Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Informatyka (S1)
specjalność: systemy komputerowe i oprogramowanie

Sylabus przedmiotu Protokoły w sieciach komputerowych i telekomunikacyjnych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Informatyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Protokoły w sieciach komputerowych i telekomunikacyjnych
Specjalność systemy komputerowe i oprogramowanie
Jednostka prowadząca Katedra Architektury Komputerów i Telekomunikacji
Nauczyciel odpowiedzialny Grzegorz Śliwiński <Grzegorz.Sliwinski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Grzegorz Śliwiński <Grzegorz.Sliwinski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 10 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL6 15 1,00,38zaliczenie
wykładyW6 15 1,00,62egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Sieci komputerowe na poziomie podstawowym
W-2Systemy operacyjne na poziomie podstawowym
W-3Podstawy programowania na poziomie podstawowym

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Umiejętność tworzenia nowych protokołów komunikacyjnych oraz zasad ich powstawania.
C-2Podstawowa umiejętność wdrażania istniejących protokołów.
C-3Bezpieczne wykorzystanie protokołów.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Laboratoria mają na celu przygotowanie do wdrożenia w czynnym ma bazie protokołów komunikacyjnych warstwy 3 i 4 własnego protokołu z grupy aplikacyjnej. Początkowo zajęcia wprowadzać będą w samo przygotowanie do stworzenia własnego protokołu (ustalenie ramki przesyłanego protokołu, forma wymiany informacji, itp.). Następnie studenci przystąpią do samego oprogramowania stworzonego protokołu przy pomocy dowolnego kompilatora. • Wprowadzenie do zagadnienia – opis podstawowych założeń do programu oraz możliwości programowych. Przedstawienie zasad tworzenia struktury protokołu.2
T-L-2• Przygotowanie własnego protokołu w grupach 2 lub 3 osobowych.2
T-L-3• Zatwierdzenie wykonanego protokołu i przystąpienie do tworzenia oprogramowanie2
T-L-4• Realizacja założeń programowych7
T-L-5• Zaliczenie przedmiotu2
15
wykłady
T-W-1Zapoznanie z istniejącymi i będącymi z trakcie powstawania protokołami komunikacyjnymi oraz zaprezentowanie możliwości ich wykorzystania. Z gamy protokołów wybrane zostały te, które dają możliwość przedstawienia zależności i niezbędności w ich wykorzystaniu oraz są możliwe w zobrazowaniu w procesie nauczania i zaprezentowania w działaniu. • Wprowadzenie do zagadnienia ( opisanie protokołów w modelu OSI)2
T-W-2• Przeprowadzenie analizy zależności przejścia pomiędzy poszczególnymi warstwami OSI protokołów komunikacyjnych2
T-W-3• Prezentacja poszczególnych protokołów: SNAP (Sub-Network Access Protocol) TCP (Transmission Control Protocol) IP (Internet Protocol) PPP (Point-to-Point Protocol) SLIP (Serial Line Internet Protocol) SPX (Sequenced Packet Exchange) IPX (Internet Packet Exchange) Protokoły grupy X.25 SIP (SMDS Interface Protocol) ICMP (Internet Control Protocol) UDP (User Datagram Protocol) SNMP (Simple Network Management Protocol) SMTP (Simple Mail Transfer Protocol) TELNET FTP (File Transfer Protocol) Ipv6 CATNIP (Common Architecture for Next-Generation Protocol) CLNP (ISO Connection Network Layer Protocol) RIP (Routing Information Protocol) ERROR (Error Protocol) ECHO (Echo Protocol) SPP (Sequenced Packet Protocol) PEP (Packet Exchanged Protocol) Protokoły Apple Talk RTP (Routing Update Protocol) ARP (Address Resolution Protocol) IPC (Inter-process Communications Protocol) SMB (Server Message Block) PPTP (Point-to-Point Tunneling Protocol) HDSL Xmodem, Ymodem, Zmodem DHCP10
T-W-4Podsumowanie przedmiotu1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach14
A-L-2Praca w zespole projektowym14
A-L-3Konsultacje do projektu2
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Zapoznanie się z tematyką prowadzoną na zajęciach5
A-W-3Przygotowanie informacji do zajęć dotyczących konkretnie wskazanego protokołu przez prowadzącego5
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia / egzaminu z przedmiotu3
A-W-5Konsultacje do zajęć1
A-W-6Egzamin1
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Zajęcia audytoryjne pozwalające na zapoznanie z zagadnieniem prowadzone na podstawie interakcji ze studentem z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych.
