Wydział Informatyki - Informatyka (N2)
specjalność: internet w zarządzaniu
Sylabus przedmiotu Programowanie równoległe i rozproszone:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Informatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauki techniczne | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Programowanie równoległe i rozproszone | ||
Specjalność | inżynieria oprogramowania | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Oprogramowania | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Marek Pałkowski <Marek.Palkowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Marek Pałkowski <Marek.Palkowski@zut.edu.pl>, Krzysztof Siedlecki <Krzysztof.Siedlecki@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Zaliczone przedmioty: Programowanie w językach C, C++, Architektura komputerów, Systemy operacyjne, Inżynieria oprogramowania |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przyswojenie wiedzy i umiejętności niezbędnych do projektowania aplikacji równolegych i rozproszonych oraz oceny ich jakości |
C-2 | Ukształtowanie świadomego rozumowania dokształcania się i odpowiedzialności za wspólne realizowanie projektów w zakresie programowania równoległego i rozproszonego |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Kompilacaja programu w standardzie OpenMP C/C++. Napisanie, kompilacja i sprawdzenie aplikacji z wykorzystaniem pragmy "parallel". | 2 |
T-L-2 | Napisanie, kompilacja i sprawdzenie aplikacji z wykorzystaniem podstawowych pragm OpenMP do przydziału zadań dla wątków, synchronizacji wątków, funckji bibliotecznech, zmiennych środowiskowych. | 2 |
T-L-3 | Zrównoleglanie pętli programowych w OpenMP przy pomocy pragmy "for". Przydział i podział przestrzeni iteracji pętli do wątków w regionie równoległym - schedule: static, dynami, guided. | 2 |
T-L-4 | Napisanie aplikacji w OpenMP opartych na zrównolegleniu pętli idealnie zagnieżdzonych na podstawie wyznaczonych zależności. | 1 |
T-L-5 | Napisanie aplikacji w OpenMP opartych na zrównolegleniu pętli idealnie zagnieżdzonych na podstawie wyznaczonych zależności. | 1 |
T-L-6 | Napisanie aplikacji rwnoległej za pomocą biblioteki TBB | 1 |
T-L-7 | Napisanie aplikacji rwnoległej w oparciu o dyrektywę Task | 1 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | architektura komputerów równoległych i systemów rozproszonych Pojęcie zaleznośći, rodzaje zależności w programach | 1 |
T-W-2 | Pojęcie zaleznośći, rodzaje zależności w programach podstawowe transformacje pętli: FAN, PAR, PIPE | 1 |
T-W-3 | pojęcie procesu i wątku, podstawowe konstrukcje aplikacji równoległych w OpenMP: region równoległy, powołanie i zakończenie wątków, model obliczeń | 1 |
T-W-4 | Zrównoleglenie pętli w OpenMP, szeregowanie iteracji pętli do wątków | 1 |
T-W-5 | konstrukcje podziału pracy między wątki w OpenMP | 1 |
T-W-6 | Mechanizmy synchronizacji w OpenMP | 1 |
T-W-7 | Mechanizm zadań w OpenMP(tasking) | 1 |
T-W-8 | Biblioteka Intel TBB Biblioteki MPI i PVM | 1 |
T-W-9 | podstawowe czynniki mające wpływ na wydajność aplikacji, sposoby pozwalające na tworzenie wydajnych aplikacji | 1 |
T-W-10 | Metodologia PCAM tworzenia algorytmów równoległych i rozproszonych Modele wydajnościowe aplikacji rónoległych i rozproszonych | 1 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | udział w laboratoriach | 10 |
A-L-2 | przygotowanie do laboratoriów | 20 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach i konsultacje | 12 |
A-W-2 | Przygotowanie do egzaminu | 48 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykad informacyjny/konwersatoryjny |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena stopnia wykonania zadań praktycznych pod koniec każdych laboratoriów |
S-2 | Ocena formująca: Zaliczenie końcowe poprzez sprawdzenie efektów kształcenia: przedstawienie pytań i ocena odpowiedzi |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
