Wydział Informatyki - Informatyka (S1)
specjalność: systemy komputerowe i oprogramowanie
Sylabus przedmiotu Internetowe bazy danych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Informatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Internetowe bazy danych | ||
Specjalność | systemy komputerowe i oprogramowanie | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Systemów Informacyjnych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Mateusz Piwowarski <Mateusz.Piwowarski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 10 | Grupa obieralna | 7 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Bazy danych – wykład podstawowy dla kierunku zgodny ze standardami |
W-2 | Podstawy tworzenia serwisów internetowych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Nabycie przez studentów umiejętności samodzielnego projektowania i budowania baz danych na potrzeby Internetu |
C-2 | Poszerzenie wiedzy studentów w zakresie projektowania oraz implementacji aplikacji internetowych opartych na bazach danych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Instalacja i konfiguracja środowiska bazodanowego | 2 |
T-L-2 | Projekt bazy danych, testowanie dostępu i przetwarzania danych | 2 |
T-L-3 | Skrypty dostępu do bazy danych w wybranych technologiach | 6 |
T-L-4 | Testowanie wydajności systemów internetowych baz danych, optymalizacja zapytań | 2 |
T-L-5 | Dostęp do bazy danych z wykorzystaniem frameworka | 6 |
T-L-6 | Projekt i realizacja internetowej aplikacji bazodanowej | 10 |
T-L-7 | Zaliczenie zajęć laboratoryjnych | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie do internetowych baz danych | 2 |
T-W-2 | Architektura bazodanowych aplikacji internetowych | 2 |
T-W-3 | Wybrane internetowe serwery baz danych - cechy, architektura, funkcjonalność, zarządzanie dostępem | 4 |
T-W-4 | Dostęp do internetowej bazy danych z różnych technologii i systemów skryptowych | 2 |
T-W-5 | Komunikacja z bazami danych w wybranych frameworkach | 2 |
T-W-6 | Zagrożenia i zabezpieczenia internetowych baz danych | 2 |
T-W-7 | Zaliczenie wykładów | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych (praca własna studenta) | 15 |
A-L-3 | Realizacja sprawozdania z zajęć (praca własna studenta) | 18 |
A-L-4 | Przygotowanie się do zaliczenia laboratorium | 10 |
A-L-5 | Udział w konsultacjach i zaliczeniu | 4 |
77 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Studiowanie literatury przedmiotu (praca własna studenta) | 16 |
A-W-3 | Przygotowanie się do zaliczenia wykładów (praca własna studenta) | 10 |
A-W-4 | Udział w konsultacjach i zaliczeniu | 2 |
43 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena sprawozdań z zajęć praktycznych |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie części teoretycznej |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
I_1A_O7/05_W01 Student potrafi zdefiniować, scharakteryzować i znać podstawy teoretyczne projektowania baz danych na potrzeby aplikacji internetowych | I_1A_W06, I_1A_W08 | — | — | C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
I_1A_O7/05_U01 Student umie zaprojektować bazę danych na potrzeby aplikacji internetowej | I_1A_U11 | — | — | C-1 | T-L-2, T-L-5, T-L-6 | M-2 | S-1 |
I_1A_O7/05_U02 Student potrafi wykonać aplikację internetową opartą o bazę danych | I_1A_U09 | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-6 | M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
I_1A_O7/05_K01 Student ma świadomość znaczenia wykonania dobrego projektu bazy danych w kontekście zespołowego tworzenia złożonych aplikacji internetowych | I_1A_K03 | — | — | C-2, C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-L-4, T-L-6 | M-1, M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_1A_O7/05_W01 Student potrafi zdefiniować, scharakteryzować i znać podstawy teoretyczne projektowania baz danych na potrzeby aplikacji internetowych | 2,0 | Student nie zna podstawowych pojęć z zakresu baz danych wykorzystywanych w aplikacjach, serwisach internetowych |
3,0 | Student zna, na dużym poziomie ogólności, podstawowe pojęcia z zakresu baz danych wykorzystywanych w aplikacjach, serwisach internetowych | |
3,5 | Student zna, na dużym poziomie ogólności, podstawowe pojęcia z zakresu baz danych wykorzystywanych w aplikacjach, serwisach internetowych, potrafi omówić mechanizmy dostępu do baz danych z różnych technologii i systemów skryptowych | |
4,0 | Student dobrze zna podstawowe pojęcia z zakresu baz danych wykorzystywanych w aplikacjach, serwisach internetowych, potrafi omówić mechanizmy dostępu do baz danych z różnych technologii i systemów skryptowych, potrafi teoretycznie omówić zasady komunikacji z bazami danych w wybranych frameworkach do tworzenia aplikacji internetowych | |
4,5 | Student dobrze zna podstawowe pojęcia z zakresu baz danych wykorzystywanych w aplikacjach, serwisach internetowych, zna szczegółowo architekturę bazodanowych aplikacji internetowych, potrafi szczegółówo omówić mechanizmy dostępu do baz danych z różnych technologii i systemów skryptowych, potrafi teoretycznie omówić zasady komunikacji z bazami danych w wybranych frameworkach do tworzenia aplikacji internetowych | |
