Wydział Informatyki - Informatyka (N2)
specjalność: systemy komputerowe i technologie mobilne
Sylabus przedmiotu Zarządzanie projektami informatycznymi:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Informatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauki techniczne | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zarządzanie projektami informatycznymi | ||
Specjalność | projektowanie i zarządzanie projektami informatycznymi | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Systemów Informacyjnych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Magdalena Kieruzel <mkieruzel@wi.zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Tatiana Tretyakova <Tatiana.Tretyakowa@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | wiedza z przedmiotów: ekonomia, podstawy zarządzania, projektowanie systemów informacyjnych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z ogólnie uznanymi zasadami metodologicznymi zarządzania projektami, wybramymi metodami zwinnymi oraz wybranymi standardami stosowanymi w projektach iinformatycznych |
C-2 | Zapoznanie studentów z technologiami informatycznymi wspierajacymi zarządzanie projektami |
C-3 | Kształtowanie nawyków i umiejętności tworzenia dokumentacji projektowej za pomocą MS Project |
C-4 | Kształtowanie umiejętności przeprowadzenia analizy systemowej w celu wykrywania problemów w systemie oraz planowania rozwiązań (projektów) |
C-5 | Kształtowanie umiejętności współpracy w zespole |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | PMBoK - struktura: 9 obszarów aktywności | 2 |
T-A-2 | Planowanie projektu: Strategia projektu. Drzewo celów i drzewo decyzji. | 2 |
T-A-3 | Planowanie projektu: Struktura zadań - (WBS) Wybór modelu cyklu życia systemu informatycznego i metody zarządzania projektem | 2 |
T-A-4 | Przydzielenie zasobów. Struktura zasobów. Struktura kosztów. Budżet projektu | 2 |
T-A-5 | Kontrolowanie projektu: macierz odpowiedzialności, wykres Gantta, "kamienia milowe".Wykres sieciowy: obliczenie parametrów wykresu | 2 |
10 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Planowanie projektu: strategia realizacji projektu zespołowego | 4 |
T-L-2 | Zapoznanie się z możliwościami oprogramowania MS Project | 2 |
T-L-3 | Zespołowa praca nad dokumentacą projektową tworzoną w MS Project: wykres Gantta (struktura zadań, kamienia milowe, zasoby, macierz odpowiedzialności, koszty, budżet) i wykresem sieciowym (rezerwy czasu, ścieżka krytyczna) | 6 |
T-L-4 | Planowanie projektu indywidyalnego | 4 |
T-L-5 | Identyfikacja i ocena ryzyka w projekcie, przedsięwzięcia zapobiegawcze | 2 |
T-L-6 | Prezentacja sprawozdania końcowego | 2 |
20 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie do przedmiotu. Standard PMBoK - jego znaczenie w zarządzaniu projektami, struktura PMBoK | 2 |
T-W-2 | Własności projektów informatycznych. Wybrane aspekty engineeringu systemów informacyjnych: metody projektowania wg Sommerville. | 2 |
T-W-3 | 34 kompetencji menedżerów projektów informatycznych | 2 |
T-W-4 | Analiza systemowa w zarządzaniu projektami informatycznymi i inżynierii systemów informacyjnych. Cykl życia projektu, cykl życia produktu informatycznego | 2 |
T-W-5 | Organizacje - twórcy standardów wspierających zarządzanie projektami informatycznymi. Polityka i typy standardów | 2 |
T-W-6 | Zarządzanie jakością w projekcie informatycznym: dokument SRS, zarządzanie wymogami | 2 |
T-W-7 | Planowanie i kontrolowanie projektu: struktury stosowane w planowaniu projektu (WBS i inne, zasady tworzenia) oraz instrumenty kontroli (wykres Gantta, wykres sieciowy, zasady tworzenia) | 2 |
T-W-8 | Struktura zasobów i kosztów w projekcie, zarządzanie kosztami. Budżet projektu. | 2 |
T-W-9 | Zarządzanie ryzykiem w projekcie informatycznym | 2 |
T-W-10 | Nowoczesne metody zarządzania projektami informatycznymi - wybrane metody zwinne | 2 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-A-2 | Przygotowanie projektu i prezentacji | 14 |
