Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Informatyka (S1)
specjalność: systemy komputerowe i oprogramowanie

Sylabus przedmiotu Makro i mikroekonomia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Informatyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Makro i mikroekonomia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Systemów Informacyjnych
Nauczyciel odpowiedzialny Marek Wieczorek <Marek.Wieczorek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 15 1,10,41zaliczenie
wykładyW2 30 1,90,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy ekonomicznych definicji nabyte w trakcie nauki przedmiotu przedsiębiorczość w szkołach średnich, obserwacja zjawisk gospodarczych w Polsce i za granicą, umiejętność prowadzenia dyskusji na tematy społeczno-gospodarcze; analiza prasy codziennej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Głównym celem zajęć jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy z dziedziny ekonomii w zakresie koncepcji teoretycznych i umiejętności praktycznych, w tym zapoznanie studentów z mechanizmami funkcjonowania gospodarki rynkowej, wskazanie złożoności problemów ekonomicznych, szerokich powiązań z innymi aspektami życia (m.in. polityką) oraz rozwijanie u studentów zdolności do wieloaspektowego spojrzenia na procesy gospodarcze i wskazanie możliwości praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy teoretycznej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Podstawowe kategorie ekonomiczne2
T-A-2Elementy rynku i mechanizm rynkowy1
T-A-3Czynniki determinujące popyt i podaż oraz analiza ich wpływu na popyt i podaż2
T-A-4Zachowanie konsumenta na rynku (racjonalność, użyteczność, równowaga konsumenta)2
T-A-5Struktury rynkowe (konkurencja doskonała, monopol, konkurencja monopolistyczna, oligopol – pojęcie, cechy, przykłady, równowaga przedsiębiorstwa w poszczególnych strukturach w krótkim i długim okresie)2
T-A-6Rynek ziemi, pracy i kapitału2
T-A-7Podstawowe agregaty makroekonomiczne: PKB, inflacja, bezrobocie, deficyt, dług publiczny, itd.2
T-A-8Pieniądz, jego funkcje, stabilizacja, popyt na pieniądz i podaż pieniądza2
15
wykłady
T-W-1Podstawowe pojęcia i przedmiot ekonomii1
T-W-2Współczesne systemy społeczno-gospodarcze ( zalety i słabość gospodarki rynkowej)1
T-W-3Podstawowe kryteria gospodarki rynkowej ( rynek, podaż, popyt, cena)2
T-W-4Gospodarstwo domowe (teoria wyboru konsumenta)1
T-W-5Podstawy teorii przedsiębiorstwa2
T-W-6Główne kategorie i pojęcia makroekonomii1
T-W-7Produkt krajowy brutto i dochód narodowy2
T-W-8Rodzaje i czynniki wzrostu i rozwoju ekonomicznego2
T-W-9Rola państwa w gospodarce2
T-W-10Budżet państwa. Podatki, polityka finansowa.2
T-W-11Bank centralny. Polityka pieniężna2
T-W-12Inflacja i deflacja2
T-W-13Bezrobocie2
T-W-14Cykliczność rozwoju gospodarczego i polityka antycykliczna1
T-W-15Handel międzynarodowy i zagraniczny2
T-W-16Elementy finansów międzynarodowych1
T-W-17Struktura współczesnej gospodarki światowej2
T-W-18Globalizacja2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Zapoznanie się ze wskazaną literaturą oraz fachową prasą (czytanie/krytyczna analiza literatury, czytanie fachowej prasy)8
A-A-3Przygotowanie do kolokwium6
A-A-4Zaliczenie przedmiotu2
A-A-5Udział w konsultacjach2
33
wykłady
A-W-1Godziny kontaktowe z nauczycielem - udział w wykładach30
A-W-2Zapoznanie się ze wskazaną literaturą oraz fachową prasą (czytanie/krytyczna analiza literatury, czytanie fachowej prasy)10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia10
A-W-4Zaliczenie przedmiotu2
A-W-5Udział w konsultacjach4
56

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Prezentacje multimedialne, rozwiązywanie zadań, analiza przypadków, praca w grupach, dyskusja

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne, pytania otwarte. Oceniany jest zasób wiedzy studenta umiejętność kojarzenia faktów, analizy i syntezy zjawisk. Oceniana będzie również aktywność studenta prezentowana podczas ćwiczeń.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_1A_A/08_W01
W zakresie wiedzy student definiuje podstawowe kategorie, opisuje prawa i prawidłowości ekonomiczne oraz wyjaśnia związki i zależności występujące między nimi.
I_1A_W15, I_1A_W01

