Wydział Informatyki - Informatyka (S1)
specjalność: systemy komputerowe i oprogramowanie
Sylabus przedmiotu Podstawy projektowania sieci komputerowych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Informatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy projektowania sieci komputerowych | ||
Specjalność | systemy komputerowe i oprogramowanie | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Architektury Komputerów i Telekomunikacji | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Remigiusz Olejnik <Remigiusz.Olejnik@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Krzysztof Makles <Krzysztof.Makles@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | 10 | Grupa obieralna | 3 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wymagane zaliczenie przedmiotu "Sieci komputerowe i telekomunikacyjne". |
W-2 | Wymagane zaliczenie przedmiotu "Podstawy transmisji danych". |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Znajomość algorytmów i metod projektowania sieci komputerowych przewodowych oraz bezprzewodowych. |
C-2 | Znajomość symulatorów sieci oraz umiejętność oceny wydajności poszczególnych rozwiązań sieciowych. |
C-3 | Umiejętność projektowania sieci o małej i średniej złożoności z użyciem narzędzi komputerowego wspomagania projektowania. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wprowadzenie do środowiska OPNET IT Guru. | 2 |
T-L-2 | Ocena wydajności: połączenia sieci LAN z Internetem, wielokondygnacyjnych sieci LAN, aplikacji w sieci WAN. | 4 |
T-L-3 | Badanie wpływu: parametrów sieci Frame Relay na wydajność środowiska WAN, wielkości okna TCP na wydajność aplikacji. | 4 |
T-L-4 | Zastosowanie firewalla do zarządzania ruchem sieciowym. Badanie wydajności aplikacji bazodanowych w środowisku sieciowym. | 4 |
T-L-5 | Porównanie wydajności poszczególnych technologii sieciowych (przewodowych i bezprzewodowych). | 1 |
15 | ||
projekty | ||
T-P-1 | Wprowadzenie do komputerowego wspomagania projektowania sieci komputerowych: narzędzia i algorytmy. | 2 |
T-P-2 | Realizacja projektu sieci dla konkretnego zastosowania z przeprowadzeniem symulacji oraz analizą wydajności w środowisku OPNET IT Guru. | 12 |
T-P-3 | Omówienie zrealizowanych projektów. | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Proces projektowania sieci komputerowych. | 2 |
T-W-2 | Algorytmy projektowania sieci LAN oraz WAN. | 2 |
T-W-3 | Projektowanie sieci bezprzewodowych. | 2 |
T-W-4 | Metody oceny wydajności sieci komputerowych. | 2 |
T-W-5 | Optymalizacja projektów sieci. | 2 |
T-W-6 | Metody i narzędzia wspomagania projektowania. | 2 |
T-W-7 | Systemy okablowania strukturalnego. | 2 |
T-W-8 | Projektowanie parametryczne sieci komputerowych. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 15 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć 7*2 h. | 14 |
A-L-3 | Przygotowanie sprawozdania po zajęciach 7*2 h. | 14 |
43 | ||
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 15 |
A-P-2 | Wykonanie projektu. | 38 |
A-P-3 | Udział w zaliczeniu formy zajęć i konsultacjach. | 2 |
55 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 15 |
A-W-2 | Przygotowanie do egzaminu. | 5 |
A-W-3 | Egzamin. | 2 |
A-W-4 | Udział w konsultacjach. | 2 |
24 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład z prezentacją. |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne - samodzielne rozwiązywanie zadanych problemów. |
M-3 | Ćwiczenia projektowe - wykonanie projektu sieci dla wybranego zastosowania w zespołach dwuosobowych. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Wykład - egzamin pisemny. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ćwiczenia laboratoryjne - zaliczenie na podstawie ocen cząstkowych z wykonanych w trakcie semestru zadań. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ćwiczenia projektowe - ocena wykonanego projektu sieci. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
I_1A_O3/08_W01 Student uzyska szczegółową wiedzę z zakresu podstawowych technik projektowania, modelowania i symulacji sieci komputerowych. | I_1A_W07 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
I_1A_O3/08_U01 Student uzyska umiejętność projektowania, modelowania i symulacji sieci komputerowych o małej i średniej złożoności. | I_1A_U07 | — | — | C-2 | T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-2 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
