Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Informatyka (S1)
specjalność: systemy komputerowe i oprogramowanie

Sylabus przedmiotu Sieci przeznaczenia specjalnego:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Informatyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Sieci przeznaczenia specjalnego
Specjalność systemy komputerowe i oprogramowanie
Jednostka prowadząca Katedra Architektury Komputerów i Telekomunikacji
Nauczyciel odpowiedzialny Mirosław Łazoryszczak <Miroslaw.Lazoryszczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Mirosław Łazoryszczak <Miroslaw.Lazoryszczak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 10 Grupa obieralna 4

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW7 15 0,70,40zaliczenie
laboratoriaL7 15 1,30,60zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Sieci komputerowe
W-2Podstawy elektroniki
W-3Systemy wbudowane

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie się z sieciami przewodowymi i bezprzewodowymi stosowanymi w różnych dziedzinach przemysłu ze szczególnym uwzględnieniem systemów pomiarowych.
C-2Ukształtowanie umiejętności doboru sieci do realizacji zadania wymiany danych różnych urządzeń w różnych środowiskach.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Przegląd bazy sprzętowej i platform uruchomieniowych wykorzystywanych w ramach zajęć laboratoryjnych.2
T-L-2Implementacja sieci przewodowej z wykorzystaniem wybranego interfejsu szeregowego oparta na własnym protokole.4
T-L-3Sieci CAN - badanie warstwy fizycznej.2
T-L-4Sieci CAN - praktyczna realizacja komunikacji z wykorzystaniem wybranych platform uruchomieniowych.2
T-L-5Realizacja prostego systemu pomiarowego opartego na wybranej sieci bezprzewodowej.4
T-L-6Zaliczenie laboratorium1
15
wykłady
T-W-1Interfejsy i magistrale przewodowe szeregowewykorzystywane w rozproszonych systemach pomiarowych: EIA-232C, EIA-422, EIA-485.2
T-W-2Interfejsy i magistrale przewodowe równoległe wykorzystywane w systemach pomiarowych.1
T-W-3Protokoły stosowane w interfejsach szeregowych, np. ModBus.2
T-W-4Power Line Communication (PLC) - przesył danych w sieciach energetycznych.2
T-W-5Sieci CAN i LIN - geneza, standard, protokół, przykłady wykorzystania.2
T-W-6Przegląd pozostałych sieci przewodowych wykorzystywanych w przemyśle (MOST, ProfiBus, itp.)2
T-W-7Sieci bezprzewodowe i systemy pomiarowe oparte na sieciach bezprzewodowych (Bluetooth, ZigBee, WiFi)4
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie raportu z zajęć laboratoryjnych.12
A-L-3Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych10
A-L-4Udział w konsultacjach2
39
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Zaliczenie2
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia4
21

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-4Metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Sprawdziany wstępne przed ćwiczeniami laboratoryjnymi
S-2Ocena podsumowująca: Ocena sprawozdań z wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładu