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_1A_A/08_U01
W zakresie umiejętności student ocenia podstawowe zjawiska i procesy ekonomiczne. Interpretuje zachowania rynkowe konsumenta i producenta, tłumaczy mechanizm rynkowy. Jest w stanie wskazać przyczyny i skutki określonych sytuacji gospodarczych. Jest przygotowany do rozróżniania struktur rynkowych i rodzajów przedsiębiorstw.
I_1A_U12

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_1A_A/08_K01
W zakresie kompetencji student potrafi podejmować decyzje i dokonywać wyborów w oparciu o wiedzę ekonomiczną. Ma podstawy do organizowania i prowadzenia przyszłej własnej działalności gospodarczej. Umie prawidłowo odczytywać informacje ekonomiczne płynące z różnych źródeł informacji i wyciąga na ich podstawie prawidłowe wnioski dla własnej działalności gospodarczej.
I_1A_K01, I_1A_K04, I_1A_K05

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_1A_A/08_W01
W zakresie wiedzy student definiuje podstawowe kategorie, opisuje prawa i prawidłowości ekonomiczne oraz wyjaśnia związki i zależności występujące między nimi.
2,0
3,0student definiuje podstawowe kategorie, opisuje prawa i prawidłowości ekonomiczne oraz wyjaśnia związki i zależności występujące między nimi.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_1A_A/08_U01
W zakresie umiejętności student ocenia podstawowe zjawiska i procesy ekonomiczne. Interpretuje zachowania rynkowe konsumenta i producenta, tłumaczy mechanizm rynkowy. Jest w stanie wskazać przyczyny i skutki określonych sytuacji gospodarczych. Jest przygotowany do rozróżniania struktur rynkowych i rodzajów przedsiębiorstw.
2,0
3,0student ocenia podstawowe zjawiska i procesy ekonomiczne. Interpretuje zachowania rynkowe konsumenta i producenta, tłumaczy mechanizm rynkowy. Jest w stanie wskazać przyczyny i skutki określonych sytuacji gospodarczych. Jest przygotowany do rozróżniania struktur rynkowych i rodzajów przedsiębiorstw.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_1A_A/08_K01
W zakresie kompetencji student potrafi podejmować decyzje i dokonywać wyborów w oparciu o wiedzę ekonomiczną. Ma podstawy do organizowania i prowadzenia przyszłej własnej działalności gospodarczej. Umie prawidłowo odczytywać informacje ekonomiczne płynące z różnych źródeł informacji i wyciąga na ich podstawie prawidłowe wnioski dla własnej działalności gospodarczej.
2,0
3,0W zakresie kompetencji student potrafi podejmować decyzje i dokonywać wyborów w oparciu o wiedzę ekonomiczną. Ma podstawy do organizowania i prowadzenia przyszłej własnej działalności gospodarczej. Umie prawidłowo odczytywać informacje ekonomiczne płynące z różnych źródeł informacji i wyciąga na ich podstawie prawidłowe wnioski dla własnej działalności gospodarczej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Begg D., Fischer S., Dornbusch, Ekonomia t. 1 i 2, PWE, Warszawa, 2008
  2. Czarny B., Podstawy ekonomii, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, 2011
  3. Bożyk P., Zagraniczna i międzynarodowa polityka ekonomiczna, PWE, Warszawa, 2004

