Wydział Informatyki - Informatyka (S1)
Sylabus przedmiotu Mechanizmy interakcji głosowej w systemach komputerowych Przedmiot obieralny I:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Informatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Mechanizmy interakcji głosowej w systemach komputerowych Przedmiot obieralny I | ||
Specjalność | systemy komputerowe i oprogramowanie | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Architektury Komputerów i Telekomunikacji | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Tomasz Mąka <Tomasz.Maka@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Tomasz Mąka <Tomasz.Maka@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 6 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Analiza matematyczna i algebra liniowa |
W-2 | Podstawy przetwarzania sygnałów |
W-3 | Teoria informacji i kodowania |
W-4 | Algorytmy eksploracji danych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zrozumienie podstaw natury wytwarzania mowy |
C-2 | Zdobycie wiedzy na temat wlasnosci sygnalu mowy |
C-3 | Zapoznanie sie z podstawowymi mechanizmami i technikami rozpoznawania mowy izolowanej i ciaglej oraz syntezy mowy |
C-4 | Zdobycie umiejetnosci tworzenia oprogramowania wykorzystujacego sygnal mowy w procesie glosowej interakcji miedzy komputerem a uzytkownikiem |
C-5 | Zapoznanie sie z programowymi pakietami sluzacymi do tworzenia systemow analizy i syntezy sygnalu mowy |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Implementacja podstawowych metod parametryzacji mowy w systemie MATLAB. | 2 |
T-L-2 | Budowa prostego systemu pozwalajcego na identyfikowanie mowcy na podstawie pojedynczej wypowiedzi z wykorzystaniem srodowiska MATLAB. | 2 |
T-L-3 | Zapoznanie sie z architektura systemu HTK, konfiguracja, zaznajomienie sie z formatami danych. Przykladowe zadania ekstrakcji cech i tworzenia modeli HMM. Opracowanie bazy pojedynczych slow i wykorzystanie jej do budowy systemu rozpoznawania mowy izolowanej z uzyciem pakietu HTK. | 6 |
T-L-4 | Wykorzystanie systemu FESTIVAL do realizacji przykładów syntezy mowy w języku polskim. | 2 |
T-L-5 | Wykorzystanie poznanych technik do proby sterowania interfejsem uzytkownika (reakcja na okreslonego mowce, na wydawane polecenia glosowe, potwierdzanie glosowe). | 3 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Mechanizmy wytwarzania sygnału mowy. Budowa traktu głosowego. Metody i warunki akwizycji sygnału mowy. | 2 |
T-W-2 | Percepcja mowy. Metody parametryzacji i przetwarzania sygnału mowy. | 2 |
T-W-3 | Identyfikacja cech osobniczych mowcy. Techniki kompensacji cech charakterystycznych mowcy. | 2 |
T-W-4 | Zastosowanie metod rozpoznawania wzorców w systemach przetwarzania sygnału mowy. | 2 |
T-W-5 | Metody i systemy rozpoznawania mowy izolowanej oraz ciaglej. | 3 |
T-W-6 | Techniki syntezy mowy. Zasady syntezy formantowej i konkatenacyjnej sygnału mowy. | 2 |
T-W-7 | Zasady projektowania glosowych systemow interakcji czlowiek-komputer. Architektura interfejsów dedykowanych komunikacji głosowej. | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 15 |
A-L-2 | Przygotowanie się do zajęć. | 14 |
A-L-3 | Udział w konsultacjach. | 4 |
33 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 15 |
A-W-2 | Przygotowanie się do zaliczenia. | 10 |
A-W-3 | Udział w konsultacjach i zaliczeniu. | 2 |
27 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wyklad informacyjny |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny |
S-2 | Ocena formująca: Zaliczenie na podstawie oceny zaimplementowanych i zbadanych technik przetwarzania sygnału mowy |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