A-A-3 | Uczestnictwo w konsultacjach | 2 |
A-A-4 | Uczestnictwo w zaliczeniu | 1 |
27 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-L-2 | Studiowanie wskazanej literatury | 6 |
A-L-3 | Przygotowanie projektu indywidualnego i prezentacji | 6 |
A-L-4 | Przygotowanie się do zaliczenia | 10 |
A-L-5 | Uczestnictwo w zaliczeniu | 2 |
A-L-6 | Uczestnictwo w konsultacji | 2 |
46 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-W-2 | Udział w konsultacjach | 2 |
A-W-3 | Studiowanie literatury przedmiotu | 20 |
A-W-4 | Przygotowanie prezentacji: projekt zespołowy | 10 |
A-W-5 | Przygotowanie projektu indywidualnego | 9 |
A-W-6 | Udział w zaliczeniu | 1 |
62 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny z użuciem komputera |
M-2 | ćwiczenia przedmiotowe z uzyciem komputera |
M-3 | ćwiczenia laboratoryjne z uzyciem komputera |
M-4 | metoda projektowa |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Ocena średnia z ocen z egzaminu ustnego i za projekty z uwzględnieniem aktywności studenta na zajeciach z przedmiotu |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
I_2A_D16/2_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie: wyjaśnić podstawowe zasady metodologiczne zarządzania projektami informatycznymi | I_2A_W09 | — | C-1, C-2, C-4 | T-W-10, T-A-1, T-A-3, T-A-2, T-L-5 | M-2, M-1 | S-1 |
I_2A_D16/2_W02 student powinien być w stanie wybrać metodę zarządzania projektem informatycznym zgodnie z jego specyfiką | I_2A_W06, I_2A_W09 | — | C-1 | T-W-10, T-A-1, T-A-3 | M-2, M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
I_2A_D16/2_U01 potrafi przeprowadzić analizę systemową w celu wykrywania problemów w systemie oraz zaplanować projekt rozwiązujący problem | I_2A_U11 | — | C-3, C-4 | T-A-2, T-L-1, T-L-4, T-L-3 | M-2, M-1 | S-1 |
I_2A_D16/2_U02 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć zaplanować, stworzyć strukturę organizacyjną i kontrolować projekt za pomocą oprogramowania MS Project | I_2A_U07 | — | C-1, C-3, C-2, C-4 | T-A-3, T-A-2, T-A-4, T-L-2, T-L-1, T-L-4, T-L-3 | M-2, M-3 | S-1 |
I_2A_D16/2_U03 potrafi przygotować dokumentację projektową w zespole i indywidualnie | I_2A_U03 | — | C-3, C-5 | — | — | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
I_2A_D16/2_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujace postawy: wykorzystywania zdobytych wiedzy i umiejętności , syntezy i wyrażania wiedzy, odmienny sposób organizowania pracy zespou projektowego, postrzegania świata i tworzenia nowych idei odnośnie rozwiązania problemów, perspektyw, reakcji i produktów w projekcie | I_2A_K06, I_2A_K05 | — | C-1, C-3, C-2, C-5, C-4 | T-W-4, T-W-7, T-W-9, T-A-1, T-A-3, T-A-2, T-L-2, T-L-4, T-L-3 | M-2, M-3, M-4, M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_2A_D16/2_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie: wyjaśnić podstawowe zasady metodologiczne zarządzania projektami informatycznymi | 2,0 | student nie zna metody i techniki planowania projektu, nie zna modeli cyklu życia systemu i nie posiada wiedzę o standardach stosowanych w zarządzaniu projektami |
3,0 | student zna niektóre z metod planowania projektu i ważniejsze z funkcji oprogramowania MS Project zaprezentowanych na zajęciach, ale nie zna modeli cyklu życia systemu i nie posiada wiedzę o standardach stosowanych w zarządzaniu projektami | |
3,5 | student zna niektóre z metod planowania projektu oraz większość ważniejszych z przedstawionych na zajęciach funkcji oprogramowania MS Project, nie zna modeli cyklu życia systemu i posiada niepełną wiedzę o standardach stosowanych w zarządzaniu projektami | |
4,0 | student zna metody planowania projektu oraz ważniejsze z przedstawionych na zajęciach funkcji oprogramowania MS Project, zna modeli cyklu życia systemu i posiada niepełną wiedzę o standardach stosowanych w zarządzaniu projektami | |
4,5 | student zna metody planowania projektu oraz wszystkie przedstawione na zajęciach funkcji oprogramowania MS Project, zna modeli cyklu życia systemu i posiada wiedzę o standardach stosowanych w zarządzaniu projektami | |
