Wydział Informatyki - Informatyka (S1)
Sylabus przedmiotu Analiza i rozpoznawanie obrazów:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Informatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Analiza i rozpoznawanie obrazów | ||
Specjalność | systemy komputerowe i oprogramowanie | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Systemów Multimedialnych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Edward Półrolniczak <Edward.polrolniczak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Edward Półrolniczak <Edward.polrolniczak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | 10 | Grupa obieralna | 5 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Umiejętność programowania w języku C, Java i środowisku Matlab. |
W-2 | Znajomość zagadnień z dziedziny analizy matematycznej i algebry liniowej. |
W-3 | Znajomość podstawowych metod numerycznych. |
W-4 | Znajomość podstawowych struktur danych i algorytmów. |
W-5 | Znajomość podstawowych metod przetwarzania obrazów. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z metodami analizy i rozpoznawania obrazów. |
C-2 | Zapoznanie studentów z procesem tworzenia systemów analizy i rozpoznawania obrazów. |
C-3 | Wskazanie studentom praktycznych zastosowań metod analizy i rozpoznawania obrazów. |
C-4 | Wykształcenie praktycznych umiejętności w stosowaniu przekazywanych metod. |
C-5 | Wykształcenie krystycznego spojrzenia na złożoność zagadnienia analizy i rozpoznawania obrazów. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wprowadzenie do wykorzystania środowiska Matlab w zadaniu analizy i rozpoznawania obrazów. | 1 |
T-L-2 | Pomiar cech obiektów obrazu konturowego i rastrowego. | 2 |
T-L-3 | Segmentacja obrazów | 2 |
T-L-4 | Wykorzystanie inwariantów w rozpoznawaniu obrazów i obiektów | 2 |
T-L-5 | Konstruowanie przestrzeni cech określonej klasy obiektów. | 2 |
T-L-6 | Redukcja cech w przestrzeni. | 2 |
T-L-7 | Klasyfikacja obiektów w przestrzeni cech | 2 |
T-L-8 | Rozpoznawanie obiektów w przestrzeni cech. | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie do tematyki analizy i rozpoznawania obrazów. | 2 |
T-W-2 | Przetwarzanie obrazów w aspekcie analizy i rozpoznawania. | 2 |
T-W-3 | Obraz konturowy: cechy, pomiar cech, zastosowania. Obraz rastrowy: cechy, pomiar cech, zastsowania. | 2 |
T-W-4 | Segmentacja obrazu: przekształcenia przygotowujące, obraz krawędziowy, segmenty liniowe, transformata Hougha, obszary jednorodne obrazu, tekstura w obrazie, 2-wymiarowe kształty. | 4 |
T-W-5 | Uniwersalne metody rozpoznawania. Inwarianty: cechy, metody, zastosowania. | 4 |
T-W-6 | Metody wyboru cech rozpoznawanych obiektów i obrazów. | 2 |
T-W-7 | Redukcja cech rozpoznawanych obiektów i obrazów. | 2 |
T-W-8 | Klasyfikacja prostych wzorców: klasyfikator wg funkcji potencjału, klasyfikator statystyczny Bayesa, klasyfikator wg najmniejszej odległości, klasyfikator "k sąsiadów", klasyfikator z użyciem SVM, klasyfikacja neuronowa. | 4 |
T-W-9 | Wykrywanie i szacowanie ruchu w sekwencji obrazów. Optyczny potok. Ruch dyskretnych cech obrazu. | 2 |
T-W-10 | Pojęcie sceny w obrazie - analiza i interpretacja scen. | 2 |
T-W-11 | Analiza i rozpoznawanie obrazów a techniki biometryczne. | 2 |
T-W-12 | Przykłady realizacji systemów z wykorzystaniem analizy i rozpoznawania obrazów. | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | Prace kończące realizację zadań elementarnych realizowanych na laboratoriach | 8 |
A-L-3 | Opracowanie wyników i stworzenie raportów z prac laboratoryjnych | 10 |
