Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Informatyka (S1)
specjalność: systemy komputerowe i oprogramowanie

Sylabus przedmiotu Komunikacja bezprzewodowa I:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Informatyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Komunikacja bezprzewodowa I
Specjalność systemy komputerowe i oprogramowanie
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Systemów Informacyjnych
Nauczyciel odpowiedzialny Aleksandr Cariow <Alexandr.Tariov@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Aleksandr Cariow <Alexandr.Tariov@zut.edu.pl>, Tomasz Mąka <Tomasz.Maka@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 10 Grupa obieralna 4

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 15 0,80,50zaliczenie
laboratoriaL6 15 1,20,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-11. Podstawy informatyki.
W-2Podstawy transmisji danych.
W-3Elementy logiczne i układy cyfrowe.
W-4Podstawy algebry liniowej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie podstaw i zasad bezprzewodowej transmisji danych.
C-2Zdobycie wiedzy na temat funkcjonowania warstwy fizycznej w systemach przesyłu informacji drogą bezprzewodową.
C-3Opanowanie własności istniejących technik i systemów wykorzystywanych w komunikacji drogą radiową.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Opracowanie modelu symulacyjnego dla modulatorów BPSK oraz QPSK w środowisku MATLAB/Simulink.2
T-L-2Budowa modelu systemu MSK (modulator i demodulator) oraz badania symulacyjne.2
T-L-3Budowa modeli oraz analiza własności systemów modulacji QAM-8 oraz QAM-16.2
T-L-4Projekt i budowa modeli generatorów kodów rozpraszających Golda oraz Walsha-Hadamarda.2
T-L-5Budowa modelu symulacyjnego i analiza jego działania dla bezpośredniego rozpraszania widma (DSSS).2
T-L-6Budowa modelu symulacyjnego i analiza jego działania dla systemu FHSS.2
T-L-7Projekt modelu dla systemu transmisyjnego CDMA. Badania wpływu zakłóceń transmisyjnych na wydajność pracy systemu.3
15
wykłady
T-W-1Komunikacja bezprzewodowa: podstawowe pojęcia i definicje.2
T-W-2Problematyka antenowa. Kodowanie przestrzenno-czasowe.2
T-W-3Podstawowe charakterystyki systemów komunikacji bezprzewodowej.2
T-W-4Modulacje stosowane w systemach transmisji bezprzewodowej. Transmisja danych z poszerzonym widmem.2
T-W-5Systemy radiokomunikacyjne: systemy przywoławcze, trankingowe, systemy telefonii bezsznurowej.2
T-W-6Systemy i standardy telefonii GSM.2
T-W-7Bezprzewodowe sieci komputerowe. Standardy IEEE802.11a-n, IEEE802.15.1, IEEE802.15.4, IEEE802.15.3a, IEEE802.16a,e.1
T-W-8Systemy łączności satelitarnej.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Przygotowanie się do zajęć.10
A-L-2Uczestnictwo w zajęciach.15
A-L-3Udział w konsultacjach i zaliczeniu.2
A-L-4Przygotowanie sprawozdań10
37
wykłady
A-W-1Udział w zajęciach15
A-W-2Udział w zaliczeniu i konsultacjach3
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia i studia literaturowe6
24

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny.
S-2Ocena formująca: Zaliczenie na podstawie oceny przeprowadzonych badań symulacyjnych zrealizowanych układów wchodzących skład systemów komunikacji bezprzewodowej.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_1A_O4/02_W01
Po ukończeniu kursu, student będzie umiał wykorzystać praktycznie omówione metody i techniki do zadań występujących w zastosowaniach i aplikacjach komunikacji bezprzewodowej. Będzie umiał dobrać odpowiednią metodę do realizowanego zadania, a także będzie w stanie dobrać parametry techniczne odpowiedniego urządzenia komunikacji bezprzewodowej, gwarantujące jej skuteczne działanie.