5,0 | student zna metody planowania projektu, wszystkie przedstawione na zajęciach funkcji oprogramowania MS Project, modeli cyklu życia systemu i posiada wiedzę o standardach stosowanych w zarządzaniu projektami oraz jest w stanie nazwać organizacje specjalizujące się na tworzeniu tych standardów | |
I_2A_D16/2_W02 student powinien być w stanie wybrać metodę zarządzania projektem informatycznym zgodnie z jego specyfiką | 2,0 | Nie jest w stanie nazwać metodyki, narzędzia stosowane w zarządzaniu projektami informatycznymi. Nie jest w stanie dobrać metodę zarządzania projektem informatycznym |
3,0 | Jest w stanie wymienić niektóre metodyki, narzędzia stosowane w zarządzaniu projektami informatycznymi. Nie jest w stanie dobrać metodę zarządzania projektem informatycznym | |
3,5 | Jest w stanie wymienić niektóre metodyki, narzędzia stosowane w zarządzaniu projektami informatycznymi. Robi błedy przy doborze metody zarządzania projektem informatycznym | |
4,0 | Jest w stanie wymienić i scharakteryzować metodyki, narzędzia stosowane w zarządzaniu projektami informatycznymi. Robi nieznaczące błedy przy doborze metody zarządzania projektem informatycznym | |
4,5 | Jest w stanie wymienić i scharakteryzować metodyki, narzędzia stosowane w zarządzaniu projektami informatycznymi. Jest zdolny do doboru metody zarządzania projektem informatycznym | |
5,0 | Jest w stanie wymienić i scharakteryzować metodyki, narzędzia stosowane w zarządzaniu projektami informatycznymi. Jest zdolny do doboru i uzasadnienia przyjętej do zastosowania metody zarządzania projektem informatycznym |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_2A_D16/2_U01 potrafi przeprowadzić analizę systemową w celu wykrywania problemów w systemie oraz zaplanować projekt rozwiązujący problem | 2,0 | Nie potrafi przeprowadzić analizę systemów w celu wykrywania problemów oraz zaplanować projekt rozwiązujący problem |
3,0 | Nie potrafi samodzielnie przeprowadzić analizę systemów w celu wykrywania problemów , ale w grupie potrafi wykonywać mniejszą część zadań związanych z planowaniem projektu rozwiązującego problem | |
3,5 | Nie potrafi samodzielnie przeprowadzić analizę systemów w celu wykrywania problemów , ale w grupie potrafi wykonywać wybrane zadania związane z planowaniem projektu rozwiązującego problem | |
4,0 | Potrafi samodzielnie przeprowadzić analizę systemów w celu wykrywania problemów , potrafi wykonywać w grupie główne zadania związane z planowaniem projektu rozwiązującego problem oraz wiekszość z nich - samodzielnie | |
4,5 | Potrafi samodzielnie przeprowadzić analizę systemów w celu wykrywania problemów , potrafi wykonywać w grupie i samodzielnie główne zadania związane z planowaniem projektu rozwiązującego problem | |
5,0 | Potrafi samodzielnie przeprowadzić analizę systemów w celu wykrywania problemów , potrafi wykonywać w grupie i samodzielnie wszystkie zadania związane z planowaniem projektu rozwiązującego problem | |
I_2A_D16/2_U02 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć zaplanować, stworzyć strukturę organizacyjną i kontrolować projekt za pomocą oprogramowania MS Project | 2,0 | nie umie korzystać z oprogramowania MS Project przy planowaniu, tworzeniu struktury organizacyjnej i kontrolowaniu projektu |
3,0 | umie korzystać z mniejszej ilości przedstawionych na zajęciach funkcji oprogramowania MS Project przy tworzeniu wykresu Gantta, na wykresie występują błędy, nie umie stworzyś strukturę organizacyjną i kontrolować projekt | |
3,5 | umie korzystać z mniejszej ilości przedstawionych na zajęciach funkcji oprogramowania MS Project przy tworzeniu wykresu Gantta, na wykresie występują błędy, umie stworzyś strukturę organizacyjną | |
4,0 | umie korzystać ze wszystkich przedstawionych na zajęciach funkcji oprogramowania MS Project przy tworzeniu wykresu Gantta, ale na wykresie występują niewielkie błędy, umie stworzyś strukturę organizacyjną i kontrolować projekt | |
