Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Informatyka (S1)
specjalność: systemy komputerowe i oprogramowanie

Sylabus przedmiotu Sieci komórkowe i satelitarne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Informatyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Sieci komórkowe i satelitarne
Specjalność systemy komputerowe i oprogramowanie
Jednostka prowadząca Katedra Architektury Komputerów i Telekomunikacji
Nauczyciel odpowiedzialny Radosław Maciaszczyk <Radoslaw.Maciaszczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 10 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL6 15 1,00,38zaliczenie
wykładyW6 15 1,00,62zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student powinien posiadać wiedzę z przedmiotów: Techniki transmisyjne, Radiokomunikacja, Cyfrowe przetwarzanie sygnałów Fizyka
W-2Student powinien znać środowisko do obliczeń naukowych Matlab

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z podstawowymi zagadnieniami projektowania sieci komórkowych
C-2Zapoznanie z architekturą sieci komórkowych
C-3Zapoznanie z architekturą telekomunikayjnych systemów satelitarnych
C-4Ukształtowanie umiejętności z wykorzystania modeli propagacyjnych do planowania sieci bezprzewodowych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wyznaczania tłumienia sygnału w wolnej przestrzeni2
T-L-2Wyznaczanie poziomu sygnału na podstawie modeli propagacyjnych4
T-L-3Projektowanie pokrycia danego obszaru przez system komórkowy2
T-L-4Obliczanie pozycji na podstawie danych z systemu GPS4
T-L-5Budżet łącza satelitarnego2
T-L-6Zajęcia organizacyjne.1
15
wykłady
T-W-1Znaczenie systemów komórkowych, generacje systemów komórkowych, ogólna charakterystyka systemów komórkowych2
T-W-2Architektura systemu GSM i UMTS, sposoby przydziału kanałów, propagacja sygnału, modele propagacyjne, numeracja w systemie GSM Dostęp do medium, techniki wielodostępu, techniki modulacji stosowane w systemach komórkowych4
T-W-3Zabezpieczenia w systemie GSM i UMTS, karta SIM, karta USIM, algorytmy szyfrowania, ataki na algorytmy2
T-W-4Usługi w systemach komórkowych, etapy przetwarzania sygnałów, kodeki mowy Wpływ telefonii komórkowej na zdrowie człowieka2
T-W-5Systemy satelitarne – architektura systemu, możliwości, wady i zalety systemów satelitarnych Systemy nawigacji satelitarnej – architektura i zasada działania, urządzenia do określania pozycji, zasady wyznaczenia pozycji4
T-W-6Systemy transmisji danych w sieciach komórkowych i satelitarnych1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Udział w laboratoriach15
A-L-2Wykonanie sprawozdań12
A-L-3Udział w zaliczeniu i konsultacjach3
30
wykłady
A-W-1Udział w wykładach15
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia wykładów12
A-W-3Udział w zaliczeniu i konsultacjach3
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca: wykład informacyjny
M-2Metoda problemowa: w odniesieniu do wykładu, tej jego części w której przedstawione są problemy do dyskusji aktywizujące studentów
M-3Metoda praktyczna: ćwiczenia laboratoryjne
M-4Metoda aktywizująca: dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena na podstawie wejsciówki, stopnia wykonania (pod koniec zajęć) scenariuszy formułowanych w oparciu o konspekty laboratoryjne i/lub sprawozdania z zajęć
S-2Ocena podsumowująca: Test wielokrotnego wyboru wraz z częścią pytań otwartych

