Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Informatyka (N2)
specjalność: internet w zarządzaniu

Sylabus przedmiotu Seminarium dyplomowe:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Informatyka
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauki techniczne
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Seminarium dyplomowe
Specjalność inteligentne aplikacje komputerowe
Jednostka prowadząca Katedra Metod Sztucznej Inteligencji i Matematyki Stosowanej
Nauczyciel odpowiedzialny Andrzej Piegat <Andrzej.Piegat@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Sławomir Jaszczak <Slawomir.Jaszczak@zut.edu.pl>, Przemysław Klęsk <pklesk@wi.zut.edu.pl>, Marcin Korzeń <Marcin.Korzen@zut.edu.pl>, Joanna Kołodziejczyk <Joanna.Kolodziejczyk@zut.edu.pl>, Marcin Pluciński <Marcin.Plucinski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
seminariaS3 10 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

dla tego przedmiotu nie są określone wymagania wstępne

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Opracowanie karty tematu pracy dyplomowej.
C-2Przygotowanie studenta do samodzielnego określenia ogólnej tematyki swojej pracy dyplomowej.
C-3Zapoznanie studenta z problematyką świadomych bądż nieświadomych plagiatów prac technicznych.
C-4Trening studenta w prezentowaniu wyników swoich prac.
C-5Zapoznanie studentów z tematyką i zakresem prac magisterskich realizowanych w Katedrze Architektury Komputerów i Telekomunikacji.
C-6Zapoznanie studentów z zasadami tworzenia tekstów techniczno-informatycznych.
C-7Zapoznanie studentów z problemem plagiatu w pracach magisterskich.
C-8Ukształtowanie umiejętności prezentowania wyników prac naukowo-badawczych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
seminaria
T-S-1Omówienie procedury dyplomowania. Prezentacja dopuszczalnej tematyki, zakresu prac dyplomowych i procesu dyplomowania. Ilustracja przykładami. Studium przypadków. Zadafy opracowania karty tematu pracy dyplomowej. W trakcie zajęć prowadzone są rozważania dotyczące zagadnień związanych ze specjalnością. Rozważania prowadzone są w formie dyskusji, której celem jest zapoznanie studentów specjalności w zakresie inżynierii i badań specjalnościowych, które mogłyby być przedmiotem pracy dyplomowej. Dodatkowo studenci mogą wykonywać wstępne prace pomocnicze w późniejszym pisaniu pracy dyplomowej (analiza osiągnięć, założenia do projektów, będących przedmiotem przyszłej pracy dyplomowej, itp.).2
T-S-2Cele seminarium dyplomowego.1
T-S-3Omówienie procedury dyplomowania na studiach II stopnia na WI ZUT w Szczecinie.1
T-S-4Przedstawienie ogólnej tematyki badań naukowych realizowanych w Katedrze Architektury Komputerów i Telekominikacji.1
T-S-5Charakterystyka wcześniej wykonywanych prac magisterskich pod opieką pracowników Katedry Architektury Komputerów i Telekomunikacji.1
T-S-6Charakterystyka struktury pracy magisterskiej, zakres i cel pracy.1
T-S-7Omówienie problemu plagiatu w pracach magisterskich, sposobu badania prac pod względem plagiatu i wymagań stawianych na Wydziale Informatyki pod tym względem.1
T-S-8Omówienie zasad opracowania formularza tematu, celu i zakresu pracy magisterskiej obowiazujacego na Wydziale Informatyki ZUT w Szczecinie.1
T-S-9Przedstawienie prezentacji własnych propozycji tematów, zakresu i celu prac magisterskich.1
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
seminaria
A-S-1Udział w zajęciach10
A-S-2Przygotowanie karty tematu pracy dyplomowej17
27