I_2A_D14/1_W01 ma wiedzę w zakresie tworzenia algorytmów równoległych i rozproszonych | I_2A_W04, I_2A_W01 | — | C-1, C-2 | T-W-2, T-W-7, T-W-8, T-W-3, T-W-1, T-W-4, T-W-6, T-W-5, T-W-9, T-W-10, T-L-7, T-L-1, T-L-6, T-L-4, T-L-2, T-L-3, T-L-5 | M-1 | S-2 |
I_2A_D14/1_W02 zna metodykę tworzenia aplikacji równoległych i rozproszonych oraz odpowiednie API i biblioteki | I_2A_W04 | — | C-1, C-2 | T-W-2, T-W-7, T-W-8, T-W-3, T-W-1, T-W-4, T-W-6, T-W-5, T-W-9, T-W-10, T-L-7, T-L-1, T-L-6, T-L-4, T-L-2, T-L-3, T-L-5 | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
I_2A_D14/1_U01 potrafi rozwiązywać złożone problemy w oparciu o tworzenie aplikacji równoległych i rozproszonych | I_2A_U11, I_2A_U07, I_2A_U12 | — | C-2 | T-W-2, T-W-7, T-W-8, T-W-3, T-W-1, T-W-4, T-W-6, T-W-5, T-W-9, T-W-10, T-L-7, T-L-1, T-L-6, T-L-4, T-L-2, T-L-3, T-L-5 | M-2 | S-1 |
I_2A_D14/1_U02 Potrafi aktywnie uczestniczyć w pracach projektowych zespołowych i indywidualnych dotyczących wytwarzania oprogramowania równoległego | I_2A_U03 | — | C-2 | T-W-2, T-W-7, T-W-8, T-W-3, T-W-1, T-W-4, T-W-6, T-W-5, T-W-9, T-W-10, T-L-7, T-L-1, T-L-6, T-L-4, T-L-2, T-L-3, T-L-5 | M-2 | S-1 |
I_2A_D14/1_U03 potrafi posługiwać się literaturą i dokumentacją techniczną do tworzenia aplikacji równoległych i rozproszonych | I_2A_U02 | — | C-2 | — | M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
I_2A_D14/1_K01 świadomie rozumie potrzeby dokształcania i dzielenia się wiedzą w zakresie programowania równoległego i rozproszonego | I_2A_K02 | — | C-2 | T-W-2, T-W-7, T-W-8, T-W-3, T-W-1, T-W-4, T-W-6, T-W-5, T-W-9, T-W-10, T-L-7, T-L-1, T-L-6, T-L-4, T-L-2, T-L-3, T-L-5 | M-2 | S-1 |
I_2A_D14/1_K02 ma świadomość współodpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania dotyczące tworzenia oprogramowania równoległego i rozproszonego | I_2A_K05, I_2A_K03 | — | C-2 | T-W-2, T-W-7, T-W-8, T-W-3, T-W-1, T-W-4, T-W-6, T-W-5, T-W-9, T-W-10, T-L-7, T-L-1, T-L-6, T-L-4, T-L-2, T-L-3, T-L-5 | M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_2A_D14/1_W01 ma wiedzę w zakresie tworzenia algorytmów równoległych i rozproszonych | 2,0 | nie potrrafi zdefiniować programu współbieżnego, współbieżności oraz rozróżnić równoległość od współbieżności |
3,0 | rozumie pojęcie współbieżności, potrafi wyjaśnić definicję programu równoległego i odróżnić go od współbieżnego | |
3,5 | ma więdze na 3.0 oraz umie zdefiniować trudności w tworzeniu oprogramowania współbieżnego i równoległego oraz algorytmów, potrafi przedstawić podstawowe mechanizmy synchronizacji | |
4,0 | ma wiedzę na 3.5 oraz umiejętnie określa trudności w tworzeniu programów współbieżnych z odpowiednim doborem metod synchronizacji | |
4,5 | ma wiedzę na 4.0 oraz potrafi zdefiniować zagrożenia w tworzeniu oprogramowania współbieżnego | |
5,0 | ma wiedzę na 4.5 i potrafi wyjaśnić trudności w testowaniu oprogramowania współbieżnego | |
I_2A_D14/1_W02 zna metodykę tworzenia aplikacji równoległych i rozproszonych oraz odpowiednie API i biblioteki | 2,0 | nie potrafi opisać pragmy parallel i for |
3,0 | potrafi w podstawowym zakresie określić pragmę parallel i for | |
3,5 | potrafi w podstawowym zakresie określić pragmę parallel, for i sections | |
4,0 | potrafi w podstawowym zakresie określić pragmę parallel, for i sections oraz zna pragmy barrier i atomic | |
4,5 | ma wiedzę na 4.0 i zna definicje funkcji openmp | |
5,0 | ma wiedzę na 4.5 i zna mechanizmy lock w openmp |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_2A_D14/1_U01 potrafi rozwiązywać złożone problemy w oparciu o tworzenie aplikacji równoległych i rozproszonych | 2,0 | nie umie skompilować programu z openmp |
3,0 | potrafi skompilować program z openmp z wybranymi pragmami | |
3,5 | potrafi skompilować program z openmp i skonfigurować pragmy parallel i for | |