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_1A_O4/12_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien uzyskać wiedzę, która pozwoli na rozróżnianie wybranych rodzajów sieci, oraz na wybór rodzaju sieci pod kątem stawianych wymagań
I_1A_W07C-1T-W-5, T-W-4, T-W-3, T-W-6, T-W-2, T-W-1, T-W-7, T-L-1M-1, M-2S-3, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_1A_O4/12_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi zidentyfikować omawiane rodzaje sieci, potrafi połączyć węzły sieci adekwatnym okablowaniem, potrafi posługiwać się wybranym protokołem komunikacyjnym w zakresie omawianych sieci.
I_1A_U02, I_1A_U17, I_1A_U05C-2T-L-2, T-L-5, T-L-3, T-L-4M-3, M-4, M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_1A_O4/12_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien charakteryzować się aktywnym i kreatywnym podejściem rozwiązywania problemów.
I_1A_K01C-2T-L-2, T-L-5, T-L-3, T-L-4M-3, M-4S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_1A_O4/12_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien uzyskać wiedzę, która pozwoli na rozróżnianie wybranych rodzajów sieci, oraz na wybór rodzaju sieci pod kątem stawianych wymagań
2,0Student nie spełnia minimalnych wymagań na ocenę pozytywną
3,0Student jest w stanie w elementarny sposób scharakteryzować kluczowe rodzaje sieci specjalnych.
3,5Student jest w stanie wymienić i scharakteryzować wszystkie omawiane w trakcie przedmiotu rodzaje sieci specjalnych.
4,0Student jest w stanie wymienić i scharakteryzować wszystkie omawiane w trakcie przedmiotu rodzaje sieci specjalnych, a także wskazać najważniejsze różnice między nimi determinujące ich wykorzystanie.
4,5Student jest w stanie wymienić i scharakteryzować szczegółowo wszystkie omawiane w trakcie przedmiotu rodzaje sieci specjalnych, a także wskazać najważniejsze różnice między nimi determinujące ich wykorzystanie.
5,0Student jest w stanie wymienić i scharakteryzować szczegółowo wszystkie omawiane w trakcie przedmiotu rodzaje sieci specjalnych, a także wskazać najważniejsze różnice między nimi oraz ograniczenia poszczególnych rozwiązań determinujące ich wykorzystanie.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_1A_O4/12_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi zidentyfikować omawiane rodzaje sieci, potrafi połączyć węzły sieci adekwatnym okablowaniem, potrafi posługiwać się wybranym protokołem komunikacyjnym w zakresie omawianych sieci.
2,0Student nie spełnia minimalnych wymagań na ocenę pozytywną
3,0Student potrafi zidentyfikować podstawowe rodzaje sieci specjalnego przeznaczenia. Potrafi zastosować wybrany protokół komunikacyjny do wymiany danych pomiędzy węzłami sieci.
3,5Student potrafi zidentyfikować podstawowe rodzaje sieci specjalnego przeznaczenia. Potrafi dokonać wyboru i zastosować odpowiedni protokół komunikacyjny do wymiany danych pomiędzy węzłami sieci.
4,0Student potrafi zidentyfikować znane rodzaje sieci specjalnego przeznaczenia. Potrafi dokonać wyboru i zastosować odpowiedni protokół komunikacyjny do wymiany danych pomiędzy węzłami sieci.
4,5Student potrafi zidentyfikować znane rodzaje sieci specjalnego przeznaczenia. Potrafi dokonać wyboru i zastosować odpowiedni rodzaj sieci jak i protokół komunikacyjny do wymiany danych pomiędzy węzłami sieci. Ponadto umie dokonać szczegółowej analizy zaproponowanego rozwiązania.
5,0Student potrafi zidentyfikować znane rodzaje sieci specjalnego przeznaczenia. Potrafi samodzielnie zaproponować, zaprojektować i wykonać dedykowaną sieć specjalną realizującą postawione zadanie inżynierskie. Ponadto umie dokonać szczegółowej, krytycznej analizy zaproponowanego rozwiązania.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_1A_O4/12_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien charakteryzować się aktywnym i kreatywnym podejściem rozwiązywania problemów.
2,0Student nie spełnia minimalnych wymagań na ocenę pozytywną.
3,0Dostrzega ograniczenia wynikające z posiadanej wiedzy.
3,5Dostrzega ograniczenia wynikające z posiadanej wiedzy i rozumie konieczność jej dalszego poszerzania.
4,0Dostrzega ograniczenia wynikające z posiadanej wiedzy i rozumie konieczność jej dalszego poszerzania oraz wymiany doświadczeń w ramach pracy zespołowej przy realizacji zadań.
4,5Dostrzega ograniczenia wynikające z posiadanej wiedzy i rozumie konieczność jej dalszego poszerzania oraz wymiany doświadczeń i świadomego dzielenia się wiedzą w ramach pracy zespołowej przy realizacji zadań.
5,0Dostrzega ograniczenia wynikające z posiadanej wiedzy i rozumie konieczność jej dalszego poszerzania oraz wymiany doświadczeń i świadomego dzielenia się wiedzą w ramach pracy zespołowej i w sposób świadomy oddziałuje na grupę motywując do prezentowania analogicznej postawy.

Literatura podstawowa

  1. Nawrocki W., Rozproszone systemy pomiarowe, WKŁ, Warszawa, 2006, Wydanie I
  2. Zimmermann W., Schmidgall R., Magistrale danych w pojazdach. Protokoły i standardy, WKŁ, Warszawa, 2008, Wydanie I
  3. Mielczarek W., Szeregowe interfejsy cyfrowe, Helion, Gliwice, 1993, Wydanie I

