Wydział Informatyki - Informatyka (N1)
specjalność: systemy komputerowe i oprogramowanie
Sylabus przedmiotu Techniki audio i wideo:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Informatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Techniki audio i wideo | ||
Specjalność | systemy komputerowe i oprogramowanie | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Systemów Multimedialnych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Włodzimierz Ruciński <wrucinski@wi.zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 8 | Grupa obieralna | 5 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Przedmiot odwołuje się do podstawowej wiedzy z takich kursów jak Fizyka, Elektronika, Grafika komputerowa i wizualizacja, Technika cyfrowa. Studentowi nie stawia się żadnych wymagań co do posiadanych umiejętności praktycznych. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie podstaw teoretycznych związanych z analogową i cyfrową postacią sygnałów audio i wideo. |
C-2 | Zdobycie praktycznych umiejętności posługiwania się sprzętem i aplikacjami do tworzenia filmów w technice wideo. |
C-3 | Poznanie istotnych parametrów sprzętu audio i wideo w celu właściwego doboru zestawu oraz właściwej eksploatacji |
C-4 | Utrwalanie zasad współpracy w zespole. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Montaż cyfrowej ścieżki dźwiękowej z mową i muzyką. Dodawanie efektów specjalnych. Poprawa jakości zapisu. | 1 |
T-L-2 | Przygotowanie materiałów do ścieżki dźwiękowej filmu. | 1 |
T-L-3 | Praktyczne zapoznanie z budową kamery wideo. Badanie rozdzielczości obrazów wideo z różnych źródeł. | 2 |
T-L-4 | Omówienie scenariusza i scenopisu filmu-zadania. Ustalenie warunków technicznych realizacji. | 1 |
T-L-5 | Realizacja i montaż materiału wideo. | 5 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Natura fali dźwiękowej i fizjologia procesu słyszenia. Efekt stereo, nagrywanie i odtwarzanie stereofoniczne (stereofonia XY, MS) Natura fali świetlnej, fizjologia widzenia barwnego. Charakterystyki percepcji dźwięku przy różnych parametrach fali. Charakterystyki percepcji obrazu przy różnych parametrach fali (częstotliwość, natężenie).x | 1 |
T-W-2 | Budowa przetworników sygnałów akustycznych. Charakterystyki mikrofonów (pasmo, kierunkowość, czułość). Budowa toru rejestracji dźwięku. Zniekształcenia sygnału (liniowe, nieliniowe, fazowe). Budowa i rodzaje głośników. Budowa i charakterystyki nośników magnetycznych wykorzystywanych do rejestracji sygnałów. Zasada zapisu magnetycznego (magnetofony) i jego parametry. | 1 |
T-W-3 | Proces digitalizacji sygnałów dźwiękowych. Standardy cyfrowych zapisów dźwięku (PCM, logPCM, ADPCM, *.mpg, *.wav, midi). Budowa i metody zapisu/odczytu nośników optycznych (AudioCD). Nadpróbkowanie w procesie odtwarzania cyfrowych zapisów audio. | 1 |
T-W-4 | Budowa i zasada działania przetworników obrazu (lampy analizujące, przetworniki CCD, CMOS). Standardy analogowych sygnałów wizyjnych. Rozdzielczość analogowych obrazów telewizyjnych. | 1 |
T-W-5 | Techniki zapisu sygnałów wizyjnych na taśmach magnetycznych. Proces digitalizacji sygnałów wizyjnych. Standardy zapisów cyfrowych, nośniki cyfrowych zapisów wideo (DVCAM, DVPRO, miniDV, Digital 8, VCD, SVCD, DVD, HDV, HDV2, AVCHD, DivX). | 1 |
T-W-6 | Budowa kamery wideo i charakterystyki techniczne: obiektyw (ogniskowa, głębia ostrości), rozdzielacze obrazu, przetworniki obrazu, migawka (elektroniczna, mechaniczna), przysłona, układy stabilizacji obrazu. Ekspozycja kadru - zależności matematyczne między parametrrami. | 2 |