Literatura dodatkowa

  1. Czasopisma, Ekonomista, Gospodarka Narodowa, roczniki statystyczne, dzienniki, Internet, portale tematyczne, 2012

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Podstawowe kategorie ekonomiczne2
T-A-2Elementy rynku i mechanizm rynkowy1
T-A-3Czynniki determinujące popyt i podaż oraz analiza ich wpływu na popyt i podaż2
T-A-4Zachowanie konsumenta na rynku (racjonalność, użyteczność, równowaga konsumenta)2
T-A-5Struktury rynkowe (konkurencja doskonała, monopol, konkurencja monopolistyczna, oligopol – pojęcie, cechy, przykłady, równowaga przedsiębiorstwa w poszczególnych strukturach w krótkim i długim okresie)2
T-A-6Rynek ziemi, pracy i kapitału2
T-A-7Podstawowe agregaty makroekonomiczne: PKB, inflacja, bezrobocie, deficyt, dług publiczny, itd.2
T-A-8Pieniądz, jego funkcje, stabilizacja, popyt na pieniądz i podaż pieniądza2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe pojęcia i przedmiot ekonomii1
T-W-2Współczesne systemy społeczno-gospodarcze ( zalety i słabość gospodarki rynkowej)1
T-W-3Podstawowe kryteria gospodarki rynkowej ( rynek, podaż, popyt, cena)2
T-W-4Gospodarstwo domowe (teoria wyboru konsumenta)1
T-W-5Podstawy teorii przedsiębiorstwa2
T-W-6Główne kategorie i pojęcia makroekonomii1
T-W-7Produkt krajowy brutto i dochód narodowy2
T-W-8Rodzaje i czynniki wzrostu i rozwoju ekonomicznego2
T-W-9Rola państwa w gospodarce2
T-W-10Budżet państwa. Podatki, polityka finansowa.2
T-W-11Bank centralny. Polityka pieniężna2
T-W-12Inflacja i deflacja2
T-W-13Bezrobocie2
T-W-14Cykliczność rozwoju gospodarczego i polityka antycykliczna1
T-W-15Handel międzynarodowy i zagraniczny2
T-W-16Elementy finansów międzynarodowych1
T-W-17Struktura współczesnej gospodarki światowej2
T-W-18Globalizacja2
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Zapoznanie się ze wskazaną literaturą oraz fachową prasą (czytanie/krytyczna analiza literatury, czytanie fachowej prasy)8
A-A-3Przygotowanie do kolokwium6
A-A-4Zaliczenie przedmiotu2
A-A-5Udział w konsultacjach2
33
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Godziny kontaktowe z nauczycielem - udział w wykładach30
A-W-2Zapoznanie się ze wskazaną literaturą oraz fachową prasą (czytanie/krytyczna analiza literatury, czytanie fachowej prasy)10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia10
A-W-4Zaliczenie przedmiotu2
A-W-5Udział w konsultacjach4
56
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_1A_A/08_W01W zakresie wiedzy student definiuje podstawowe kategorie, opisuje prawa i prawidłowości ekonomiczne oraz wyjaśnia związki i zależności występujące między nimi.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_W15ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, prawnych, etycznych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej w dziedzinie informatyki
I_1A_W01ma wiedzę z matematyki teoretycznej ze szczególnym uwzględnieniem jej stosowanych aspektów, matematyki dyskretnej oraz matematyki stosowanej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student definiuje podstawowe kategorie, opisuje prawa i prawidłowości ekonomiczne oraz wyjaśnia związki i zależności występujące między nimi.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_1A_A/08_U01W zakresie umiejętności student ocenia podstawowe zjawiska i procesy ekonomiczne. Interpretuje zachowania rynkowe konsumenta i producenta, tłumaczy mechanizm rynkowy. Jest w stanie wskazać przyczyny i skutki określonych sytuacji gospodarczych. Jest przygotowany do rozróżniania struktur rynkowych i rodzajów przedsiębiorstw.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_U12umie praktycznie zastosować technologie informatyczne w organizacjach, ze szczególnym uwzględnieniem biznesu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student ocenia podstawowe zjawiska i procesy ekonomiczne. Interpretuje zachowania rynkowe konsumenta i producenta, tłumaczy mechanizm rynkowy. Jest w stanie wskazać przyczyny i skutki określonych sytuacji gospodarczych. Jest przygotowany do rozróżniania struktur rynkowych i rodzajów przedsiębiorstw.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_1A_A/08_K01W zakresie kompetencji student potrafi podejmować decyzje i dokonywać wyborów w oparciu o wiedzę ekonomiczną. Ma podstawy do organizowania i prowadzenia przyszłej własnej działalności gospodarczej. Umie prawidłowo odczytywać informacje ekonomiczne płynące z różnych źródeł informacji i wyciąga na ich podstawie prawidłowe wnioski dla własnej działalności gospodarczej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_K01świadomie rozumie potrzeby dokształcania i dzielenia się wiedzą
I_1A_K04rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu informacji o rozwoju i osiągnięciach nauki w zakresie informatyki
I_1A_K05rozumienie potrzebę mobilności
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0W zakresie kompetencji student potrafi podejmować decyzje i dokonywać wyborów w oparciu o wiedzę ekonomiczną. Ma podstawy do organizowania i prowadzenia przyszłej własnej działalności gospodarczej. Umie prawidłowo odczytywać informacje ekonomiczne płynące z różnych źródeł informacji i wyciąga na ich podstawie prawidłowe wnioski dla własnej działalności gospodarczej.
3,5
4,0
4,5
5,0