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_1A_O3/09_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien scharakteryzować architekturę sieci komórkowych oraz architekturę systemów satelitarnych
I_1A_W09, I_1A_W21, I_1A_W02C-1, C-2T-L-5, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-1, T-L-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1, M-3, M-4, M-2S-1, S-2
I_1A_O3/09_W02
W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi zdefiniować podstawowe problemy dotyczące funkcjonowania sieci komórkowych
I_1A_W09C-1T-L-5, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-1, T-L-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1, M-3, M-4, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_1A_O3/09_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi wykorzystać modele matematyczne do symulacji teoretycznego zasięgu sieci komórkowych, potrafi obliczyć podstawowe zadania z teorii ruchu telekomunikacyjnego
I_1A_U15C-4T-L-5, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-1, T-L-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1, M-3S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_1A_O3/09_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student świadomie rozumie konieczność dokształcania się, ponieważ kolejne generacje systemów komórkowych i satelitarnych będą wnosiły nowe rozwiązania.
I_1A_K01C-1, C-2, C-3T-L-5, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-1, T-L-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1, M-3, M-4, M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_1A_O3/09_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien scharakteryzować architekturę sieci komórkowych oraz architekturę systemów satelitarnych
2,0nie ma wiedzy na ocenę dostateczną
3,0potrafi określić kluczowe elementy architektury systemów komórkowych
3,5to co na ocenę dostateczną oraz potrafi określić kluczowe elementy systemów satelitarnych
4,0to co na ocenę dostateczną plus oraz potrafi określić znaczenie poszczególnych elementów systemu komórkowych lub satelitarnych
4,5to co na ocenę dobrą oraz potrafi wymienić metody wielodostępu stosowane w systemach
5,0to co na ocenę dobry plus oraz potrafi szczegółowo omówić własności poszczególnych sposobów wielodostępu wraz z przykładami
I_1A_O3/09_W02
W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi zdefiniować podstawowe problemy dotyczące funkcjonowania sieci komórkowych
2,0nie ma wiedzy na ocenę dostateczną
3,0potrafi wymienić podstawowe problemy w zapewnieniu dostępności sieci komórkowej
3,5to co na ocenę dostateczną oraz potrafi wskazać sposoby zwiększenia pojemności systemów komórkowych
4,0to co na ocenę dostateczną plus oraz potrafi scharakteryzować własności kanałów radiowych
4,5to co na ocenę dobry oraz potrafi określić modele propagacyjne służące do modelowania zasięgu sieci
5,0to co na ocenę dobry plus oraz potrafi scharakteryzować zabezpieczenia w sieciach komórkowych

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_1A_O3/09_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi wykorzystać modele matematyczne do symulacji teoretycznego zasięgu sieci komórkowych, potrafi obliczyć podstawowe zadania z teorii ruchu telekomunikacyjnego
2,0Brak spełnienia warunków na ocenę dostateczną.
3,0Potrafi wymienić podstawowe zagadnienia związane z teoria ruchu telekomunikacyjnego oraz modelami propagacyjnymi
3,5Student potrafi zbudować kody źródłowe dla wybranych modeli matematycznych
4,0Student potrafi zbudować kody źródłowe dla wybranych modeli matematycznych i odpowiednio je zwizualizować
4,5Student na podstawie własnych wyników obliczeń potrafi dokonać analizy wyników
5,0Student umie proponować i uzasadniać użycie konkretnych modeli matematycznych w zależności od oczekiwań, dostosowując je do wymaganych sytuacji.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_1A_O3/09_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student świadomie rozumie konieczność dokształcania się, ponieważ kolejne generacje systemów komórkowych i satelitarnych będą wnosiły nowe rozwiązania.
2,0Brak spełnienia warunków na ocenę dostateczną.
3,0Student ma podstawową wiedze na temat nowych rozwiązań
3,5To co na 3 oraz, Student potrafi określić różnicę pomiedzy nowym roziwązaniem a poprzednim
4,0To co na 3,5 oraz, Student potrafi potrafi określić słabe i mocne strony nowych rozwiązań
4,5To co na 4 oraz Student potrafi wykazać potencjalne zastosowania nowej technologii
5,0To co na 5 oraz potradi określić ewentualny kierunek rozwoju nowej technologii

Literatura podstawowa

  1. Krzysztof Wesołowski, Podstawy cyfrowych systemów telekomunikacyjnych, WKŁ, 2003
  2. S. Kula, Systemy teletransmisyjne, WKŁ, 2004
  3. Krzysztof Wesołowski, Systemy radiokomunikacji ruchomej, WKŁ, Warszawa, 1998
  4. H. Bogucka, Projektowanie i obliczenia w radiokomunikacji, WPP, Poznań, 2005
  5. J. Januszewski, System GPS i inne systemy satelitarne w nawigacji morskiej, WSM, 2004

