Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Informatyka (S1)
specjalność: systemy komputerowe i oprogramowanie

Sylabus przedmiotu Przetwarzanie obrazów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Informatyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Przetwarzanie obrazów
Specjalność systemy komputerowe i oprogramowanie
Jednostka prowadząca Katedra Systemów Multimedialnych
Nauczyciel odpowiedzialny Paweł Forczmański <Pawel.Forczmanski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Paweł Forczmański <Pawel.Forczmanski@zut.edu.pl>, Adam Nowosielski <Adam.Nowosielski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 15 1,10,50zaliczenie
laboratoriaL4 15 1,90,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa umiejętność programowania w języku proceduralnym (preferowane C, MATLAB)
W-2znajomość algebry liniowej
W-3znajomość podstawowych algorytmów numerycznych i struktur danych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznanie studentów z ogólnymi metodami przetwarzania obrazów cyfrowych
C-2przekazanie praktycznych umiejętności dotyczących filtracji obrazów w celu poprawy ich jakości
C-3zapoznanie studentow z metodami stratnej kompresji obrazu
C-4Wykształcenie w studentach krytycznego spojrzenia na zagadnienie jakości obrazu cyfrowego

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Instruktaż do zajęć. Wprowadzenie do MATLABA w zastosowaniu do przetwarzania obrazów2
T-L-2Operacje arytmetyczne i geometryczne na obrazie, obliczanie jasności i kontrastu2
T-L-3Wyrównywanie i rozciąganie histogramu obrazu, operacje liniowe i nieliniowe2
T-L-4Dwuwymiarowa filtracja splotowa obrazu, filtry krawędziowe, uśredniające. Detekcja punktów i krawędzi3
T-L-5Dyskretna transformata Fouriera - wariant jedno i dwuwymiarowy. Filtracja obrazu w dziedzine częstotliwości2
T-L-6Operacje morfologiczne na obrazie binarnym2
T-L-7Wektoryzacja obrazu rastrowego - problemy lokalizacji obiektów, wektoryzacja konturu otwartego i wieloelementowego2
15
wykłady
T-W-1Reprezentacja obrazu w pamięci komputera, proces pozyskiwania obrazów. Podstawowe cechy obrazów cyfrowych2
T-W-2Operacje arytmetycznie i geometryczne na obrazie wektorowym i rastrowym2
T-W-3Histogram obrazu i operacje na histogramie2
T-W-4Splot - zastosowanie w przestrzennej filtracji obrazu2
T-W-5Przekształcenie Fouriera - filtracja i interpolacja obrazu w dziedzinie częstotliwości2
T-W-6Dyskretna Transformata Fouriera, kompresja obrazu w standardzie JPEG2
T-W-7Poprawa jakości obrazów cyfrowych w zadaniach identyfikacji osób, przedmiotów, treści tekstowej2
T-W-8Zaliczenie wykładu w formie testowej1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1udział w laboratoriach15
A-L-2dopracowanie oprogramowania realizowanego na zajęciach labaratoryjnych20
A-L-3udział w konsultacjach przedmiotowych10
A-L-4przygotowanie do końcowego zaliczenia10
A-L-5Udział w końcowym zaliczeniu1
56
wykłady
A-W-1udział w wykładach15
A-W-2samodzielne studiowanie tematyki wykładu i przygotowanie się do zaliczenia wykładu15
A-W-3Zaliczenie końcowe1
A-W-4Udział w konsultacjach do wykładu1
32

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Prezentacja teoretycznych zagadnień podczas wykładu informacyjnego
M-2Praktyczna realizacja wybranych algorytmów - podczas ćwiczeń laboratoryjnych

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne - zadania praktyczne (w formie programów komputerowych i prostych badań eksperymentalnych) do realizacji w trybie indywidualnym
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładu w formie testu
S-3Ocena podsumowująca: Końcowe zaliczenie laboratorium jako podsumowanie i ewentualne dodatkowe sprawdzenie wiedzy w formie odpowiedzi ustnej