M-2Zajęcia laboratoryjne pozwalające na stworzenia własnego protokołu komunikacyjnego zgodnie z przyjętymi założeniami stawianymi przez studentem.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne lub pisemne wykładów;
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie laboratorów na podstawie oddanego projektu protokołu komunikacyjnego oraz prezentacji działającego rozwiązania autorskiego;

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_1A_O3/02_W01
Zasady fukcjonowania i projektowania protokołów. Przygotowanie do projektowania własnych modeli protokołów. Przygotowanie do pracy w grupie projektowej.
I_1A_W07, I_1A_W05C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_1A_O3/02_U01
Samodzielnie potrafi zaprojektować i wykonać zasady komunikacji w teleinformatyce.
I_1A_U07, I_1A_U02C-1, C-2T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_1A_O3/02_K01
Student potrafi współpracować w grupie i uzyskiwać określone cele przy udziała innych osób wraz z wykorzystaniem dostępnych już rozwiązań
I_1A_K03C-2, C-3T-L-1, T-W-1M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_1A_O3/02_W01
Zasady fukcjonowania i projektowania protokołów. Przygotowanie do projektowania własnych modeli protokołów. Przygotowanie do pracy w grupie projektowej.
2,0Brak możliwości określenia podstawowych zagadnień z zakresu przedmiotu
3,0Znajomość nazw i teorii działa podstawowych protokołów
3,5Potrafi odróżnić możliwości poszczególnych składowych protokołu oraz wskazać właściwe do użycia w danej dziedzinie
4,0W sposób dobry potrafi opisać wszystkie zależności
4,5Wykazuje się zamodzielnym wnioskowaniem jednak ma jeszcze braki merytoryczne w pełnej definicji wszystkich aspektów tej dziedziny
5,0Potrafi samodzielnie wnioskować oraz bęzbłędnie opisywać zależności informatyczne w tej dziedzinie

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_1A_O3/02_U01
Samodzielnie potrafi zaprojektować i wykonać zasady komunikacji w teleinformatyce.
2,0Nie wykonał powierzonego zadania
3,0Wykonał zadanie w sposób właściwy z wykorzystaniem podstawowych założeń do problemu
3,5Opracował dodatkowe zagadnienia do problemu (powyżej oceny 3) jednak nie działały one właściwie
4,0Opracował conajmniej jeden dodatkowy aspekt i działał on poprawnie z stosunku do oceny dostatecznej
4,5Opracował minimum dwa dodatkowe zagadnienia w stosunku do oceny 3 jednak jeden z nich nie działał w sposób pełny i właściwy
5,0Opracował conajmniej 2 dodatki w stosunku do oceny 3 i wszystkie działały właściwie

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_1A_O3/02_K01
Student potrafi współpracować w grupie i uzyskiwać określone cele przy udziała innych osób wraz z wykorzystaniem dostępnych już rozwiązań
2,0Nie jest w stanie pracować w grupie
3,0W sposób dostateczny współpracuje z innymi
3,5Wykazuje się inicjatywą jednak nie przejawia wybitnych osiągnięć w tym zakresie
4,0Jest osobą wiodącą w grupie
4,5Potrafi współpracować z innymi, definiuje własne problemy oraz potrafi w grupie je rozwiązywać
5,0Wybitnie przewodniczy grupie oraz potrafi zmotywować innych do działania (łącznie z innymi grupami)

Literatura podstawowa

  1. Marek Sportack, Sieci komputerowe księga eksperta, Helion, 1999, ISBN 83-7197-076-5
  2. Peter Rybaczyk, Podręcznik Inżynierii Internetu, Novell Press, 1999, ISBN 83-7101-413-9
  3. Frank J. Derfler, Poznaj sieci, Mikom, 1999, ISBN 83-7158-179-3
  4. Mark A. Miller, Sieci – Internetworking, Wydawnictwo RM, 1996, ISBN 83-87216-82-8
  5. Praca zbiorowa, NetWorld – Sieci komputerowe i telekomunikacja, IDG Poland S.A., 1999
  6. Lesze Dziczkowski Maria Dziczkowska, Obsługa i budowa modemu, Helion, 1997, ISBN 83-86718-42-0
