Wydział Informatyki - Informatyka (S1)
Sylabus przedmiotu Fotografia HDR - Przedmiot obieralny IV:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Informatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Fotografia HDR - Przedmiot obieralny IV | ||
Specjalność | systemy komputerowe i oprogramowanie | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Systemów Multimedialnych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Radosław Mantiuk <Radoslaw.Mantiuk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 9 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | umiejętność programowania |
W-2 | znajomość programowania skryptów w oprogramowaniu Matlab |
W-3 | podstawowa wiedza z matematyki stosowanej i fizyki w zakresie obliczeń wektorowo-macierzowych, optyki, kolorymetrii, termodynamiki, mechaniki falowej i kwantowej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | zapoznanie z podstawowymi zagadnieniami związanymi z technologiami stosowanymi w fotografii cyfrowej |
C-2 | zapoznanie z technologiami fotografii HDR |
C-3 | umiejętność praktycznego wykorzystania zdobytej wiedzy w zadaniach z zakresu przetwarzania obrazów cyfrowych |
C-4 | umiejętność zastosowania wiedzy teoretycznej w projektowaniu, programowaniu i konfigurowaniu rozwiązań technicznych |
C-5 | komptetencje społeczne: prezentacja wykonannych prac przed grupą studentów, prowadzenie dyskusji na temat tych prac (prezentacja i ocena zdjęć) |
C-6 | kompetencje personalne: wykonanie projektu w ramach prac domowych (cyklu zdjęć na wybrany temat, zdjęcia HDR) |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Zapoznanie się z możliwościami oprogramowania do przetwarzania obrazów wykorzystywanym w czasie zajęć | 2 |
T-L-2 | Implementacja skryptów do wczytywania i wyświetlania obrazów HDR | 2 |
T-L-3 | Implementacja kalibrazji kolorów obrazów HDR | 2 |
T-L-4 | Implementacja skryptu do tworzenia zdjęć HDR | 4 |
T-L-5 | Indywidualne wykonanie zdjęcia HDR na zajęciach laboratoryjnych | 5 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Technologie stosowane w fotografii cyfrowej | 4 |
T-W-2 | Kolor w fotografii cyfrowej | 2 |
T-W-3 | Fizyczne i technologiczne aspekty procesu fotografowania | 2 |
T-W-4 | Technologia HDRI (ang. High Dynamic Range Imaging) (tworzenie obrazów HDR, wyznaczanie funkcji odpowiedzi, formaty HDR, operatory tonów) | 5 |
T-W-5 | Omówienie jakości oraz kompozycji zdjęć wykonanych w ramach zajęć domowych. | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | Przygotowanie się do zajęć laboratoryjnych | 10 |
A-L-3 | Przygotowanie końcowego raportu z laboratorium | 5 |
A-L-4 | Udział w konsultacjach i zaliczeniu formy zajęć. | 2 |
32 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | przygotowanie się do kolokwium zaliczeniowego | 5 |
A-W-3 | Wykonanie cyklu zdjęć na narzucony temat (prace domowe) | 5 |
A-W-4 | Udział w konsultacjach i zaliczeniu | 2 |
27 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | wykład konwersatoryjny |
M-3 | dyskusja dydaktyczna związana z wykładem i zajęciami laboratoryjnymi |
M-4 | pokaz zdjęć połączony z dyskusją |
M-5 | ćwiczenia laboratoryjne |
M-6 | rozwiązywanie praktycznych problemów związanych z przetwarzaniem fotografii cyfrowej za pomocą programowania komputerów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena formująca: ocena programów przygotowywanych na poszczególnych laboratoriach |
S-2 | Ocena formująca: ocena podsumowująca: ocena wykonanych w ramach prac domowych zdjęć HDR |