Literatura dodatkowa

  1. V.Jeyasri Arokiamary, Cellular and Mobile Communications, Technical Publications, 2009

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wyznaczania tłumienia sygnału w wolnej przestrzeni2
T-L-2Wyznaczanie poziomu sygnału na podstawie modeli propagacyjnych4
T-L-3Projektowanie pokrycia danego obszaru przez system komórkowy2
T-L-4Obliczanie pozycji na podstawie danych z systemu GPS4
T-L-5Budżet łącza satelitarnego2
T-L-6Zajęcia organizacyjne.1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Znaczenie systemów komórkowych, generacje systemów komórkowych, ogólna charakterystyka systemów komórkowych2
T-W-2Architektura systemu GSM i UMTS, sposoby przydziału kanałów, propagacja sygnału, modele propagacyjne, numeracja w systemie GSM Dostęp do medium, techniki wielodostępu, techniki modulacji stosowane w systemach komórkowych4
T-W-3Zabezpieczenia w systemie GSM i UMTS, karta SIM, karta USIM, algorytmy szyfrowania, ataki na algorytmy2
T-W-4Usługi w systemach komórkowych, etapy przetwarzania sygnałów, kodeki mowy Wpływ telefonii komórkowej na zdrowie człowieka2
T-W-5Systemy satelitarne – architektura systemu, możliwości, wady i zalety systemów satelitarnych Systemy nawigacji satelitarnej – architektura i zasada działania, urządzenia do określania pozycji, zasady wyznaczenia pozycji4
T-W-6Systemy transmisji danych w sieciach komórkowych i satelitarnych1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział w laboratoriach15
A-L-2Wykonanie sprawozdań12
A-L-3Udział w zaliczeniu i konsultacjach3
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach15
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia wykładów12
A-W-3Udział w zaliczeniu i konsultacjach3
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_1A_O3/09_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien scharakteryzować architekturę sieci komórkowych oraz architekturę systemów satelitarnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_W09ma podstawową wiedzę dotyczącą systemów telekomunikacyjnych
I_1A_W21ma wiedzę w zakresie technologii mobilnych
I_1A_W02ma wiedzę z fizyki, ze szczególnym uwzględnieniem jej stosowanych aspektów z zakresu informatyki
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z podstawowymi zagadnieniami projektowania sieci komórkowych
C-2Zapoznanie z architekturą sieci komórkowych
Treści programoweT-L-5Budżet łącza satelitarnego
T-L-2Wyznaczanie poziomu sygnału na podstawie modeli propagacyjnych
T-L-3Projektowanie pokrycia danego obszaru przez system komórkowy
T-L-4Obliczanie pozycji na podstawie danych z systemu GPS
T-L-1Wyznaczania tłumienia sygnału w wolnej przestrzeni
T-L-6Zajęcia organizacyjne.
T-W-1Znaczenie systemów komórkowych, generacje systemów komórkowych, ogólna charakterystyka systemów komórkowych
T-W-2Architektura systemu GSM i UMTS, sposoby przydziału kanałów, propagacja sygnału, modele propagacyjne, numeracja w systemie GSM Dostęp do medium, techniki wielodostępu, techniki modulacji stosowane w systemach komórkowych
T-W-3Zabezpieczenia w systemie GSM i UMTS, karta SIM, karta USIM, algorytmy szyfrowania, ataki na algorytmy
T-W-4Usługi w systemach komórkowych, etapy przetwarzania sygnałów, kodeki mowy Wpływ telefonii komórkowej na zdrowie człowieka
T-W-5Systemy satelitarne – architektura systemu, możliwości, wady i zalety systemów satelitarnych Systemy nawigacji satelitarnej – architektura i zasada działania, urządzenia do określania pozycji, zasady wyznaczenia pozycji
T-W-6Systemy transmisji danych w sieciach komórkowych i satelitarnych
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca: wykład informacyjny
M-3Metoda praktyczna: ćwiczenia laboratoryjne
M-4Metoda aktywizująca: dyskusja dydaktyczna
M-2Metoda problemowa: w odniesieniu do wykładu, tej jego części w której przedstawione są problemy do dyskusji aktywizujące studentów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena na podstawie wejsciówki, stopnia wykonania (pod koniec zajęć) scenariuszy formułowanych w oparciu o konspekty laboratoryjne i/lub sprawozdania z zajęć
S-2Ocena podsumowująca: Test wielokrotnego wyboru wraz z częścią pytań otwartych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie ma wiedzy na ocenę dostateczną
3,0potrafi określić kluczowe elementy architektury systemów komórkowych
