Wydział Informatyki - Informatyka (S1)
specjalność: systemy komputerowe i oprogramowanie
Sylabus przedmiotu Systemy zarządzania treścią serwisów internetowych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Informatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Systemy zarządzania treścią serwisów internetowych | ||
Specjalność | systemy komputerowe i oprogramowanie | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Systemów Informacyjnych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Mateusz Piwowarski <Mateusz.Piwowarski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Piotr Sulikowski <Piotr.Sulikowski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 10 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy tworzenia serwisów WWW |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z budową i funkcjonalnością systemów zarządzania treścią |
C-2 | Nabycie przez studentów umiejętności realizacji serwisu internetowego w oparciu o wybrany system CMS |
C-3 | Zdobycie przez studentów umiejętności przygotowania projektu serwisu internetowego opartego o system CMS |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Instalacja i konfiguracja systemu CMS na wybranym serwerze | 2 |
T-L-2 | Stworzenie struktury treści serwisu | 2 |
T-L-3 | Opracowanie nawigacji po serwisie | 2 |
T-L-4 | Opracowanie zawartości serwisu (artykuły) | 4 |
T-L-5 | Instalacja i konfiguracja dodatków i rozszerzeń | 2 |
T-L-6 | Tworzenie szablonu serwisu | 4 |
T-L-7 | Założenie kont użytkowników, określenie ról | 2 |
T-L-8 | Tworzenie własnych rozszerzeń | 4 |
T-L-9 | Dostosowywanie i wzbogacanie systemu | 4 |
T-L-10 | Dostosowanie serwisu pod kątem wyszukiwarek internetowych | 2 |
T-L-11 | Zaliczenie zajęć laboratoryjnych | 2 |
30 | ||
projekty | ||
T-P-1 | Wybór systemu CMS, serwera WWW, przydział tematów projektów | 2 |
T-P-2 | Projektowanie treści portalu | 2 |
T-P-3 | Projektowanie nawigacji serwisu | 2 |
T-P-4 | Projektowanie szablonu | 2 |
T-P-5 | Dobór dodatków i rozszerzeń systemu | 2 |
T-P-6 | Użytkownicy serwisu, zarządzanie użytkownikami | 2 |
T-P-7 | Procedury utrzymania i rozwoju serwisu | 2 |
T-P-8 | Zaliczenie zajęć projektowych | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Systemy zarządzania treścią - pojęcia, architektura, klasyfikacja | 2 |
T-W-2 | Charakterystyka systemów zarządzania treścią, cechy, kierunki rozwoju | 2 |
T-W-3 | Projektowanie serwisu w oparciu o system CMS | 2 |
T-W-4 | Kryteria porównywania systemów CMS | 2 |
T-W-5 | Joomla - charakterystyka, budowa, funkcjonalność | 2 |
T-W-6 | Przegląd wybranych systemów CMS. Bezpieczeństwo serwisów internetowych powstałych w oparciu o systemy zarządzania treścią | 4 |
T-W-7 | Zaliczenie wykładów | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych (praca własna studenta) | 10 |
A-L-3 | Implementacja elementów serwisu internetowego (praca własna studenta) | 45 |
A-L-4 | Udział w zaliczeniu formy zajęć i konsultacjach. | 4 |
89 | ||
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-P-2 | Przygotowanie do zajęć projektowych (praca własna studenta) | 5 |
A-P-3 | Opracowanie projektu serwisu internetowego opartego o system CMS (praca własna studenta) | 8 |
A-P-4 | Udział w zaliczeniu formy zajęć i konsultacjach. | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Studiowanie literatury przedmiotu (praca własna studenta) | 4 |
A-W-3 | Przygotowanie się do zaliczenia wykładów (praca własna studenta) | 10 |
A-W-4 | Udział w konsultacjach i zaliczeniu | 2 |
31 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne |
M-3 | Metoda projektów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Bieżąca ocena wykonanych fragmentów serwisu internetowego opartego o system CMS |
S-2 | Ocena formująca: Ocena etapów realizacji projektu serwisu internetowego opratego o system CMS |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie części teoretycznej |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
