Wydział Informatyki - Informatyka (S1)
specjalność: systemy komputerowe i oprogramowanie
Sylabus przedmiotu Inżynieria systemów informacyjnych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Informatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Inżynieria systemów informacyjnych | ||
Specjalność | systemy komputerowe i oprogramowanie | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Systemów Informacyjnych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Krzysztof Michalak <Krzysztof.Michalak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Krzysztof Michalak <Krzysztof.Michalak@zut.edu.pl>, Przemysław Różewski <Przemyslaw.Rozewski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy informatyki i algorytmizacji |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | - zapoznanie z ogólnymi pojęciami w zakresie inżynierii systemów informacyjnych - zapoznanie z różnymi klasami systemów informacyjnych - zapoznanie z metodami i technikami projektowania systemów informacyjnych - wprowadzenie studentów w tematykę projektowania i wdrażania w organizacjach systemów informacyjnych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Utworzenie dwu osobowych zespołów roboczych. Wybór dziedziny, dla której będą opracowywane wybrane elementy dokumentacji projektowej dla systemu informacyjnego. | 1 |
T-L-2 | Analiza wymagań funkcjonalnych do projetowanego systemu informacyjnego - wynikiem jest sprawozdanie | 2 |
T-L-3 | Analiza wymagań niefunkcjonalnych do projetowanego systemu informacyjnego - wynikiem jest sprawozdanie | 2 |
T-L-4 | Wejściówka z podstaw UML Identyfikacja ról użytkowników i funkcjonalności projektowanego systemu - wynikiem są diagramy przypadków użycia opisujące projektowany system. | 2 |
T-L-5 | Analiza i projektowanie wybranych przypadków użycia - wynikiem są szczegółowe opisy sposobu realizacji wybranych przypadków użycia | 2 |
T-L-6 | Wejściówka z diagramów DFD Analiza przepływów danych w projektowanym systemie - wynikiem są diagramy DFD | 2 |
T-L-7 | Opracowanie interfejsu użytkownika dla projektowanego systemu - wynikiem jest projekt UI. | 4 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Przedstawienie zagadnień, które będą omawiane na wykładach, określenie zasad zaliczania przedmiotu | 1 |
T-W-2 | Informatyka a zarządzanie strategiczne (definicje, cele, metody) | 1 |
T-W-3 | Elementy organizacji działania (struktury, wytwarzanie, kierowanie) | 1 |
T-W-4 | Podstawy teorii informacji (dane, informacje, wiedza) | 1 |
T-W-5 | Formalizacja systemu informacyjnego (informacje jako organizacje) | 1 |
T-W-6 | Społeczeństwo globalnej informacji (utowarowienie informacji) | 1 |
T-W-7 | Inżynieria systemu informacyjnego (metody projektowania) | 1 |
T-W-8 | Standardy w przetwarzaniu danych do zarzadzania (systemy dziedzinowe i procesowe) | 1 |
T-W-9 | Hurtownie danych i metody odkrywania wiedzy (data minning) | 1 |
T-W-10 | Wirtualizacja i profesjonalizm usług zewnętrznych w informatyce | 1 |
T-W-11 | Reprezentacja czasu w systemach informatycznych zarzadzania | 1 |
T-W-12 | Sytemy transakcyjne w ewidencji zdarzeń gospodarczych | 1 |
T-W-13 | Systemy eksperckie w analizie gospodarności | 1 |
T-W-14 | Systemy wspomagania decyzji w planowaniu | 1 |
T-W-15 | Infrastruktura informatyczna w przedsiębiorstwie (teleinformatyka) | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | Udział w zaliczeniu formy zajęć i konsultacje | 2 |
A-L-3 | przygotowanie się do laboratoriów i sporządzanie sprawozdań | 15 |
32 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | konsultacje | 1 |
A-W-3 | przygotowanie się do ćwiczenia | 10 |
A-W-4 | Zaliczenie wykładu | 1 |
27 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład z prezentacją |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne z zakresu określania wymagań i podstaw projektowania SI |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Laboratoria - oceny za wejściówki i zrealizowane sprawozdania, diagramy, projekty itp. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Wykład - zaliczenie ustne Ocena za przedmiot = 0,5 * ocena z wykładu + 0,5 * ocena z laboratoriów |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