T-W-7 | Podstawowe zasady kompozycji obrazu w technice filmowej. Budowa scenariusza i scenopisu. Techniki montażu materiałów wideo. | 1 |
T-W-8 | Wzmacniacze audio, konfiguracje kina domowego -– dźwięk przestrzenny wielokanałowy. | 1 |
T-W-9 | Zasada działania i budowa wyświetlaczy obrazów (CRT, LCD, plazma). Techniki projekcji obrazów trójwymiarowych. | 1 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-L-2 | Przygotowanie pliku audio zgodnie z przydzielonym zadaniem. | 2 |
A-L-3 | Opracowanie sprawozdania z badania jakości obrazów wideo. | 4 |
A-L-4 | Przygotowanie scenopisu do materiału wideo. | 2 |
A-L-5 | Realizacja materiału wideo poza limitem zajęć (np. pozyskiwanie zdjęć nocnych, sceny w pomieszczeniach mieszkalnych) | 4 |
A-L-6 | Obróbka materiału wideo w domu lub montaż w laboratorium dydaktycznym poza godzinamii zajęć. | 8 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-W-2 | Bieżące uzpełnienie wiiedzy z wykładów - źródła: literatura, badanie własnego sprzętu audio-wideo. | 10 |
A-W-3 | Konsultacje. | 1 |
A-W-4 | Przygotownie do zaliczenia - praca własna. | 9 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykłady bazujące na prezentacjach multimedialnych i demonstracji sprzętu. |
M-2 | Realizacjia zadań w zespołach 2- lub 3-osobowych związanych z pozyskiwaniem i obróbką sygnałów audio i wideo. |
M-3 | Wprowadzenie elementu konkurencyjności pomiędzy zespołami co do zakresu merytorycznego i wykorzystanych środków technicznych. |
M-4 | Wymagana jest od studenta kreatywna postawai na etapie koncepcji i technicznej realizacji środka przekazu (filmu wideo). |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Test obejmujący cały materiał z wykładów. |
S-2 | Ocena formująca: Obecność na zajęciach. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena za przedmiot to średnia ważona z obu form zajęć (wykład 1, laboratorium 0,6). |
S-4 | Ocena formująca: Aktywność członków zespołu podczas zajęć laboratoryjnych. |
S-5 | Ocena formująca: Uzyskane wyniki badań i jakość opracowanych sprawozdan. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
I_1A_O5/10_W01 Sudent zna podstawowe pojęcia związane z techniką telewizyjną/radiową i rejestrowaniem cyfrowym dźwięku i obrazu. | I_1A_W13, I_1A_W03 | — | — | C-1, C-3 | T-W-1, T-W-4, T-W-2, T-W-5, T-W-3 | M-1, M-2 | S-5, S-2, S-1 |
I_1A_O5/10_W02 Studentowi znane są techniczne charakterystyki sprzętu audio-wideo i ich związek z uzyskiwaną jakością. | I_1A_W13 | — | — | C-2, C-3 | T-W-9, T-W-2, T-W-8, T-L-3 | M-1, M-2 | S-5, S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
I_1A_O5/10_U01 Poprawna realizacja zadań na poszczgólnych etapach tworzenia filmu wideo. Umiejętność doboru podkładów muzycznych do obrazu i scalania tych mediów z wykorzystaniem specjaliztycznych aplikacji. | I_1A_U17, I_1A_U02 | — | — | C-2 | T-L-1, T-L-2, T-L-5 | M-1, M-4 | S-2, S-4 |
I_1A_O5/10_U02 Dobór sprzętu audio-wizualnego w sysemwch multimedialnych. | I_1A_U17 | — | — | C-2, C-3 | T-W-9, T-W-8, T-L-3 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
I_1A_O5/10_U03 Poprawna realizacja zadań na poszczgólnych etapach tworzenia filmu wideo. Umiejętność doboru podkładów muzycznych do obrazu i scalania tych mediów z wykorzystaniem specjalistycznych aplikacji. | I_1A_U17, I_1A_U02 | — | — | C-2 | T-L-1, T-L-2, T-L-5 | M-1, M-4 | S-2, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
