Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Informatyka (S1)

Sylabus przedmiotu Komunikacja interpersonalna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Informatyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Komunikacja interpersonalna
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Systemów Informacyjnych
Nauczyciel odpowiedzialny Piotr Sulikowski <Piotr.Sulikowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Piotr Sulikowski <Piotr.Sulikowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 15 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1brak wymagań wstępnych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student zna i rozumie podstawy komunikacji. Opanował podstawy sztuki prezentacji. Potrafi wziąć udział w negocjacjach. Potrafi stosować zasady zarządzania komunikacją w sytuacji kryzysowej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do komunikacji. Komunikowanie się werbalne i niewerbalne. Zasady komunikacji międzyludzkiej. Zasady konwersacji. Bariery komunikacji.5
T-W-2Sztuka prezentacji. Zasady wystąpień publicznych. Komunikacja wielokulturowa.5
T-W-3Sztuka zadawania pytań i odpowiedzi. Konstruktywna krytyka. Komunikacja w negocjacjach. Zarządzanie sytuacją kryzysową. Organizacja komunikacji w grupie.5
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2analiza literatury przedmiotu13
A-W-3udział w zaliczeniu przedmiotu2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wprowadzenie do tematyki zajęć, gry przedmiotowe, praca w podgrupach.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Obserwacja osobowości, zdolności interpersonalnych i umiejętności współdziałania w grupie. Podział grupy na zespoły.
S-2Ocena formująca: Ocena realizacji zadań cząstkowych.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena znajomości teorii i umiejętności jej zastosowania. Ocena projektu końcowego.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_1A_A/06/02_W01
Znajomość teoretycznych podstaw komunikacji interpersonalnej i prezentacji
I_1A_W13, I_1A_W15C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_1A_A/06/02_U01
Potrafi komunikować się z innymi osobami w skuteczny i kulturalny sposób. Potrafi formułować i uzasadniać opinię, motywować inne osoby do działania. Potrafi przygotować wystąpienie publiczne.
I_1A_U20, I_1A_U02C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1S-2, S-1, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_1A_A/06/02_K01
Posiada kompetencje w zakresie komunikowania się z uwzględnieniem różnic kulturowych i społecznych.
I_1A_K06, I_1A_K07, I_1A_K01, I_1A_K03C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_1A_A/06/02_W01
Znajomość teoretycznych podstaw komunikacji interpersonalnej i prezentacji
2,0
3,0Student zna teorię komunikacji w zakesie podstawowym.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_1A_A/06/02_U01
Potrafi komunikować się z innymi osobami w skuteczny i kulturalny sposób. Potrafi formułować i uzasadniać opinię, motywować inne osoby do działania. Potrafi przygotować wystąpienie publiczne.
2,0
3,0Student potrafi w stopniu podstawowym skutecznie komunikować się, w tym uzasadnić opinię, negocjować, prezentować publicznie.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_1A_A/06/02_K01
Posiada kompetencje w zakresie komunikowania się z uwzględnieniem różnic kulturowych i społecznych.
2,0
3,0Opanował w stopniu podstawowym kompetencję komunikowania się z uwzględnieniem różnic kulturowych, środowiskowych i poznawczych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Z. Nęcki, Komunikacja międzyludzka, Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu, Kraków, 2006
  2. J. Dunin, Studia o komunikacji społecznej., Wyższa Szkoła Humanistyczno-Ekonomiczna, Łódź, 2004
  3. R. Cialdini, Zasady wywierania wpływu na ludzi, ONE Press, 2011
  4. Deborah Tannen, That's Not What I Meant, Ballantine, New York
  5. Janice Anderson et al., Communication Skills for Surviving Conflicts at Work, Hampton, Cresskill

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do komunikacji. Komunikowanie się werbalne i niewerbalne. Zasady komunikacji międzyludzkiej. Zasady konwersacji. Bariery komunikacji.5
T-W-2Sztuka prezentacji. Zasady wystąpień publicznych. Komunikacja wielokulturowa.5
T-W-3Sztuka zadawania pytań i odpowiedzi. Konstruktywna krytyka. Komunikacja w negocjacjach. Zarządzanie sytuacją kryzysową. Organizacja komunikacji w grupie.5
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2analiza literatury przedmiotu13
A-W-3udział w zaliczeniu przedmiotu2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_1A_A/06/02_W01Znajomość teoretycznych podstaw komunikacji interpersonalnej i prezentacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_W13zna podstawy grafiki komputerowej i technik wizualizacji
I_1A_W15ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, prawnych, etycznych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej w dziedzinie informatyki
Cel przedmiotuC-1Student zna i rozumie podstawy komunikacji. Opanował podstawy sztuki prezentacji. Potrafi wziąć udział w negocjacjach. Potrafi stosować zasady zarządzania komunikacją w sytuacji kryzysowej.
