automatu skończonego.
4,5Jak na ocenę 4,0 oraz zna dokładną budowę podstawowych układów sekwencyjnych.
5,0Jak na ocenę 4,5 oraz zna wszystkie podane na zajęciach konstrukcje języka VHDL.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_1A_D/01_U01Student ma opanowaną umiejętność posługiwania się cyfrowymi układami scalonymi oraz zaprojektowania prostego systemu cyfrowego za pomocą układów scalonych SSI, a także umiejętność implementacji systemu cyfrowego za pomocą układów reprogramowalnych na rzeczywistej platformie uruchomieniowej z wykorzystaniem przemysłowych narzędzi projektowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_U18umie opisywać i analizować działanie prostych systemów elektronicznych, w tym systemów zawierających układy programowalne
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności z zakresu projektowania prostych układów cyfrowych z wykorzystaniem języków opisu sprzętu
C-1Zapoznanie studentów z zasadami projektowania i syntezy układów cyfrowych
Treści programoweT-W-2Elementy syntezy i optymalizacji układów sekwencyjnych synchronicznych.
T-W-5Pamięci półprzewodnikowe. Cyfrowe układy scalone dużej skali integracji: specjalizowane układy ASIC oraz programowalne struktury logiczne CPLD/FPGA.
T-W-4Komputerowe wspomaganie projektowania: sposób wprowadzania projektu, symulacja funkcjonalna, synteza, symulacja czasowa i weryfikacja, implementacja.
T-W-3Język opisu sprzętu VHDL: przeznaczenie, możliwości, przykłady praktyczne.
T-W-1Układy sekwencyjne asynchroniczne i synchroniczne. Model Moore'a i Mealy'ego.
T-W-6Sprzętowa realizacja algorytmów. Modelowanie i synteza sprzętu: modele abstrakcyjne i poziomy modelowania, języki opisu sprzętu. Elementy modelowania poziomu architektury i systemu.
T-L-5Synteza układów sekwencyjnych synchronicznych z wykorzystaniem modeli automatów.
T-L-6Podstawy projektowania sprzętowych systemów cyfrowych z wykorzystaniem języków opisu sprzętu zgodnie z zadaną specyfikacją funkcjonalną, łączące różne elementy cyfrowe i układy cyfrowe.
T-L-2Synteza układów logicznych, wykonanie układu i jego weryfikacja.
T-L-4Układy sekwencyjne: przerzutniki proste i złożone, badanie i przekształcenia.
T-L-1Badanie parametrów statycznych i dynamicznych scalonych układów cyfrowych, badanie zjawiska hazardu.
T-L-3Narzędzia do projektowania układów cyfrowych z wykorzystaniem platformy CPLD/FPGA i języków opisu sprzętu.
Metody nauczaniaM-4Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena wiedzy i umiejętności wykazana na egzaminie pisemnym o charakterze problemowym
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie spełnia minimalnych wymagań na ocenę pozytywną.
3,0Potrafi zaprojektować prosty sekwencyjny i kombinacyjny układ cyfrowy, potrafi narysować podstawowe układy sekwencyjne, potrafi zaprojektować prosty automat skończony, potrafi napisać prosty kod w języku VHDL.
3,5Jak na ocenę 3,0 oraz potrafi zaprojektować układ wykorzystując sygnały z funkcją rezolucji.
4,0Jak na ocenę 3,5 oraz dodatkowo potrafi dokonywać konwersji między automatami Mealy'ego i Moore'a oraz potrafi zaprojektować synchroniczny układ cyfrowy zadany za pomocą automatu skończonego; potrafi zapisywać bardziej rozbudowane programy w języku VHDL.
4,5Jak na ocenę 4,0 oraz potrafi wykorzystać w projektach podstawowe układy sekwencyjne, w tym także w projektach w języku VHDL.
5,0Jak na ocenę 4,5 oraz potrafi stosować w praktycznych realizacjach układowych wszystkie podane na zajęciach konstrukcje języka VHDL.