A-L-4 | Udział w zaliczeniu i konsultacjach | 2 |
A-L-5 | Przygotowanie się do laboratoriów | 10 |
45 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach | 30 |
A-W-2 | Samodzielne studia nad tematem | 12 |
A-W-3 | Udział w konsultacjach | 2 |
A-W-4 | Egzamin | 2 |
46 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny i wykład konwersatoryjny prezentujące zagadnienia teoretyczne związane z analizą i rozpoznawaniem obrazów. |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne - realizacja wybranych metod i algorytmów z dziedziny przedmiotu. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena realizacji poszczególnych zadań laboratoryjnych wykonywanych indywidualnie na poszczególnych laboratoriach. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena jakości realizacji zadań i raportów opracowujących wyniki z zadań realizowanych na ćwiczeniach laboratoryjnych. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Egzamin ustny z dziedziny przedmiotu. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
I_1A_O5/01_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie definiować podstawowe pojęcia z dziedziny analizy i rozpoznawania obrazów, powinien dobierać metody i algorymy to rozwiązania typowych zadań analizy i rozpoznawania obrazów, powinien formułować zasady realizacji systemów analizy i rozpoznawania obrazów, powinien tłumaczyć potencjalne trudności w realizacji procesu analizy i rozpoznawania obrazów, powinien zaproponować określone metody do realizacji zadań analizy i rozpoznawania obrazów. | I_1A_W13, I_1A_W17, I_1A_W05, I_1A_W01 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-W-2, T-W-6, T-W-10, T-W-11, T-W-7, T-W-3, T-W-1, T-W-9, T-W-5, T-W-8, T-W-4, T-W-12 | M-1 | S-1, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
I_1A_O5/01_U01 Student posiada zdolność do stosowania wiedzy w celu wykonywania zadań i rozwiązywania problemow z dziedziny analizy i rozpoznawania obrazów. | I_1A_U01, I_1A_U02, I_1A_U15, I_1A_U17, I_1A_U19, I_1A_U03, I_1A_U05 | — | — | C-4, C-5 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-W-2, T-W-6, T-W-10, T-W-11, T-W-7, T-W-3, T-W-1, T-W-9, T-W-5, T-W-8, T-W-4, T-W-12 | M-2 | S-1, S-2 |
I_1A_O5/01_U02 umiejętność samodzielnego studia tematyki związanej z treścią przedmiotu | I_1A_U20 | — | — | C-4, C-5 | — | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
I_1A_O5/01_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: aktywna postawa do rozwiązywania problemów analizy i rozpoznawania obrazów, dbałość o jakość wykonywanej pracy, kreatywność w projektowaniu rozwiązań, świadomość złożoności problemu. | I_1A_K07, I_1A_K01, I_1A_K04 | — | — | C-3, C-4, C-5 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-W-2, T-W-6, T-W-10, T-W-11, T-W-7, T-W-3, T-W-1, T-W-9, T-W-5, T-W-8, T-W-4, T-W-12 | M-1, M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_1A_O5/01_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie definiować podstawowe pojęcia z dziedziny analizy i rozpoznawania obrazów, powinien dobierać metody i algorymy to rozwiązania typowych zadań analizy i rozpoznawania obrazów, powinien formułować zasady realizacji systemów analizy i rozpoznawania obrazów, powinien tłumaczyć potencjalne trudności w realizacji procesu analizy i rozpoznawania obrazów, powinien zaproponować określone metody do realizacji zadań analizy i rozpoznawania obrazów. | 2,0 | Nie potrafi wymienić podstawowych metod analizy i rozpoznawania obrazów. |
3,0 | Potrafi wyliczyć podstawowe metody analizy i rozpoznawania obrazów. | |