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Prezentacja. Studium przypadków. Dyskusja.
M-2Referowanie wybranych tematów połączone z prezentacją materiałów pomocniczych.
M-3Samodzielne referowanie przez studentów wybranych przez nich tematów połączone z prezentacją.
M-4Prezentacja. Studium przypadku. Dyskusja.
M-5Metoda podająca: wykład informacyjny.
M-6Metoda aktywizująca: seminarium.
M-7Metoda aktywizująca: dyskusja dydaktyczna.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Osoba odpowiedzialna za kurs wystawia ocenę studentowi dopiero w momencie otrzymania od niego tematu i zakresu pracy dyplomowej. Zagadnienia te muszą zostać ustalone przy współpracy z przyszłym promotorem.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca wystawiona studentowi na podstawie jakości przedstawionej prezentacji problemu z ogólnego zakresu tematyki związanej z przyszłą pracą dyplomową uwzględniająca ogólną aktywność studenta na wszystkich seminariach, uczestnictwo w dyskusjach, analizach zagadnień i wyciąganiu wniosków.
S-3Ocena formująca: Prowadzący nie może zaliczyć studentowi przedmiotu, jeśli nie zostanie ustalony dla studenta temat pracy dyplomowej oraz jej opiekun. Temat pracy powinien być przygotowany na obowiązującym w WIZUT formularzu i dostarczony do Dziekanatu wraz z protokółami zaliczeń przedmiotu.
S-4Ocena formująca: Ocena sposobu przedstawienia prezentacji dotyczącej tematu, zakresu i celu pracy magisterskiej.
S-5Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na wszystkich seminariach, ocena jego uczestnictwa w dyskusjach, analizach i wyciąganiu wniosków omawianych zagadnień.
S-6Ocena podsumowująca: Ocena merytoryczna tematu, zakresu i celu pracy magisterskiej przygotowanej przez studenta wraz z opiekunem pracy.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_2A_D19/9_W01
Posiada wiedzę i rozumie prawną odpowiedzialność twórcy projektów technicznych za nawet nieświadome łamanie praw autorskich inych twórców przez stosowanie w swym projekcie rozwiązań, których autorami są inni twórcy. Wie też o konieczności analizy światowego dorobku naukowego i technicznego w zakresie realizowanego projektu. Ma wiedzę o podstawowych dziedzinach nauk informatycznych,które mogą być użyte do rozwiązania postawionego problemu. Ma podstawowa wiedzę o efektywnych metodach prezentacji problemów techniczno-informatycznych w sposób przyjazny i zrozumiały dla odbiorców. Ma wiedzę niezbędną do przygotowania tematu i zakresu pracy dyplomowej na specjalności.
I_2A_W02, I_2A_W10, I_2A_W05

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_2A_D19/9_U01
Posiada umiejętność doboru tych dziedzin nauk informatycznych, które są mu potrzebne do wykonania postawionego zadania, umiejetność oceny, czy w procesie realizacji zadania zawodowego nie przekroczył dozwolonych norm plagiatyzmu, umiejętność prezentowania wyników zrealizowanych przez siebie zadań, umiejętność sformułowania tematu i zakresu pracy dyplomowej magisterskiej.
I_2A_U04, I_2A_U02, I_2A_U13, I_2A_U16, I_2A_U07, I_2A_U08

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_2A_D19/9_K01
Posiada świadomość wielkiego znaczenia profesjonalnego podejscia do realizacji postawionych przed nim większych i bardziej złożonych zadań postawionych przed nim w procesie studiowania.