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie do komunikacji. Komunikowanie się werbalne i niewerbalne. Zasady komunikacji międzyludzkiej. Zasady konwersacji. Bariery komunikacji.
T-W-2Sztuka prezentacji. Zasady wystąpień publicznych. Komunikacja wielokulturowa.
T-W-3Sztuka zadawania pytań i odpowiedzi. Konstruktywna krytyka. Komunikacja w negocjacjach. Zarządzanie sytuacją kryzysową. Organizacja komunikacji w grupie.
Metody nauczaniaM-1Wprowadzenie do tematyki zajęć, gry przedmiotowe, praca w podgrupach.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena znajomości teorii i umiejętności jej zastosowania. Ocena projektu końcowego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna teorię komunikacji w zakesie podstawowym.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_1A_A/06/02_U01Potrafi komunikować się z innymi osobami w skuteczny i kulturalny sposób. Potrafi formułować i uzasadniać opinię, motywować inne osoby do działania. Potrafi przygotować wystąpienie publiczne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_U20ma umiejętności samokształcania się
I_1A_U02potrafi aktywnie uczestniczyć w pracach projektowych zespołowych i indywidualnych
Cel przedmiotuC-1Student zna i rozumie podstawy komunikacji. Opanował podstawy sztuki prezentacji. Potrafi wziąć udział w negocjacjach. Potrafi stosować zasady zarządzania komunikacją w sytuacji kryzysowej.
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie do komunikacji. Komunikowanie się werbalne i niewerbalne. Zasady komunikacji międzyludzkiej. Zasady konwersacji. Bariery komunikacji.
T-W-2Sztuka prezentacji. Zasady wystąpień publicznych. Komunikacja wielokulturowa.
T-W-3Sztuka zadawania pytań i odpowiedzi. Konstruktywna krytyka. Komunikacja w negocjacjach. Zarządzanie sytuacją kryzysową. Organizacja komunikacji w grupie.
Metody nauczaniaM-1Wprowadzenie do tematyki zajęć, gry przedmiotowe, praca w podgrupach.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena realizacji zadań cząstkowych.
S-1Ocena formująca: Obserwacja osobowości, zdolności interpersonalnych i umiejętności współdziałania w grupie. Podział grupy na zespoły.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena znajomości teorii i umiejętności jej zastosowania. Ocena projektu końcowego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi w stopniu podstawowym skutecznie komunikować się, w tym uzasadnić opinię, negocjować, prezentować publicznie.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_1A_A/06/02_K01Posiada kompetencje w zakresie komunikowania się z uwzględnieniem różnic kulturowych i społecznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_K06ma kompetencje w zakresie kształtowania postaw patriotyzmu, humanizmu i tolerancji oraz otwartości i współpracy w środowiskach wielokulturowych
I_1A_K07rozumie społeczny i zawodowy kontekst informatyki oraz związanych z nim aspektów prawnych i etycznych
I_1A_K01świadomie rozumie potrzeby dokształcania i dzielenia się wiedzą
I_1A_K03ma świadomość odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
Cel przedmiotuC-1Student zna i rozumie podstawy komunikacji. Opanował podstawy sztuki prezentacji. Potrafi wziąć udział w negocjacjach. Potrafi stosować zasady zarządzania komunikacją w sytuacji kryzysowej.
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie do komunikacji. Komunikowanie się werbalne i niewerbalne. Zasady komunikacji międzyludzkiej. Zasady konwersacji. Bariery komunikacji.
T-W-2Sztuka prezentacji. Zasady wystąpień publicznych. Komunikacja wielokulturowa.
T-W-3Sztuka zadawania pytań i odpowiedzi. Konstruktywna krytyka. Komunikacja w negocjacjach. Zarządzanie sytuacją kryzysową. Organizacja komunikacji w grupie.
Metody nauczaniaM-1Wprowadzenie do tematyki zajęć, gry przedmiotowe, praca w podgrupach.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena realizacji zadań cząstkowych.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena znajomości teorii i umiejętności jej zastosowania. Ocena projektu końcowego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Opanował w stopniu podstawowym kompetencję komunikowania się z uwzględnieniem różnic kulturowych, środowiskowych i poznawczych.
3,5
4,0
4,5
5,0