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_1A_D/08_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie zdefiniować podstawowe zagadnieniami przetwarzania obrazów, powinien być w stanie tłumaczyć wybrane metody filtracji obrazów (m.in. poprawa ich jakości, ekstrakcja ech), objasniać wybrane standardy kompresji (np. JPEG) oraz scharakteryzować inne operacje na obrazie mające zastosowanie w systemach multimedialnych (operacje morfologiczne, interpolacja, wektoryzacja).
I_1A_W13, I_1A_W16, I_1A_W17, I_1A_W05, I_1A_W01C-3, C-4, C-1T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-L-5, T-L-6, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-7, T-L-4M-1S-2, S-1, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_1A_D/08_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęc student będzie umiał analizować algorytmy z zakresu przetwarzania obrazów, dobioerać odpoweidnie środki do ich realizacji w formie programów komputerowych oraz będzie w stanie prowadzić proste ekesprymenty mające na celu znalezienie zależności pomiędzy danymi wejściowymi a wyjściowymi w okreslonych problemach praktycznych
I_1A_U01, I_1A_U02, I_1A_U15, I_1A_U19C-2T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-L-5, T-L-6, T-L-2, T-L-3, T-L-7, T-L-4M-2S-1, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_1A_D/08_K01
w wyniku przeprowadzonych zajęc student osiągnie aktywną postawę ukierunkowaną na ciągły rozwój osobisty, ukierunkowany zostanie na poszukiwanie rozwiązań w sposób kreatywny
I_1A_K01C-4T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-L-5, T-L-6, T-L-2, T-L-3, T-L-7, T-L-4M-2S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_1A_D/08_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie zdefiniować podstawowe zagadnieniami przetwarzania obrazów, powinien być w stanie tłumaczyć wybrane metody filtracji obrazów (m.in. poprawa ich jakości, ekstrakcja ech), objasniać wybrane standardy kompresji (np. JPEG) oraz scharakteryzować inne operacje na obrazie mające zastosowanie w systemach multimedialnych (operacje morfologiczne, interpolacja, wektoryzacja).
2,0niespełnienie kryteriów uzyskania oceny pozytywnej
3,0student posiada wiedzę dotyczącą prostych algorytmów przetwarzania obrazów
3,5student posiada wiedzę dotyczącą zaawansowanyxh algorytmów przetwarzania obrazów
4,0student posiada wiedzę dotyczącą zaawansowanyxh algorytmów przetwarzania obrazów i potrafi je syntetycznie porównać
4,5student posiada wiedzę dotyczącą zaawansowanyxh algorytmów przetwarzania obrazów i potrafi je syntetycznie porównać oraz dokonać oceny efektywności w typowych przypadkach
5,0student posiada wiedzę dotyczącą zaawansowanyxh algorytmów przetwarzania obrazów i potrafi je syntetycznie porównać oraz dokonać oceny efektywności w typowych przypadkach a także potrafi zaproponować konkretne rozwiązania w zależności od początkowych założeń

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_1A_D/08_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęc student będzie umiał analizować algorytmy z zakresu przetwarzania obrazów, dobioerać odpoweidnie środki do ich realizacji w formie programów komputerowych oraz będzie w stanie prowadzić proste ekesprymenty mające na celu znalezienie zależności pomiędzy danymi wejściowymi a wyjściowymi w okreslonych problemach praktycznych
2,0niespełnienie kryteriów uzyskania oceny pozytywnej
3,0Student potrafi wymienić i zrealizować proste algorytmy przetwarzania obrazów
3,5Student potrafi zrealizować średniozaawansowane algorytmy przetwarzania obrazów
4,0Student potrafi zrealizować zaawansowane algorytmy przetwarzania obrazów
4,5Student potrafi krytycznie przeanalizować i zrealziować algorytmy przetwarzania obrazów uwzględniając proste warunki początkowe
5,0Student potrafi krytycznie przeanalizować i zrealziować algorytmy przetwarzania obrazów uwzględniając zaawansowane warunki początkowe