I_1A_O2/10_W01 Student potrafi omówić budowę, funkcjonalność systemów zarządzania treścią oraz orientować się w rynku systemów CMS | I_1A_W23 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-2, T-W-4, T-W-6 | M-1 | S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
I_1A_O2/10_U01 Student potrafi wykonać projekt serwisu internetowego opartego na systemie CMS | I_1A_U09, I_1A_U01 | — | — | C-3 | T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-P-5, T-P-6, T-P-7 | M-3 | S-2 |
I_1A_O2/10_U02 Student potrafi wykonać serwis internetowy o zadanej funkcjonalności w oparciu o wybrany system CMS | I_1A_U09, I_1A_U01 | — | — | C-2 | T-L-1, T-L-3, T-L-5, T-L-7, T-L-2, T-L-6, T-L-4 | M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
I_1A_O2/10_K01 Student ma świadomość znaczenia wykonania dobrego projektu oraz elementów serwisu WWW opratego na systemie CMS w kontekście zespołowego tworzenia rozbudowanych witryn internetowych | I_1A_K03 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-L-1, T-L-3, T-L-5, T-L-7, T-L-2, T-L-6, T-L-4, T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-P-5, T-P-6, T-P-7, T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-2, T-W-4, T-W-6 | M-1, M-2, M-3 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_1A_O2/10_W01 Student potrafi omówić budowę, funkcjonalność systemów zarządzania treścią oraz orientować się w rynku systemów CMS | 2,0 | Student nie zna podstawowych pojęć z zakresu systemów zarządzania treścią serwisów internetowych oraz nie zna głównych systemów CMS |
3,0 | Student zna podstawowe pojęcia z zakresu funkcjonalności i bezpieczeństwa systemów zarządzania treścią serwisów internetowych oraz potrafi wymienić główne systemy CMS | |
3,5 | Student zna podstawowe pojęcia z zakresu funkcjonalności i bezpieczeństwa systemów zarządzania treścią serwisów internetowych, potrafi wymienić główne systemy CMS oraz ogólnie scharakteryzować ich funkcjonalność | |
4,0 | Potrafi szczegółowo omówić pojęcia z zakresu funkcjonalności i bezpieczeństwa systemów zarządzania treścią serwisów internetowych, potrafi wymienić główne systemy CMS, szczegółowo scharakteryzować ich funkcjonalność oraz omówić podstawowe zasady projektowania serwisów internetowych w oparciu o wybrany CMS | |
4,5 | Potrafi szczegółowo omówić pojęcia z zakresu funkcjonalności i bezpieczeństwa systemów zarządzania treścią serwisów internetowych, potrafi wymienić główne systemy CMS, szczegółowo scharakteryzować ich funkcjonalność oraz omówić podstawowe zasady projektowania serwisów internetowych w oparciu o CMS Joomla lub inny wskazany przez wykładowcę | |
5,0 | Potrafi szczegółowo omówić pojęcia z zakresu funkcjonalności i bezpieczeństwa systemów zarządzania treścią serwisów internetowych, potrafi wymienić główne systemy CMS, szczegółowo scharakteryzować ich funkcjonalność, strukturę wewnętrzną, elementy składowe oraz omówić podstawowe zasady projektowania serwisów internetowych w oparciu o CMS Joomla lub inny wskazany przez wykładowcę |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_1A_O2/10_U01 Student potrafi wykonać projekt serwisu internetowego opartego na systemie CMS | 2,0 | Student nie wykona projektu serwisu internetowego w oparciu o CMS, obejmującego wszystkie wymagane etapy (części) |
3,0 | Student wykona ogólny projekt serwisu internetowego w oparciu o wybrany CMS, składający się z wszystkich wymaganych etapów (części) | |
3,5 | Student wykona ogólny projekt serwisu internetowego w oparciu o wybrany CMS, składający się z wszystkich wymaganych etapów (części), wszystkie wymagane podpunkty (składowe poszczególnych etapów) projektu zostaną uwzględnione w opracowanym projekcie | |
4,0 | Student wykona szczegółowy projekt serwisu internetowego w oparciu o wybrany CMS, składający się z wszystkich wymaganych etapów (części), wszystkie wymagane podpunkty (składowe poszczególnych etapów) projektu zostaną poprawnie wykonane i będą ze sobą spójne | |
4,5 | Student wykona szczegółowy projekt serwisu internetowego w oparciu o wybrany CMS, składający się z wszystkich wymaganych etapów (części), wszystkie wymagane podpunkty (składowe poszczególnych etapów) projektu zostaną poprawnie wykonane i szczegółowo opisane (tekst, tabele, schematy, grafika) | |