I_1A_D/07_W01 Student powinien posiąść wiedzę z zakresu możliwości zastosowania systemów informacyjnych w róźnych dziedzinach działalności ludzkiej, dopasowywania systemów od wymagań organizacji, podstaw projektowania systemów. | I_1A_W11, I_1A_W16, I_1A_W18, I_1A_W05 | — | — | C-1 | T-W-11, T-W-10, T-W-9, T-W-8, T-W-7, T-W-6, T-W-15, T-W-14, T-W-5, T-W-13, T-W-12, T-W-4, T-W-3, T-W-2, T-W-1, T-L-6, T-L-7, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
I_1A_D/07_U01 Potrafi: określać wymagania dotyczące systemów informacyjnych, projektować systemy informacyjne spelniające te wymagania | I_1A_U01, I_1A_U02, I_1A_U12, I_1A_U14, I_1A_U16, I_1A_U05 | — | — | C-1 | T-W-11, T-W-10, T-W-9, T-W-8, T-W-7, T-W-6, T-W-15, T-W-14, T-W-5, T-W-13, T-W-12, T-W-4, T-W-3, T-W-2, T-W-1, T-L-6, T-L-7, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
I_1A_D/07_K01 rozumie społeczny i zawodowy kontekst informatyki | I_1A_K07 | — | — | C-1 | T-W-11, T-W-10, T-W-9, T-W-8, T-W-7, T-W-6, T-W-15, T-W-14, T-W-5, T-W-13, T-W-12, T-W-4, T-W-3, T-W-2, T-W-1, T-L-6, T-L-7, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_1A_D/07_W01 Student powinien posiąść wiedzę z zakresu możliwości zastosowania systemów informacyjnych w róźnych dziedzinach działalności ludzkiej, dopasowywania systemów od wymagań organizacji, podstaw projektowania systemów. | 2,0 | student nie spełnia wymagań do uzyskania oceny 3.0 |
3,0 | student zna większość pojęć z zakresu projektowania systemów informacyjnych | |
3,5 | student zna pojęcia z zakresu projektowania systemów informacyjnych | |
4,0 | student zna pojęcia z zakresu projektowania systemów informacyjnych, poprawnie określa wymagania dla projektowanego systemu inforamcyjnego | |
4,5 | student zna pojęcia z zakresu projektowania systemów informacyjnych, poprawnie określa wymagania dla projektowanego systemu inforamcyjnego, zna i rozumie pootrzebę zaprojektowania większości modeli, diagramów opisujących projektowany system | |
5,0 | student zna pojęcia z zakresu projektowania systemów informacyjnych, poprawnie określa wymagania dla projektowanego systemu inforamcyjnego, zna i rozumie pootrzebę zaprojektowania wszystkich modeli, diagramów opisujących projektowany system |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_1A_D/07_U01 Potrafi: określać wymagania dotyczące systemów informacyjnych, projektować systemy informacyjne spelniające te wymagania | 2,0 | student nie spełnia wymagań do uzyskania oceny 3.0 |
3,0 | student potrafi w ograniczonym zakresie stosować niektóre z poznanych modeli, diagramów używanych do projektowania systemów informacyjnych | |
3,5 | student potrafi stosować wszystkie z poznanych modeli, diagramów używanych do projektowania systemów informacyjnych, proponuje poprawnie wszystkie modele do rozwiązania zadań | |
4,0 | student umie projektować w sposób optymalny modele, diagramy używane do projektowania systemów informacyjnych | |
4,5 | student umie projektować w sposób optymalny modele, diagramy używane do projektowania systemów informacyjnych, potrafi przeprowadzić dyskusję otrzymanych wyników | |
5,0 | student umie projektować w sposób optymalny modele, diagramy używane do projektowania systemów informacyjnych, potrafi porównać ich efektywność, potrafi przeprowadzić dyskusję otrzymanych wyników |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_1A_D/07_K01 rozumie społeczny i zawodowy kontekst informatyki | 2,0 | Student nie ma świadomości ważności wiedzy z zakresu inżynierii systemów informacyjnych, projektowania systemów informacyjnych |
3,0 | Student ma świadomość ważności wiedzy z zakresu inżynierii systemów informacyjnych, projektowania systemów informacyjnych | |
3,5 | Student spełnia wymagania na ocenę 3,0 i dodatkowo wykazuje dbałość o poprawność wyników | |
4,0 | Student spełnia wymagania na ocenę 3,5 i dodatkowo wykazuje zdolność do oceny otrzymanych wyników | |
4,5 | Student spełnia wymagania na ocenę 4,0 i dodatkowo wykazuje otwartość na współpracę w zespole | |
5,0 | Student spełnia wymagania na ocenę 4,5 i dodatkowo jest zorientowany na ciągłe podnoszenie własnej wiedzy i umiejętności |
Literatura podstawowa
- Beynon-Davies Paul, Inżynieria Systemów Informacyjnych, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, 2004, 2