Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Informatyka (N2)

Sylabus przedmiotu Projektowanie systemów wieloagentowych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Informatyka
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauki techniczne
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Projektowanie systemów wieloagentowych
Specjalność inżynieria oprogramowania
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Oprogramowania
Nauczyciel odpowiedzialny Valery Rogoza <wrogoza@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 8 1,20,50egzamin
laboratoriaL2 8 0,80,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Studenci powinne mieć wiedzę z podsatw struktur danych i algorytmów, jednego z języków programowania obiektowego, języków tworzenia ontologii i sztucznej inteligencji.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest opanowanie studentami zasad tworzenia systemów wieloagentowych w środowiskach programowych, w tym w systemie JADE, technik planowania funkcji agentów, koordynacji ich dzieje w składzie systemu i organizacji współdziałania agentów w trakcie rozwiązania konkretnych zagadnień.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wprowadzenie. Zapoznanie ze środowiskiem JADE.1
T-L-2Konfiguracja i uruchamianie przykładowych agentów w środowisku JADE.2
T-L-3Implementacja, konfiguracja i uruchamianie prostych agentów (producent-konsument)2
T-L-4Implementacja algorytmu mnożenia macierzy odporna na awarie agentów.3
8
wykłady
T-W-1Cechy systemów złozónych, w tym systemów wieloagentowych. Adaptacyjne systemy informatyczne, definicje i właściwości systemów wieloagentowych określone przez FIPA.2
T-W-2Zasady budowy architektury i funkcji składników systemów wieloagentowych. Wzajemne porozumienie agentów w systemach wieloagentowych z wykorzystaniem ontologii.2
T-W-3Środowiska wieloagentowe.2
T-W-4Techniki współdziałania agentów w systemach wieloagentowych.2
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Udział w zajęciach8
A-L-2Udział w konsultacjach i zaliczeniu.4
A-L-3Przygotowanie się do zajęc laboratoryjnych.10
22
wykłady
A-W-1Udział w wykładach8
A-W-2Udział w egzaminie i konsultacjach4
A-W-3Zopoznanie się ze zródłami literackimi20
32

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda nauczania obejmuje wykłady, dyskusje na wykładach, realizację zadań laboratoryjnych, zapoznanie z proponowaną literaturą oraz konsultacje.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Odpowiedzi po wykonaniu zadań laboratoryjnych oraz na egzaminie.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_2A_D14/09_W01
Podstawy budowy architektury systemu wieloagentowego, planowania funkcjonalności agentów,organizacja współdziałania między agentami i koordynacji ich dzieje w składzie systemu wieloagentowego.
I_2A_W04C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_2A_D14/09_U01
Umiejętności posługiwania się platformami programowymi przeznacZonymi do implementacji systemów wieloagentowych w celu tworzenia wyspecjalizowanych systemów wieloagentowych.
I_2A_U12C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_2A_D14/09_K01
Student wykazuje właściwe kompetencje do tworzenia i posługiwania się projektami systemów wieloagentowych w zespole programistów.
I_2A_K05C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_2A_D14/09_W01
Podstawy budowy architektury systemu wieloagentowego, planowania funkcjonalności agentów,organizacja współdziałania między agentami i koordynacji ich dzieje w składzie systemu wieloagentowego.
2,0Student nie wykazuje właściwej wiedzy z podstaw teoretycznych i umiejetności do tworzenia i posługiwania się technologiami agentowymi.
3,0Student wykazuje minimalną wiedzę z podstaw teoretycznych i umiejetności praktyczne niezbędzne do tworzenia i posługiwania się technologiami agentowymi i może zrealizować proste projekty wspomnianych systemów. .
3,5Student wykazuje pewną wiedzę z podstaw teoretycznych tworzenia systemów wieloagentowych, a manowicie, może ocenić problem z punktu widzenia ewentualnego jego rozwiązania z wykorzystaniem systemu wieloagentowego, może stworzyć prosty projekt owego systemu, w którym przewidywane jest zastosowanie języków ontologii i technik komunikacji między agentami.
4,0Student wykazuje wystarczającą wiedzę z podstaw teoretycznych tworzenia systemów wieloagentowych, a manowicie, może ocenić problem z punktu widzenia ewentualnego jego rozwiązania w środowisku wieloagentowym, może stworzyć projekt owego systemu, w którym przewidywane jest zastosowanie języków ontologii, technik komunikacji między agentami oraz koordynację dzieje agentów.