Literatura dodatkowa

  1. Mackay S., Wright E., Reynders D., Park J., Industrial Data Networks, Elsevier, 2004

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Przegląd bazy sprzętowej i platform uruchomieniowych wykorzystywanych w ramach zajęć laboratoryjnych.2
T-L-2Implementacja sieci przewodowej z wykorzystaniem wybranego interfejsu szeregowego oparta na własnym protokole.4
T-L-3Sieci CAN - badanie warstwy fizycznej.2
T-L-4Sieci CAN - praktyczna realizacja komunikacji z wykorzystaniem wybranych platform uruchomieniowych.2
T-L-5Realizacja prostego systemu pomiarowego opartego na wybranej sieci bezprzewodowej.4
T-L-6Zaliczenie laboratorium1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Interfejsy i magistrale przewodowe szeregowewykorzystywane w rozproszonych systemach pomiarowych: EIA-232C, EIA-422, EIA-485.2
T-W-2Interfejsy i magistrale przewodowe równoległe wykorzystywane w systemach pomiarowych.1
T-W-3Protokoły stosowane w interfejsach szeregowych, np. ModBus.2
T-W-4Power Line Communication (PLC) - przesył danych w sieciach energetycznych.2
T-W-5Sieci CAN i LIN - geneza, standard, protokół, przykłady wykorzystania.2
T-W-6Przegląd pozostałych sieci przewodowych wykorzystywanych w przemyśle (MOST, ProfiBus, itp.)2
T-W-7Sieci bezprzewodowe i systemy pomiarowe oparte na sieciach bezprzewodowych (Bluetooth, ZigBee, WiFi)4
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie raportu z zajęć laboratoryjnych.12
A-L-3Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych10
A-L-4Udział w konsultacjach2
39
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Zaliczenie2
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia4
21
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_1A_O4/12_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien uzyskać wiedzę, która pozwoli na rozróżnianie wybranych rodzajów sieci, oraz na wybór rodzaju sieci pod kątem stawianych wymagań
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_W07ma wiedzę w zakresie technologii sieciowych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie się z sieciami przewodowymi i bezprzewodowymi stosowanymi w różnych dziedzinach przemysłu ze szczególnym uwzględnieniem systemów pomiarowych.
Treści programoweT-W-5Sieci CAN i LIN - geneza, standard, protokół, przykłady wykorzystania.
T-W-4Power Line Communication (PLC) - przesył danych w sieciach energetycznych.
T-W-3Protokoły stosowane w interfejsach szeregowych, np. ModBus.
T-W-6Przegląd pozostałych sieci przewodowych wykorzystywanych w przemyśle (MOST, ProfiBus, itp.)
T-W-2Interfejsy i magistrale przewodowe równoległe wykorzystywane w systemach pomiarowych.
T-W-1Interfejsy i magistrale przewodowe szeregowewykorzystywane w rozproszonych systemach pomiarowych: EIA-232C, EIA-422, EIA-485.
T-W-7Sieci bezprzewodowe i systemy pomiarowe oparte na sieciach bezprzewodowych (Bluetooth, ZigBee, WiFi)
T-L-1Przegląd bazy sprzętowej i platform uruchomieniowych wykorzystywanych w ramach zajęć laboratoryjnych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładu
S-1Ocena formująca: Sprawdziany wstępne przed ćwiczeniami laboratoryjnymi
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie spełnia minimalnych wymagań na ocenę pozytywną
3,0Student jest w stanie w elementarny sposób scharakteryzować kluczowe rodzaje sieci specjalnych.
3,5Student jest w stanie wymienić i scharakteryzować wszystkie omawiane w trakcie przedmiotu rodzaje sieci specjalnych.
4,0Student jest w stanie wymienić i scharakteryzować wszystkie omawiane w trakcie przedmiotu rodzaje sieci specjalnych, a także wskazać najważniejsze różnice między nimi determinujące ich wykorzystanie.
4,5Student jest w stanie wymienić i scharakteryzować szczegółowo wszystkie omawiane w trakcie przedmiotu rodzaje sieci specjalnych, a także wskazać najważniejsze różnice między nimi determinujące ich wykorzystanie.
5,0Student jest w stanie wymienić i scharakteryzować szczegółowo wszystkie omawiane w trakcie przedmiotu rodzaje sieci specjalnych, a także wskazać najważniejsze różnice między nimi oraz ograniczenia poszczególnych rozwiązań determinujące ich wykorzystanie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_1A_O4/12_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi zidentyfikować omawiane rodzaje sieci, potrafi połączyć węzły sieci adekwatnym okablowaniem, potrafi posługiwać się wybranym protokołem komunikacyjnym w zakresie omawianych sieci.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_U02potrafi aktywnie uczestniczyć w pracach projektowych zespołowych i indywidualnych