  7. Praca zbiorowa, Studia Informatica, IX Konferencja Sieci Komputerowe, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2002, ISSN 0208-7286
  8. J.Casad, B. Willsey, TCP/IP – Świat Internetu, MIKOM, 1999, ISBN 83-7158-189-0

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Laboratoria mają na celu przygotowanie do wdrożenia w czynnym ma bazie protokołów komunikacyjnych warstwy 3 i 4 własnego protokołu z grupy aplikacyjnej. Początkowo zajęcia wprowadzać będą w samo przygotowanie do stworzenia własnego protokołu (ustalenie ramki przesyłanego protokołu, forma wymiany informacji, itp.). Następnie studenci przystąpią do samego oprogramowania stworzonego protokołu przy pomocy dowolnego kompilatora. • Wprowadzenie do zagadnienia – opis podstawowych założeń do programu oraz możliwości programowych. Przedstawienie zasad tworzenia struktury protokołu.2
T-L-2• Przygotowanie własnego protokołu w grupach 2 lub 3 osobowych.2
T-L-3• Zatwierdzenie wykonanego protokołu i przystąpienie do tworzenia oprogramowanie2
T-L-4• Realizacja założeń programowych7
T-L-5• Zaliczenie przedmiotu2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zapoznanie z istniejącymi i będącymi z trakcie powstawania protokołami komunikacyjnymi oraz zaprezentowanie możliwości ich wykorzystania. Z gamy protokołów wybrane zostały te, które dają możliwość przedstawienia zależności i niezbędności w ich wykorzystaniu oraz są możliwe w zobrazowaniu w procesie nauczania i zaprezentowania w działaniu. • Wprowadzenie do zagadnienia ( opisanie protokołów w modelu OSI)2
T-W-2• Przeprowadzenie analizy zależności przejścia pomiędzy poszczególnymi warstwami OSI protokołów komunikacyjnych2
T-W-3• Prezentacja poszczególnych protokołów: SNAP (Sub-Network Access Protocol) TCP (Transmission Control Protocol) IP (Internet Protocol) PPP (Point-to-Point Protocol) SLIP (Serial Line Internet Protocol) SPX (Sequenced Packet Exchange) IPX (Internet Packet Exchange) Protokoły grupy X.25 SIP (SMDS Interface Protocol) ICMP (Internet Control Protocol) UDP (User Datagram Protocol) SNMP (Simple Network Management Protocol) SMTP (Simple Mail Transfer Protocol) TELNET FTP (File Transfer Protocol) Ipv6 CATNIP (Common Architecture for Next-Generation Protocol) CLNP (ISO Connection Network Layer Protocol) RIP (Routing Information Protocol) ERROR (Error Protocol) ECHO (Echo Protocol) SPP (Sequenced Packet Protocol) PEP (Packet Exchanged Protocol) Protokoły Apple Talk RTP (Routing Update Protocol) ARP (Address Resolution Protocol) IPC (Inter-process Communications Protocol) SMB (Server Message Block) PPTP (Point-to-Point Tunneling Protocol) HDSL Xmodem, Ymodem, Zmodem DHCP10
T-W-4Podsumowanie przedmiotu1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach14
A-L-2Praca w zespole projektowym14
A-L-3Konsultacje do projektu2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Zapoznanie się z tematyką prowadzoną na zajęciach5
A-W-3Przygotowanie informacji do zajęć dotyczących konkretnie wskazanego protokołu przez prowadzącego5
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia / egzaminu z przedmiotu3
A-W-5Konsultacje do zajęć1
A-W-6Egzamin1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_1A_O3/02_W01Zasady fukcjonowania i projektowania protokołów. Przygotowanie do projektowania własnych modeli protokołów. Przygotowanie do pracy w grupie projektowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_W07ma wiedzę w zakresie technologii sieciowych
I_1A_W05ma wiedzę w zakresie algorytmizacji i zasad tworzenia struktur danych
Cel przedmiotuC-1Umiejętność tworzenia nowych protokołów komunikacyjnych oraz zasad ich powstawania.