4,5Student wykazuje dobrą wiedzę z podstaw teoretycznych tworzenia systemów wieloagentowych, a manowicie: może ocenić problem z punktu widzenia ewentualnego jego rozwiązania w środowisku wieloagentowym, może stworzyć projekt owego systemu, w którym przewidywane jest zastosowanie języków ontologii, technik komunikacji między agentami oraz koordynację dzieje agentów, jak również wykorzystanie pewnej platformy programowej do realizacji projektu systemu wieloagentowego.
5,0Student wykazuje bardzo dobrą wiedzę z podstaw teoretycznych tworzenia systemów wieloagentowych, a manowicie: może ocenić problem z punktu widzenia ewentualnego jego rozwiązania w środowisku wieloagentowym, może stworzyć projekt owego systemu, w którym przewidywane jest zastosowanie języków ontologii, technik komunikacji między agentami oraz koordynację dzieje agentów, jak również wykorzystanie pewnej platformy programowej do realizacji projektu systemu wieloagentowego. Ponadto, student jesty zdolny do myślenia kreatywnego, czyli może nie tylko uzasadnić wybór tych czy innych metod tworzenia systemów wieloagentowych, ale również może wybrać alternatywne rozwiązania, i udowodnić ich optymalność.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_2A_D14/09_U01
Umiejętności posługiwania się platformami programowymi przeznacZonymi do implementacji systemów wieloagentowych w celu tworzenia wyspecjalizowanych systemów wieloagentowych.
2,0Student nie wykazuje umiejętności do oceny postawionego przed nim problemu tworzenia i wykorzystania systemu wieloagentowego i nie może skorzystać z istniejącego systemu wieloagentowego do rozwiązania nie zbyt złożonych problemów.
3,0Student wykazuje pewne umiejętności do oceny postawionego przed nim problemu tworzenia i wykorzystania systemu wieloagentowego i może skorzystać z istniejącego systemu wieloagentowego do rozwiązania nie zbyt złożonych problemów.
3,5Student wykazuje pewne umiejętności do oceny postawionego przed nim problemu tworzenia i wykorzystania systemu wieloagentowego, może stworzyć i wykorzystać prosty system w celu rozwiązania sformułowanego problemu i może ocenić i wybrać odpowiednie środowisko programowe najbardziej przydatne do wykorzystania systemu wielioagentowego.
4,0Student wykazuje dobre umiejętności do oceny postawionego przed nim problemu tworzenia i wykorzystania systemu wieloagentowego, może stworzyć i wykorzystać ten system w celu rozwiązania sformułowanego problemu, jest w stanie ocenić i wybrać odpowiednie środowisko programowe najbardziej przydatne do wykorzystania systemu wielioagentowego.
4,5Student wykazuje dobre umiejętności do oceny postawionego przed nim problemu tworzenia i wykorzystania systemu wieloagentowego , może stworzyć i wykorzystać ten system w celu rozwiązania sformułowanego problemu, jest w stanie ocenić i wybrać odpowiednie środowisko programowe najbardziej przydatne do wykorzystania systemu wielioagentowego, w którym przewidywane jest zastosowanie języków ontologii, technik komunikacji między agentami oraz koordynację dzieje agentów.
5,0Student wykazuje bardzo dobre umiejętności do oceny ostawionego przed nimproblemu tworzenia i wykorzystania systemu wieloagentowego p, może stworzyć i wykorzystać ten system w celu rozwiązania sformułowanego problemu, jest w stanie ocenić i wybrać odpowiednie środowisko programowe najbardziej przydatne do wykorzystania systemu wielioagentowego, w którym przewidywane jest zastosowanie języków ontologii, technik komunikacji między agentami oraz koordynację dzieje agentów. Ponadto, student wykazuje bardzo dobre umiejętności do analizy różnych podejść do realizacji systemu wieloagentowego i udowodnienia optymalności proponowanych przez niego rozwiązań.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_2A_D14/09_K01
Student wykazuje właściwe kompetencje do tworzenia i posługiwania się projektami systemów wieloagentowych w zespole programistów.
