Wydział Informatyki - Informatyka (S1)
specjalność: systemy komputerowe i oprogramowanie
Sylabus przedmiotu Systemy wbudowane:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Informatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Systemy wbudowane | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Architektury Komputerów i Telekomunikacji | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Mirosław Łazoryszczak <Miroslaw.Lazoryszczak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Krzysztof Makles <Krzysztof.Makles@zut.edu.pl>, Mirosław Łazoryszczak <Miroslaw.Lazoryszczak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | W zakresie wiedzy w odniesieniu do warstwy fizycznej sysrtemu wymagany jest następujący zakres przedmiotowy: Elektronika, Elementy cyfrowe i układy logiczne, Technika cyfrowa. |
W-2 | W odniesieniu do zagadnień programowania wymagany jest następujący zakres przedmiotowy: Podstawy programowania, Inżynieria programowania, Architektura systemów komputerowych, Systemy operacyjne. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Podstawowa wiedza pozwalająca rozpoznać systemy wbudowane w ogóle, a także rozróżnić je między sobą w odniesieniu do specyfiki dziedziny ich implementacji |
C-2 | Rozumienie podstawowych zasad konstruowania w warstwie fizycznej oraz metod modelowania i syntezy wyższych poziomów abstrakcji zarówno w odniesieniu do sprzętu, jak i oprogramowania |
C-3 | Określony zakres umiejętności konfigurowania elementów struktury systemu oraz modelowania i budowania oprogramowania |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Organizacja laboratorium, prezentacja platform uruchomieniowych i narzędzi wykorzystywanych w Laboratorium Systemów Wbudowanych. | 2 |
T-L-2 | Wstęp do programowania w asemblerze na wybranej platformie uruchomieniowej. | 2 |
T-L-3 | Wstęp do programowania w języku C na wybranej platformie uruchomieniowej. | 2 |
T-L-4 | Zasada działania i obsługa wyświetlacza LED | 2 |
T-L-5 | Obsługa drgań zestyków klawiatury. | 2 |
T-L-6 | Programowalny układ transmisji szeregowej. | 2 |
T-L-7 | Oprogramowanie wyświetlacza alfanumerycznego LCD. | 2 |
T-L-8 | Programowa obsługa przetwornika A/C i C/A | 2 |
T-L-9 | Zasada działania i oprogramowanie klawiatury matrycowej. | 2 |
T-L-10 | Obsługa wyświetlacza graficznego LCD. | 2 |
T-L-11 | Obsługa wejścia/wyjścia audio. | 2 |
T-L-12 | Technologie rekonfigurowalne w systemach wbudowanych z wykorzystaniem różnych platform sprzętowych. | 6 |
T-L-13 | Zaliczenie przedmiotu. | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawowe zagadnienia przedmiotu: pojęcie systemu wbudowanego, zagadnienia czasu rzeczywistego, problemy zużycia mocy, zarys metod projektowania. | 2 |
T-W-2 | Wybrane architektury mikrokontrolerów i wbudowanych układów peryferyjnych oraz narzędzia modelowania i projektowania systemów wbudowanych. | 4 |
T-W-3 | Urządzenia wejścia/wyjścia (wyświetlacze, klawiatury, przetworniki a/c i c/a itp.) oraz sposoby współpracy na przykładzie wybranych platform uruchomieniowych. | 4 |
T-W-4 | Standardy systemów operacyjnych czasu rzeczywistego, sieci sensorowe przewodowe oraz bezprzewodowe, rozproszone pozyskiwanie i przetwarzanie sygnałów, zagadnienia niezawodności i bezpieczeństwa, elementy systemów automatyki przemysłowej w kontekście systemów wbudowanych. | 2 |
T-W-5 | Technologie rekonfigurowalne w aplikacji zagadnień sterowania i obliczeń wielkiej mocy. | 2 |
T-W-6 | Zaliczenie przedmiotu | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Budowanie własnych aplikacji, stosownie do treści zajęć laboratoryjnych i uruchamianie ich na drodze symulacyjnej | 14 |
A-L-2 | Realizacja części sprawozdawczej ćwiczeń | 12 |
A-L-3 | Udział w zajęciach laboratoryjnych | 30 |
A-L-4 | Udział w konsultajach i zaliczeniu formy zajęć | 4 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładzie | 15 |
A-W-2 | Studia literaturowe z wykładu, samodzielna analiza problemów omawianych w ramach wykładu, przygotowanie do zalliczenia wykładu | 10 |
A-W-3 | Udział w konsultacjach i zaliczeniu | 5 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda podająca - wykład |
M-2 | Metoda praktyczna: ćwiczenia laboratoryjne, pokaz, metoda projektów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: W odniesieniu do ćwiczeń laboratoryjnych; ocena formująca: sprawdziany pisemne i ustne wejściowe do ćwiczen, ocena jakości sprawozdań po odbytych ćwiczeniach |
