Wydział Informatyki - Informatyka (S1)
specjalność: systemy komputerowe i oprogramowanie
Sylabus przedmiotu Projektowanie bezpiecznych sieci:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Informatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Projektowanie bezpiecznych sieci | ||
Specjalność | systemy komputerowe i oprogramowanie | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Architektury Komputerów i Telekomunikacji | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Grzegorz Śliwiński <Grzegorz.Sliwinski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Grzegorz Śliwiński <Grzegorz.Sliwinski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 10 | Grupa obieralna | 8 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza w zakresie: sprzętu komputerowego, sieci komputerowych, bezpieczeństwa informacji |
W-2 | Sieci komputerowe - poziom podstawowy |
W-3 | Technologie sieciowe - poziom podstawowy |
W-4 | Sieci bezprzewodowe - poziom podstawowy |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Wyrobienie umiejętności posługiwania się dostępnymi na rynku produktami i technologiami w zakresie projektowania oraz wdrożenia rozwiązań sieciowych w sposób poprawny i pozwalający na uzyskanie wysokiego bezpieczeństwa bez utraty wydajności całych sieci jak i głównych centrów danych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Projekt techniczny (realizacja teoretyczna zagadnienia w grupach lub w trybie indywidualnym) | 4 |
T-L-2 | Wdrożenie projektu technicznego na bazie rzeczywistego sprzętu (ograniczony zakres) | 5 |
T-L-3 | Wdrożenie z wykorzystanie technik wirtualizacyjnych środowiska sieciowego (pełny zakres) | 7 |
T-L-4 | Konfiguracja systemów VPN, stref DMZ oraz dzielenia sieci za pomocą VLAN | 4 |
T-L-5 | Konfiguracja systemów BLADE | 6 |
T-L-6 | Konfiguracja przełączników i routerów sieciowych | 2 |
T-L-7 | Kształtowanie pasma w sieciach | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie do zagadnień projektowania | 2 |
T-W-2 | Przegląd rozwiązań z dziedziny sieci komputerowych i centrów danych | 2 |
T-W-3 | Możliwości zastosowania i sensowność wdrażania rozwiązań technologicznych | 2 |
T-W-4 | Wybrane protokoły bezpieczeństwa przepływu informacji | 2 |
T-W-5 | Bezpieczne systemy gromadzenia danych | 2 |
T-W-6 | Systemy sieciowe (serwery blade, serwery rack, elementy sieciowe tj. switch’e, routery, VPN, DMZ, VLAN, QoS, itp.) | 2 |
T-W-7 | Systemy monitorowania i nadzoru sieci komputerowych | 2 |
T-W-8 | Podsumowanie | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | Przygotowania związane z projektem | 25 |
A-L-3 | Udział w zaliczeniu formy zajęć i konsultacjach. | 2 |
42 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Przygotowanie wybranych zagadnień z tej dziedziny | 1 |
A-W-3 | Konsultacje | 1 |
A-W-4 | Zaliczenie | 1 |
18 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda podająca: wykład informacyjny |
M-2 | Metoda problemowa: metoda przypadków, gry dydaktyczne – decyzyjne |
M-3 | Metoda eksponująca: pokaz połączony z laboratoriami |
M-4 | Metoda programowa: z użyciem komputera |
M-5 | Metoda praktyczna: laboratoria, projekty, symulacja |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Wykład – ocena wiedzy na podstawie zaliczenia pisemnego (czas 2 godziny, waga 50%) |
S-2 | Ocena podsumowująca: Laboratoria – ocena postępów składająca się z: przygotowanego projektu (waga 30%), wdrożenia w środowisku wirtualnym (waga 10%), adaptywność i przydatność /nowatorstwo/ (waga 10%) |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
I_1A_O8/11_W01 Posługiwanie się dostępnymi na rynku produktami i technologiami w zakresie projektowania oraz wdrożenia rozwiązań sieciowych w sposób poprawny i pozwalający na uzyskanie wysokiego bezpieczeństwa bez utraty wydajności całych sieci jak i głównych centrów danych. | I_1A_W07, I_1A_W16 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