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_1A_D/08_K01
w wyniku przeprowadzonych zajęc student osiągnie aktywną postawę ukierunkowaną na ciągły rozwój osobisty, ukierunkowany zostanie na poszukiwanie rozwiązań w sposób kreatywny
2,0niespełnienie kryteriów uzyskania oceny pozytywnej
3,0student rozumie potrzebę zwiększania swojej wiedzy i potrafi realizowac postawione zadania
3,5student czuje potrzebę zwiekszania swojej wiedzy i potrafi samodzielnie decydować o sposobach realizacji zadania
4,0student potrafi uzasadnić potrzebę zwiększania swojej wiedzy i potrafi samodzielnie opracować drogę postępowania oraz samodzielnie zrealizować zadanie
4,5student potrafi uzasadnić potrzebę zwiększania swojej wiedzy oraz rozumie cel dzielenia się wiedzą a także potrafi określać wymagania, planowac rozwiązania oraz realizowac zdania
5,0student potrafi uzasadnić potrzebę zwiększania swojej wiedzy oraz dzieli się swoją wiedzą i potrafi określać wymagania, planowac rozwiązania oraz realizowac zdania ora w sposób dynamiczny dostosowywać się do zmieniających się uwarunkowań

Literatura podstawowa

  1. Kukharev Georgy, Przetwarzanie i analiza obrazów cyfrowych, Politechnika Szczecińska, Szczecin, 1997, skrypt uczelniany
  2. Wróbel Z., Koprowski R., Przetwarzanie obrazu w programie MATLAB, AOW EXIT, Warszawa, 2004
  3. Tadeusiewicz R., Korohoda P., Komputerowa analiza i przetwarzanie obrazów, Wydawnictwo Fundacji Postępu Telekomunikacji, Kraków, 1997
  4. Pavlidis Theo, Grafika i przetwarzanie obrazów. Algorytmy, WNT, Warszawa, 1987

Literatura dodatkowa

  1. Zabrodzki J. (red), Grafika komputerowa metody i narzędzia, WNT, Warszawa, 1994
  2. Pratt W. K., Digital image processing, JOHN WILEY & SONS, New York, 1991
  3. Watkins, C.D., Sadun, A., Marenka, S., Nowoczesne metody przetwarzania obrazu, WNT, Warszawa, 1995
  4. Tadeusiewicz, R., Flasinski, M., Rozpoznawanie obrazów, PWN, Warszawa, 1991