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_2A_D19/9_W01
Posiada wiedzę i rozumie prawną odpowiedzialność twórcy projektów technicznych za nawet nieświadome łamanie praw autorskich inych twórców przez stosowanie w swym projekcie rozwiązań, których autorami są inni twórcy. Wie też o konieczności analizy światowego dorobku naukowego i technicznego w zakresie realizowanego projektu. Ma wiedzę o podstawowych dziedzinach nauk informatycznych,które mogą być użyte do rozwiązania postawionego problemu. Ma podstawowa wiedzę o efektywnych metodach prezentacji problemów techniczno-informatycznych w sposób przyjazny i zrozumiały dla odbiorców. Ma wiedzę niezbędną do przygotowania tematu i zakresu pracy dyplomowej na specjalności.
2,0
3,0Ma dostateczną wiedzę o najważniejszych aspektach realizacji większych zadań informatycznych o złożoności podobnej do złożoności pracy dyplomowej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_2A_D19/9_U01
Posiada umiejętność doboru tych dziedzin nauk informatycznych, które są mu potrzebne do wykonania postawionego zadania, umiejetność oceny, czy w procesie realizacji zadania zawodowego nie przekroczył dozwolonych norm plagiatyzmu, umiejętność prezentowania wyników zrealizowanych przez siebie zadań, umiejętność sformułowania tematu i zakresu pracy dyplomowej magisterskiej.
2,0
3,0Posiada w dostatecznym stopniu umiejetność odpowiedniego, zgodnego z wymaganiami sformułowania tematu, celu, tezy i zakresu pracy dyplomowej magisterskiej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_2A_D19/9_K01
Posiada świadomość wielkiego znaczenia profesjonalnego podejscia do realizacji postawionych przed nim większych i bardziej złożonych zadań postawionych przed nim w procesie studiowania.
2,0
3,0Posiada dostateczną świadomość znaczenia profesjonalnego i odpowiedzialnego podejścia do realizacji postawionych przed nim większych i bardziej złożonych zadań związanych z procesem studiów.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Kolman Romuald, Zdobywanie Wiedzy. Poradnik podnoszenia kwalifikacji(magisteria, doktoraty, habilitacje), Oficyna Wydawnicza Branta, Bydgoszcz-Gdańsk, 2004, 1
  2. Zenderowski Radosław, Praca magisterska, licencjat : krótki przewodnik po metodologii pisania i obrony pracy dyplomowej., CeDeWu.PL, Warszawa, 2009
  3. Żenderowski R., Praca magisterska. Licencjat. Krótki przewodnik po metodologii pisania i obrony pracy dyplomowej., CeDeWu, Warszawa, 2009, 1
  4. Boć Jan, konsultacja filologiczna Miodek Jan, Jak pisać pracę magisterską?, Kolonia Limited, Wrocław, 2006
  5. Dawidziuk S., Pisanie pracy dyplomowej: licencjackiej, inżynierskiej, magisterskiej:Poradnik., Oficyna Wydawnicza WSM, Wyższa Szkoła Menedzerska, Warszawa, 2007
  6. Hindle T., Sztuka prezentacji, Wiedza i Życie, Warszawa, 2000

Literatura dodatkowa

  1. Negrino T., PowerPoint. Tworzenie prezentacji. Projekty., Helion, Gliwice, 2005, 1
  2. Przechlewski Tomasz, Praca magisterska i dyplomowa z programem LaTex : jak szybko tworzyć profesjonalnie wyglądające dokumenty., Wolters Kluwer Polska, Warszawa, 2011
  3. Dorota Cendrowska, Zrób to lepiej! O sztuce komputerowego składania tekstu., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2006

Treści programowe - seminaria

KODTreść programowaGodziny
T-S-1Omówienie procedury dyplomowania. Prezentacja dopuszczalnej tematyki, zakresu prac dyplomowych i procesu dyplomowania. Ilustracja przykładami. Studium przypadków. Zadafy opracowania karty tematu pracy dyplomowej. W trakcie zajęć prowadzone są rozważania dotyczące zagadnień związanych ze specjalnością. Rozważania prowadzone są w formie dyskusji, której celem jest zapoznanie studentów specjalności w zakresie inżynierii i badań specjalnościowych, które mogłyby być przedmiotem pracy dyplomowej. Dodatkowo studenci mogą wykonywać wstępne prace pomocnicze w późniejszym pisaniu pracy dyplomowej (analiza osiągnięć, założenia do projektów, będących przedmiotem przyszłej pracy dyplomowej, itp.).2
T-S-2Cele seminarium dyplomowego.1
T-S-3Omówienie procedury dyplomowania na studiach II stopnia na WI ZUT w Szczecinie.1
T-S-4Przedstawienie ogólnej tematyki badań naukowych realizowanych w Katedrze Architektury Komputerów i Telekominikacji.1
T-S-5Charakterystyka wcześniej wykonywanych prac magisterskich pod opieką pracowników Katedry Architektury Komputerów i Telekomunikacji.1
T-S-6Charakterystyka struktury pracy magisterskiej, zakres i cel pracy.1
T-S-7Omówienie problemu plagiatu w pracach magisterskich, sposobu badania prac pod względem plagiatu i wymagań stawianych na Wydziale Informatyki pod tym względem.1
T-S-8Omówienie zasad opracowania formularza tematu, celu i zakresu pracy magisterskiej obowiazujacego na Wydziale Informatyki ZUT w Szczecinie.1
T-S-9Przedstawienie prezentacji własnych propozycji tematów, zakresu i celu prac magisterskich.1
10