2,0Student nie wykazuje kompetencje do oceny postawionego przed nim problemu tworzenia i wykorzystania systemu wieloagentowego.
3,0Student wykazuje pewne kompetencje do oceny postawionego przed nim problemu tworzenia i wykorzystania systemu wieloagentowego.
3,5Student wykazuje pewne kompetencje do pracy zespołowej w trakcie realizacji projektu systemu wieloagentowego i jego wykorzystania do rozwiązania sformułowanego przed zespołem zadania.
4,0Student wykazuje kompetencje do pracy zespołowej w trakcie realizacji projektu systemu wieloagentowego i jego wykorzystania do rozwiązania sformułowanego przed zespołem zadania, jak również kompetencje podczas wykorzystać tego systemu w celu rozwiązania sformułowanego problemu.
4,5Student wykazuje kompetencje do pracy zespołowej w trakcie realizacji projektu systemu wieloagentowego i jego wykorzystania do rozwiązania sformułowanego przed zespołem zadania, jak również kompetencje podczas wykorzystać tego systemu w celu rozwiązania sformułowanego problemu. Pracując w składzie zespołu programistów, może dyskutować i udowodniać swoją wersję rozwiązania sformułowanego problemu.
5,0Student wykazuje bardzo dobre kompetencje do pracy zespołowej podczas realizacji projektu systemu wieloagentowego i jego wykorzystania do rozwiązania sformułowanego przed zespołem zadania, jak również kompetencje podczas wykorzystać tego systemu w celu rozwiązania sformułowanego problemu. Pracując w składzie zespołu programistów, może dyskutować i udowodniać swoją wersję rozwiązania sformułowanego problemu, wykazując umiejętności do analizy różnych wersji rozwiązań danego zadania proponowanych przez innych uczestników projektu. je bardzo dobre umiejętności do oceny ostawionego przed nimproblemu tworzenia i wykorzystania systemu wieloagentowego p, może stworzyć i wykorzystać ten system w celu rozwiązania sformułowanego problemu, jest w stanie ocenić i wybrać odpowiednie środowisko programowe najbardziej przydatne do wykorzystania systemu wielioagentowego, w którym przewidywane jest zastosowanie języków ontologii, technik komunikacji między agentami oraz koordynację dzieje agentów. Ponadto, student wykazuje bardzo dobre umiejętności do analizy różnych podejść do realizacji systemu wieloagentowego i udowodnienia optymalności proponowanych przez niego rozwiązań.

Literatura podstawowa

  1. Walery Rogoza, Metody i środki projektowania obiektów interoperabilnych, Akademicka Oficyna Wydawnicza EXIT, Warszawa, 2006
  2. Valeriy Rogoza, Materiały dydaktyczne do przedmiotów "Zaawansowane technologie oprogramowania" i "Przetwarzanie równoległe i rozproszone", Politechnika Szczecińska, Szczeczin, 2007
  3. Mariusz Żytniewski, Metodyki budowy hybrydowych systemów wieloagentowych. Systemy Wspomagania Organizzacji SWO'2008, AE, Katowice, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Michael Wooldridge, An Introduction to MultiAgent Systems, John Wiley & Sons, Ne3w York, 2009

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wprowadzenie. Zapoznanie ze środowiskiem JADE.1
T-L-2Konfiguracja i uruchamianie przykładowych agentów w środowisku JADE.2
T-L-3Implementacja, konfiguracja i uruchamianie prostych agentów (producent-konsument)2
T-L-4Implementacja algorytmu mnożenia macierzy odporna na awarie agentów.3
8

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Cechy systemów złozónych, w tym systemów wieloagentowych. Adaptacyjne systemy informatyczne, definicje i właściwości systemów wieloagentowych określone przez FIPA.2
T-W-2Zasady budowy architektury i funkcji składników systemów wieloagentowych. Wzajemne porozumienie agentów w systemach wieloagentowych z wykorzystaniem ontologii.2
T-W-3Środowiska wieloagentowe.2
T-W-4Techniki współdziałania agentów w systemach wieloagentowych.2
8

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział w zajęciach8
A-L-2Udział w konsultacjach i zaliczeniu.4
A-L-3Przygotowanie się do zajęc laboratoryjnych.10
22
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach8
A-W-2Udział w egzaminie i konsultacjach4
A-W-3Zopoznanie się ze zródłami literackimi20
32
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_2A_D14/09_W01Podstawy budowy architektury systemu wieloagentowego, planowania funkcjonalności agentów,organizacja współdziałania między agentami i koordynacji ich dzieje w składzie systemu wieloagentowego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_2A_W04Ma wiedzę z zakresu zaawansowanych technik programowania systemów informatycznych w wybranym obszarze zastosowań
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest opanowanie studentami zasad tworzenia systemów wieloagentowych w środowiskach programowych, w tym w systemie JADE, technik planowania funkcji agentów, koordynacji ich dzieje w składzie systemu i organizacji współdziałania agentów w trakcie rozwiązania konkretnych zagadnień.