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Instruktaż do zajęć. Wprowadzenie do MATLABA w zastosowaniu do przetwarzania obrazów2
T-L-2Operacje arytmetyczne i geometryczne na obrazie, obliczanie jasności i kontrastu2
T-L-3Wyrównywanie i rozciąganie histogramu obrazu, operacje liniowe i nieliniowe2
T-L-4Dwuwymiarowa filtracja splotowa obrazu, filtry krawędziowe, uśredniające. Detekcja punktów i krawędzi3
T-L-5Dyskretna transformata Fouriera - wariant jedno i dwuwymiarowy. Filtracja obrazu w dziedzine częstotliwości2
T-L-6Operacje morfologiczne na obrazie binarnym2
T-L-7Wektoryzacja obrazu rastrowego - problemy lokalizacji obiektów, wektoryzacja konturu otwartego i wieloelementowego2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Reprezentacja obrazu w pamięci komputera, proces pozyskiwania obrazów. Podstawowe cechy obrazów cyfrowych2
T-W-2Operacje arytmetycznie i geometryczne na obrazie wektorowym i rastrowym2
T-W-3Histogram obrazu i operacje na histogramie2
T-W-4Splot - zastosowanie w przestrzennej filtracji obrazu2
T-W-5Przekształcenie Fouriera - filtracja i interpolacja obrazu w dziedzinie częstotliwości2
T-W-6Dyskretna Transformata Fouriera, kompresja obrazu w standardzie JPEG2
T-W-7Poprawa jakości obrazów cyfrowych w zadaniach identyfikacji osób, przedmiotów, treści tekstowej2
T-W-8Zaliczenie wykładu w formie testowej1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1udział w laboratoriach15
A-L-2dopracowanie oprogramowania realizowanego na zajęciach labaratoryjnych20
A-L-3udział w konsultacjach przedmiotowych10
A-L-4przygotowanie do końcowego zaliczenia10
A-L-5Udział w końcowym zaliczeniu1
56
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1udział w wykładach15
A-W-2samodzielne studiowanie tematyki wykładu i przygotowanie się do zaliczenia wykładu15
A-W-3Zaliczenie końcowe1
A-W-4Udział w konsultacjach do wykładu1
32
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_1A_D/08_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie zdefiniować podstawowe zagadnieniami przetwarzania obrazów, powinien być w stanie tłumaczyć wybrane metody filtracji obrazów (m.in. poprawa ich jakości, ekstrakcja ech), objasniać wybrane standardy kompresji (np. JPEG) oraz scharakteryzować inne operacje na obrazie mające zastosowanie w systemach multimedialnych (operacje morfologiczne, interpolacja, wektoryzacja).
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_W13zna podstawy grafiki komputerowej i technik wizualizacji
I_1A_W16ma wiedzę dotyczącą możliwości zastosowania informatyki w różnych dziedzinach aktywności ludzkiej (np. w przemyśle, zarządzaniu i medycynie)
I_1A_W17zna podstawowe metody gromadzenia i przetwarzania danych i informacji
I_1A_W05ma wiedzę w zakresie algorytmizacji i zasad tworzenia struktur danych
I_1A_W01ma wiedzę z matematyki teoretycznej ze szczególnym uwzględnieniem jej stosowanych aspektów, matematyki dyskretnej oraz matematyki stosowanej
Cel przedmiotuC-3zapoznanie studentow z metodami stratnej kompresji obrazu
C-4Wykształcenie w studentach krytycznego spojrzenia na zagadnienie jakości obrazu cyfrowego
C-1zapoznanie studentów z ogólnymi metodami przetwarzania obrazów cyfrowych
Treści programoweT-W-5Przekształcenie Fouriera - filtracja i interpolacja obrazu w dziedzinie częstotliwości
T-W-6Dyskretna Transformata Fouriera, kompresja obrazu w standardzie JPEG
T-W-7Poprawa jakości obrazów cyfrowych w zadaniach identyfikacji osób, przedmiotów, treści tekstowej
T-W-1Reprezentacja obrazu w pamięci komputera, proces pozyskiwania obrazów. Podstawowe cechy obrazów cyfrowych
T-W-2Operacje arytmetycznie i geometryczne na obrazie wektorowym i rastrowym
T-W-3Histogram obrazu i operacje na histogramie
T-W-4Splot - zastosowanie w przestrzennej filtracji obrazu
T-L-5Dyskretna transformata Fouriera - wariant jedno i dwuwymiarowy. Filtracja obrazu w dziedzine częstotliwości