I_1A_O3/08_K01 Student uzyska kompetencje w zakresie projektowania sieci komputerowych oraz opracowywania odnośnej dokumentacji projektowej w zespołach dwuosobowych. | I_1A_K03 | — | — | C-3 | T-P-1, T-P-2, T-P-3 | M-3 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_1A_O3/08_W01 Student uzyska szczegółową wiedzę z zakresu podstawowych technik projektowania, modelowania i symulacji sieci komputerowych. | 2,0 | Brak podstawowej znajomości procesu, metod i algorytmów projektowania sieci komputerowych. |
3,0 | Podstawowa znajomość procesu, metod i algorytmów projektowania sieci komputerowych. Podstawowa znajomość narzędzi wspomagania projektowania. | |
3,5 | Dobra znajomość procesu, metod i algorytmów projektowania sieci komputerowych, w tym projektowania sieci LAN oraz WAN. Dobra znajomość narzędzi wspomagania projektowania. | |
4,0 | Bardzo dobra znajomość procesu, metod i algorytmów projektowania sieci komputerowych, w tym projektowania sieci LAN, WAN oraz sieci bezprzewodowych. Bardzo dobra znajomość narzędzi wspomagania projektowania. Podstawowa znajomość metod oceny wydajności sieci komputerowych. | |
4,5 | Bardzo dobra znajomość procesu, metod i algorytmów projektowania sieci komputerowych, w tym projektowania sieci LAN, WAN oraz sieci bezprzewodowych. Bardzo dobra znajomość narzędzi wspomagania projektowania. Bardzo dobra znajomość metod oceny wydajności sieci komputerowych. Podstawowa znajomość problematyki optymalizacji projektów sieci. | |
5,0 | Bardzo dobra znajomość procesu, metod i algorytmów projektowania sieci komputerowych, w tym projektowania sieci LAN, WAN oraz sieci bezprzewodowych. Bardzo dobra znajomość narzędzi wspomagania projektowania. Bardzo dobra znajomość metod oceny wydajności sieci komputerowych. Bardzo dobra znajomość problematyki optymalizacji projektów sieci. Znajomość metody parametrycznego projektowania sieci komputerowych. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_1A_O3/08_U01 Student uzyska umiejętność projektowania, modelowania i symulacji sieci komputerowych o małej i średniej złożoności. | 2,0 | Brak podstawowej umiejętności tworzenia projektów sieci komputerowych o wielkości do kilku węzłów z wykorzystaniem pakietu symulacyjnego OPNET IT Guru. |
3,0 | Podstawowa umiejętność tworzenia projektów sieci komputerowych o wielkości do kilku węzłów z wykorzystaniem pakietu symulacyjnego OPNET IT Guru. Wykonanie trzech zadań laboratoryjnych. | |
3,5 | Umiejętność tworzenia projektów sieci komputerowych o wielkości do kilkudziesięciu węzłów z wykorzystaniem pakietu symulacyjnego OPNET IT Guru. Wykonanie sześciu zadań laboratoryjnych. | |
4,0 | Umiejętność tworzenia projektów sieci komputerowych o wielkości do kilkudziesięciu węzłów z wykorzystaniem pakietu symulacyjnego OPNET IT Guru oraz podstawowa ocena wydajności zaproponowanego rozwiązania. Wykonanie sześciu zadań laboratoryjnych. | |
4,5 | Umiejętność tworzenia projektów sieci komputerowych o wielkości do kilkudziesięciu węzłów z wykorzystaniem pakietu symulacyjnego OPNET IT Guru oraz poszerzona ocena wydajności zaproponowanego rozwiązania. Wykonanie sześciu zadań laboratoryjnych. | |
5,0 | Umiejętność tworzenia projektów sieci LAN oraz WAN o dużej liczbie węzłów z wykorzystaniem pakietu symulacyjnego OPNET IT Guru oraz pełna ocena wydajności zaproponowanego rozwiązania. Wykonanie sześciu zadań laboratoryjnych. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_1A_O3/08_K01 Student uzyska kompetencje w zakresie projektowania sieci komputerowych oraz opracowywania odnośnej dokumentacji projektowej w zespołach dwuosobowych. | 2,0 | Brak współpracy w zespole dwuosobowym. Brak dokumentacji projektowej. |
3,0 | Podstawowy zakres współpracy w zespole dwuosobowym. Ograniczona ilościowo i jakościowo dokumentacja projektowa na poziomie podstawowym. | |
3,5 | Ograniczony zakres współpracy w zespole dwuosobowym. Ograniczona ilościowo i jakościowo dokumentacja projektowa z licznymi błędami. | |
4,0 | Pełna współpraca w zespole dwuosobowym z licznymi zastrzeżeniami. Pełna dokumentacja projektowa z licznymi niedociągnięciami. | |
4,5 | Pełna współpraca w zespole dwuosobowym z drobnymi zastrzeżeniami. Pełna dokumentacja projektowa z drobnymi błędami. | |
5,0 | Pełna współpraca w zespole dwuosobowym bez żadnych zastrzeżeń. Pełna dokumentacja projektowa bez żadnych zastrzeżeń. |
Literatura podstawowa
- K. Nowicki, J. Woźniak, Przewodowe i bezprzewodowe sieci LAN, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2002
- A. Kasprzak, Projektowanie struktur rozległych sieci komputerowych, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 2001
- M. Hassan, R. Jain, Wysoko wydajne sieci TCP/IP, Helion, Gliwice, 2004
- T. G. Robertazzi, Planning Telecommunication Networks, IEEE Press, Piscataway, 1999
- A. Kershenbaum, Telecommunications Network Design Algorithms, McGraw-Hill, New York, 1993