4,0 | potrafi skompilować program z openmp i skonfigurować większość pragm | |
4,5 | potrafi na 4.0 i określić przyspieszenie programu | |
5,0 | potrafi na 4.0 i określić przyspieszenie programu oraz skalowalność i efektywność | |
I_2A_D14/1_U02 Potrafi aktywnie uczestniczyć w pracach projektowych zespołowych i indywidualnych dotyczących wytwarzania oprogramowania równoległego | 2,0 | brak przejawu chęci w pracach zespołowych i angażowanie się w projekt, brak sprawozdania |
3,0 | potrafi zaangażować się w projekt | |
3,5 | potrafi zaangażować się w projekt i napisać program | |
4,0 | potrafi zaangażować się w projekt, napisać program i wykonać badania | |
4,5 | potrafi zaangażować się w projekt, napisać program i wykonać badania oraz sporządzić tabele i wykresy dla przyspieszenia oraz efektywności | |
5,0 | potrafi zaangażować się w projekt, napisać program i wykonać badania oraz sporządzić tabele i wykresy dla przyspieszenia oraz efektywności z opisem wniosków | |
I_2A_D14/1_U03 potrafi posługiwać się literaturą i dokumentacją techniczną do tworzenia aplikacji równoległych i rozproszonych | 2,0 | nie potrafi opisać podstawowych pragm i znaleźć tych informacji w dokumentacji |
3,0 | potrafi opisać podstawowych pragm i znaleźć tych informacji w dokumentacji | |
3,5 | potrafi znaleźć wszystkie dyrektywy dla wybranych pragm z dokumentacji | |
4,0 | potrafi znaleźć wszystkie dyrektywy dla wszystkich pragm z dokumentacji | |
4,5 | potrafi znaleźć wszystkie dyrektywy dla wszystkich pragm z dokumentacji i włączyć te informacji do swojego programu | |
5,0 | potrafi znaleźć wszystkie dyrektywy dla wszystkich pragm z dokumentacji, wybrać potrzebne i włączyć te informacji do swojego programu |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_2A_D14/1_K01 świadomie rozumie potrzeby dokształcania i dzielenia się wiedzą w zakresie programowania równoległego i rozproszonego | 2,0 | nie rouzmie potrzeb programowania wspóbieżnego |
3,0 | potrafi opisać problemy programowania współbieżnego i dziedzinę zastosowania | |
3,5 | potrafi opisać problemy programowania współbieżnego i dziedzinę zastosowania w kontekćie obecnie roziwjanego sprzętu wielordzeniowego | |
4,0 | potrafi opisać problemy programowania współbieżnego i dziedzinę zastosowania w kontekćie obecnie roziwjanego sprzętu wielordzeniowego oraz kart graficznych | |
4,5 | potrafi opisać problemy programowania współbieżnego i dziedzinę zastosowania w kontekćie obecnie roziwjanego sprzętu wielordzeniowego oraz kart graficznych i urządzeń mobilnych | |
5,0 | potrafi opisać problemy programowania współbieżnego i dziedzinę zastosowania w kontekćie obecnie roziwjanego sprzętu wielordzeniowego oraz kart graficznych i urządzeń mobilnych, rozwiązań klastrowych | |
I_2A_D14/1_K02 ma świadomość współodpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania dotyczące tworzenia oprogramowania równoległego i rozproszonego | 2,0 | nie potrafi ocenić ryzyko projektu aplikacji współbieżnej na etapie projetkowania i kodowania |
3,0 | potrafi ocenić ryzyko projektu aplikacji współbieżnej na etapie projetkowania i kodowania (wyjaśnić trudności w jego tworzeniu) | |
3,5 | potrafi ocenić ryzyko projektu aplikacji współbieżnej na etapie projetkowania i kodowania (wyjaśnić trudności w jego tworzeniu i testowaniu) | |
4,0 | ma wiedzę na 3.5 i umiejętnie określa różnice w programowaniu sekwencyjnego i współbieżnego | |
4,5 | ma wiedzę na 4.0 i zna obecne rozwiązania techniczne | |
5,0 | ma wiedzę na 4.0 i zna obecne rozwiązania techniczne dla większości środowisk (wielordzeniowe CPU, GPU i Embedded) |
Literatura podstawowa
- W. Bielecki, Przetwarzanie równoległe i rozproszone, Politechnika Szczecińska, Szczecin, 2007
- Rohit Chandra et al., Parallel Programming in OpenMP, Morgan Kaufmann Publishers, London, 2001
- Chapman, Jost, and Van Der Pas, Using OpenMP, The MIT Press, Cambridge, 2007