Treści programoweT-W-1Cechy systemów złozónych, w tym systemów wieloagentowych. Adaptacyjne systemy informatyczne, definicje i właściwości systemów wieloagentowych określone przez FIPA.
T-W-2Zasady budowy architektury i funkcji składników systemów wieloagentowych. Wzajemne porozumienie agentów w systemach wieloagentowych z wykorzystaniem ontologii.
T-W-3Środowiska wieloagentowe.
T-W-4Techniki współdziałania agentów w systemach wieloagentowych.
T-L-1Wprowadzenie. Zapoznanie ze środowiskiem JADE.
T-L-2Konfiguracja i uruchamianie przykładowych agentów w środowisku JADE.
T-L-3Implementacja, konfiguracja i uruchamianie prostych agentów (producent-konsument)
T-L-4Implementacja algorytmu mnożenia macierzy odporna na awarie agentów.
Metody nauczaniaM-1Metoda nauczania obejmuje wykłady, dyskusje na wykładach, realizację zadań laboratoryjnych, zapoznanie z proponowaną literaturą oraz konsultacje.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Odpowiedzi po wykonaniu zadań laboratoryjnych oraz na egzaminie.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje właściwej wiedzy z podstaw teoretycznych i umiejetności do tworzenia i posługiwania się technologiami agentowymi.
3,0Student wykazuje minimalną wiedzę z podstaw teoretycznych i umiejetności praktyczne niezbędzne do tworzenia i posługiwania się technologiami agentowymi i może zrealizować proste projekty wspomnianych systemów. .
3,5Student wykazuje pewną wiedzę z podstaw teoretycznych tworzenia systemów wieloagentowych, a manowicie, może ocenić problem z punktu widzenia ewentualnego jego rozwiązania z wykorzystaniem systemu wieloagentowego, może stworzyć prosty projekt owego systemu, w którym przewidywane jest zastosowanie języków ontologii i technik komunikacji między agentami.
4,0Student wykazuje wystarczającą wiedzę z podstaw teoretycznych tworzenia systemów wieloagentowych, a manowicie, może ocenić problem z punktu widzenia ewentualnego jego rozwiązania w środowisku wieloagentowym, może stworzyć projekt owego systemu, w którym przewidywane jest zastosowanie języków ontologii, technik komunikacji między agentami oraz koordynację dzieje agentów.
4,5Student wykazuje dobrą wiedzę z podstaw teoretycznych tworzenia systemów wieloagentowych, a manowicie: może ocenić problem z punktu widzenia ewentualnego jego rozwiązania w środowisku wieloagentowym, może stworzyć projekt owego systemu, w którym przewidywane jest zastosowanie języków ontologii, technik komunikacji między agentami oraz koordynację dzieje agentów, jak również wykorzystanie pewnej platformy programowej do realizacji projektu systemu wieloagentowego.