C-2Podstawowa umiejętność wdrażania istniejących protokołów.
C-3Bezpieczne wykorzystanie protokołów.
Treści programoweT-W-1Zapoznanie z istniejącymi i będącymi z trakcie powstawania protokołami komunikacyjnymi oraz zaprezentowanie możliwości ich wykorzystania. Z gamy protokołów wybrane zostały te, które dają możliwość przedstawienia zależności i niezbędności w ich wykorzystaniu oraz są możliwe w zobrazowaniu w procesie nauczania i zaprezentowania w działaniu. • Wprowadzenie do zagadnienia ( opisanie protokołów w modelu OSI)
T-W-2• Przeprowadzenie analizy zależności przejścia pomiędzy poszczególnymi warstwami OSI protokołów komunikacyjnych
T-W-3• Prezentacja poszczególnych protokołów: SNAP (Sub-Network Access Protocol) TCP (Transmission Control Protocol) IP (Internet Protocol) PPP (Point-to-Point Protocol) SLIP (Serial Line Internet Protocol) SPX (Sequenced Packet Exchange) IPX (Internet Packet Exchange) Protokoły grupy X.25 SIP (SMDS Interface Protocol) ICMP (Internet Control Protocol) UDP (User Datagram Protocol) SNMP (Simple Network Management Protocol) SMTP (Simple Mail Transfer Protocol) TELNET FTP (File Transfer Protocol) Ipv6 CATNIP (Common Architecture for Next-Generation Protocol) CLNP (ISO Connection Network Layer Protocol) RIP (Routing Information Protocol) ERROR (Error Protocol) ECHO (Echo Protocol) SPP (Sequenced Packet Protocol) PEP (Packet Exchanged Protocol) Protokoły Apple Talk RTP (Routing Update Protocol) ARP (Address Resolution Protocol) IPC (Inter-process Communications Protocol) SMB (Server Message Block) PPTP (Point-to-Point Tunneling Protocol) HDSL Xmodem, Ymodem, Zmodem DHCP
T-W-4Podsumowanie przedmiotu
Metody nauczaniaM-1Zajęcia audytoryjne pozwalające na zapoznanie z zagadnieniem prowadzone na podstawie interakcji ze studentem z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne lub pisemne wykładów;
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak możliwości określenia podstawowych zagadnień z zakresu przedmiotu
3,0Znajomość nazw i teorii działa podstawowych protokołów
3,5Potrafi odróżnić możliwości poszczególnych składowych protokołu oraz wskazać właściwe do użycia w danej dziedzinie
4,0W sposób dobry potrafi opisać wszystkie zależności
4,5Wykazuje się zamodzielnym wnioskowaniem jednak ma jeszcze braki merytoryczne w pełnej definicji wszystkich aspektów tej dziedziny
5,0Potrafi samodzielnie wnioskować oraz bęzbłędnie opisywać zależności informatyczne w tej dziedzinie
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_1A_O3/02_U01Samodzielnie potrafi zaprojektować i wykonać zasady komunikacji w teleinformatyce.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_U07potrafi na poziomie podstawowym projektować, konfigurować i zarządzać sieciami komputerowymi
I_1A_U02potrafi aktywnie uczestniczyć w pracach projektowych zespołowych i indywidualnych
Cel przedmiotuC-1Umiejętność tworzenia nowych protokołów komunikacyjnych oraz zasad ich powstawania.
C-2Podstawowa umiejętność wdrażania istniejących protokołów.