I_1A_O/1/2_W01 Znajomosc funkcjonowania mechanizmow interakcji glosowej miedzy uzytkownikiem a komputerem. Zdobycie wiedzy zwiazanej z analiza i synteza sygnalow mowy w kontekscie budowy programowych systemow rozpoznawania i syntezy mowy oraz identyfikacji i weryfikacji mowcow. Umiejetnosc projektowania i implementacji programowych systemow interakcji glosowej. | I_1A_W14, I_1A_W16, I_1A_W19 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-2, T-W-4, T-W-1, T-W-3, T-W-6, T-W-7, T-W-5 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
I_1A_O/1/2_U01 Umiejetnosc wskazania technik przetwarzania mowy majacych zastosowanie w podstawowych zadaniach interakcji glosowej takich jak rozpoznawania mowy izolowanej, ciągłej, rozpoznawania i weryfikacji mówcy oraz syntezy mowy. | I_1A_U01, I_1A_U02, I_1A_U14, I_1A_U19, I_1A_U03 | — | — | C-4, C-5 | T-W-1, T-W-7, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5 | M-1, M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_1A_O/1/2_W01 Znajomosc funkcjonowania mechanizmow interakcji glosowej miedzy uzytkownikiem a komputerem. Zdobycie wiedzy zwiazanej z analiza i synteza sygnalow mowy w kontekscie budowy programowych systemow rozpoznawania i syntezy mowy oraz identyfikacji i weryfikacji mowcow. Umiejetnosc projektowania i implementacji programowych systemow interakcji glosowej. | 2,0 | nie spełnia wymogów na ocenę dostateczną |
3,0 | Zna sposób wytwarzania sygnału mowy, jego właściwości w kontekście przetwarzania i rozpoznawania oraz jest w tanie okreslić typowe zastosowania sygnału mowy w interfejsach człowiek-komputer (HCI). Zna ograniczenia istniejących rozwiązań przetwarzania mowy i pakiety programowe wspomagające jej przetwarzanie. | |
3,5 | jak na ocenę 3,0 oraz dodatkowo zna przebieg procesu parametryzacji mowy oraz rodzaje cech opisujące ten sygnał. | |
4,0 | jak na ocenę 3,5 oraz potrafi wymienić i krótko opisać algorytmy maszynowego uczenia stosowane w systemach przetwarzania mowy. | |
4,5 | jak na ocenę 4,0 oraz potrafi opisać typowe podejścia do rozpoznawania mowy izolowanej i ciągłej. | |
5,0 | jak na ocenę 4,5 oraz umie wyjaśnić ogólną zasadę funkcjonawania technik służących do syntezy mowy. Potrafi zaproponować architekturę kompletnego systemu do komunikacji głosowej. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_1A_O/1/2_U01 Umiejetnosc wskazania technik przetwarzania mowy majacych zastosowanie w podstawowych zadaniach interakcji glosowej takich jak rozpoznawania mowy izolowanej, ciągłej, rozpoznawania i weryfikacji mówcy oraz syntezy mowy. | 2,0 | nie spełnia wymogów na ocenę dostateczną |
3,0 | Potrafi zrealizować prosty proces parametryzacji sygnału mowy w środowisku MATLAB. | |
3,5 | jak na ocenę dostateczną oraz potrafi konfigurować i użytkować pakiet HTK w stopniu podstawowym umożliwiającym uruchamianie gotowych rozwiązań. | |
4,0 | jak na ocenę 3,5 oraz potrafi wykorzystać pakiet Festival do syntezy mowy | |
4,5 | jak na ocenę 4,0 oraz umie stworzyć system rozpoznawania ograniczonego podzbioru słów izolowanych z wykorzystaniem gotowego pakietu (HTK, JULIUS , SPHINX) lub własnego rozwiązania programowego. | |
5,0 | jak na ocenę 4,5 oraz potrafi zbudować prosty system identyfikacji mówców. |
Literatura podstawowa
- D. Ostaszewska, J. Tambor, Fonetyka i fonologia współczesnego języka polskiego, Wydawnictwo PWN, Warszawa, 2008
- D. Jurafsky, J. H. Martin, Speech and Language Processing, Prentice Hall, New Jersey, 2009
- X. Huang, A. Acero, H. Hon, Spoken Language Processing, Prentice Hall, New Jersey, 2001
- L. Rabiner, B. Juang, Fundamentals of Speech Recognition, Prentice Hall, New jersey, 1993
- J. Deller, J. Hansen, J. Proakis, Discrete-Time Processing of Speech Signals, A John Wiley & Sons, Inc., New York, 2000
Literatura dodatkowa
- S. Levinson, Mathematical Models for Speech Technology, John Wiley & Sons, Ltd., The Atrium Southern Gate, Chichester West Sussex, 2005
- F. Jelinek, Statistical Methods for Speech Recognition, The MIT Press, Cambridge, Massachusetts, 1997
- K. Stevens, Acoustic Phonetics, The MIT Press, Cambridge, Massachusetts, 2000