Wydział Informatyki - Informatyka (S1)
specjalność: systemy komputerowe i oprogramowanie
Sylabus przedmiotu Podstawy ochrony informacji:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Informatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy ochrony informacji | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Oprogramowania | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jerzy Pejaś <Jerzy.Pejas@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Od słuchaczy kursu wymaga się znajomości podstaw programowania (przynajmniej język C/C++), wiedzy z zakresu algorytmów i podstawowych struktur danych, znajomości obsługi systemów operacyjnych Windows XP/Vista/7 i Linux oraz programowania w środowisku tych systemów. Niezbędna jest także podstawowa znajomość urządzeń i protokołów sieciowych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z podstawowymi problemami bezpieczeństwa systemów informacyjnych |
C-2 | Uświadomienie studentom znaczenia ochrony informacji oraz jej wagi we współczesnych systemach informacyjnych |
C-3 | Przygotowanie studentów do samodzielnego posługiwania się mechanizmami kryptograficznymi do ochrony informacji (przechowywanej, przesyłanej) oraz podczas uwierzytelniania podmiotów i obiektów |
C-4 | Kształtowanie umiejętności posługiwania się mechanizmami zabezpieczającycmi wbudowanymi w systemy operacyjne, bazy danych, w platformy uruchomieniowe (np. VM Java, .NET), w systemy sieciowe |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wprowadzenie do kryptografi | 2 |
T-L-2 | Ochrona poczty elektornicznej - certyfikaty klucza publicznego | 2 |
T-L-3 | Zabezpieczanie wymiany informacji oraz konstrukcja urzędów certyfikacji w oparciu o pakiet OpenSSL | 2 |
T-L-4 | Implementacja i analiza algorytmów szyfrowych kryptografii asymetrycznej | 2 |
T-L-5 | Instalacja i konfiguracja propogramowej zapory sieciowej (firewall) | 2 |
T-L-6 | Podstawowe narzędzia do skanowania i oceny zabezpieczeń sieci i systemów operacyjnych | 3 |
T-L-7 | Mechanizmy lokalnej kontroli dostępu w systemach operacyjnych | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie do ochrony informacji - definicje, pojęcia, problemy, obszary zastosowań, analiza rysyka | 2 |
T-W-2 | Elementy kryptografii: kryptografia symatryczna i asymetryczna, podstawowe prymitywy kryptograficzne | 4 |
T-W-3 | Kryptosystemy klucza symetrycznego i klucza asymetrycznego | 6 |
T-W-4 | Uwierzytelnianie podmiotów | 4 |
T-W-5 | Modele kontroli dostępu | 4 |
T-W-6 | Protokoły uwierzytelniania | 2 |
T-W-7 | Bezpieczeństwo sieci - ataki, testy penetracyjne, bezpieczne protokoły sieciowe | 2 |
T-W-8 | Bezpieczeństowo oprogramowania | 2 |
T-W-9 | Nowe paradygmaty kontroli dostępu: kontrola dostepu kodu, zabezpieczenia platformy Java i .NET, cookies, DRM | 2 |
T-W-10 | Zasady projektowania systemów zabezpieczeń i ich oceny | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Udział w laboratoriach | 15 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć oraz opracowanie sprawozdań laboratoryjnych w domu | 26 |
A-L-3 | Udział w konsultacjach | 4 |
45 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładzie, dyskusje i rozwiazywanie problemów formułowanych podczas wykładów | 30 |
A-W-2 | Przygotowanie do egzaminu | 37 |
A-W-3 | Udział w konsultacjach | 4 |
A-W-4 | Udział w egzaminie | 4 |
75 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjno-konwersatoryjny |
M-2 | Cwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena na podstawie wejsciówki, stopnia wykonania (pod koniec zajęć) scenariuszy formułowanych w oparciu o konspekty laboratoryjne i/lub sprawozdania z zajęć |
S-2 | Ocena podsumowująca: Test (jednokrotnego lub wielokrotnego wyboru) oraz pytania otwarte (zadania problemowe) |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
I_1A_C/18_W01 Identyfikuje typowe podatności i zagrożenia występujące w systemach informacyjnych, zna podstawowe mechanizmy ochrony informacji oraz potrafi sformułować wymagania bezpieczeństwa i dobierać mechanizmy zabezpieczajace | I_1A_W22 | — | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-5, T-W-4, T-W-2, T-W-7, T-W-6, T-W-8, T-W-9, T-L-1, T-L-3, T-L-6, T-L-7 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