3,5to co na ocenę dostateczną oraz potrafi określić kluczowe elementy systemów satelitarnych
4,0to co na ocenę dostateczną plus oraz potrafi określić znaczenie poszczególnych elementów systemu komórkowych lub satelitarnych
4,5to co na ocenę dobrą oraz potrafi wymienić metody wielodostępu stosowane w systemach
5,0to co na ocenę dobry plus oraz potrafi szczegółowo omówić własności poszczególnych sposobów wielodostępu wraz z przykładami
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_1A_O3/09_W02W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi zdefiniować podstawowe problemy dotyczące funkcjonowania sieci komórkowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_W09ma podstawową wiedzę dotyczącą systemów telekomunikacyjnych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z podstawowymi zagadnieniami projektowania sieci komórkowych
Treści programoweT-L-5Budżet łącza satelitarnego
T-L-2Wyznaczanie poziomu sygnału na podstawie modeli propagacyjnych
T-L-3Projektowanie pokrycia danego obszaru przez system komórkowy
T-L-4Obliczanie pozycji na podstawie danych z systemu GPS
T-L-1Wyznaczania tłumienia sygnału w wolnej przestrzeni
T-L-6Zajęcia organizacyjne.
T-W-1Znaczenie systemów komórkowych, generacje systemów komórkowych, ogólna charakterystyka systemów komórkowych
T-W-2Architektura systemu GSM i UMTS, sposoby przydziału kanałów, propagacja sygnału, modele propagacyjne, numeracja w systemie GSM Dostęp do medium, techniki wielodostępu, techniki modulacji stosowane w systemach komórkowych
T-W-3Zabezpieczenia w systemie GSM i UMTS, karta SIM, karta USIM, algorytmy szyfrowania, ataki na algorytmy
T-W-4Usługi w systemach komórkowych, etapy przetwarzania sygnałów, kodeki mowy Wpływ telefonii komórkowej na zdrowie człowieka
T-W-5Systemy satelitarne – architektura systemu, możliwości, wady i zalety systemów satelitarnych Systemy nawigacji satelitarnej – architektura i zasada działania, urządzenia do określania pozycji, zasady wyznaczenia pozycji
T-W-6Systemy transmisji danych w sieciach komórkowych i satelitarnych
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca: wykład informacyjny
M-3Metoda praktyczna: ćwiczenia laboratoryjne
M-4Metoda aktywizująca: dyskusja dydaktyczna
M-2Metoda problemowa: w odniesieniu do wykładu, tej jego części w której przedstawione są problemy do dyskusji aktywizujące studentów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena na podstawie wejsciówki, stopnia wykonania (pod koniec zajęć) scenariuszy formułowanych w oparciu o konspekty laboratoryjne i/lub sprawozdania z zajęć
S-2Ocena podsumowująca: Test wielokrotnego wyboru wraz z częścią pytań otwartych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie ma wiedzy na ocenę dostateczną
3,0potrafi wymienić podstawowe problemy w zapewnieniu dostępności sieci komórkowej
3,5to co na ocenę dostateczną oraz potrafi wskazać sposoby zwiększenia pojemności systemów komórkowych
4,0to co na ocenę dostateczną plus oraz potrafi scharakteryzować własności kanałów radiowych
4,5to co na ocenę dobry oraz potrafi określić modele propagacyjne służące do modelowania zasięgu sieci
5,0to co na ocenę dobry plus oraz potrafi scharakteryzować zabezpieczenia w sieciach komórkowych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_1A_O3/09_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi wykorzystać modele matematyczne do symulacji teoretycznego zasięgu sieci komórkowych, potrafi obliczyć podstawowe zadania z teorii ruchu telekomunikacyjnego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_U15potrafi wykorzystywać poznane metody, modele matematyczne oraz symulacje komputerowe do rozwiązywania prostych problemów inżynierskich
Cel przedmiotuC-4Ukształtowanie umiejętności z wykorzystania modeli propagacyjnych do planowania sieci bezprzewodowych
Treści programoweT-L-5Budżet łącza satelitarnego
T-L-2Wyznaczanie poziomu sygnału na podstawie modeli propagacyjnych
T-L-3Projektowanie pokrycia danego obszaru przez system komórkowy
T-L-4Obliczanie pozycji na podstawie danych z systemu GPS
T-L-1Wyznaczania tłumienia sygnału w wolnej przestrzeni
T-L-6Zajęcia organizacyjne.
T-W-1Znaczenie systemów komórkowych, generacje systemów komórkowych, ogólna charakterystyka systemów komórkowych