T-L-6Operacje morfologiczne na obrazie binarnym
T-L-1Instruktaż do zajęć. Wprowadzenie do MATLABA w zastosowaniu do przetwarzania obrazów
T-L-2Operacje arytmetyczne i geometryczne na obrazie, obliczanie jasności i kontrastu
T-L-3Wyrównywanie i rozciąganie histogramu obrazu, operacje liniowe i nieliniowe
T-L-7Wektoryzacja obrazu rastrowego - problemy lokalizacji obiektów, wektoryzacja konturu otwartego i wieloelementowego
T-L-4Dwuwymiarowa filtracja splotowa obrazu, filtry krawędziowe, uśredniające. Detekcja punktów i krawędzi
Metody nauczaniaM-1Prezentacja teoretycznych zagadnień podczas wykładu informacyjnego
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładu w formie testu
S-1Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne - zadania praktyczne (w formie programów komputerowych i prostych badań eksperymentalnych) do realizacji w trybie indywidualnym
S-3Ocena podsumowująca: Końcowe zaliczenie laboratorium jako podsumowanie i ewentualne dodatkowe sprawdzenie wiedzy w formie odpowiedzi ustnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0niespełnienie kryteriów uzyskania oceny pozytywnej
3,0student posiada wiedzę dotyczącą prostych algorytmów przetwarzania obrazów
3,5student posiada wiedzę dotyczącą zaawansowanyxh algorytmów przetwarzania obrazów
4,0student posiada wiedzę dotyczącą zaawansowanyxh algorytmów przetwarzania obrazów i potrafi je syntetycznie porównać
4,5student posiada wiedzę dotyczącą zaawansowanyxh algorytmów przetwarzania obrazów i potrafi je syntetycznie porównać oraz dokonać oceny efektywności w typowych przypadkach
5,0student posiada wiedzę dotyczącą zaawansowanyxh algorytmów przetwarzania obrazów i potrafi je syntetycznie porównać oraz dokonać oceny efektywności w typowych przypadkach a także potrafi zaproponować konkretne rozwiązania w zależności od początkowych założeń
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_1A_D/08_U01W wyniku przeprowadzonych zajęc student będzie umiał analizować algorytmy z zakresu przetwarzania obrazów, dobioerać odpoweidnie środki do ich realizacji w formie programów komputerowych oraz będzie w stanie prowadzić proste ekesprymenty mające na celu znalezienie zależności pomiędzy danymi wejściowymi a wyjściowymi w okreslonych problemach praktycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_U01potrafi w zakresie podstawowym projektować, implementować i testować oprogramowanie
I_1A_U02potrafi aktywnie uczestniczyć w pracach projektowych zespołowych i indywidualnych
I_1A_U15potrafi wykorzystywać poznane metody, modele matematyczne oraz symulacje komputerowe do rozwiązywania prostych problemów inżynierskich
I_1A_U19ma umiejętność wyboru algorytmu i struktur danych do rozwiązania określonego zadania inżynierskiego
Cel przedmiotuC-2przekazanie praktycznych umiejętności dotyczących filtracji obrazów w celu poprawy ich jakości
Treści programoweT-W-5Przekształcenie Fouriera - filtracja i interpolacja obrazu w dziedzinie częstotliwości
T-W-6Dyskretna Transformata Fouriera, kompresja obrazu w standardzie JPEG
T-W-7Poprawa jakości obrazów cyfrowych w zadaniach identyfikacji osób, przedmiotów, treści tekstowej
T-W-1Reprezentacja obrazu w pamięci komputera, proces pozyskiwania obrazów. Podstawowe cechy obrazów cyfrowych
T-W-2Operacje arytmetycznie i geometryczne na obrazie wektorowym i rastrowym
T-W-3Histogram obrazu i operacje na histogramie
T-W-4Splot - zastosowanie w przestrzennej filtracji obrazu
T-L-5Dyskretna transformata Fouriera - wariant jedno i dwuwymiarowy. Filtracja obrazu w dziedzine częstotliwości
T-L-6Operacje morfologiczne na obrazie binarnym
T-L-2Operacje arytmetyczne i geometryczne na obrazie, obliczanie jasności i kontrastu
T-L-3Wyrównywanie i rozciąganie histogramu obrazu, operacje liniowe i nieliniowe
T-L-7Wektoryzacja obrazu rastrowego - problemy lokalizacji obiektów, wektoryzacja konturu otwartego i wieloelementowego