I_1A_U17potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi rozwiązania prostego zadania inżynierskiego, typowego dla reprezentowanej dyscypliny inżynierskiej oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
I_1A_U05potrafi tworzyć i posługiwać się dokumentacją techniczną
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności doboru sieci do realizacji zadania wymiany danych różnych urządzeń w różnych środowiskach.
Treści programoweT-L-2Implementacja sieci przewodowej z wykorzystaniem wybranego interfejsu szeregowego oparta na własnym protokole.
T-L-5Realizacja prostego systemu pomiarowego opartego na wybranej sieci bezprzewodowej.
T-L-3Sieci CAN - badanie warstwy fizycznej.
T-L-4Sieci CAN - praktyczna realizacja komunikacji z wykorzystaniem wybranych platform uruchomieniowych.
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-4Metoda projektów
M-2Wykład problemowy
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena sprawozdań z wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie spełnia minimalnych wymagań na ocenę pozytywną
3,0Student potrafi zidentyfikować podstawowe rodzaje sieci specjalnego przeznaczenia. Potrafi zastosować wybrany protokół komunikacyjny do wymiany danych pomiędzy węzłami sieci.
3,5Student potrafi zidentyfikować podstawowe rodzaje sieci specjalnego przeznaczenia. Potrafi dokonać wyboru i zastosować odpowiedni protokół komunikacyjny do wymiany danych pomiędzy węzłami sieci.
4,0Student potrafi zidentyfikować znane rodzaje sieci specjalnego przeznaczenia. Potrafi dokonać wyboru i zastosować odpowiedni protokół komunikacyjny do wymiany danych pomiędzy węzłami sieci.
4,5Student potrafi zidentyfikować znane rodzaje sieci specjalnego przeznaczenia. Potrafi dokonać wyboru i zastosować odpowiedni rodzaj sieci jak i protokół komunikacyjny do wymiany danych pomiędzy węzłami sieci. Ponadto umie dokonać szczegółowej analizy zaproponowanego rozwiązania.
5,0Student potrafi zidentyfikować znane rodzaje sieci specjalnego przeznaczenia. Potrafi samodzielnie zaproponować, zaprojektować i wykonać dedykowaną sieć specjalną realizującą postawione zadanie inżynierskie. Ponadto umie dokonać szczegółowej, krytycznej analizy zaproponowanego rozwiązania.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_1A_O4/12_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien charakteryzować się aktywnym i kreatywnym podejściem rozwiązywania problemów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_K01świadomie rozumie potrzeby dokształcania i dzielenia się wiedzą
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności doboru sieci do realizacji zadania wymiany danych różnych urządzeń w różnych środowiskach.
Treści programoweT-L-2Implementacja sieci przewodowej z wykorzystaniem wybranego interfejsu szeregowego oparta na własnym protokole.
T-L-5Realizacja prostego systemu pomiarowego opartego na wybranej sieci bezprzewodowej.
T-L-3Sieci CAN - badanie warstwy fizycznej.
T-L-4Sieci CAN - praktyczna realizacja komunikacji z wykorzystaniem wybranych platform uruchomieniowych.
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-4Metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena sprawozdań z wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych
S-1Ocena formująca: Sprawdziany wstępne przed ćwiczeniami laboratoryjnymi
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie spełnia minimalnych wymagań na ocenę pozytywną.
3,0Dostrzega ograniczenia wynikające z posiadanej wiedzy.
3,5Dostrzega ograniczenia wynikające z posiadanej wiedzy i rozumie konieczność jej dalszego poszerzania.
4,0Dostrzega ograniczenia wynikające z posiadanej wiedzy i rozumie konieczność jej dalszego poszerzania oraz wymiany doświadczeń w ramach pracy zespołowej przy realizacji zadań.
4,5Dostrzega ograniczenia wynikające z posiadanej wiedzy i rozumie konieczność jej dalszego poszerzania oraz wymiany doświadczeń i świadomego dzielenia się wiedzą w ramach pracy zespołowej przy realizacji zadań.
5,0Dostrzega ograniczenia wynikające z posiadanej wiedzy i rozumie konieczność jej dalszego poszerzania oraz wymiany doświadczeń i świadomego dzielenia się wiedzą w ramach pracy zespołowej i w sposób świadomy oddziałuje na grupę motywując do prezentowania analogicznej postawy.