T-W-2Architektura systemu GSM i UMTS, sposoby przydziału kanałów, propagacja sygnału, modele propagacyjne, numeracja w systemie GSM Dostęp do medium, techniki wielodostępu, techniki modulacji stosowane w systemach komórkowych
T-W-3Zabezpieczenia w systemie GSM i UMTS, karta SIM, karta USIM, algorytmy szyfrowania, ataki na algorytmy
T-W-4Usługi w systemach komórkowych, etapy przetwarzania sygnałów, kodeki mowy Wpływ telefonii komórkowej na zdrowie człowieka
T-W-5Systemy satelitarne – architektura systemu, możliwości, wady i zalety systemów satelitarnych Systemy nawigacji satelitarnej – architektura i zasada działania, urządzenia do określania pozycji, zasady wyznaczenia pozycji
T-W-6Systemy transmisji danych w sieciach komórkowych i satelitarnych
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca: wykład informacyjny
M-3Metoda praktyczna: ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena na podstawie wejsciówki, stopnia wykonania (pod koniec zajęć) scenariuszy formułowanych w oparciu o konspekty laboratoryjne i/lub sprawozdania z zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak spełnienia warunków na ocenę dostateczną.
3,0Potrafi wymienić podstawowe zagadnienia związane z teoria ruchu telekomunikacyjnego oraz modelami propagacyjnymi
3,5Student potrafi zbudować kody źródłowe dla wybranych modeli matematycznych
4,0Student potrafi zbudować kody źródłowe dla wybranych modeli matematycznych i odpowiednio je zwizualizować
4,5Student na podstawie własnych wyników obliczeń potrafi dokonać analizy wyników
5,0Student umie proponować i uzasadniać użycie konkretnych modeli matematycznych w zależności od oczekiwań, dostosowując je do wymaganych sytuacji.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_1A_O3/09_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student świadomie rozumie konieczność dokształcania się, ponieważ kolejne generacje systemów komórkowych i satelitarnych będą wnosiły nowe rozwiązania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_K01świadomie rozumie potrzeby dokształcania i dzielenia się wiedzą
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z podstawowymi zagadnieniami projektowania sieci komórkowych
C-2Zapoznanie z architekturą sieci komórkowych
C-3Zapoznanie z architekturą telekomunikayjnych systemów satelitarnych
Treści programoweT-L-5Budżet łącza satelitarnego
T-L-2Wyznaczanie poziomu sygnału na podstawie modeli propagacyjnych
T-L-3Projektowanie pokrycia danego obszaru przez system komórkowy
T-L-4Obliczanie pozycji na podstawie danych z systemu GPS
T-L-1Wyznaczania tłumienia sygnału w wolnej przestrzeni
T-L-6Zajęcia organizacyjne.
T-W-1Znaczenie systemów komórkowych, generacje systemów komórkowych, ogólna charakterystyka systemów komórkowych
T-W-2Architektura systemu GSM i UMTS, sposoby przydziału kanałów, propagacja sygnału, modele propagacyjne, numeracja w systemie GSM Dostęp do medium, techniki wielodostępu, techniki modulacji stosowane w systemach komórkowych
T-W-3Zabezpieczenia w systemie GSM i UMTS, karta SIM, karta USIM, algorytmy szyfrowania, ataki na algorytmy
T-W-4Usługi w systemach komórkowych, etapy przetwarzania sygnałów, kodeki mowy Wpływ telefonii komórkowej na zdrowie człowieka
T-W-5Systemy satelitarne – architektura systemu, możliwości, wady i zalety systemów satelitarnych Systemy nawigacji satelitarnej – architektura i zasada działania, urządzenia do określania pozycji, zasady wyznaczenia pozycji
T-W-6Systemy transmisji danych w sieciach komórkowych i satelitarnych
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca: wykład informacyjny
M-3Metoda praktyczna: ćwiczenia laboratoryjne
M-4Metoda aktywizująca: dyskusja dydaktyczna
M-2Metoda problemowa: w odniesieniu do wykładu, tej jego części w której przedstawione są problemy do dyskusji aktywizujące studentów
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Test wielokrotnego wyboru wraz z częścią pytań otwartych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak spełnienia warunków na ocenę dostateczną.
3,0Student ma podstawową wiedze na temat nowych rozwiązań
3,5To co na 3 oraz, Student potrafi określić różnicę pomiedzy nowym roziwązaniem a poprzednim
4,0To co na 3,5 oraz, Student potrafi potrafi określić słabe i mocne strony nowych rozwiązań
4,5To co na 4 oraz Student potrafi wykazać potencjalne zastosowania nowej technologii
5,0To co na 5 oraz potradi określić ewentualny kierunek rozwoju nowej technologii