5,0Student wykazuje bardzo dobrą wiedzę z podstaw teoretycznych tworzenia systemów wieloagentowych, a manowicie: może ocenić problem z punktu widzenia ewentualnego jego rozwiązania w środowisku wieloagentowym, może stworzyć projekt owego systemu, w którym przewidywane jest zastosowanie języków ontologii, technik komunikacji między agentami oraz koordynację dzieje agentów, jak również wykorzystanie pewnej platformy programowej do realizacji projektu systemu wieloagentowego. Ponadto, student jesty zdolny do myślenia kreatywnego, czyli może nie tylko uzasadnić wybór tych czy innych metod tworzenia systemów wieloagentowych, ale również może wybrać alternatywne rozwiązania, i udowodnić ich optymalność.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_2A_D14/09_U01Umiejętności posługiwania się platformami programowymi przeznacZonymi do implementacji systemów wieloagentowych w celu tworzenia wyspecjalizowanych systemów wieloagentowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_2A_U12Ma umiejętność stosowania zaawansowanych technik programowania i metodyki projektowania systemów informatycznych w wybranym obszarze zastosowań
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest opanowanie studentami zasad tworzenia systemów wieloagentowych w środowiskach programowych, w tym w systemie JADE, technik planowania funkcji agentów, koordynacji ich dzieje w składzie systemu i organizacji współdziałania agentów w trakcie rozwiązania konkretnych zagadnień.
Treści programoweT-W-1Cechy systemów złozónych, w tym systemów wieloagentowych. Adaptacyjne systemy informatyczne, definicje i właściwości systemów wieloagentowych określone przez FIPA.
T-W-2Zasady budowy architektury i funkcji składników systemów wieloagentowych. Wzajemne porozumienie agentów w systemach wieloagentowych z wykorzystaniem ontologii.
T-W-3Środowiska wieloagentowe.
T-W-4Techniki współdziałania agentów w systemach wieloagentowych.
T-L-1Wprowadzenie. Zapoznanie ze środowiskiem JADE.
T-L-2Konfiguracja i uruchamianie przykładowych agentów w środowisku JADE.
T-L-3Implementacja, konfiguracja i uruchamianie prostych agentów (producent-konsument)
T-L-4Implementacja algorytmu mnożenia macierzy odporna na awarie agentów.
Metody nauczaniaM-1Metoda nauczania obejmuje wykłady, dyskusje na wykładach, realizację zadań laboratoryjnych, zapoznanie z proponowaną literaturą oraz konsultacje.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Odpowiedzi po wykonaniu zadań laboratoryjnych oraz na egzaminie.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje umiejętności do oceny postawionego przed nim problemu tworzenia i wykorzystania systemu wieloagentowego i nie może skorzystać z istniejącego systemu wieloagentowego do rozwiązania nie zbyt złożonych problemów.
3,0Student wykazuje pewne umiejętności do oceny postawionego przed nim problemu tworzenia i wykorzystania systemu wieloagentowego i może skorzystać z istniejącego systemu wieloagentowego do rozwiązania nie zbyt złożonych problemów.
3,5Student wykazuje pewne umiejętności do oceny postawionego przed nim problemu tworzenia i wykorzystania systemu wieloagentowego, może stworzyć i wykorzystać prosty system w celu rozwiązania sformułowanego problemu i może ocenić i wybrać odpowiednie środowisko programowe najbardziej przydatne do wykorzystania systemu wielioagentowego.
4,0Student wykazuje dobre umiejętności do oceny postawionego przed nim problemu tworzenia i wykorzystania systemu wieloagentowego, może stworzyć i wykorzystać ten system w celu rozwiązania sformułowanego problemu, jest w stanie ocenić i wybrać odpowiednie środowisko programowe najbardziej przydatne do wykorzystania systemu wielioagentowego.
4,5Student wykazuje dobre umiejętności do oceny postawionego przed nim problemu tworzenia i wykorzystania systemu wieloagentowego , może stworzyć i wykorzystać ten system w celu rozwiązania sformułowanego problemu, jest w stanie ocenić i wybrać odpowiednie środowisko programowe najbardziej przydatne do wykorzystania systemu wielioagentowego, w którym przewidywane jest zastosowanie języków ontologii, technik komunikacji między agentami oraz koordynację dzieje agentów.
