Wydział Informatyki - Informatyka (S1)
Sylabus przedmiotu Multimedialne systemy sprzętowo-programowe:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Informatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Multimedialne systemy sprzętowo-programowe | ||
Specjalność | systemy komputerowe i oprogramowanie | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Architektury Komputerów i Telekomunikacji | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Mirosław Łazoryszczak <Miroslaw.Lazoryszczak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 10 | Grupa obieralna | 5 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Umiejętność programowania w języku C, |
W-2 | Znajomość podstawowych algorytmów przetwarzania sygnałów dźwiękowych i wizyjnych. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Student rozumie celowość realizacji niektórych algorytmów multimedialnych w sposób sprzętowy lub sprzętowo-programowy. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Wprowadzenie do narzędzi i środowiska projektowego w zakresie systemów sprzętowoprogramowych. | 2 |
T-P-2 | Projekt i implementacja systemów sprzętowo-programowego w zastosowaniach przetwarzania dźwięku i/lub wizji | 13 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Proces kodesignu systemów multimedialnych i projektowanie na poziomie systemowym. | 3 |
T-W-2 | Platformy uruchomieniowe do realizacji systemów sprzętowo-programowych oraz narzędzia syntezy wysokiego poziomu. | 2 |
T-W-3 | Liczby stało- i zmiennoprzecinkowe w syntezie sprzętowej i ich wykorzystanie w algorytmach multimedialnych. Metody tablicowe w przekształcaniu obiektów. | 2 |
T-W-4 | Multimedialne systemy sprzętowo-programowe jako systemy zdominowane przez dane. Diagramy przepływu danych oraz automaty stanowe i ich zastosowanie. | 2 |
T-W-5 | Optymalizacja rozmiaru i szybkości docelowej implementacji sprzętowej i sprzętowo-programowej. Modele algorytmiczne multimedialnych systemów sprzętowo-programowych. | 2 |
T-W-6 | Symulacja modeli sprzętowo-programowych. | 2 |
T-W-7 | Realizacja systemów multimedialnych w układach FPGA. | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Przygotowanie się do zajęć. | 14 |
A-P-2 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-P-3 | Udział w zaliczeniu i konsultacjach | 2 |
31 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Przygotowanie się do zaliczenia - studia literaturowe | 14 |
A-W-3 | Udział w konsultacjach | 2 |
31 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Realizacja projektu |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Obrona projektów zrealizowanych przez studentów. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
I_1A_O5/11_W01 Student rozumie możliwości tworzenia multimedialnych systemów sprzętowo-programowych, zna podstawowe narzędzia do ich implementacji oraz zna wady i zalety realizacji sprzętowej i programowej. | I_1A_W13, I_1A_W03, I_1A_W06 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-6 | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
I_1A_O5/11_U01 Student potrafi realizować proste algorytmy z zakresu przetwarzania dźwięku i obrazu, a następnie dokonać symulacji takiego algorytmu oraz jego syntezy sprzętowej i programowej. | I_1A_U01, I_1A_U02, I_1A_U18 | — | — | C-1 | T-P-1, T-P-2 | M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_1A_O5/11_W01 Student rozumie możliwości tworzenia multimedialnych systemów sprzętowo-programowych, zna podstawowe narzędzia do ich implementacji oraz zna wady i zalety realizacji sprzętowej i programowej. | 2,0 | nie spełnia wymogów na ocenę 3,0. |
3,0 | zna budowę typowych układów realizujących operację LUT, filtrów, zna podstawowe cechy zapisu zmienno- i stałoprzecinkowego liczb oraz możliwości ich wykorzystania w systemach multimedialnych, potrafi wymienić ograniczenia stosowalności realizacji sprzętowych systemów multimedialnych. | |
3,5 | jak na ocenę 3,0 oraz zna szczegółowo pojęcia związane z liczbami zmienno- i stałoprzecinkowymi przedstawionymi na wykładzie. | |
4,0 | jak na ocenę 3,5 oraz rozumie ograniczenia stosowalności realizacji sprzętowych systemów multimedialnych. | |
4,5 | jak na ocenę 4,0 oraz zna technikę projektowania systemów multimedialnych z wykorzystaniem diagramów typu statechart. | |
5,0 | jak na ocenę 4,5 oraz zna typowe techniki optymalizacji syntezy systemów multimedialnych z opisu na poziomie systemowym. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_1A_O5/11_U01 Student potrafi realizować proste algorytmy z zakresu przetwarzania dźwięku i obrazu, a następnie dokonać symulacji takiego algorytmu oraz jego syntezy sprzętowej i programowej. | 2,0 | nie spełnia wymogów na ocenę 3,0. |
3,0 | potrafi zaprojektować i zaimplementować prosty system multimedialny w wybranym środowisku, a także potrafi w sposób dostateczny uzasadnić wybór użytych narzędzi. | |
3,5 | potrafi napisać prosty system multimedialny w języku na poziomie systemowym, a także potrafi w sposób wystarczający uzasadnić wybór użytych technik programistycznych. | |
4,0 | jak na ocenę 3,5 oraz potrafi korzystać z mechanizmów synchronizacyjnych. | |
4,5 | jak na ocenę 4,0 oraz potrafi zrealizować wybrane algorytmy na poziomie systemowym za pomocą dostępnych narzędzi i przy wykorzystaniu poznanych mechanizmów. | |
5,0 | jak na ocenę 4,5 oraz potrafi potrafi zrealizować dowolne algorytmy na poziomie systemowym za pomocą dostępnych narzędzi i przy wykorzystaniu poznanych mechanizmów. |
Literatura podstawowa
- Crockett L.H., Elliot R. A., Enderwitz M. A., Stewart R. W., The Zynq Book, Strathclyde Academic Media (University of Strathclyde), Glasgow, Scotland, UK, 2014
- D. C. Black, J. Donovan, SystemC: From the ground-up, Kluwer, 2004
- K. Wiatr, Akceleracja obliczeń w systemach wizyjnych, WNT, 2003
- Zoelzer U. (ed.), DAFX, Digital Audio Effects, Wiley, 2011
Literatura dodatkowa
- IEEE, IEEE std. 1666, System C Language Reference Manual, IEEE, 2005
- Synopsys Inc., System Studio User Guide, Synopsys Inc., 2003
- T. Grotker et al., System design with SystemC, Kluwer, 2002