I_1A_C/18_U01 Analizuje typowe podatności i zagrożenia występujące w systemach informacyjnych, stosuje mechanizmy zabezpieczeń, projektuje proste sytemy zabezpieczeń na poziomie systemów operacyjnych i sieci | I_1A_U10 | — | — | C-1, C-4, C-3 | T-W-5, T-W-4, T-W-2, T-W-3, T-W-10, T-W-9, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_1A_C/18_W01 Identyfikuje typowe podatności i zagrożenia występujące w systemach informacyjnych, zna podstawowe mechanizmy ochrony informacji oraz potrafi sformułować wymagania bezpieczeństwa i dobierać mechanizmy zabezpieczajace | 2,0 | nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3 |
3,0 | - identyfikuje typowe zagrożenia i podatności w ochronie informacji - zna podstawowe pojęcia związane z ochroną informacji - zna i rozumie podstawowe klasy ataków na systemy informatyczne - zna podstawowe mechanizmy zabezpieczeń | |
3,5 | wymagania na ocenę 3,0 oraz dodatkowo: - zna zasady działania i własności algorytmów kryptografii z kluczem symetrycznym oraz kluczem publicznym - potrafi wytłumaczyć działanie podstawowych mechanizmów uwierzytelniania i kontroli dostępu w systemach lokalnych i rozproszonych | |
4,0 | wymagania na ocenę 3,5 oraz dodatkowo: - zna matematyczne podstawy działanie podstawowych algorytmów szyfrowych z kluczem symetrycznym i asymetrycznym. - szczegółowo opisuje działanie systemów kontroli dostępu typu DAC, MAC i RBAC - zna ogólne mechnizmy zabezpieczeń na poziomie sieci | |
4,5 | wymagania na ocenę 4,0 oraz dodatkowo: - potrafi formalnie uzasadnić własności podstawowych algorytmów szyfrowych - zna i rozumie podstawowe ataki na oprogramowanie i zasady jego zabezpieczania - zna i rozumie działanie zaawansowanych protokołów zabezpieczeń sieci | |
5,0 | wymagania na ocenę 4,5 oraz dodatkowo - proponuje/dobiera odpowiednie mechanizmy zabezpieczeń wbudowane w system informatyczny zapobiegające wybranej klasie zagrożeń i podatności |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_1A_C/18_U01 Analizuje typowe podatności i zagrożenia występujące w systemach informacyjnych, stosuje mechanizmy zabezpieczeń, projektuje proste sytemy zabezpieczeń na poziomie systemów operacyjnych i sieci | 2,0 | nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3 |
3,0 | - potrafi określać wymagania bezpieczeństwa systemów operacyjnych, systemów uwierzytelniania, oprogramowania, algorytmów szyfrowych i systemów sieciowych - potrafi analizować podatności i zagrożenia na poziomie lokalnych systemów operacyjnych i oprogramowania - potrafi zapewnić poczcie elektronicznej poufność integralność oraz zestawić szyfrowane połączenie sieciowe SSL/TLS | |
3,5 | spełnia wymagania na ocenę 3,0 oraz dodatkowo: - potrafi analizować ruch sieciowy oraz dzienniki zdarzeń i oceniać wynikające stąd zagrożenia i podatności - potrafi skonfigurować zaporę sieciową - potrafi zaimplementować algorytm szyfrowy do zapewnienia poufności oraz autentyczności - potrafi skonfigurować system kontroli dostępu na poziomie systemu operacyjnego | |
4,0 | spełnia wymagania na ocenę 3,5 oraz dodatkowo: - potrafi korzystać z podstawowych mechanizmów zabezpieczajacych opartych na podpisach cyfrowych, skrótach kryptograficznych oraz szyfrach blokowych - potrafi analizować protokoły uwierzytelniania podmiotów - potrafi w ograniczonym zakresie stosować narzędzia do testowania bezpieczeństwa systemów informatycznych | |
4,5 | spełnia wymagania na ocenę 4,0 oraz dodatkowo: - potrafi zaprojektować system zabezpieczeń wymuszajacy realizację prostych celów zabezpieczeń | |
5,0 | spełnia wymagania na oceny 3,0 - 4,0 oraz dodatkowo: - potrafi zaprojektować system zabezpieczeń wymuszajacy realizację zaawansowanych celów zabezpieczeń |
Literatura podstawowa
- Josef Pieprzyk, Thomas Hardjono, Jennifer Seberry, Teoria bezpieczeństwa systemów komputerowych, Helion, Warszawa, 2005, Wyd. I
- Dieter Gollmann, Computer Security, John Wiley & Sons, Cichester, 2006, Wyd. II
- Anderson Ross, Inżynieria zabezpieczeń, WNT, Warszawa, 2005
Literatura dodatkowa
- A.J.Menezes, P.C.Van Oorschot, S.A.Vanstone, Kryptografia stosowana, WNT, Warszawa, 2005, Wyd. I
- T.J. Klevinsky, Scott Laliberte, Ajay Gupta, Hack I.T. Testy bezpieczeństwa danych, Helion, Warszawa, 2003
- W. Stallings, Ochrona w sieci i intersieci – w teorii i praktyce, Mikom, Warszawa, 1997
- Matt Bishop, Computer Security: Art and Science, Addison Wesley Professional, Boston, 2003
- Mark Stamp, Information Security Principles and Practice, JohnWiley & Sons, New Jersey, 2006, Wyd. II