I_1A_W09, I_1A_W10, I_1A_W21C-2, C-3, C-1T-W-1, T-W-7, T-W-6, T-W-5, T-W-8, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_1A_O4/02_U01
Po ukończeniu kursu, student będzie umiał wykorzystać praktycznie omówione metody i techniki do zadań występujących w zastosowaniach i aplikacjach komunikacji bezprzewodowej. Będzie umiał dobrać odpowiednią metodę do realizowanego zadania, a także będzie w stanie dobrać parametry techniczne odpowiedniego urządzenia komunikacji bezprzewodowej, gwarantujące jej skuteczne działanie.
I_1A_U08, I_1A_U17C-2, C-3, C-1T-L-5, T-L-3, T-L-4, T-L-1, T-L-2, T-L-6, T-L-7M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_1A_O4/02_W01
Po ukończeniu kursu, student będzie umiał wykorzystać praktycznie omówione metody i techniki do zadań występujących w zastosowaniach i aplikacjach komunikacji bezprzewodowej. Będzie umiał dobrać odpowiednią metodę do realizowanego zadania, a także będzie w stanie dobrać parametry techniczne odpowiedniego urządzenia komunikacji bezprzewodowej, gwarantujące jej skuteczne działanie.
2,0Brak spełnienia wymogów na ocenę dostateczną.
3,0Potrafi dokonać podstawowej charakterystyki systemów realizujących komunikację bezprzewodową. Dysponuje wiedzą o zasadach transmisji bezprzewodowej i jej własnościach i ograniczeniach.
3,5jak na ocenę dostateczną oraz zna rodzaje i charakterystykę cyfrowych modulacji stosowanych w transmisji bezprzewodowej.
4,0jak na ocenę 3,5 oraz potrafiomówić architekturę systemu GSM oraz umie rozróżniać i porównać standardy stosowane w bezprzewodowych sieciach komputerowych.
4,5jak na ocenę 4,0 oraz zna zasady pracy satelitarnych systemów komunikacyjnych. Potrafi wyjaśnić zasadę działania i architekturę systemu RFID.
5,0jak na ocenę 4,5 oraz potrafi proponować i uzasadniać dobór odpowiednich bezprzewodowych rozwiązań transmisyjnych w zależności od oczekiwań i ograniczeń określonej sytuacji.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_1A_O4/02_U01
Po ukończeniu kursu, student będzie umiał wykorzystać praktycznie omówione metody i techniki do zadań występujących w zastosowaniach i aplikacjach komunikacji bezprzewodowej. Będzie umiał dobrać odpowiednią metodę do realizowanego zadania, a także będzie w stanie dobrać parametry techniczne odpowiedniego urządzenia komunikacji bezprzewodowej, gwarantujące jej skuteczne działanie.
2,0Brak spełnienia warunków na ocenę dostateczną.
3,0Zna strukturę modulatora kwadraturowego. Potrafi zbudować model symulacyjny dla modulacji BPSK oraz QPSK, wykonać symulację i omówić zasadę działania.
3,5jak na ocenę dostateczną oraz potrafi zbudować model modulatora MSK, przeprowadzić badania i omówić uzyskane rezultaty. Potrafi zbudować modele symulacyjne modulatorów QAM oraz przeprowadzić jego analizę działania.
4,0jak na ocenę 3,5 oraz umie zbudować modele symulacyjne ciągów rozpraszających Golda i Walsha-Hadamarda i przeprowadzić analizę korelacyjną.
4,5jak na ocenę 4,0 oraz potrafi zbudować model systemu DSSS oraz FHSS oraz przeprowadzić symulację.
5,0jak na ocenę 4,5 oraz wykonał projekt systemu CDMA oraz przeprowadził jego symulację.

