Wydział Informatyki - Informatyka (S1)
specjalność: systemy komputerowe i oprogramowanie
Sylabus przedmiotu Modelowanie procesów biznesowych - Przedmiot obieralny I:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Informatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Modelowanie procesów biznesowych - Przedmiot obieralny I | ||
Specjalność | systemy komputerowe i oprogramowanie | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Systemów Informacyjnych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Leonard Rozenberg <Leonard.Rozenberg@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Wiesław Pietruszkiewicz <Wieslaw.Pietruszkiewicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 6 | Grupa obieralna | 3 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy projektowania systemów informatycznych |
W-2 | Podstawy funkcjonowania przedsiębiorstw |
W-3 | Wymagana jest znajomość podstaw projektowania systemów informatycznych oraz funkcjonowania przedsiębiorstwa. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zrozumienie modelowania biznesowego przy użyciu języka UML |
C-2 | Zrozumienie roli modelu biznesowego w procesie tworzenia systemów informatycznych |
C-3 | Wiedza dot. modelowania biznesowego przy użyciu języka UML oraz umiejętność wykonania modeli procesów biznesowych, potrzebnych na wstępnym etapie tworzenia projektów systemów informatycznych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wprowadzenie do modelowania procesów biznesowych, Podstawowe pojęcia, Metody modelowania procesów, Narzędzia informatyczne, Znaczenie modeli procesów w biznesie. | 2 |
T-L-2 | Język UML w zastosowaniu do modelowania procesów biznesowych | 2 |
T-L-3 | Modelowanie funkcjonalności i uczestników procesów | 2 |
T-L-4 | Modelowanie informacji zbieranych I przeważanych w procesie | 2 |
T-L-5 | Modelowanie przebiegu procesów | 2 |
T-L-6 | Modelowanie komunikacji w procesie | 2 |
T-L-7 | Modelowanie czasowe procesów | 2 |
T-L-8 | Praktyczne wykorzystanie modelów procesów biznesowych w budowie systemów informatycznych | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie do modelowania procesów biznesowych: wprowadzenie do modelowania procesów biznesowych, podstawowe pojęcia, metody modelowania procesów, narzędzia informatyczne i znaczenie modeli procesów w biznesie. | 2 |
T-W-2 | Język UML w zastosowaniu do modelowania procesów biznesowych | 2 |
T-W-3 | Modelowanie funkcjonalności i uczestników procesów | 2 |
T-W-4 | Modelowanie informacji zbieranych i przeważanych w procesie | 2 |
T-W-5 | Modelowanie przebiegu procesów | 2 |
T-W-6 | Modelowanie komunikacji w procesie | 2 |
T-W-7 | Modelowanie czasowe procesów | 2 |
T-W-8 | Praktyczne wykorzystanie modelów procesów biznesowych w budowie systemów informatycznych | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | Przygotowanie do laboratorium | 5 |
A-L-3 | Konsultacje | 1 |
A-L-4 | Przygotowanie finalne dokumentacji modelowanego procesu | 12 |
33 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Udział w konsultacjach i zaliczeniu | 2 |
A-W-3 | Przygotowanie się do zaliczenia wykładu - praca własna studenta | 10 |
27 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Ćwiczenia z oprogramowaniem specjalistycznym |
M-2 | Prezentacja oraz dyskusja |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne oraz końcowa praca w domu nad finalizacją modelu wybranego procesu biznesowego |
S-2 | Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów |
S-3 | Ocena formująca: Merytoryczna ocena umiejętności modelowania procesów |
S-4 | Ocena podsumowująca: Ocena zdolności do dokumentowania procesu i tworzenia modelu w postaci zwartego projektu |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
I_1A_O/1/3_W01 Student posiądzie wiedzę dot. modelowania biznesowego przy użyciu języka UML | I_1A_W06, I_1A_W16, I_1A_W17, I_1A_W18 | — | — | C-3 | T-W-6, T-W-3, T-W-7, T-W-2, T-W-8, T-W-1, T-W-5, T-W-4, T-L-5, T-L-6, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-7, T-L-8 | M-1, M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
I_1A_O/1/3_U01 Student posiądzie umiejętność wykonania modeli procesów biznesowych, potrzebnych na wstępnym etapie tworzenia projektów systemów informatycznych | I_1A_U01, I_1A_U02, I_1A_U12, I_1A_U16, I_1A_U05 | — | — | C-1, C-2 | T-W-6, T-W-3, T-W-7, T-W-2, T-W-8, T-W-1, T-W-5, T-W-4, T-L-5, T-L-6, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-7, T-L-8 | M-1 | S-1, S-3, S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_1A_O/1/3_W01 Student posiądzie wiedzę dot. modelowania biznesowego przy użyciu języka UML | 2,0 | Wiedza poniżej poziomu wymaganego na ocenę 3.0 |
3,0 | Zna cele i rolę modelowania procesów biznesowych, podstaw języka UML | |
3,5 | Zna sposoby modelowania procesów biznesowych oraz analizy procesu biznesowego | |
4,0 | Zna cele oraz sposoby zamiany diagramów biznesowych na diagramy implementacyjne | |
4,5 | Zna zaawansowane elementy diagramów statycznych | |
5,0 | Zna zaawansowane elementy diagramów interakcji |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_1A_O/1/3_U01 Student posiądzie umiejętność wykonania modeli procesów biznesowych, potrzebnych na wstępnym etapie tworzenia projektów systemów informatycznych | 2,0 | Poniżej poziomu wymaganego na 3.0 |
3,0 | Umie przeprowadzić podstawową analizę procesu biznesowego oraz wykonania podstawowych diagramów UML | |
3,5 | Umie określić zastosowania tworzonego modelu oraz uczestników modelowanego procesu | |
4,0 | Umie przeprowadzić rozbudowaną analizę procesu biznesowego | |
4,5 | Umie wykonać dokumentację procesów biznesowych | |
5,0 | Umie zastosować utworzony model do analizy możiwości usprawnienia procesu |
Literatura podstawowa
- S. Wrycza, Język UML 2.0 w modelowaniu systemów informatycznych, Helion, Gliwice, 2006
Literatura dodatkowa
- Griffin R.W., Podstawy zarządzania organizacjami, PWN, Warszawa, 1996
- Piotrowski M., Notacja modelowania procesów biznesowych, Wydawnictwo BTC, Legionowo, 2007