5,0 | Student wykona szczegółowy projekt serwisu internetowego w oparciu o wybrany CMS, składający się z wszystkich wymaganych etapów (części), wszystkie wymagane podpunkty (składowe poszczególnych etapów) projektu zostaną poprawnie wykonane i szczegółowo opisane (tekst, tabele, schematy, grafika), student potrafi merytorycznie uzasadnić, wyjaśnić przyjęte rozwiązania w projekcie (zgodnie z obraną metodyką) | |
I_1A_O2/10_U02 Student potrafi wykonać serwis internetowy o zadanej funkcjonalności w oparciu o wybrany system CMS | 2,0 | Student nie wykonał serwisu internetowego w oparciu o wybrany system CMS |
3,0 | Student wykonał serwis internetowy w oparciu o wybrany system CMS, serwis cechuje się małą funkcjonalnością w stosunku do założeń projektowych | |
3,5 | Student wykonał serwis internetowy w oparciu o wybrany system CMS, funkcjonalność serwisu jest zbliżona do przyjętych założeń projektowych, nie wszystkie strony serwisu są uzupełnione właściwą treścią | |
4,0 | Student wykonał serwis internetowy w oparciu o wybrany system CMS, funkcjonalność serwisu jest zbliżona do przyjętych założeń projektowych, wszystkie strony serwisu są uzupełnione właściwą treścią | |
4,5 | Student wykonał serwis internetowy w oparciu o wybrany system CMS, funkcjonalność serwisu jest zgodna z przyjętymi założeniami projektowymi, wszystkie strony serwisu są uzupełnione właściwą treścią | |
5,0 | Student wykonał serwis internetowy w oparciu o wybrany system CMS, funkcjonalność serwisu jest zgodna z przyjętymi założeniami projektowymi, wszystkie strony serwisu są uzupełnione właściwą treścią, zostały użyte zewnętrzne dodatki |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_1A_O2/10_K01 Student ma świadomość znaczenia wykonania dobrego projektu oraz elementów serwisu WWW opratego na systemie CMS w kontekście zespołowego tworzenia rozbudowanych witryn internetowych | 2,0 | Student nie rozumie znaczenia wykonania dobrego projektu i realizacji serwisu WWW opartego na systemie CMS, w kontekście zespołowego tworzenia witryn internetowych |
3,0 | Student rozumie znaczenie wykonania dobrego projektu i realizacji serwisu WWW opartego na systemie CMS, w kontekście zespołowego tworzenia witryn internetowych, ale na bardzo dużym poziomie ogólności | |
3,5 | Student rozumie znaczenie wykonania dobrego projektu i realizacji serwisu WWW opartego na systemie CMS, w kontekście zespołowego tworzenia witryn internetowych, potrafi ogólnie uzasadnić rolę poszczególnych etapów projektowania i realizacji serwisu | |
4,0 | Student rozumie znaczenie wykonania dobrego projektu i realizacji serwisu WWW opartego na systemie CMS, w kontekście zespołowego tworzenia witryn internetowych, potrafi szczegółowo uzasadnić rolę poszczególnych etapów projektowania i realizacji serwisu | |
4,5 | Student rozumie znaczenie wykonania dobrego projektu i realizacji serwisu WWW opartego na systemie CMS, w kontekście zespołowego tworzenia witryn internetowych, potrafi szczegółowo uzasadnić rolę poszczególnych etapów projektowania i realizacji serwisu, wykorzystywanych narzędzi projektowych oraz funkcjonalności różnych systemów CMS | |
5,0 | Student rozumie znaczenie wykonania dobrego projektu i realizacji serwisu WWW opartego na systemie CMS, w kontekście zespołowego tworzenia witryn internetowych, potrafi szczegółowo uzasadnić rolę poszczególnych etapów projektowania i realizacji serwisu, wykorzystywanych narzędzi projektowych oraz funkcjonalności różnych systemów CMS, ma świadomość potrzeb monitorowania i koordynacji postępów prac projektowych, wykonawczych w zespole i tworzenia dokumentacji projektowej |
Literatura podstawowa
- Paweł Frankowski, CMS. Jak szybko i łatwo stworzyć stronę WWW i zarządzać nią, Helion, Gliwice, 2007
Literatura dodatkowa
- Marcin Lis, Joomla! 1.6. Prosty przepis na własną stronę WWW, Helion, Gliwice, 2011
- Paweł Frankowski, Joomla! Budowa i modyfikacja szablonów, Helion, Gliwice, 2010
- Krzysztof Palikowski, Drupal 7 w praktyce. Własna strona WWW w jeden dzień, Helion, Gliwice, 2011