Literatura podstawowa

  1. W. Hołubowicz, P. Płuciennik, A. Różański, Systemy łączności bezprzewodowej, Poznań, 1997
  2. K. Wesołowski, Systemy radiokomunikacji ruchomej, Warszawa, 1998
  3. W. Hołubowicz, P. Płóciennik, GSM – cyfrowy system telefonii komórkowej, Poznań, 1997
  4. R. Zienkiewicz, Telefony komórkowe GSM i DCS, Warszawa, 1999
  5. B. Zieliński, Bezprzewodowe sieci komputerowe, Gliwice, 2000
  6. A. Simon, M. Walczyk, Sieci komórkowe GSM/GPRS. Usługi i bezpieczeństwo, Kraków, 2002

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Opracowanie modelu symulacyjnego dla modulatorów BPSK oraz QPSK w środowisku MATLAB/Simulink.2
T-L-2Budowa modelu systemu MSK (modulator i demodulator) oraz badania symulacyjne.2
T-L-3Budowa modeli oraz analiza własności systemów modulacji QAM-8 oraz QAM-16.2
T-L-4Projekt i budowa modeli generatorów kodów rozpraszających Golda oraz Walsha-Hadamarda.2
T-L-5Budowa modelu symulacyjnego i analiza jego działania dla bezpośredniego rozpraszania widma (DSSS).2
T-L-6Budowa modelu symulacyjnego i analiza jego działania dla systemu FHSS.2
T-L-7Projekt modelu dla systemu transmisyjnego CDMA. Badania wpływu zakłóceń transmisyjnych na wydajność pracy systemu.3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Komunikacja bezprzewodowa: podstawowe pojęcia i definicje.2
T-W-2Problematyka antenowa. Kodowanie przestrzenno-czasowe.2
T-W-3Podstawowe charakterystyki systemów komunikacji bezprzewodowej.2
T-W-4Modulacje stosowane w systemach transmisji bezprzewodowej. Transmisja danych z poszerzonym widmem.2
T-W-5Systemy radiokomunikacyjne: systemy przywoławcze, trankingowe, systemy telefonii bezsznurowej.2
T-W-6Systemy i standardy telefonii GSM.2
T-W-7Bezprzewodowe sieci komputerowe. Standardy IEEE802.11a-n, IEEE802.15.1, IEEE802.15.4, IEEE802.15.3a, IEEE802.16a,e.1
T-W-8Systemy łączności satelitarnej.2
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Przygotowanie się do zajęć.10
A-L-2Uczestnictwo w zajęciach.15
A-L-3Udział w konsultacjach i zaliczeniu.2
A-L-4Przygotowanie sprawozdań10
37
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w zajęciach15
A-W-2Udział w zaliczeniu i konsultacjach3
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia i studia literaturowe6
24
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_1A_O4/02_W01Po ukończeniu kursu, student będzie umiał wykorzystać praktycznie omówione metody i techniki do zadań występujących w zastosowaniach i aplikacjach komunikacji bezprzewodowej. Będzie umiał dobrać odpowiednią metodę do realizowanego zadania, a także będzie w stanie dobrać parametry techniczne odpowiedniego urządzenia komunikacji bezprzewodowej, gwarantujące jej skuteczne działanie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_W09ma podstawową wiedzę dotyczącą systemów telekomunikacyjnych
I_1A_W10zna podstawowe architektury systemów komputerowych, w tym systemów wbudowanych
I_1A_W21ma wiedzę w zakresie technologii mobilnych
Cel przedmiotuC-2Zdobycie wiedzy na temat funkcjonowania warstwy fizycznej w systemach przesyłu informacji drogą bezprzewodową.
C-3Opanowanie własności istniejących technik i systemów wykorzystywanych w komunikacji drogą radiową.
C-1Poznanie podstaw i zasad bezprzewodowej transmisji danych.
Treści programoweT-W-1Komunikacja bezprzewodowa: podstawowe pojęcia i definicje.
T-W-7Bezprzewodowe sieci komputerowe. Standardy IEEE802.11a-n, IEEE802.15.1, IEEE802.15.4, IEEE802.15.3a, IEEE802.16a,e.
T-W-6Systemy i standardy telefonii GSM.
T-W-5Systemy radiokomunikacyjne: systemy przywoławcze, trankingowe, systemy telefonii bezsznurowej.
T-W-8Systemy łączności satelitarnej.
T-W-2Problematyka antenowa. Kodowanie przestrzenno-czasowe.
T-W-3Podstawowe charakterystyki systemów komunikacji bezprzewodowej.
T-W-4Modulacje stosowane w systemach transmisji bezprzewodowej. Transmisja danych z poszerzonym widmem.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak spełnienia wymogów na ocenę dostateczną.