I_1A_O8/11_U01 Uczestnik zajec potrafi wykorzystac mozliwosci uruchomienia i skonfigurowania usług potrzebnych do wykonania zadania okreslonego w danym celu. Posiada równiez umiejetnosc pracy grupowej. Potrafi zaprojektowac dedykowane rozwiazanie danego problemu. | I_1A_U07, I_1A_U06 | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-2, T-L-3 | M-2, M-3, M-4, M-5 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
I_1A_O8/11_K01 Praca w grupie na stanowisku członka jak równiez menagera; Potrafi wykorzystywac wiedze i ja przekazywac oraz promowac; Zna i stosuje mozliwosci pracy zdalnej i mobilnej. | I_1A_K03 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-L-1, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-2, T-L-3 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_1A_O8/11_W01 Posługiwanie się dostępnymi na rynku produktami i technologiami w zakresie projektowania oraz wdrożenia rozwiązań sieciowych w sposób poprawny i pozwalający na uzyskanie wysokiego bezpieczeństwa bez utraty wydajności całych sieci jak i głównych centrów danych. | 2,0 | Brak mozliwosci okreslenia podstawowych zagadnien z zakresu przedmiotu |
3,0 | Znajomosc nazw i teorii działa podstawowych protokołów | |
3,5 | Potrafi odróznic możliwości poszczególnych składowych protokołu oraz wskazać właściwe do użycia w danej dziedzinie | |
4,0 | W sposób dobry potrafi opisać wszystkie zależności | |
4,5 | Wykazuje sie zamodzielnym wnioskowaniem jednak ma jeszcze braki merytoryczne w pełnej definicji wszystkich aspektów tej dziedziny | |
5,0 | Potrafi samodzielnie wnioskować oraz bezbłędnie opisywać zależności informatyczne w tej dziedzinie |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_1A_O8/11_U01 Uczestnik zajec potrafi wykorzystac mozliwosci uruchomienia i skonfigurowania usług potrzebnych do wykonania zadania okreslonego w danym celu. Posiada równiez umiejetnosc pracy grupowej. Potrafi zaprojektowac dedykowane rozwiazanie danego problemu. | 2,0 | Brak mozliwosci okreslenia podstawowych zagadnien z zakresu przedmiotu |
3,0 | Znajomosc nazw i teorii działa podstawowych protokołów | |
3,5 | Potrafi odróznic mozliwosci poszczególnych składowych protokołu oraz wskazac własciwe do uzycia w danej dziedzinie | |
4,0 | W sposób dobry potrafi opisac wszystkie zaleznosci | |
4,5 | Wykazuje sie zamodzielnym wnioskowaniem jednak ma jeszcze braki merytoryczne w pełnej definicji wszystkich aspektów tej dziedziny | |
5,0 | Potrafi samodzielnie wnioskowac oraz bezbłednie opisywac zaleznosci informatyczne w tej dziedzinie |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_1A_O8/11_K01 Praca w grupie na stanowisku członka jak równiez menagera; Potrafi wykorzystywac wiedze i ja przekazywac oraz promowac; Zna i stosuje mozliwosci pracy zdalnej i mobilnej. | 2,0 | Nie jest w stanie pracowac w grupie |
3,0 | W sposób dostateczny współpracuje z innymi | |
3,5 | Wykazuje sie inicjatywa jednak nie przejawia wybitnych osiagniec w tym zakresie | |
4,0 | Jest osoba wiodaca w grupie | |
4,5 | Potrafi współpracowac z innymi, definiuje własne problemy oraz potrafi w grupie je rozwiazywac | |
5,0 | Wybitnie przewodniczy grupie oraz potrafi zmotywowac innych do działania (łacznie z innymi grupami) |
Literatura podstawowa
- Marek Sportack, Sieci komputerowe księga eksperta, Helion, 1999, ISBN 83-7197-076-5
- Peter Rybaczyk, Podręcznik Inżynierii Internetu, Novell Press, 1999, ISBN 83-7101-413-9
- Frank J. Derfler, Poznaj sieci, Mikom, 1999, ISBN 83-7158-179-3
- Mark A. Miller, Sieci – Internetworking, Wydawnictwo RM, 1996, ISBN 83-87216-82-8
- Praca zbiorowa, NetWorld – Sieci komputerowe i telekomunikacja, IDG Poland S.A., 2011