Treści programoweT-L-1Laboratoria mają na celu przygotowanie do wdrożenia w czynnym ma bazie protokołów komunikacyjnych warstwy 3 i 4 własnego protokołu z grupy aplikacyjnej. Początkowo zajęcia wprowadzać będą w samo przygotowanie do stworzenia własnego protokołu (ustalenie ramki przesyłanego protokołu, forma wymiany informacji, itp.). Następnie studenci przystąpią do samego oprogramowania stworzonego protokołu przy pomocy dowolnego kompilatora. • Wprowadzenie do zagadnienia – opis podstawowych założeń do programu oraz możliwości programowych. Przedstawienie zasad tworzenia struktury protokołu.
T-L-2• Przygotowanie własnego protokołu w grupach 2 lub 3 osobowych.
T-L-3• Zatwierdzenie wykonanego protokołu i przystąpienie do tworzenia oprogramowanie
T-L-4• Realizacja założeń programowych
T-L-5• Zaliczenie przedmiotu
Metody nauczaniaM-2Zajęcia laboratoryjne pozwalające na stworzenia własnego protokołu komunikacyjnego zgodnie z przyjętymi założeniami stawianymi przez studentem.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie laboratorów na podstawie oddanego projektu protokołu komunikacyjnego oraz prezentacji działającego rozwiązania autorskiego;
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie wykonał powierzonego zadania
3,0Wykonał zadanie w sposób właściwy z wykorzystaniem podstawowych założeń do problemu
3,5Opracował dodatkowe zagadnienia do problemu (powyżej oceny 3) jednak nie działały one właściwie
4,0Opracował conajmniej jeden dodatkowy aspekt i działał on poprawnie z stosunku do oceny dostatecznej
4,5Opracował minimum dwa dodatkowe zagadnienia w stosunku do oceny 3 jednak jeden z nich nie działał w sposób pełny i właściwy
5,0Opracował conajmniej 2 dodatki w stosunku do oceny 3 i wszystkie działały właściwie
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_1A_O3/02_K01Student potrafi współpracować w grupie i uzyskiwać określone cele przy udziała innych osób wraz z wykorzystaniem dostępnych już rozwiązań
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_K03ma świadomość odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
Cel przedmiotuC-2Podstawowa umiejętność wdrażania istniejących protokołów.
C-3Bezpieczne wykorzystanie protokołów.
Treści programoweT-L-1Laboratoria mają na celu przygotowanie do wdrożenia w czynnym ma bazie protokołów komunikacyjnych warstwy 3 i 4 własnego protokołu z grupy aplikacyjnej. Początkowo zajęcia wprowadzać będą w samo przygotowanie do stworzenia własnego protokołu (ustalenie ramki przesyłanego protokołu, forma wymiany informacji, itp.). Następnie studenci przystąpią do samego oprogramowania stworzonego protokołu przy pomocy dowolnego kompilatora. • Wprowadzenie do zagadnienia – opis podstawowych założeń do programu oraz możliwości programowych. Przedstawienie zasad tworzenia struktury protokołu.
T-W-1Zapoznanie z istniejącymi i będącymi z trakcie powstawania protokołami komunikacyjnymi oraz zaprezentowanie możliwości ich wykorzystania. Z gamy protokołów wybrane zostały te, które dają możliwość przedstawienia zależności i niezbędności w ich wykorzystaniu oraz są możliwe w zobrazowaniu w procesie nauczania i zaprezentowania w działaniu. • Wprowadzenie do zagadnienia ( opisanie protokołów w modelu OSI)
Metody nauczaniaM-2Zajęcia laboratoryjne pozwalające na stworzenia własnego protokołu komunikacyjnego zgodnie z przyjętymi założeniami stawianymi przez studentem.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie laboratorów na podstawie oddanego projektu protokołu komunikacyjnego oraz prezentacji działającego rozwiązania autorskiego;
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie jest w stanie pracować w grupie
3,0W sposób dostateczny współpracuje z innymi
3,5Wykazuje się inicjatywą jednak nie przejawia wybitnych osiągnięć w tym zakresie
4,0Jest osobą wiodącą w grupie
4,5Potrafi współpracować z innymi, definiuje własne problemy oraz potrafi w grupie je rozwiązywać
5,0Wybitnie przewodniczy grupie oraz potrafi zmotywować innych do działania (łącznie z innymi grupami)