3,5 | Potrafi formułować zasady realizacji systemów rozpoznawania obrazów. | |
4,0 | Potrafi objaśniać podstawy działania metod bazowych do budowy systemów analizy i rozpoznawania obrazów. | |
4,5 | Potrafi tłumaczyć zasady łączenia metod składowych systemów analizy i rozpoznawania obrazów. | |
5,0 | Potrafi dobierać odpowiednie metody do zadań w dziedzinie analizy i rozpoznawania obrazów w warunkach nietypowych i wskazuje potencjalne zastosowania. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_1A_O5/01_U01 Student posiada zdolność do stosowania wiedzy w celu wykonywania zadań i rozwiązywania problemow z dziedziny analizy i rozpoznawania obrazów. | 2,0 | Student nie posiada podstawowych umiejętności w zakresie przedmiotu. |
3,0 | Student potrafi wykorzystywać oprogramowanie i sprzęt stosowane w systemach analizy i rozpoznawania obrazów. | |
3,5 | Potrafi uruchamiać podstawowe metody celem uzyskiwania wyników czątkowych w zadaniach analizy i rozpoznawania obrazów. | |
4,0 | Potrafi łączyć metody i dostosowywać ich parametry celem tworzenia systemów analizy i rozpoznawania obrazów zgodnie z kanonem sztuki. | |
4,5 | Potrafi opracowywać opracowywać i implementować samodzielnie metody do zastosowań w klasycznych systemach analizy i rozpoznawania obrazów. | |
5,0 | Potrafi opracowywać opracowywać i implementować samodzielnie metody do zastosowań w nietypowych systemach analizy i rozpoznawania obrazów. | |
I_1A_O5/01_U02 umiejętność samodzielnego studia tematyki związanej z treścią przedmiotu | 2,0 | Nie potrafi samodzielnie pracować nad tematyką przedmiotu. |
3,0 | Potrafi wyszukać podstawowe informacje na temat metod w systemach analizy i rozpoznawania obrazów. | |
3,5 | Potrafi określać potrzeby i wyszukuje informacje uzupełniające pozwalające na szczegółowe zrozumienie algorytmów podstawowych metod w analizie i rozpoznawaniu obrazów. | |
4,0 | Implementuje metody na bazie samodzielnie zdobytej wiedzy. | |
4,5 | Przeprowadza samodzielnie eksperymenty z wykorzystaniem metod state-of-art i wyciąga wnioski. | |
5,0 | We własnym zakresie uruchamia i bada systemy analizy i rozpoznawania obrazów. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_1A_O5/01_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: aktywna postawa do rozwiązywania problemów analizy i rozpoznawania obrazów, dbałość o jakość wykonywanej pracy, kreatywność w projektowaniu rozwiązań, świadomość złożoności problemu. | 2,0 | Nie posiada kompetencji społecznych przewidzianych dla przedmiotu. |
3,0 | Umie zaprezentować posiadaną wiedzę. | |
3,5 | Przejawia otwartość do zdobywania wiedzy. | |
4,0 | Prezentuje aktywną postawę co do zdobywania wiedzy i dzielenia się nią. | |
4,5 | Konstruuje obiektywne wnioski. | |
5,0 | Broni osiągniętych rezultatów. |
Literatura podstawowa
- Ryszard Tadeusiewicz, Przemysław Korohoda, Komputerowa analiza i przetwarzanie obrazów, Wydawnictwo Fundacji Postępu Telekomunikacji, Kraków, 1997, ISBN 83-86476-15-X, http://winntbg.bg.agh.edu.pl/skrypty2/0098/index.php
- Włodzimierz Kasprzak, Rozpoznawanie obrazów i sygnałów, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2009, ISBN 978-83-7207-769-1
- Georgy Koukharev, Adam Kuźmiński, Techniki biometryczne cz. 1. Metody rozpoznawania twarzy., Informa, Szczecin, 2003, ISBN 83-87362-53-0
Literatura dodatkowa
- Georgy Koukharev, Przetwarzanie i analiza obrazów cyfrowych, Informa, Szczecin, 1998
- R. G. Lyons, Wprowadzenie do cyfrowego przetwarzania obrazów, Wydawnictwo Komunikacji i Łączności, Warszawa, 1999