Formy aktywności - seminaria

KODForma aktywnościGodziny
A-S-1Udział w zajęciach10
A-S-2Przygotowanie karty tematu pracy dyplomowej17
27
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_2A_D19/9_W01Posiada wiedzę i rozumie prawną odpowiedzialność twórcy projektów technicznych za nawet nieświadome łamanie praw autorskich inych twórców przez stosowanie w swym projekcie rozwiązań, których autorami są inni twórcy. Wie też o konieczności analizy światowego dorobku naukowego i technicznego w zakresie realizowanego projektu. Ma wiedzę o podstawowych dziedzinach nauk informatycznych,które mogą być użyte do rozwiązania postawionego problemu. Ma podstawowa wiedzę o efektywnych metodach prezentacji problemów techniczno-informatycznych w sposób przyjazny i zrozumiały dla odbiorców. Ma wiedzę niezbędną do przygotowania tematu i zakresu pracy dyplomowej na specjalności.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_2A_W02Ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, prawnych, etycznych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności w dziedzinie informatyki
I_2A_W10Ma poszerzoną wiedzę dotyczącą trendów rozwojowych i możliwości zastosowania informatyki w wybranych obszarach nauki i techniki
I_2A_W05Ma rozszerzoną i podbudowaną teoretycznie wiedzę z zakresu metod informatyki wykorzystywanych do rozwiązywania problemów w wybranych obszarach nauki i techniki
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma dostateczną wiedzę o najważniejszych aspektach realizacji większych zadań informatycznych o złożoności podobnej do złożoności pracy dyplomowej.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_2A_D19/9_U01Posiada umiejętność doboru tych dziedzin nauk informatycznych, które są mu potrzebne do wykonania postawionego zadania, umiejetność oceny, czy w procesie realizacji zadania zawodowego nie przekroczył dozwolonych norm plagiatyzmu, umiejętność prezentowania wyników zrealizowanych przez siebie zadań, umiejętność sformułowania tematu i zakresu pracy dyplomowej magisterskiej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_2A_U04Potrafi wybrać, krytycznie ocenić przydatność i zastosować metodę i narzędzia rozwiązania złożonego zadania inżynierskiego
I_2A_U02Potrafi pozyskiwać informacje z różnych źródeł (literatura, Internet, bazy danych, dokumentacja techniczna), dokonywać ich interpretacji i oceny
I_2A_U13Potrafi dobrać, porównać i ocenić rozwiązania projektowe w wybranym obszarze zastosowań
I_2A_U16Potrafi określić kierunek dalszego uczenia się i zrealizować proces samokształcenia
I_2A_U07Potrafi wykorzystywać poznane metody, techniki i modele do rozwiązywania złożonych problemów
I_2A_U08Potrafi wykorzystywać narzędzia sprzętowo-programowe wspomagające rozwiązywanie wybranych problemów w różnych obszarach nauki i techniki
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Posiada w dostatecznym stopniu umiejetność odpowiedniego, zgodnego z wymaganiami sformułowania tematu, celu, tezy i zakresu pracy dyplomowej magisterskiej.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_2A_D19/9_K01Posiada świadomość wielkiego znaczenia profesjonalnego podejscia do realizacji postawionych przed nim większych i bardziej złożonych zadań postawionych przed nim w procesie studiowania.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Posiada dostateczną świadomość znaczenia profesjonalnego i odpowiedzialnego podejścia do realizacji postawionych przed nim większych i bardziej złożonych zadań związanych z procesem studiów.
3,5
4,0
4,5
5,0