4,5 | umie korzystać ze wszystkich przedstawionych na zajęciach funkcji oprogramowania MS Project przy tworzeniu wykresu Gantta, wykres nie zawiera błędów, umie stworzyś strukturę organizacyjną i kontrolować projekt za pomocą "kamieni milowych" | |
5,0 | umie korzystać ze wszystkich przedstawionych na zajęciach funkcji oprogramowania MS Project przy tworzeniu wykresu Gantta, wykres nie zawiera błędów, umie stworzyś strukturę organizacyjną i kontrolować projekt za pomocą "kamieni milowych" i parametrów wykresu sieciowego | |
I_2A_D16/2_U03 potrafi przygotować dokumentację projektową w zespole i indywidualnie | 2,0 | Nie potrafi przygotować struktury niezbędne do wypłnienia wykresu Gantta |
3,0 | Potrafi wspólnie przygotować strukturę celów i strukturę podziału prac w projekcie zespołowym | |
3,5 | Potrafi przygotować strukturę celów i strukturę podziału prac w projekcie zespołowym i indywidualnym | |
4,0 | Potrafi przygotować strukturę celów i strukturę podziału prac, strukturę zasobów i kosztów w projekcie zespołowym i indywidualnym | |
4,5 | Potrafi przygotować strukturę celów i strukturę podziału prac, strukturę zasobów i kosztów, macierz odpowiedzialności i budżet w projekcie zespołowym indywidualnym | |
5,0 | Potrafi przygotować strukturę celów i strukturę podziału prac, strukturę zasobów i kosztów, macierz odpowiedzialności i budżet w projekcie zespołowym prezebtując umiejętności liderskie oraz przygotować te struktury w projekcie indywidualnym |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_2A_D16/2_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujace postawy: wykorzystywania zdobytych wiedzy i umiejętności , syntezy i wyrażania wiedzy, odmienny sposób organizowania pracy zespou projektowego, postrzegania świata i tworzenia nowych idei odnośnie rozwiązania problemów, perspektyw, reakcji i produktów w projekcie | 2,0 | Nie jest zdolny do wykorzystywania zdobytych wiedzy i umiejętności w sposób kreatywny przy planowaniu i wnioskowaniu projektu |
3,0 | Jest zdolny do wykorzystywania mniejszej części zdobytych wiedzy i umiejętności w sposób kreatywny, jest zdolny do postrzegania problemu i wnioskowania rozwiązania | |
3,5 | Jest zdolny do wykorzystywania większej części zdobytych wiedzy i umiejętności w sposób kreatywny, jest zdolny do postrzegania problemu i wnioskowania rozwiązania | |
4,0 | Jest zdolny do wykorzystywania zdobytych wiedzy i umiejętności w sposób kreatywny, jest zdolny do postrzegania problemu, wnioskowania rozwiązania i generowania nowych idei odnośnie rozwiązania, oraz do sporządzenia wniosku na finansowanie projektu | |
4,5 | Jest zdolny do wykorzystywania zdobytych wiedzy i umiejętności w sposób kreatywny oraz do syntezy i wyrażania wiedzy, jest zdolny do postrzegania problemu i generowania nowych idei odnośnie rozwiązania oraz jest zdolny do sporządzenia wniosku na finansowanie projektu i wykorzystania odmiennego sposobu organizowania działalności w projekcie | |
5,0 | Jest zdolny do wykorzystywania nabytych wiedzy i umiejętności w sposób nowatorski, syntezy i wyrażania wiedzy, wykorzystuje odmienny sposób organizowania działalności w projekcie, postrzegania problemu i generowania nowych idei odnośnie rozwiązania, perspektyw, reakcji i produktów w projekcie oraz posiada zdolności liderskie |
Literatura podstawowa
- PMI, Project Management Body of Knowledge, Drexel Hill, USA, 2008
- Kerzner H., Project management: A System's Aproach to Planing, Schedulling and Controlling. 6th ed., Van Noatlrad Renhold, New York, 2009
- Szyjewski Z., Metody zarzadzania projektami informatycznymi, Placed, Warszawa, 2004
- Booch G., Rumbaugh J., Jakobson I., UML. Przewodnik użytkownika, WNT, Warszawa, 2001
Literatura dodatkowa
- Phleber Sh. L.,,Atlee J.M., Software Engineering. Theory and practice, Prentice Hall, 2006
- Kiesielnicki J., Sroka H., Systemy informatyczne biznesu, Placet, Warszawa, 2009