5,0 | Student dobrze zna podstawowe pojęcia z zakresu baz danych wykorzystywanych w aplikacjach, serwisach internetowych, zna szczegółowo architekturę bazodanowych aplikacji internetowych, potrafi szczegółówo omówić mechanizmy dostępu do baz danych z różnych technologii i systemów skryptowych, potrafi teoretycznie omówić zasady komunikacji z bazami danych w wybranych frameworkach do tworzenia aplikacji internetowych, zna szczegółowo mechanizmy zabezpieczeń internetowych baz danych |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_1A_O7/05_U01 Student umie zaprojektować bazę danych na potrzeby aplikacji internetowej | 2,0 | Student nie wykona projektu bazy danych dla aplikacji aplikacji internetowej, zgodnie z przyjętymi zasadami metodycznymi |
3,0 | Student wykona ogólny projekt bazy danych dla aplikacji aplikacji internetowej, zgodnie z przyjętymi zasadami metodycznymi | |
3,5 | Student wykona szczegółowy projekt bazy danych dla aplikacji aplikacji internetowej, zgodnie z przyjętymi zasadami metodycznymi | |
4,0 | Student wykona szczegółowy projekt bazy danych dla aplikacji aplikacji internetowej, zgodnie z przyjętymi zasadami metodycznymi, projekt zawiera wytyczne odnośnie technologii dostępu z aplikacji internetowej do bazy danych | |
4,5 | Student wykona szczegółowy projekt bazy danych dla aplikacji aplikacji internetowej, zgodnie z przyjętymi zasadami metodycznymi, projekt zawiera wytyczne odnośnie technologii dostępu z aplikacji internetowej do bazy danych, zostaną poprawnie wykonane i szczegółowo opisane zasady komunikacji aplikacji internetowej z bazą danych (tekst, tabele, schematy, grafika) | |
5,0 | Student wykona szczegółowy projekt bazy danych dla aplikacji aplikacji internetowej, zgodnie z przyjętymi zasadami metodycznymi, projekt zawiera wytyczne odnośnie technologii dostępu z aplikacji internetowej do bazy danych, zostaną poprawnie wykonane i szczegółowo opisane zasady komunikacji aplikacji internetowej z bazą danych (tekst, tabele, schematy, grafika), student potrafi merytorycznie uzasadnić, wyjaśnić przyjęte rozwiązania w projekcie (zgodnie z obraną metodyką) | |
I_1A_O7/05_U02 Student potrafi wykonać aplikację internetową opartą o bazę danych | 2,0 | Student nie wykonał aplikacji internetowej wykorzystującej bazę danych, zgodnie z przyjętymi ogólnymi założeniami |
3,0 | Student wykonał aplikację internetową wykorzystującą bazę danych, aplikacja cechuje się małą funkcjonalnością w stosunku do założeń projektowych | |
3,5 | Student wykonał aplikację internetową wykorzystującą bazę danych, funkcjonalność aplikacji jest zbliżona do przyjętych założeń projektowych, nie wszystkie elementy bazodanowe zostały zaimplementowane | |
4,0 | Student wykonał aplikację internetową wykorzystującą bazę danych, funkcjonalność aplikacji jest zbliżona do przyjętych założeń projektowych, wszystkie elementy bazodanowe zostały zaimplementowane | |
4,5 | Student wykonał aplikację internetową wykorzystującą bazę danych, funkcjonalność aplikacji jest zgodna z przyjętymi założeniami projektowymi, wszystkie elementy bazodanowe zostały zaimplementowane | |
5,0 | Student wykonał aplikację internetową wykorzystującą bazę danych, funkcjonalność aplikacji jest zgodna z przyjętymi założeniami projektowymi, wszystkie elementy bazodanowe zostały zaimplementowane, dostęp do bazy danych został poddany walidacji |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_1A_O7/05_K01 Student ma świadomość znaczenia wykonania dobrego projektu bazy danych w kontekście zespołowego tworzenia złożonych aplikacji internetowych | 2,0 | Student nie rozumie znaczenia projektu w zespołowym projektowaniu bazodanowej aplikacji internetowej |
3,0 | Student rozumie znaczenie projektu w zespołowym projektowaniu bazodanowej aplikacji internetowej, ale na bardzo dużym poziomie ogólności | |
3,5 | Student rozumie znaczenie projektu w zespołowym projektowaniu bazodanowej aplikacji internetowej, potrafi ogólnie uzasadnić rolę poszczególnych etapów projektowania | |
4,0 | Student rozumie znaczenie projektu w zespołowym projektowaniu bazodanowej aplikacji internetowej, potrafi szczegółowo uzasadnić rolę poszczególnych etapów projektowania | |
4,5 | Student rozumie znaczenie projektu w zespołowym projektowaniu bazodanowej aplikacji internetowej, potrafi szczegółowo uzasadnić rolę poszczególnych etapów projektowania, wykorzystywanych narzędzi projektowych, tworzonych modeli | |
5,0 | Student rozumie znaczenie projektu w zespołowym projektowaniu bazodanowej aplikacji internetowej, potrafi szczegółowo uzasadnić rolę poszczególnych etapów projektowania, wykorzystywanych narzędzi projektowych, tworzonych modeli, ma świadomość potrzeb monitorowania postępów prac projektowych, wypracowania zasad komunikacji w zespole i tworzenia dokumentacji projektowej |
Literatura podstawowa
- Włodzimierz Gajda, PHP, MySQL i MVC. Tworzenie witryn WWW opartych na bazie danych, Helion, Gliwice, 2010
- Baron Schwartz, Peter Zaitsev, Vadim Tkachenko, Jeremy D. Zawodny, Arjen Lentz, Derek J. Balling, Wysoko wydajne MySQL. Optymalizacja, archiwizacja, replikacja. Wydanie II, Helion, Gliwice, 2009
Literatura dodatkowa
- Włodzimierz Gajda, Zend Framework od podstaw. Wykorzystaj gotowe rozwiązania PHP do tworzenia zaawansowanych aplikacji internetowych, Helion, Gliwice, 2011
- Mariano Iglesias, CakePHP 1.3. Programowanie aplikacji. Receptury, Helion, Gliwice, 2012