S-2 | Ocena podsumowująca: W odniesieniu do wykładu; ocena podsumowująca - zaliczenie końcowe ustne |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
I_1A_C/15_W01 Poszerzenie wiedzy o programowaniu i architekturze systemów komputerowych w zakresie systemów wbudowanych | I_1A_W10 | — | — | C-1, C-2 | T-L-9, T-L-10, T-L-3 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
I_1A_C/15_U01 Również ich oceny sprzętowo-programowej w kontekście projektowania na poziomie systemu | I_1A_U04 | — | — | C-3 | T-W-2, T-W-5, T-L-9, T-L-11, T-L-8, T-L-10, T-L-2, T-L-6, T-L-7, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-12, T-L-13 | M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
I_1A_C/15_K01 Systemy wbudowane ulegają stałej ewolucji z uwagi na postęp techniczny w elektronice oraz rozwój metod narzędziowych i programowania | I_1A_K01 | — | — | C-1, C-2 | T-W-5 | M-1 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_1A_C/15_W01 Poszerzenie wiedzy o programowaniu i architekturze systemów komputerowych w zakresie systemów wbudowanych | 2,0 | Brak elementarnej wiedzy. |
3,0 | Elementarna wiedza przedmiotu. | |
3,5 | Elementarna wiedza przedmiotu zelementami wnioskowania. | |
4,0 | Podstawowa wiedza przedmiotu ze zdolnością wnioskowania, kojarzenia problemów i rozwiązywania podstawowych zadań problemowych. | |
4,5 | Znaczna wiedza przedmiotu ze zdolnością wnioskowania, kojarzenia problemów i rozwiązywania zadań problemowych. | |
5,0 | Kompletna wiedza przedmiotu w zakresie wykładanycm, ze zdolnością wnioskowania, kojarzenia problemów, rozwiązywania zadań algorytmicznych, także ze zdolnością dokonywania oceny porównawczej oraz wartościującej. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_1A_C/15_U01 Również ich oceny sprzętowo-programowej w kontekście projektowania na poziomie systemu | 2,0 | Nie nabył jakichkolwiek umiejętności praktycznych. |
3,0 | Posiada minimalne umiejętności związane z konfigurowaniem i programowaniem typowych konfiguracji systemów wbudowanych.. | |
3,5 | Posiada umiejętności związane z konfigurowaniem i programowaniem typowych konfiguracji systemów wbudowanych wraz z umiejętnością dokonywania odpowiednich testów weryfikujących. | |
4,0 | Posiada pełne umiejętności związane z konfigurowaniem i programowaniem typowych konfiguracji systemów wbudowanych wraz z umiejętnością dokonywania odpowiednich testów weryfikujących. Umie zasymulować oraz dokonać sysntezy komputerowej poziomu systemu dla systemu wbudowanego.. | |
4,5 | Posiada pełne umiejętności związane z konfigurowaniem i programowaniem typowych konfiguracji systemów wbudowanych wraz z umiejętnością dokonywania odpowiednich testów weryfikujących. Umie zasymulować oraz dokonać sysntezy komputerowej poziomu systemu dla systemu wbudowanego oraz dokonać oceny jakościowej i ilościowej. | |
5,0 | Posiada biegłe umiejętności związane z konfigurowaniem i programowaniem typowych konfiguracji systemów wbudowanych wraz z umiejętnością dokonywania odpowiednich testów weryfikujących. Umie zasymulować oraz dokonać sysntezy komputerowej poziomu systemu dla systemu wbudowanego oraz dokonać oceny jakościowej i ilościowej. Potrafi dokonać wyboru właściwego rozwiązania stosowanie do postawionego zadania. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_1A_C/15_K01 Systemy wbudowane ulegają stałej ewolucji z uwagi na postęp techniczny w elektronice oraz rozwój metod narzędziowych i programowania | 2,0 | Nie wykazuje zaangażowania w poszerzaniu wiedzy i doskonaleniu umiejętności w zakresie techniki systemów wbudowanych. |
3,0 | Wykazuje elementarną skłonność do poprawiania swoich kompetencji w zakresie techniki systemów wbudowanych jedynie z obawy o konsekwencje. | |
3,5 | Podnosi swój profesjonalizm w sposób jedynie zapewniający bieżące wykonywanie zadań. | |
4,0 | Podnosi swój profesjonalizm w sposób aktywny, w miarę konieczności. | |
4,5 | Podnosi swój profesjonalizm w sposób aktywny, przewidując z wyprzedzeniem kierunek działań. | |
5,0 | Podnosi swój profesjonalizm w sposób aktywny, przewidując z wyprzedzeniem kierunek działań. Dodatkowo, jest aktywny środowiskowo, wymienia doświadczenia w środowisku akademickim.. |
Literatura podstawowa
- Wolf Wayene, High Performance Embedded Computing, Elsivier, 2007
- Noergaard Tammy, Embedded System Architecture, Elsevier, 2005
Literatura dodatkowa
- Zurawski Richard, Embedded System Handbook, CRC Taylor & Francis Group, 2006