Wydział Informatyki - Informatyka (N1)
specjalność: systemy komputerowe i oprogramowanie
Sylabus przedmiotu Zaawansowana grafika komputerowa:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Informatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zaawansowana grafika komputerowa | ||
Specjalność | systemy komputerowe i oprogramowanie | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Systemów Multimedialnych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Radosław Mantiuk <Radoslaw.Mantiuk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 7,0 | ECTS (formy) | 7,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | 8 | Grupa obieralna | 5 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | umiejętność programowania w języku C/C++ |
W-2 | wiedza z zakresu matematyki stosowanej oraz fizyki (optyka, termodynamika, mechanika falowa, fizyka kwantowa, kolorymetria) |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | zapoznanie z zaawansowanymi technikami syntezy obrazów realistycznych |
C-2 | umiejętność wykorzystania teoretycznej wiedzy na temat systemów grafiki realistycznej w praktycznych projektach informatycznych, ze szczególnym uwzględnieniem projektów programistycznych |
C-3 | kompetencje personalne w zakresie odszukiwania, analizy i wykorzystania w praktycznych projektach wiedzy zdobytej na wykładach, w Internecie i literaturze |
C-4 | kompetencje społeczne w zakresie wymiany wiedzy z innymi studentami oraz współpracy przy implementacji oprogramowania |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Implementacja ray tracer'a: mechanizm rekurencyjnego śledzenia promieni | 4 |
T-L-2 | Implementacja ray tracer'a: szukanie przecięć | 2 |
T-L-3 | Implementacja ray tracer'a: równanie oświetlenia, promienie testujące cienie | 2 |
T-L-4 | Implementacja ray tracer'a: promienie wtórne odbite i załamane | 2 |
T-L-5 | Implementacja ray tracer'a: antyaliasing | 1 |
T-L-6 | Implementacja ray tracer'a: struktury przyśpieszające obliczenia | 3 |
14 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie do zaawansowanej grafiki komputerowej | 1 |
T-W-2 | Barwa w grafice komputerowej | 1 |
T-W-3 | Metoda śledzenia promieni | 2 |
T-W-4 | Metoda energetyczna | 4 |
T-W-5 | Metoda IBR (ang. Image Based rendering) | 2 |
T-W-6 | Metod IBL (ang. Image Based Lighting) | 1 |
T-W-7 | Rówanie renderingu | 1 |
T-W-8 | Metoda map fotonowych | 5 |
T-W-9 | Metoda PRT (ang. Precomputed Radiance Transfer) | 2 |
T-W-10 | Efekty percepcyjne w grafice komputerowej | 1 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 14 |
A-L-2 | uporządkowanie i uzupełnienie implementacji wykonanej w czasie zajęć | 25 |
A-L-3 | przygotowanie się do zajęć i projekty - praca własna studenta | 94 |
133 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-W-2 | czytanie literatury | 18 |
A-W-3 | wyszukiwanie i zapoznawanie się z rozwiązaniami implementacyjnymi | 25 |
A-W-4 | przygotowanie do egzaminu | 15 |
78 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny i konwersatoryjny |
M-2 | dyskusja dydaktyczna i merytoryczna związana z zajęciami laboratoryjnymi |
M-3 | ćwiczenia laboratoryjne |
M-4 | merytoryczna dyskusja na temat indywidualnych projektów realizowanych przez studentów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena formująca: ocena przygotowania do zajęć laboratoryjnych |
S-2 | Ocena formująca: ocena formująca: ocena postępów w realizacji projektów |
S-3 | Ocena formująca: ocena podsumowująca: egzamin pisemny i ustny |
S-4 | Ocena formująca: ocena podsumowująca: ocena oprogramowania wykonanego na zajęciach |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
I_1A_O5/07_W01 Wiedza na temat systemów syntezy grafiki realistycznej. | I_1A_W13 | — | — | C-1, C-2 | T-W-8, T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-9, T-W-4, T-W-10 | M-1, M-2 | S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
I_1A_O5/07_U01 Umiejętności programowania algorytmów grafiki realistycznej. | I_1A_U01, I_1A_U15 | — | — | C-2 | T-L-6, T-L-4, T-L-1, T-L-5, T-L-2, T-L-3 | M-4, M-3 | S-2, S-1, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
I_1A_O5/07_K01 kompetencje personalne w zakresie umiejętności odszukania wiedzy i wykorzystania jej w praktyce, kompretencje społeczne w zakresie konsultowania się w związku z rozwiązywaniem określonych problemów | I_1A_K01, I_1A_K03, I_1A_K07, I_1A_K04 | — | — | C-4, C-3 | — | M-4, M-2 | S-2, S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_1A_O5/07_W01 Wiedza na temat systemów syntezy grafiki realistycznej. | 2,0 | niedostateczne opanowanie wiedzy przekazywanej na wykładzie |
3,0 | dostateczne opanowanie wiedzy przekazywanej na wykładzie | |
3,5 | ponad-dostateczne opanowanie wiedzy przekazywanej na wykładzie | |
4,0 | dobre opanowanie wiedzy przekazywanej na wykładzie | |
4,5 | bardzo dobre opanowanie wiedzy przekazywanej na wykładzie | |
5,0 | bardzo dobre opanowanie wiedzy przekazywanej na wykładzie oraz wiedzy wykraczającej poza program wykładu |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_1A_O5/07_U01 Umiejętności programowania algorytmów grafiki realistycznej. | 2,0 | brak zrealizowanego projektu |
3,0 | dostateczne zrealizowanie projektu | |
3,5 | ponad dostateczne zrealizowanie projektu | |
4,0 | dobre zrealizowanie projektu | |
4,5 | ponad dobre zrealizowanie projektu | |
5,0 | zrealizowanie wyróżniającego projketu |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_1A_O5/07_K01 kompetencje personalne w zakresie umiejętności odszukania wiedzy i wykorzystania jej w praktyce, kompretencje społeczne w zakresie konsultowania się w związku z rozwiązywaniem określonych problemów | 2,0 | brak umiejętności samodzielnego szukania i wykorzystania informacji oraz pracy w grupie |
3,0 | dostateczna umiejętność samodzielnego szukania i wykorzystania informacji oraz pracy w grupie | |
3,5 | ponad dostateczne umiejętność samodzielnego szukania i wykorzystania informacji oraz pracy w grupie | |
4,0 | dobra umiejętność samodzielnego szukania i wykorzystania informacji oraz pracy w grupie | |
4,5 | ponad dobra umiejętność samodzielnego szukania i wykorzystania informacji oraz pracy w grupie | |
5,0 | wyróżniająca umiejętność samodzielnego szukania i wykorzystania informacji oraz pracy w grupie |
Literatura podstawowa
- Andrew S. Glassner, Principles of Digital Image Synthesis (Vol. 1 and 2), Morgan Kaufmann Publishers, San Francisco, 1995, 1, -
- Gary G. Field, Color and Its Reproduction, GAFTPress, Pittsburg, 2004, 3, -
- Henrik Wann Jensen, Realistic Image Synthesis Using Photon Mapping, A K Peters, -, 2001, 2, -
- Jerzy Sołdek i inni, Synteza realistycznych obrazów dynamicznych metodą IBR oparta na wspomaganiu sprzętowym, INFORMA, Szczecin, 2000, 1, rozdział 2: Podstawy metody IBR
- Andrew S. Glassner, An Introduction to ray tracing, Morgan Kaufman Publishers, San Francisco, 1989, 1, -