5,0Student wykazuje bardzo dobre umiejętności do oceny ostawionego przed nimproblemu tworzenia i wykorzystania systemu wieloagentowego p, może stworzyć i wykorzystać ten system w celu rozwiązania sformułowanego problemu, jest w stanie ocenić i wybrać odpowiednie środowisko programowe najbardziej przydatne do wykorzystania systemu wielioagentowego, w którym przewidywane jest zastosowanie języków ontologii, technik komunikacji między agentami oraz koordynację dzieje agentów. Ponadto, student wykazuje bardzo dobre umiejętności do analizy różnych podejść do realizacji systemu wieloagentowego i udowodnienia optymalności proponowanych przez niego rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_2A_D14/09_K01Student wykazuje właściwe kompetencje do tworzenia i posługiwania się projektami systemów wieloagentowych w zespole programistów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_2A_K05Ma świadomość odpowiedzialności za kierowany zespół ludzi i za zadania realizowane wspólnie z tym zespołem
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest opanowanie studentami zasad tworzenia systemów wieloagentowych w środowiskach programowych, w tym w systemie JADE, technik planowania funkcji agentów, koordynacji ich dzieje w składzie systemu i organizacji współdziałania agentów w trakcie rozwiązania konkretnych zagadnień.
Treści programoweT-W-1Cechy systemów złozónych, w tym systemów wieloagentowych. Adaptacyjne systemy informatyczne, definicje i właściwości systemów wieloagentowych określone przez FIPA.
T-W-2Zasady budowy architektury i funkcji składników systemów wieloagentowych. Wzajemne porozumienie agentów w systemach wieloagentowych z wykorzystaniem ontologii.
T-W-3Środowiska wieloagentowe.
T-W-4Techniki współdziałania agentów w systemach wieloagentowych.
T-L-1Wprowadzenie. Zapoznanie ze środowiskiem JADE.
T-L-2Konfiguracja i uruchamianie przykładowych agentów w środowisku JADE.
T-L-3Implementacja, konfiguracja i uruchamianie prostych agentów (producent-konsument)
T-L-4Implementacja algorytmu mnożenia macierzy odporna na awarie agentów.
Metody nauczaniaM-1Metoda nauczania obejmuje wykłady, dyskusje na wykładach, realizację zadań laboratoryjnych, zapoznanie z proponowaną literaturą oraz konsultacje.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Odpowiedzi po wykonaniu zadań laboratoryjnych oraz na egzaminie.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje kompetencje do oceny postawionego przed nim problemu tworzenia i wykorzystania systemu wieloagentowego.
3,0Student wykazuje pewne kompetencje do oceny postawionego przed nim problemu tworzenia i wykorzystania systemu wieloagentowego.
3,5Student wykazuje pewne kompetencje do pracy zespołowej w trakcie realizacji projektu systemu wieloagentowego i jego wykorzystania do rozwiązania sformułowanego przed zespołem zadania.
4,0Student wykazuje kompetencje do pracy zespołowej w trakcie realizacji projektu systemu wieloagentowego i jego wykorzystania do rozwiązania sformułowanego przed zespołem zadania, jak również kompetencje podczas wykorzystać tego systemu w celu rozwiązania sformułowanego problemu.
4,5Student wykazuje kompetencje do pracy zespołowej w trakcie realizacji projektu systemu wieloagentowego i jego wykorzystania do rozwiązania sformułowanego przed zespołem zadania, jak również kompetencje podczas wykorzystać tego systemu w celu rozwiązania sformułowanego problemu. Pracując w składzie zespołu programistów, może dyskutować i udowodniać swoją wersję rozwiązania sformułowanego problemu.
5,0Student wykazuje bardzo dobre kompetencje do pracy zespołowej podczas realizacji projektu systemu wieloagentowego i jego wykorzystania do rozwiązania sformułowanego przed zespołem zadania, jak również kompetencje podczas wykorzystać tego systemu w celu rozwiązania sformułowanego problemu. Pracując w składzie zespołu programistów, może dyskutować i udowodniać swoją wersję rozwiązania sformułowanego problemu, wykazując umiejętności do analizy różnych wersji rozwiązań danego zadania proponowanych przez innych uczestników projektu. je bardzo dobre umiejętności do oceny ostawionego przed nimproblemu tworzenia i wykorzystania systemu wieloagentowego p, może stworzyć i wykorzystać ten system w celu rozwiązania sformułowanego problemu, jest w stanie ocenić i wybrać odpowiednie środowisko programowe najbardziej przydatne do wykorzystania systemu wielioagentowego, w którym przewidywane jest zastosowanie języków ontologii, technik komunikacji między agentami oraz koordynację dzieje agentów. Ponadto, student wykazuje bardzo dobre umiejętności do analizy różnych podejść do realizacji systemu wieloagentowego i udowodnienia optymalności proponowanych przez niego rozwiązań.