I_1A_O5/10_K01 Student zna zasady pracy w zesole przygotowującym materiały audiowizualne, szczególnie specyfikę realizacji filmów w technice wideo. | I_1A_K03 | — | — | C-4 | T-L-2, T-L-5, T-L-4 | M-3, M-4, M-2 | S-2, S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_1A_O5/10_W01 Sudent zna podstawowe pojęcia związane z techniką telewizyjną/radiową i rejestrowaniem cyfrowym dźwięku i obrazu. | 2,0 | Student nie zna podstawowych pojęć, definicji i parametrów fizycznych mediów - sygnały audio i wideo w postaci analogowej i cyfrowej. Zna podstawowe (standardowe) rozwiązania techniczne stosowane w przetwarzaniu sygnałów analogowych audio i wideo na postać cyfrową. |
3,0 | Student zna podstawowe pojęcia, definicje i parametry fizyczne mediów - sygnały audio i wideo w postaci analogowej i cyfrowej. Zna podstawowe (standardowe) rozwiązania techniczne stosowane w przetwarzaniu sygnałów analogowych audio i wideo na postać cyfrową. | |
3,5 | Jak wyżej i potrafi omówić budowę i wyjaśnić zasadę działania kamery wideo (wraz z rejestracją obrazu i dźwięku). | |
4,0 | Jak wyżej i zna wpływ poszczególnych nastaw kamery wideo na jakość uzyskiwanego obrazu i dźwięu oraz podstawowe zasady ich doboru (np. uzyskanie poprawnej ekspozycji, głębi ostrości). | |
4,5 | Jak wyżej i opanował podstawowe zasady komponowania kadru w technice wideo. | |
5,0 | Jak wyżej i wykazuje poszerzoną wiedzę ze źródeł innych niż wykład i materiały go ilustrujące. | |
I_1A_O5/10_W02 Studentowi znane są techniczne charakterystyki sprzętu audio-wideo i ich związek z uzyskiwaną jakością. | 2,0 | Student nie zna parametrów określających jakość przekazu audio i wideo oraz sposobów ich wyznaczania. |
3,0 | Student zna parametry określające jakość przekazu audio i wideo oraz sposoby ich wyznaczania. | |
3,5 | Jak wyżej.i potrafi interpretować charakterystyki przenoszenia elementów wchodzących w skład systemów audio (mikrofony, wzmacniacze, głśniki). | |
4,0 | Jak wyżej i zna zasady rejestracji sygnałów audio i rozwiązania techniczne stosowane w celu uzyskania wymaganej jakości. | |
4,5 | Jak wyżej i umie omówić wpływ typu budowy wzmacniaczy, kolumn głośnikowych i ich współpracy na uzyskiwaną jakość odsłuchu. | |
5,0 | Jak wyżej i posiada przyswojone zasady tworzenia trójwymiatowych obrazów wideo i dźwięku przestrzennego wraz ze znajomością rozwiązań sprzętowych. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_1A_O5/10_U01 Poprawna realizacja zadań na poszczgólnych etapach tworzenia filmu wideo. Umiejętność doboru podkładów muzycznych do obrazu i scalania tych mediów z wykorzystaniem specjaliztycznych aplikacji. | 2,0 | Ocena za sprawozdanie mniejsza niż 4 punkty. Ocena za film wideo mniejsza niż 4 punkty |
3,0 | Ocena za sprawozdanie 4 punkty (punktacja: 0 - nie do przyjęcia, 1 - do przyjęcia, 2 - poprawnie) 1. Cel ćwiczenia i opis realizacji - 1 2. Prezentacja wyników -1 3. Wnioski - 1 4. Forma graficzna - 1 Ocena za film wideo 4 punkty (punktacja: 0 - nie do przyjęcia, 1 - do przyjęcia, 2 - poprawnie) 1. Scenopis - 1 2. Jakość montażu -1 3. Ścieżka audio - 1 4. Czytelność przekazu - 1 | |
3,5 | Ocena za sprawozdanie 5 punktów (bez zera wśród składowych) Ocena za film wideo 5 punktów (bez zera wśród składowych) | |
4,0 | Ocena za sprawozdanie 6 punktów (bez zera wśród składowych) Ocena za film wideo 6 punktów (bez zera wśród składowych) | |
4,5 | Ocena za sprawozdanie 7 punktów (bez zera wśród składowych) Ocena za film wideo 7 punktów (bez zera wśród składowych) | |
5,0 | Ocena za sprawozdanie 8 punktów Ocena za film wideo 8 punktów | |
I_1A_O5/10_U02 Dobór sprzętu audio-wizualnego w sysemwch multimedialnych. | 2,0 | Te umiejętności powiązane są z wiedzą i będą weryfikowane w procesie oceniającym wiedzę - I_A_O5/10_W02 |