S-3 | Ocena formująca: ocena podsumowująca: kolokwium zaliczeniowe z wiedzy przekazanej na wykładzie |
S-4 | Ocena formująca: ocena podsumowująca: ocena sprawozdania z laboratoriów |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
I_1A_O/2/1_W01 zdobycie podstawowej wiedzy z zakresu technologii wykorzystywanych w fotografii cyfrowej, w szczególności fotografii HDR | I_1A_W13, I_1A_W16, I_1A_W02, I_1A_W01 | — | — | C-1, C-2 | T-L-1, T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-4 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5, M-6 | S-1, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
I_1A_O/2/1_U01 umiejętność rozwiązywania konkretnych problemów technicznych związanych z technologiami przetwarzania fotografii cyfrowych | I_1A_U01, I_1A_U02, I_1A_U05 | — | — | C-3, C-4 | T-L-3, T-L-2, T-L-4 | M-3, M-5, M-6 | S-1, S-2, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
I_1A_O/2/1_K01 kompetencje indywidualne w zakresie rozwiązywania problemów technicznych związanych z przetwarzaniem fotografii cyfrowej | I_1A_K01, I_1A_K02, I_1A_K04 | — | — | C-5, C-6 | T-L-5 | M-3, M-4, M-5, M-6 | S-1, S-2, S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_1A_O/2/1_W01 zdobycie podstawowej wiedzy z zakresu technologii wykorzystywanych w fotografii cyfrowej, w szczególności fotografii HDR | 2,0 | niedostateczne opanowanie wiedzy przekazywanej na wykładzie |
3,0 | dostateczne opanowanie wiedzy przekazywanej na wykładzie | |
3,5 | więcej niż dostateczne opanowanie wiedzy przekazywanej na wykładzie | |
4,0 | dobre opanowanie wiedzy przekazywanej na wykładzie | |
4,5 | bardzo dobre opanowanie wiedzy przekazywanej na wykładzie | |
5,0 | wyróżniające opanowanie wiedzy wykraczające poza program wykładu |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_1A_O/2/1_U01 umiejętność rozwiązywania konkretnych problemów technicznych związanych z technologiami przetwarzania fotografii cyfrowych | 2,0 | brak wykonania większości zadań na lab., brak przygotowania zdjęcia HDR |
3,0 | dostateczne wykonanie większości zadań na laboratoriach, przygotowanie zdjęcia HDR | |
3,5 | dostateczne wykonanie wszystkich zadań na laboratoriach, przygotowanie poprawnego zdjęcia HDR | |
4,0 | dobre wykonanie wszystkich zadań na laboratoriach, przygotowanie poprawnego zdjęcia HDR | |
4,5 | ponad-dobre wykonanie wszystkich zadań na laboratoriach, przygotowanie poprawnego zdjęcia HDR | |
5,0 | bardzo dobre wykonanie wszystkich zadań na laboratoriach, przygotowanie poprawnego i interesującego zdjęcia HDR |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_1A_O/2/1_K01 kompetencje indywidualne w zakresie rozwiązywania problemów technicznych związanych z przetwarzaniem fotografii cyfrowej | 2,0 | brak cyklu zdjęć |
3,0 | wykonanie cyklu zdjęć | |
3,5 | wykonanie cyklu zdjęć, przeprowadzenie prezentacji | |
4,0 | wykonanie cyklu zdjęć, przeprowadzenie ciekawej prezentacji | |
4,5 | wykonanie wyróżniającego się cyklu zdjęć, przeprowadzenie ciekawej prezentacji | |
5,0 | wykonanie wyróżniającego się cyklu zdjęć, przeprowadzenie ciekawej prezentacji |
Literatura podstawowa
- Christian Bloch, Technika HDRI w fotografii. Od inspiracji do obrazu, Helion, Gliwice, 2010, 1
- Erik Reinhard, Greg Ward, Sumanta Pattanaik, Paul Debevec, High Dynamic Range Imaging, Morgan Kaufman, Elsevier, 2005, 1, -
- Erik Reinhard, Erum Arif Khan, Ahmet Oguz Akyüz, Garrett M. Johnson, Color Imaging: Fundamentals and Applications, A K Peters, -, 2008, 1, -