3,0Potrafi dokonać podstawowej charakterystyki systemów realizujących komunikację bezprzewodową. Dysponuje wiedzą o zasadach transmisji bezprzewodowej i jej własnościach i ograniczeniach.
3,5jak na ocenę dostateczną oraz zna rodzaje i charakterystykę cyfrowych modulacji stosowanych w transmisji bezprzewodowej.
4,0jak na ocenę 3,5 oraz potrafiomówić architekturę systemu GSM oraz umie rozróżniać i porównać standardy stosowane w bezprzewodowych sieciach komputerowych.
4,5jak na ocenę 4,0 oraz zna zasady pracy satelitarnych systemów komunikacyjnych. Potrafi wyjaśnić zasadę działania i architekturę systemu RFID.
5,0jak na ocenę 4,5 oraz potrafi proponować i uzasadniać dobór odpowiednich bezprzewodowych rozwiązań transmisyjnych w zależności od oczekiwań i ograniczeń określonej sytuacji.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_1A_O4/02_U01Po ukończeniu kursu, student będzie umiał wykorzystać praktycznie omówione metody i techniki do zadań występujących w zastosowaniach i aplikacjach komunikacji bezprzewodowej. Będzie umiał dobrać odpowiednią metodę do realizowanego zadania, a także będzie w stanie dobrać parametry techniczne odpowiedniego urządzenia komunikacji bezprzewodowej, gwarantujące jej skuteczne działanie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_U08ma umiejętność konfigurowania urządzeń wchodzących w skład systemów telekomunikacyjnych i mobilnych
I_1A_U17potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi rozwiązania prostego zadania inżynierskiego, typowego dla reprezentowanej dyscypliny inżynierskiej oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-2Zdobycie wiedzy na temat funkcjonowania warstwy fizycznej w systemach przesyłu informacji drogą bezprzewodową.
C-3Opanowanie własności istniejących technik i systemów wykorzystywanych w komunikacji drogą radiową.
C-1Poznanie podstaw i zasad bezprzewodowej transmisji danych.
Treści programoweT-L-5Budowa modelu symulacyjnego i analiza jego działania dla bezpośredniego rozpraszania widma (DSSS).
T-L-3Budowa modeli oraz analiza własności systemów modulacji QAM-8 oraz QAM-16.
T-L-4Projekt i budowa modeli generatorów kodów rozpraszających Golda oraz Walsha-Hadamarda.
T-L-1Opracowanie modelu symulacyjnego dla modulatorów BPSK oraz QPSK w środowisku MATLAB/Simulink.
T-L-2Budowa modelu systemu MSK (modulator i demodulator) oraz badania symulacyjne.
T-L-6Budowa modelu symulacyjnego i analiza jego działania dla systemu FHSS.
T-L-7Projekt modelu dla systemu transmisyjnego CDMA. Badania wpływu zakłóceń transmisyjnych na wydajność pracy systemu.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie na podstawie oceny przeprowadzonych badań symulacyjnych zrealizowanych układów wchodzących skład systemów komunikacji bezprzewodowej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak spełnienia warunków na ocenę dostateczną.
3,0Zna strukturę modulatora kwadraturowego. Potrafi zbudować model symulacyjny dla modulacji BPSK oraz QPSK, wykonać symulację i omówić zasadę działania.
3,5jak na ocenę dostateczną oraz potrafi zbudować model modulatora MSK, przeprowadzić badania i omówić uzyskane rezultaty. Potrafi zbudować modele symulacyjne modulatorów QAM oraz przeprowadzić jego analizę działania.
4,0jak na ocenę 3,5 oraz umie zbudować modele symulacyjne ciągów rozpraszających Golda i Walsha-Hadamarda i przeprowadzić analizę korelacyjną.
4,5jak na ocenę 4,0 oraz potrafi zbudować model systemu DSSS oraz FHSS oraz przeprowadzić symulację.
5,0jak na ocenę 4,5 oraz wykonał projekt systemu CDMA oraz przeprowadził jego symulację.