3,0 | Te umiejętności powiązane są z wiedzą i będą weryfikowane w procesie oceniającym wiedzę - I_A_O5/10_W02 | |
3,5 | Te umiejętności powiązane są z wiedzą i będą weryfikowane w procesie oceniającym wiedzę - I_A_O5/10_W02 | |
4,0 | Te umiejętności powiązane są z wiedzą i będą weryfikowane w procesie oceniającym wiedzę - I_A_O5/10_W02 | |
4,5 | Te umiejętności powiązane są z wiedzą i będą weryfikowane w procesie oceniającym wiedzę - I_A_O5/10_W02 | |
5,0 | Te umiejętności powiązane są z wiedzą i będą weryfikowane w procesie oceniającym wiedzę - I_A_O5/10_W02 | |
I_1A_O5/10_U03 Poprawna realizacja zadań na poszczgólnych etapach tworzenia filmu wideo. Umiejętność doboru podkładów muzycznych do obrazu i scalania tych mediów z wykorzystaniem specjalistycznych aplikacji. | 2,0 | Ocena za sprawozdanie mniejsza niż 4 punkty. Ocena za film wideo mniejsza niż 4 punkty |
3,0 | Ocena za sprawozdanie 4 punkty (punktacja: 0 - nie do przyjęcia, 1 - do przyjęcia, 2 - poprawnie) 1. Cel ćwiczenia i opis realizacji - 1 2. Prezentacja wyników -1 3. Wnioski - 1 4. Forma graficzna - 1 Ocena za film wideo 4 punkty (punktacja: 0 - nie do przyjęcia, 1 - do przyjęcia, 2 - poprawnie) 1. Scenopis - 1 2. Jakość montażu -1 3. Ścieżka audio - 1 4. Czytelność przekazu - 1 | |
3,5 | Ocena za sprawozdanie 5 punktów, bez 0 za składowe punktacji. Ocena za film wideo 5 punktów, bez 0 za składowe punktacji. | |
4,0 | Ocena za sprawozdanie 6 punktów, bez 0 za składowe punktacji. Ocena za film wideo 6 punktów, bez 0 za składowe punktacji. | |
4,5 | Ocena za sprawozdanie 7 punktów, bez 0 za składowe punktacji. Ocena za film wideo 7 punktów, bez 0 za składowe punktacji. | |
5,0 | Ocena za sprawozdanie 8 punktów. Ocena za film wideo 8 punktówi. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_1A_O5/10_K01 Student zna zasady pracy w zesole przygotowującym materiały audiowizualne, szczególnie specyfikę realizacji filmów w technice wideo. | 2,0 | Te kompetencje powiązane są z realizają zadan laboratoryjnych i będą weryfikowane w trakcie tych zajec zgodnie z zasadami oceny podanymi dla umiejetnosci- I_A_O5/10_U01. |
3,0 | Te kompetencje powiązane są z realizają zadan laboratoryjnych i będą weryfikowane w trakcie tych zajec zgodnie z zasadami oceny podanymi dla umiejetnosci- I_A_O5/10_U01. | |
3,5 | Te kompetencje powiązane są z realizają zadan laboratoryjnych i będą weryfikowane w trakcie tych zajec zgodnie z zasadami oceny podanymi dla umiejetnosci- I_A_O5/10_U01. | |
4,0 | Te kompetencje powiązane są z realizają zadan laboratoryjnych i będą weryfikowane w trakcie tych zajec zgodnie z zasadami oceny podanymi dla umiejetnosci- I_A_O5/10_U01. | |
4,5 | Te kompetencje powiązane są z realizają zadan laboratoryjnych i będą weryfikowane w trakcie tych zajec zgodnie z zasadami oceny podanymi dla umiejetnosci- I_A_O5/10_U01. | |
5,0 | Te kompetencje powiązane są z realizają zadan laboratoryjnych i będą weryfikowane w trakcie tych zajec zgodnie z zasadami oceny podanymi dla umiejetnosci- I_A_O5/10_U01. |
Literatura podstawowa
- Krajewski J., Głośniki i zestawy głośnikowe. Budowa, działanie, zastosowania., Wydawnictwo WKL, 2008
- Danowski B., Komputerowy montaż wideo. Ćwiczenia praktyczne., Helion, Warszawa, 2006
- Orzechowski J., Podstawy techniki telewizyjnej., Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa, 1999
- Arijon D., Gramatyka języka filmowego, Wydawnictwo Wojciech Marzec, 2008
Literatura dodatkowa
- Bocian R., Zabłocki M.J., Słownik terminologii filmowej, Wydawnictwo Wojciech Marzec, 2008
- Mascelli J., 5 tajników warsztatu filmowego, Wydawnictwo Wojciech Marzec, 2007