T-L-4Dwuwymiarowa filtracja splotowa obrazu, filtry krawędziowe, uśredniające. Detekcja punktów i krawędzi
Metody nauczaniaM-2Praktyczna realizacja wybranych algorytmów - podczas ćwiczeń laboratoryjnych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne - zadania praktyczne (w formie programów komputerowych i prostych badań eksperymentalnych) do realizacji w trybie indywidualnym
S-3Ocena podsumowująca: Końcowe zaliczenie laboratorium jako podsumowanie i ewentualne dodatkowe sprawdzenie wiedzy w formie odpowiedzi ustnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0niespełnienie kryteriów uzyskania oceny pozytywnej
3,0Student potrafi wymienić i zrealizować proste algorytmy przetwarzania obrazów
3,5Student potrafi zrealizować średniozaawansowane algorytmy przetwarzania obrazów
4,0Student potrafi zrealizować zaawansowane algorytmy przetwarzania obrazów
4,5Student potrafi krytycznie przeanalizować i zrealziować algorytmy przetwarzania obrazów uwzględniając proste warunki początkowe
5,0Student potrafi krytycznie przeanalizować i zrealziować algorytmy przetwarzania obrazów uwzględniając zaawansowane warunki początkowe
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_1A_D/08_K01w wyniku przeprowadzonych zajęc student osiągnie aktywną postawę ukierunkowaną na ciągły rozwój osobisty, ukierunkowany zostanie na poszukiwanie rozwiązań w sposób kreatywny
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_K01świadomie rozumie potrzeby dokształcania i dzielenia się wiedzą
Cel przedmiotuC-4Wykształcenie w studentach krytycznego spojrzenia na zagadnienie jakości obrazu cyfrowego
Treści programoweT-W-5Przekształcenie Fouriera - filtracja i interpolacja obrazu w dziedzinie częstotliwości
T-W-6Dyskretna Transformata Fouriera, kompresja obrazu w standardzie JPEG
T-W-7Poprawa jakości obrazów cyfrowych w zadaniach identyfikacji osób, przedmiotów, treści tekstowej
T-W-1Reprezentacja obrazu w pamięci komputera, proces pozyskiwania obrazów. Podstawowe cechy obrazów cyfrowych
T-W-2Operacje arytmetycznie i geometryczne na obrazie wektorowym i rastrowym
T-W-3Histogram obrazu i operacje na histogramie
T-W-4Splot - zastosowanie w przestrzennej filtracji obrazu
T-L-5Dyskretna transformata Fouriera - wariant jedno i dwuwymiarowy. Filtracja obrazu w dziedzine częstotliwości
T-L-6Operacje morfologiczne na obrazie binarnym
T-L-2Operacje arytmetyczne i geometryczne na obrazie, obliczanie jasności i kontrastu
T-L-3Wyrównywanie i rozciąganie histogramu obrazu, operacje liniowe i nieliniowe
T-L-7Wektoryzacja obrazu rastrowego - problemy lokalizacji obiektów, wektoryzacja konturu otwartego i wieloelementowego
T-L-4Dwuwymiarowa filtracja splotowa obrazu, filtry krawędziowe, uśredniające. Detekcja punktów i krawędzi
Metody nauczaniaM-2Praktyczna realizacja wybranych algorytmów - podczas ćwiczeń laboratoryjnych
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Końcowe zaliczenie laboratorium jako podsumowanie i ewentualne dodatkowe sprawdzenie wiedzy w formie odpowiedzi ustnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0niespełnienie kryteriów uzyskania oceny pozytywnej
3,0student rozumie potrzebę zwiększania swojej wiedzy i potrafi realizowac postawione zadania
3,5student czuje potrzebę zwiekszania swojej wiedzy i potrafi samodzielnie decydować o sposobach realizacji zadania
4,0student potrafi uzasadnić potrzebę zwiększania swojej wiedzy i potrafi samodzielnie opracować drogę postępowania oraz samodzielnie zrealizować zadanie
4,5student potrafi uzasadnić potrzebę zwiększania swojej wiedzy oraz rozumie cel dzielenia się wiedzą a także potrafi określać wymagania, planowac rozwiązania oraz realizowac zdania
5,0student potrafi uzasadnić potrzebę zwiększania swojej wiedzy oraz dzieli się swoją wiedzą i potrafi określać wymagania, planowac rozwiązania oraz realizowac zdania ora w sposób dynamiczny dostosowywać się do zmieniających się uwarunkowań